Nytt rör till Derbi Senda Xtreme 06 - E-Nox kanske?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Nytt rör till Derbi Senda Xtreme 06 - E-Nox kanske?

Inlägg av räksmugglarn »

Tjänare!
Ska nu skaffa ett rör till min Derbi och hoppas få lite fart på den,
har tittat på ett e-nox är det något att ha?
Vilket märke skulle ni rekommendera? har hört från polarna att jag ska ha lågvarvigt kan ingenting och fattar ingenting så behöver er hjälp.
Annars så är allt original och drevet är stort som f*n.



/total noob
Senast redigerad av räksmugglarn den 18 april 2013, 08:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Köp Gianelli 2t, har det själv och vet av erfarenhet med andra rör osv... Drar min polare som har Drac med Tk rör och 19mm förgasare lätt, fast jag bara har Gianelli 2t! Helt klart det bästa röret till en annars orginal Derbi
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

Rangad skrev:Köp Gianelli 2t, har det själv och vet av erfarenhet med andra rör osv... Drar min polare som har Drac med Tk rör och 19mm förgasare lätt, fast jag bara har Gianelli 2t! Helt klart det bästa röret till en annars orginal Derbi
Okej ska hålla utkik efter ett Gianelli 2t, annars vet du något om Tecnigas ? har läst runt lite och den har fått rätt så bra "betyg" vill ha ett härligt rör som går bra och inte låter allt för mkt.
Dessutom så är Gianelli ett högvarvat rör eller? vad är skillnaden mellan låg och hög varvigt? :D har bara hört av folk att jag inte ska ha "hög varvigt"
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

räksmugglarn skrev:
Rangad skrev:Köp Gianelli 2t, har det själv och vet av erfarenhet med andra rör osv... Drar min polare som har Drac med Tk rör och 19mm förgasare lätt, fast jag bara har Gianelli 2t! Helt klart det bästa röret till en annars orginal Derbi
Okej ska hålla utkik efter ett Gianelli 2t, annars vet du något om Tecnigas ? har läst runt lite och den har fått rätt så bra "betyg" vill ha ett härligt rör som går bra och inte låter allt för mkt.
Dessutom så är Gianelli ett högvarvat rör eller? vad är skillnaden mellan låg och hög varvigt? :D har bara hört av folk att jag inte ska ha "hög varvigt"
Från det jag har hört nyligen så ska etcnigas e-nox vara ett riktigt bra rör! Helt värt!
Helt Räser
GasresarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 9 maj 2012, 22:00

Inlägg av GasresarN »

Skillnaden mellan ett högvarvigt och ett lågvarvigt rör är helt enkelt var effektkurvan kommer, alltså hur länge du behöver vänta på effekten att komma. Ett lågvarvigt rör jobbar bäst på som man hör, låga varv. Ett lågvarvigt rör ger därför ett bättre bottenvrid än ett högvarvigt rör, men med brist på varvvillighet förlorar du ett par km/h i topphastighet. Ett högvarvigt rör jobbar då på det motsatta sättet. Effekten kommer vid högre varvtal och all effekt kommer oftast i form utav en ketchup effekt som får mopedister att känna sig lyckliga i 2 sekunder innan effektkurvan avtar! Generellt låter högvarviga rör mer än lågvarviga. Ett populärt rör för Derbi är Metrakit Thrower, som är ett låg/mellanvarvigt rör som låter väldigt diskret. Körde med ett Thrower på min Derbi med original drevning. Gick bra som fan enligt mig! Och då var jag ändå van med 70cc ifrån förra mopeden.

Så om jag var du skulle jag satsa på Thrower. Ett helt OK rör som levererar det den ska i både topphastighet och i styrka. Att det är diskret är inte heller det fel om man vill vara lite försiktigt mot farbror blå.
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

GasresarN skrev:Skillnaden mellan ett högvarvigt och ett lågvarvigt rör är helt enkelt var effektkurvan kommer, alltså hur länge du behöver vänta på effekten att komma. Ett lågvarvigt rör jobbar bäst på som man hör, låga varv. Ett lågvarvigt rör ger därför ett bättre bottenvrid än ett högvarvigt rör, men med brist på varvvillighet förlorar du ett par km/h i topphastighet. Ett högvarvigt rör jobbar då på det motsatta sättet. Effekten kommer vid högre varvtal och all effekt kommer oftast i form utav en ketchup effekt som får mopedister att känna sig lyckliga i 2 sekunder innan effektkurvan avtar! Generellt låter högvarviga rör mer än lågvarviga. Ett populärt rör för Derbi är Metrakit Thrower, som är ett låg/mellanvarvigt rör som låter väldigt diskret. Körde med ett Thrower på min Derbi med original drevning. Gick bra som fan enligt mig! Och då var jag ändå van med 70cc ifrån förra mopeden.

Så om jag var du skulle jag satsa på Thrower. Ett helt OK rör som levererar det den ska i både topphastighet och i styrka. Att det är diskret är inte heller det fel om man vill vara lite försiktigt mot farbror blå.
Okej tack så mycket för hjälpen for nog bli ett Metrakit Thrower eller ett Gianelli 2T beroende på vad som finns på blocket,
izeman
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 juli 2011, 13:11

Inlägg av izeman »

jag har ett tk hq rör liggande hemma :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Rangad skrev:Köp Gianelli 2t, har det själv och vet av erfarenhet med andra rör osv... Drar min polare som har Drac med Tk rör och 19mm förgasare lätt, fast jag bara har Gianelli 2t! Helt klart det bästa röret till en annars orginal Derbi
Då måste hans gå dåligt.

Drog alla i min by med mitt Hebo rör, både folk med gianelli och metrakit rör. Gianelli och Hebo rören är väldigt lika bara att gianelli har ett kortare och intensivare effektregister än Hebo (7500/8000 - 12000) och Hebo har 7500 - 12500).

Men hade kört Hebo, gianelli eller metrakit thrower. Alla rören är bra på olika sätt. Om du har pizza drev bak så kan du byta till 53 om så önskas.


Technigas e-nox har en effektkurva på 8000 rpm - 10500 rpm.

Metrakit thrower har en kurva på 6500 / 7000 - 12000 rpm.

Finns ett väldigt stort utbud utav avgassystem, och det är bara att välja ett som man tror passa en själv efter ens egna personliga behov.
Användarens profilbild
QviW
TSR:s snyggaste
Inlägg: 317
Blev medlem: 6 januari 2011, 15:47
Ort: Herrljunga

Inlägg av QviW »

räksmugglarn skrev:
GasresarN skrev:Skillnaden mellan ett högvarvigt och ett lågvarvigt rör är helt enkelt var effektkurvan kommer, alltså hur länge du behöver vänta på effekten att komma. Ett lågvarvigt rör jobbar bäst på som man hör, låga varv. Ett lågvarvigt rör ger därför ett bättre bottenvrid än ett högvarvigt rör, men med brist på varvvillighet förlorar du ett par km/h i topphastighet. Ett högvarvigt rör jobbar då på det motsatta sättet. Effekten kommer vid högre varvtal och all effekt kommer oftast i form utav en ketchup effekt som får mopedister att känna sig lyckliga i 2 sekunder innan effektkurvan avtar! Generellt låter högvarviga rör mer än lågvarviga. Ett populärt rör för Derbi är Metrakit Thrower, som är ett låg/mellanvarvigt rör som låter väldigt diskret. Körde med ett Thrower på min Derbi med original drevning. Gick bra som fan enligt mig! Och då var jag ändå van med 70cc ifrån förra mopeden.

Så om jag var du skulle jag satsa på Thrower. Ett helt OK rör som levererar det den ska i både topphastighet och i styrka. Att det är diskret är inte heller det fel om man vill vara lite försiktigt mot farbror blå.
Okej tack så mycket för hjälpen for nog bli ett Metrakit Thrower eller ett Gianelli 2T beroende på vad som finns på blocket,
Lite oftopic men aja.
Du skriver att thrower ska vara lågvarvig. Har också hört att det skall vara tyst.
Jag har ett thrower, tycker dock att det är väldigt högvarvig. Har testat kompis moppe med mk sp och effektkurvan kommer samtidigt enligt mig.
Och tyst är det minsta det är.
Skriv svar