Polymerlager, inte ha katalystor?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Polymerlager, inte ha katalystor?

Inlägg av Älg »

Hej!

Jag renoverade min AM6:a för någon vecka sedan. Jag satte i SKF polymer vevlager. Men det stod att man inte ska använda sådana lager till motorer med katalysator. Jag kör med trimrör nu men tänkte köra med originalröret i sommar.

Ska jag kapa upp röret och plocka ur katalysatorn för att kunna använda det?
Kommer det bli effektskillnad isåfall?

Det handlar om en Rieju rrx -07
Tacksam för svar! / Simon
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Låter ju riktigt skumt. Katalysatorn sitter som sagt i avgassystemet, och vevlagren har ingenting att göra med vilket avgassystem du använder eller hur vida det omvandlar kolmonoxid eller inte. Jag skulle säga att du inte behöver bry dig alls om den rekommendationen, MEN eftersom att jag inte vet så säger jag också att jag inte vet. Jag vet inte.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

-ReM- skrev:Låter ju riktigt skumt. Katalysatorn sitter som sagt i avgassystemet, och vevlagren har ingenting att göra med vilket avgassystem du använder eller hur vida det omvandlar kolmonoxid eller inte. Jag skulle säga att du inte behöver bry dig alls om den rekommendationen, MEN eftersom att jag inte vet så säger jag också att jag inte vet. Jag vet inte.
Säger samma som dig, det enda jag kan se som en rimlig orsak är att dessa lager är mer känsliga för värme och att katalysatorn gör att motorn jobbar på högre värme..Men som sagt, jag vet inte heller.
Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Som byyn säger, motorn får ju en högre arbetstemp med katalysator, det är isåfall om lagrena är väldigt värmekänsliga, men det kan jag knappt tänka mig...
Du kommer få effektskillnad om du tar bort katten ja.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

Såhär står det på twostroke:

"Denna lagermodell har en kropp av polymerplast som leder till en reducerad friktion samt en bättre elastik! Däremot så bör denna typ av lager ej användas i motorer med katalysatorer, detta då lagret ej rekommenderas att användas i motorer där värmen går över 120 grader."
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

Bump. Snart är det moppesäsong, vill gärna veta om det går köra med originalröret iallafall.
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

ta bort katten för säkerhets skull. tråkigt om motorn rasar
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

vicke1112 skrev:ta bort katten för säkerhets skull. tråkigt om motorn rasar
Jo, men temperaturen i motorn går väl inte över 120 grader även om man har katalysator. Fattar inte vad katalysatorn ska ha med vevlagren att göra.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Älg skrev:
vicke1112 skrev:ta bort katten för säkerhets skull. tråkigt om motorn rasar
Jo, men temperaturen i motorn går väl inte över 120 grader även om man har katalysator. Fattar inte vad katalysatorn ska ha med vevlagren att göra.
det gör så att återpulsen blir varmare då röret är trångare vilket kommer göra även så motorn går varmare?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Älg skrev:
vicke1112 skrev:ta bort katten för säkerhets skull. tråkigt om motorn rasar
Jo, men temperaturen i motorn går väl inte över 120 grader även om man har katalysator. Fattar inte vad katalysatorn ska ha med vevlagren att göra.
En katalysator blir ca 800 grader varm. Värmen kan nog sprida sig mot motorn ganska bra.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

CaToXXo skrev:
Älg skrev:
vicke1112 skrev:ta bort katten för säkerhets skull. tråkigt om motorn rasar
Jo, men temperaturen i motorn går väl inte över 120 grader även om man har katalysator. Fattar inte vad katalysatorn ska ha med vevlagren att göra.
En katalysator blir ca 800 grader varm. Värmen kan nog sprida sig mot motorn ganska bra.
Okej, men om jag plockar ur katalysatorn, kan jag då göra hålet i pluggen lite mindre så den fortfarande bara gör 50?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Varför köper du inte bara lager med vanlig stålkorg om du nu är osäker?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

bensinskalle skrev:Varför köper du inte bara lager med vanlig stålkorg om du nu är osäker?
Ja jag har ju redan satt i polymerlager. Tänker ju inte precis klyva motorn igen och köpa nya lager. Men kommer nog köra på trimröret iaf.
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

tar du bort katalysatorn kommer du få en "effektskillnad" dock inte tillräckligt för att märkas på toppen.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Skriv svar