Moped fungerar inte efter vinter

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

M0on
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 8 maj 2011, 13:01

Moped fungerar inte efter vinter

Inlägg av M0on »

Tjena, hade lite problem med min nya moped förra sommaren då den typ "glappade" ibland när man åkte, kunde tyvärr inte fixa det och drog ut på tiden för mycket för att lämna in den, ska dock fråga en granne nu.
Iallafall så har mopeden stått ute under hela vintern och skulle testa att starta den då.

Ingenting på displayen startade dvs inga tecken på el, dock så kom det upp lite smått på instrumentbrädan när jag började kicka igång den men den startade INTE, kan också tillägga att dessa problem kom efter att jag bytte olja, vilket var till texaco motex 25-sk (är det en dålig olja som kan ha orsakat detta eller) , iallafall så lyste oljelampan vilket tyder på brist på olja, men jag hade full tank.

Några tips på hur jag ska få liv på min nya moppe som klanten jag inte fixade förra somarren?

Det är en malaguti xsm, exakt likadan som en yamaha dt50x.

MYCKET tacksam för svar!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

ladda batteriet, låt den stå i ett värme garage några timmar, byt bensin o pröva o starta med choken i!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

kolla så säkringen är hel :) därför displayen kanske inte lyser :)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
GuZt4v
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 439
Blev medlem: 24 september 2011, 09:29

Inlägg av GuZt4v »

hade du kylarvatten i under vintern med tillräckligt mycket glykol? ladda batteriet och kolla om gnista! :)
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

först skall du ställ den i värmegarage i en natt så att all fukt torkar upp sen byta bensin sen rulla igång den. startar den inte då så kollar du om stiftet har gnista har den inte så plockar du av tändhatten och tändkabeln och spruta lite kontaktspray i alla kontakter och sen monterar du ihop det igen.

hur menar du med att moppen "glappa"

displayen är antagligen mörk för att batteriet har laddat ur så ladda det. tar det inte imot ladd så har det frysit sönder och är me andra ord bara skrot.

antagligen så har sensorn som känner av hur mycket olja du har i tanken kläggat fast och det så är det bara att töma tanken och skaka den. skaka tills du hör ett knackande ljud, kommer inte ljudet direkt så har du felet där. slutar den inte lysa efter du har tömt på me ny olja som inte har stått ute en vinter och dragit i sig fukt så kan du spruta kontaktspray i kontaken som går från sensorn. funkar det inte då så får du koppla ut lampan eller nått... :roll:

finns det garanti kvar på mopen så du kan lämna in den på lagning?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
M0on
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 8 maj 2011, 13:01

Inlägg av M0on »

Ja har kvar garantin, dock så ligger det långt som fan ifrån mig så det är ganska svårt att ta sig dit.

Den har stått i värmegarage hela vintern.
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

M0on skrev:Ja har kvar garantin, dock så ligger det långt som fan ifrån mig så det är ganska svårt att ta sig dit.

Den har stått i värmegarage hela vintern.


just skrev du att den stått ute?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög
Inlägg: 173
Blev medlem: 28 mars 2012, 19:29
Ort: Piteå

Inlägg av alj0h »

Som sagt, ladda batteriet och kolla igen.

Anledningen till att oljelampan lyser skulle jag TRO är för att moppen gör en typ av "self-check" när man slår på elen. Eftersom din moppe bara får ström då du kickar (den strömmen kommer från generatorn) så hinner aldrig "self-checken" bli färdig, alltså så lyser oljelampan den tid den får ström, men strömmen tar snabbt slut då du inte kickar snabbt nog, men sen får den ström igen och lyser igen, alltså så verkar det som om den vill säga att oljan är slut, vilket inte är sant. är då så på min moppe iallafall, ni som kan hejn bättre får gärna rätta mig om jag ar fel :)
Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
åj
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 oktober 2012, 20:36
Ort: karlskoga

Inlägg av åj »

kicka den med startgas så ska du se att den går igång, oljelampan lyser varje gång man startar moppen, eller ja de ska den göra iaf, iaf på dom flesta moppar. o glappar? typ ramen eller när du gasar typ? :P
M0on
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 8 maj 2011, 13:01

Inlägg av M0on »

åj skrev:kicka den med startgas så ska du se att den går igång, oljelampan lyser varje gång man startar moppen, eller ja de ska den göra iaf, iaf på dom flesta moppar. o glappar? typ ramen eller när du gasar typ? :P
När jag gasar :/
Användarens profilbild
vongyllis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 194
Blev medlem: 15 februari 2008, 11:26

Inlägg av vongyllis »

spring igång den !
M0on
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 8 maj 2011, 13:01

Inlägg av M0on »

Sorry för ett så segt svar, fick igång moppen och det gick jättebra !
Skriv svar