Nytt Hemmabygge, TURBO! kom med tips

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
D4NI3L
Äppelpaj Racing
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 februari 2011, 13:46

Nytt Hemmabygge, TURBO! kom med tips

Inlägg av D4NI3L »

Nu har jag skaffat mig en suzuki motor (troligtvis 250cc) 4takt Oljekyld, så det blir till att sätta på ett turboagg innan motorn sätts på.

Nu till problemet, jag Har helt slut på idéer på vad jag ska sätta motorn på, har funderat på att sätta den på en gräsklippare, dock blir det problematik med drivningen då.

Så jag är Helt öppen till förslag, dock så ska det inte vara omöjligt att sätta motorn på, jag löser de flesta problem.

Och ingen som vet vad det skule kunna vara för motor? ser ur som en mc/ fyrhjulingsram dubbla tändstift, dock sitter dem nära varan så det verkar vara en encylindrig motor, luftkyld.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

jag skulle köpt mig en billig gocart och en redigt billig 4-hjuling och tagit upphängningen med fjädrar och hela fadderullan och svetsat ihop så att det är en gocart fast kanske 20cm hög och grova däck. går nog fint på grusvägar och på isen! :D
GasresarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 9 maj 2012, 22:00

Inlägg av GasresarN »

Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Du kommer få problem att ens få upp något laddtryck om du ska köra med en bilturbo på den motorn då avgastrycket formodligen är väldigt lågt.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Linusen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 20 januari 2013, 19:06
Ort: Kvicksund

Inlägg av Linusen »

PK skrev:jag skulle köpt mig en billig gocart och en redigt billig 4-hjuling och tagit upphängningen med fjädrar och hela fadderullan och svetsat ihop så att det är en gocart fast kanske 20cm hög och grova däck. går nog fint på grusvägar och på isen! :D
Du e fan smart :shock:
På sommarn - Derbi DRD Racing -07- SÅLD
På vintern - Lynx Enduro Millennium -00
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

Skulle också satsa på något likt en gokart, sjukt kul. Släng upp en bild på motorn också
Användarens profilbild
D4NI3L
Äppelpaj Racing
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 februari 2011, 13:46

Inlägg av D4NI3L »

k-skåpet skrev:Du kommer få problem att ens få upp något laddtryck om du ska köra med en bilturbo på den motorn då avgastrycket formodligen är väldigt lågt.
bilar med motor blir nog inga problem. tex Mitsubishi har en av de minsta turbosarna, postbilarna har också små turbos.
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Tycker du ska köra på en mini buggy! ;)

Typ såhär :)

Bild
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

TechnoMen skrev:Tycker du ska köra på en mini buggy! ;)

Typ såhär :)

Bild


det där är mera en crosskart men...

den blir troligt vis för liten för en buggy men till en crosskart skall den passa fint :D
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

D4NI3L skrev:
k-skåpet skrev:Du kommer få problem att ens få upp något laddtryck om du ska köra med en bilturbo på den motorn då avgastrycket formodligen är väldigt lågt.
bilar med motor blir nog inga problem. tex Mitsubishi har en av de minsta turbosarna, postbilarna har också små turbos.
Jodå, klart det finns. Tänkte bara så du inte skulle köra med typ ett orginal Volvo 740 aggregat som de flesta har liggandes hemma då det troligtvis inte kommer fungera något vidare.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:13
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

Jag vet att belos transpro har turbo på vissa nya modeller. Men dom kostar förjävla mycket!! Men turbosarna är små och laddar inte mycket.. Tryckröret är i silikon (haha). Men har du tur kan de gå att hitta någon stans. Belos är förövrigt ett svin j**la dyrt märke så...

Men var bara en tanke..
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Re: Nytt Hemmabygge, TURBO! kom med tips

Inlägg av saile96 »

D4NI3L skrev:Nu har jag skaffat mig en suzuki motor (troligtvis 250cc) 4takt Oljekyld, så det blir till att sätta på ett turboagg innan motorn sätts på.

Nu till problemet, jag Har helt slut på idéer på vad jag ska sätta motorn på, har funderat på att sätta den på en gräsklippare, dock blir det problematik med drivningen då.

Så jag är Helt öppen till förslag, dock så ska det inte vara omöjligt att sätta motorn på, jag löser de flesta problem.

Och ingen som vet vad det skule kunna vara för motor? ser ur som en mc/ fyrhjulingsram dubbla tändstift, dock sitter dem nära varan så det verkar vara en encylindrig motor, luftkyld.


vad är det för problem me drivningen på en gräsklippare? gör nått seriöst och svarva egen bakaxel fräsa splines fixa skivbroms mm kommer bli grymmt sen när du kommer me gräsklippare i 100 knyck
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Buggy för fan, kanske lite väl litet med 250 men du får väl dimensionera bygget efter motorn....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ho0v1vw7wTY[/youtube]

Nått sånt här fast mindre då, och gärna mera offroad-speccat istället för bara hoppa :)

Men lova att du gör nån sorts guide på konverteringen, är lite sugen på att göra nått sånt här själv
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

Håller med ValloPallo ;) en buggy självklart !!
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

ValoPallo skrev:Buggy för fan, kanske lite väl litet med 250 men du får väl dimensionera bygget efter motorn....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ho0v1vw7wTY[/youtube]

Nått sånt här fast mindre då, och gärna mera offroad-speccat istället för bara hoppa :)

Men lova att du gör nån sorts guide på konverteringen, är lite sugen på att göra nått sånt här själv


jofan, kör på det så blir det 2 seriösa buggyprojet här :D

oft om 3 dagar kör jag igång mitt buggyprojekt 8)
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Linusen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 20 januari 2013, 19:06
Ort: Kvicksund

Inlägg av Linusen »

saile96 skrev:
ValoPallo skrev:Buggy för fan, kanske lite väl litet med 250 men du får väl dimensionera bygget efter motorn....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ho0v1vw7wTY[/youtube]

Nått sånt här fast mindre då, och gärna mera offroad-speccat istället för bara hoppa :)

Men lova att du gör nån sorts guide på konverteringen, är lite sugen på att göra nått sånt här själv


jofan, kör på det så blir det 2 seriösa buggyprojet här :D

oft om 3 dagar kör jag igång mitt buggyprojekt 8)
FAN VA GÖÖÖTT!!! :lol:
På sommarn - Derbi DRD Racing -07- SÅLD
På vintern - Lynx Enduro Millennium -00
Skriv svar