Ingen information om luftgenomströmning på luftfilter?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Ingen information om luftgenomströmning på luftfilter?

Inlägg av toxicstone »

Genomströmningen "motstånd" etc bestämmer ju vad man kan få av ett luftfilter bl a.

Men det står ingenstans, om man jämnför med inget luftfilter så vill jag där ska stå t ex 79% osv, står ju bara lite text om att något ska vara lite tystare, något lite öppnare osv men det säger igentligen inget alls.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Vad försöker du få fram riktigt?

Det är ganska svårt att mäta luftgenomströmning i ett luftfilter i procent, efterssom att alla motorer suger olika, så om man lyckas mäta upp en genomströmning på t.ex 80 % på en setup är det inte alls säkert att det stämmer på nästa motor
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Går mäta tryckfall kontra luftflöde. Men få har grejer för att mäta och få begriper såna uppgifter bra nog för att köpa filter baserat på det. Enkel tumregel: skaffa det största filtret som går få plats med!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

ValoPallo skrev:Vad försöker du få fram riktigt?

Det är ganska svårt att mäta luftgenomströmning i ett luftfilter i procent, efterssom att alla motorer suger olika, så om man lyckas mäta upp en genomströmning på t.ex 80 % på en setup är det inte alls säkert att det stämmer på nästa motor
Ett luftfilter har alltid samma flöde, dock kan det skilja sig om det är olika luftfuktighet eller lufttryck.
Skriv svar