Optimalast att inte ha något luftfilter?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Optimalast att inte ha något luftfilter?

Inlägg av toxicstone »

Även om det inte är rekommenderat och inget jag ska ha så undrar jag om det är optimalast att inte ha något filter och sen ge så mycket bensin därefter som behövs?.

Så allt under är igentligen en såkallad strypning?

Vet inte om det stämmer därav frågan.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Du kan ha flera frågor i en tråd. Du behöver inte göra en tråd per fråga.
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

Rexxy skrev:Du kan ha flera frågor i en tråd. Du behöver inte göra en tråd per fråga.
Tänkte att det förenklar för andra som söker.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

På racehojjar kör man med en tratt speciellt utformad för att skapa ett litet turbulens/sug bak i tratten för att få en sorts kompressoreffekt och mata in luft effektivare. Så ja, att köra utan luftfilter får man mer effekt ur, men om du får för dig för att fara ut och köra kommer det ju att hålla... länge...

Bild
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

Jag hör kört min Derbi i 2år nu utan luftfilter och min har då inte skurit eller fått stopp i förgasaren :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

ZX skrev:Jag hör kört min Derbi i 2år nu utan luftfilter och min har då inte skurit eller fått stopp i förgasaren :)
Beror ju på vart insuget till förgasaren sitter, är det väl skyddat fungerar det hyfsat. Sen är underlaget extremt avgörande. Kör man på dammig grusväg skulle det inte hålla länge med tratt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

ZX skrev:Jag hör kört min Derbi i 2år nu utan luftfilter och min har då inte skurit eller fått stopp i förgasaren :)
Då råder jag dig att sätta på ett filter innan det händer något.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Allt som sitter ivägen för luftflödet kommer strypa flödet, så långt har du rätt - åtminstone i teorin. Ett tillräckligt stort filter stryper däremot absolut inte märkbart, så fördelarna med ett filter är nästan alltid mycket större än att låta bli det. För övrigt kan man vinna mer effekt på att ha en vettigt utförd luftburk... Öppna filter är däremot aldrig en höjdare.

Om vi snackar om en motor som endast används till dragrace på kliniskt ren asfalt kan det kanske funka bra utan filter. Mycket liten risk att motorn suger i sig något, och dessutom körs den väldigt lite - på sin höjd ett par mil på en hel tävlingssäsong, och den bör rivas och inspekteras rätt ofta ändå.

En motor som körs mer och på skitigare vägar (vanliga asfaltsvägar är INTE rena!) behöver luftfilter. Den ynka effekt man kanske vinner utan filtret kommer man ändå skart ha förlorat p.g.a. drastiskt ökat slitage när motorn suger i sig massa olämpligheter.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

det finns luftfilter av en anledning, för att det inte ska komma in skit i cylindern och repa sönder, men om man inte åker så mkt eller bara på asfalt så lär det inte vara nån större fara. men för att vara på den säkra sidan så lär du sätta på ett luftfilter, det är ändå billigare 'n en ny kolv/cylinder. :roll:
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Skriv svar