Även om det inte är rekommenderat och inget jag ska ha så undrar jag om det är optimalast att inte ha något filter och sen ge så mycket bensin därefter som behövs?.
Så allt under är igentligen en såkallad strypning?
Vet inte om det stämmer därav frågan.
Rubrik: hej
om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Rexxy skrev:Du kan ha flera frågor i en tråd. Du behöver inte göra en tråd per fråga.
Tänkte att det förenklar för andra som söker.
Rubrik: hej
om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
På racehojjar kör man med en tratt speciellt utformad för att skapa ett litet turbulens/sug bak i tratten för att få en sorts kompressoreffekt och mata in luft effektivare. Så ja, att köra utan luftfilter får man mer effekt ur, men om du får för dig för att fara ut och köra kommer det ju att hålla... länge...
ZX skrev:Jag hör kört min Derbi i 2år nu utan luftfilter och min har då inte skurit eller fått stopp i förgasaren
Beror ju på vart insuget till förgasaren sitter, är det väl skyddat fungerar det hyfsat. Sen är underlaget extremt avgörande. Kör man på dammig grusväg skulle det inte hålla länge med tratt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Allt som sitter ivägen för luftflödet kommer strypa flödet, så långt har du rätt - åtminstone i teorin. Ett tillräckligt stort filter stryper däremot absolut inte märkbart, så fördelarna med ett filter är nästan alltid mycket större än att låta bli det. För övrigt kan man vinna mer effekt på att ha en vettigt utförd luftburk... Öppna filter är däremot aldrig en höjdare.
Om vi snackar om en motor som endast används till dragrace på kliniskt ren asfalt kan det kanske funka bra utan filter. Mycket liten risk att motorn suger i sig något, och dessutom körs den väldigt lite - på sin höjd ett par mil på en hel tävlingssäsong, och den bör rivas och inspekteras rätt ofta ändå.
En motor som körs mer och på skitigare vägar (vanliga asfaltsvägar är INTE rena!) behöver luftfilter. Den ynka effekt man kanske vinner utan filtret kommer man ändå skart ha förlorat p.g.a. drastiskt ökat slitage när motorn suger i sig massa olämpligheter.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
det finns luftfilter av en anledning, för att det inte ska komma in skit i cylindern och repa sönder, men om man inte åker så mkt eller bara på asfalt så lär det inte vara nån större fara. men för att vara på den säkra sidan så lär du sätta på ett luftfilter, det är ändå billigare 'n en ny kolv/cylinder.