läcker från överflödningsslangen

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

läcker från överflödningsslangen

Inlägg av alb1n »

har ett stort problem med min Aprilia rally, som har en liggandes minarelli motor från 2000. Bytte munstycke på den från 66 till 72 och sedan det har den läckt bensin från överfödningsslangen, jag har kollat ett flerat gånger på flottörnålen och den är ren och fin, blåst i binsinslangen och sett så flottörnålen tätar ordentligt vid nivån bensinen ska stanna på. Moppen kan sen vara igång i 10-15min utan att den läcker, men sedan så börjar det igen. dreneringen i flottören e kollad också så där läcker det inte . min fråga är varför det blir överflöde av bensin i flottören när nålen funkar som den ska när jag trycker upp den, flyter inte flottören riktigt? kan det läcka bensin från det nya munstycket eller något liknande? den går att köra som vandligt, inga fel annars. bara att det spottar ut ganska mycket bensin då man kör och stänger av den.

skulle tacka så hemskt mycket för hjälp med mitt problem då jag inte har någon aning varför den gör som den gör.

MVH Albin.
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Överflödsslangen har väl en dränerings skruv man skruvar på för att strta skälva flödet? Sitter precis över slangen
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

MisterDT50R skrev:Överflödsslangen har väl en dränerings skruv man skruvar på för att strta skälva flödet? Sitter precis över slangen
jo visst, men den är ju indragen, även kollat så den inte läcker.
Användarens profilbild
ts_jonte
Elmoped
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 januari 2012, 20:19
Ort: töreboda

Inlägg av ts_jonte »

kan va att det kommit in vatten i förgasarn? så att flotörkoppen har fryst å spruckit så det kommer i vätska i flotören. vilket gör att den inte flyter som den ska å då tätar inte nålen? :roll:
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

ts_jonte skrev:kan va att det kommit in vatten i förgasarn? så att flotörkoppen har fryst å spruckit så det kommer i vätska i flotören. vilket gör att den inte flyter som den ska å då tätar inte nålen? :roll:
vatten kan det inte ha kommit in då jag endast öppnat flottören inomhus och inget vatten har varit nära förgasaren. Även kollat så att skålen inte är sönder genom att doppa den i bensin.
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Skulle gissa på att det är flottören som inte sammarbetar, kanske är en liten liten spricka i den.. Det räcker faktiskt.
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Du kan ha missat nån liiiten smutsbit i hålet för flottörnålen, det räcker för att den ska börja jävlas. plocka loss flottören och lägg den i ett glas vatten och se om den flyter eller sjunker.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Funkar din bensinkran som den skall? Vad händer om du tar av bensinslangen ifrån förgasaren? Rinner det bensin utan att stoppa eller rinner det inget alls?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

CaToXXo skrev:plocka loss flottören och lägg den i ett glas vatten och se om den flyter eller sjunker.
Eftersom han skriver att den kan fungera fint 10-15 minuter för att sedan flöda över är det knappast fråga om något stort fel, absolut inte att flottören är så full av bensin att den sjunker i vatten (bensin är för övrigt lättare än vatten, och flyter alltså på vatten :roll: ).

Mest troligt nått litet skit kvar vid flottörnålen, eller t.ex. nån kant på flottören som går emot flottörkoppen, packningen eller vad som helst som kan få den att kärva.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Har för mig att på dom liggande minarelli så börjar dom läcka när det är för stort munstycke. Rätta mig om jag har fel :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

SNODDAS15 skrev:Har för mig att på dom liggande minarelli så börjar dom läcka när det är för stort munstycke. Rätta mig om jag har fel :)

Det skall inte läcka om du har förstort munstycke, troligtvis skit mellan flottör nålen.
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

okej tack alla än så länge för all hjälp, det angående flottörnålen så är det så att jag har torvat av den, sprutat tryckluftpå den, i bensinslangen, flottören, där flottörnålen går upp och på flottören. Jag förstår inte hur det kan vara någon skit kvar, har kollat på den 3 gånger redan, pillat och tagit av... börjar tröttna... Men är det lönt att köpa nytt flottör-kit, med flottör, flottöraxel och flottörnål för 200k (ink frakt)?

Även någon som kanske har ett tips på att inte smuttsa ner nålen när man monterar på den igen? man har ju ibland lite skitiga fingrar :oops:
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

Roxxen96 skrev:Funkar din bensinkran som den skall? Vad händer om du tar av bensinslangen ifrån förgasaren? Rinner det bensin utan att stoppa eller rinner det inget alls?
bensinslangen är det inga problem med. soppa kommer fram iaf och allt annt. bara att det itne slutar rinna binsin till flottören även när den är full. så alltså är det flottörnålen som inte åker upp och tätar, har testat att bara ta nålen upp och då droppar det ej bensin. men när man väl sätter på flottörskålen och flottören så flyter antagligen inte flottören eller något fel med flottörnålen.
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

förstår inte varför den läcker, kan det vara så att flottören inte flyter tro? att den är sönder på något konstigt sätt? för nålen funkar, eftersom jag har testat att peta upp den och blåsa i bensinslangen...
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

alb1n skrev:förstår inte varför den läcker, kan det vara så att flottören inte flyter tro? att den är sönder på något konstigt sätt? för nålen funkar, eftersom jag har testat att peta upp den och blåsa i bensinslangen...
justera tomgången o luftskruven? Min ville inte heller sluta läcka efter att jag rengjort förgsaren, slutade dock när jag trixat lite med dem skruvarna, likadant gjorde vi på min polares cpi oliver, trixade på tomgången så slutade den läcka från överflödesslangen
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

Piitus96 skrev:
alb1n skrev:förstår inte varför den läcker, kan det vara så att flottören inte flyter tro? att den är sönder på något konstigt sätt? för nålen funkar, eftersom jag har testat att peta upp den och blåsa i bensinslangen...
justera tomgången o luftskruven? Min ville inte heller sluta läcka efter att jag rengjort förgsaren, slutade dock när jag trixat lite med dem skruvarna, likadant gjorde vi på min polares cpi oliver, trixade på tomgången så slutade den läcka från överflödesslangen
hur har det något med att den spottar ut bensin när jag gasar isf?
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

det har jag inget svar på, men min gjorde likadant och det åtgärdades via tomgångsskruven, har dock ingen förklaring till VARFÖR det kan åtgärdas på det sättet, har dock fungerat på 3 mopeder som haft detta problemet
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

Piitus96 skrev:det har jag inget svar på, men min gjorde likadant och det åtgärdades via tomgångsskruven, har dock ingen förklaring till VARFÖR det kan åtgärdas på det sättet, har dock fungerat på 3 mopeder som haft detta problemet
säkert så att den drar mer bensin är vad den hinner fylla upp i flottören när den går på tomgång :/
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

föresten, måste huvudmunstycked vara inskruvat längst upp? på min så är det ett litet mellanrum :/ :shock: :shock:
Jontegeneric
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 3 december 2012, 17:13

Inlägg av Jontegeneric »

Jonathan Generic
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Spam??
föresten, måste huvudmunstycked vara inskruvat längst upp? på min så är det ett litet mellanrum :/ Shocked Shocked
Går det ska du garanterat det! annars tätar det inte och det rinner in för mycket vilket gör att den läcker
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

SNODDAS15 skrev:
Spam??
föresten, måste huvudmunstycked vara inskruvat längst upp? på min så är det ett litet mellanrum :/ Shocked Shocked
Går det ska du garanterat det! annars tätar det inte och det rinner in för mycket vilket gör att den läcker
Munstycket som jag bytte gick ju in men det är ett mellanrum mellan hatten och själva gängan som det går upp i :S
Skriv svar