PR3 på en lågvarvigcylinder

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

HyperSendan ;)
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 maj 2012, 20:43

PR3 på en lågvarvigcylinder

Inlägg av HyperSendan ;) »

Tjenare jag funderar på att köpa ett MK Prorace 3 titanium! Min 70cc cylinder jag har är lågvarvig så jag undrar hur effekten kommer bli? Kommer effekten fortfarande vid 9k rpm typ ändå? Eller kommer den tidigare? :) Tacksam för svar! :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Alla köpcylindrar har så mesiga portar osv så det går att smacka på i princip vilket rör som helst. Röret brukar styra karaktären så du kommer ju förmodligen inte ligga på 9k längre, men det är bara en gissning från min sida.

Men bäst är givetvis en annan cylinder. Det kommer att gå mycket bättre.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Skulle valt ett annat rör till en lågvarvig 70. Det du vinner på topp kommer du förlora stort på låg och mellan, ja alltså genomsnittseffekten kommer bli lägre med ett så högvarvigt race rör än om du köper ett mer anpassat rör. Lägg pengarna på en värre cylinder istället :) Effekten bör komma lite tidigare med en lågvarvig cylinder men du kommer ju ändå i obalans och de är inte avstämda för varandra öht så ett dåligt val. Att dessutom ta titan är ju bara att öka priset utan att tjäna något på det om du inte är ute efter att jaga vikt :)

Exakt vad har du gjort med motorn nu? Kan ge bättre tips då om vi vet precis vad som är gjort :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
HyperSendan ;)
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 maj 2012, 20:43

Inlägg av HyperSendan ;) »

chifen skrev:Skulle valt ett annat rör till en lågvarvig 70. Det du vinner på topp kommer du förlora stort på låg och mellan, ja alltså genomsnittseffekten kommer bli lägre med ett så högvarvigt race rör än om du köper ett mer anpassat rör. Lägg pengarna på en värre cylinder istället :) Effekten bör komma lite tidigare med en lågvarvig cylinder men du kommer ju ändå i obalans och de är inte avstämda för varandra öht så ett dåligt val. Att dessutom ta titan är ju bara att öka priset utan att tjäna något på det om du inte är ute efter att jaga vikt :)

Exakt vad har du gjort med motorn nu? Kan ge bättre tips då om vi vet precis vad som är gjort :)
Okej den setupen jag har nu är : Stage 6 70
Doppler endurance vev
Dellorto phbg 21 black racing
Större insug
Mk thrower
HyperSendan ;)
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 maj 2012, 20:43

Inlägg av HyperSendan ;) »

Eller är ett voca carbono ett bättre köp? :)
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Köp PR3röret och porta cylindern också, kommer bli mycket roligare..
HyperSendan ;)
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 maj 2012, 20:43

Inlägg av HyperSendan ;) »

siiimooon skrev:Köp PR3röret och porta cylindern också, kommer bli mycket roligare..
Glömda nämna att jag har MRD koppling också. Okej men jag har inte tänkt att porta den men går det att köra med ändå? :)
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

HyperSendan ;) skrev:
siiimooon skrev:Köp PR3röret och porta cylindern också, kommer bli mycket roligare..
Glömda nämna att jag har MRD koppling också. Okej men jag har inte tänkt att porta den men går det att köra med ändå? :)
Klart de går, men den kommer inte vara speciellt kul att köra.
HyperSendan ;)
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 maj 2012, 20:43

Inlägg av HyperSendan ;) »

Varför inte då? :)
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

HyperSendan ;) skrev:Varför inte då? :)
Cylinderns effektkurva slutar ju i princip där rörets börjar, testade själv med liite portad Airsal 70 och PR överliggande, HPI Digital och 28mm osvosv, det blir bara inte kul.
HyperSendan ;)
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 maj 2012, 20:43

Inlägg av HyperSendan ;) »

Oj hade läst fel den va visst högvarvig det är en Race/Hyper Cylinder så det borde allt gå bra :)
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Borde väl gå att på cylindern portad så gott som det går efter en PR cylinder?
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

HyperSendan ;) skrev:Oj hade läst fel den va visst högvarvig det är en Race/Hyper Cylinder så det borde allt gå bra :)
Jag tror inte den är speciellt högvarvig.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

JagHarEnDerbi skrev:Borde väl gå att på cylindern portad så gott som det går efter en PR cylinder?
Efter röret antar jag att du menar

Men jo visst kan man de, men då är de bättre att lägga de pengarna på en bättre cylinder helt enkelt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar