Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Nej.david96 skrev:Ända skillnaden är ett högre oktan värde som gör så att de tänder segare och de finns mer energi att hämta dock inget man märker mellan 95-98,men vi snackarnnågon biljon delsekund typ fall man skulle kört på ännu högre oktan värde skulle man märka skillnad dock så måste man ändra lite, sen är de lite mer smörjningsmedel i 98 så bra att tanka fall man kör trimmat, men man ser ingen skillnad praktisk du ser den i den teoretiska delen:)
hur ger ett högre oktantal inte mer effekt ? det ger mer effekt men knappast något märkbart på något fordon som ägs på detta forum, ville dra de lätt och inte på¨mollekyl nivå, men kan visa där med så är de lättare att förstå sen kan ju oktantalet självkalrt vara för högt så det inte orkas kompreseras och tändas men inom rimliga nivåer ger de effekt men som sagt ingen märkbar effekt!Erik_ skrev:Nej.david96 skrev:Ända skillnaden är ett högre oktan värde som gör så att de tänder segare och de finns mer energi att hämta dock inget man märker mellan 95-98,men vi snackarnnågon biljon delsekund typ fall man skulle kört på ännu högre oktan värde skulle man märka skillnad dock så måste man ändra lite, sen är de lite mer smörjningsmedel i 98 så bra att tanka fall man kör trimmat, men man ser ingen skillnad praktisk du ser den i den teoretiska delen:)
Bensin med högre oktantal tål högre kompression, aggresivare tändningsinställning och annat som orsakar mer värme innan det börjar spika. Det är den enda skillnad oktantalet säger, och därmed det enda vi vet att det skiljer.
Energiinnehållet, förbränningshastighet och mycket annat är också faktorer som kan variera lite, men då handlar det inte bara om att bensin med olika oktantal är olika - det är så illa att den soppa man får en vecka inte behöver bete sig likadant som det man tankar nästa vecka på samma mack ur samma slang. Bensinen är idag en avstjälpningsplats för det oljeraffinaderierna inte kan sälja som något annat, så exakt vad som kommer ur slangen beror på vad raffinaderiet hade gott om och vad som var slut just den dagen dom gjorde den satsen bensin. Dom ser till att oktantalet uppfyller kravet och vissa andra krav också följs, sedan kan dom kalla det bensin även om det är ganska långt ifrån samma innehåll som det dom sålde under namnet bensin dagen före...
Högre oktantal ger i sig själv ingen som helst nytta i en motor som itne behöver högre oktantal. För lågt oktantal leder i värsta fall till motorhaveri p.g.a. spikning.
påstår inte att den går snabbar eller något sånt men att den svarar snabbare på gasen och det är väl logist med allt dom har skrivit där uppe? att den kan spika och förtända i vissa fall ?chrillez skrev:Det är ingen märk bar skillnad på ngn moppe du skulle nog se skillnad om du körde 400 meter att din tid belv 1 tiondel bättre ungefär det är inget vi märker. Kör på 95 om du kör otrimmt byter du cylinder borde man köra 98 så den inte börjar spika