vad kör ni på? (oktan)

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

vad kör ni på? (oktan)

Inlägg av DtSnubben »

vad kör ni på för oktan?
och upplever ni nån skillnad?

Själv så kör jag på 95, men tankade idag 98 bara för att kolla om det var något att hurra över, ingen märkbar skillnad.
U mad bro?
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Har varit uppe sådan här trådar förut då konstaterades att det är ingen märkbar skillnad :D

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Ibland V-Power, oftast 95. Aldrig märkt nån skillnad.
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
D4NI3L
Äppelpaj Racing
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 februari 2011, 13:46

Inlägg av D4NI3L »

har ochså provat 98. men det skulle märkas mer när man har en mer trimmad moppe...
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Ända skillnaden är ett högre oktan värde som gör så att de tänder segare och de finns mer energi att hämta dock inget man märker mellan 95-98,men vi snackarnnågon biljon delsekund typ fall man skulle kört på ännu högre oktan värde skulle man märka skillnad dock så måste man ändra lite, sen är de lite mer smörjningsmedel i 98 så bra att tanka fall man kör trimmat, men man ser ingen skillnad praktisk du ser den i den teoretiska delen:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

david96 skrev:Ända skillnaden är ett högre oktan värde som gör så att de tänder segare och de finns mer energi att hämta dock inget man märker mellan 95-98,men vi snackarnnågon biljon delsekund typ fall man skulle kört på ännu högre oktan värde skulle man märka skillnad dock så måste man ändra lite, sen är de lite mer smörjningsmedel i 98 så bra att tanka fall man kör trimmat, men man ser ingen skillnad praktisk du ser den i den teoretiska delen:)
Nej.

Bensin med högre oktantal tål högre kompression, aggresivare tändningsinställning och annat som orsakar mer värme innan det börjar spika. Det är den enda skillnad oktantalet säger, och därmed det enda vi vet att det skiljer.

Energiinnehållet, förbränningshastighet och mycket annat är också faktorer som kan variera lite, men då handlar det inte bara om att bensin med olika oktantal är olika - det är så illa att den soppa man får en vecka inte behöver bete sig likadant som det man tankar nästa vecka på samma mack ur samma slang. Bensinen är idag en avstjälpningsplats för det oljeraffinaderierna inte kan sälja som något annat, så exakt vad som kommer ur slangen beror på vad raffinaderiet hade gott om och vad som var slut just den dagen dom gjorde den satsen bensin. Dom ser till att oktantalet uppfyller kravet och vissa andra krav också följs, sedan kan dom kalla det bensin även om det är ganska långt ifrån samma innehåll som det dom sålde under namnet bensin dagen före...

Högre oktantal ger i sig själv ingen som helst nytta i en motor som itne behöver högre oktantal. För lågt oktantal leder i värsta fall till motorhaveri p.g.a. spikning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

tankar alltid 98
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Erik_ skrev:
david96 skrev:Ända skillnaden är ett högre oktan värde som gör så att de tänder segare och de finns mer energi att hämta dock inget man märker mellan 95-98,men vi snackarnnågon biljon delsekund typ fall man skulle kört på ännu högre oktan värde skulle man märka skillnad dock så måste man ändra lite, sen är de lite mer smörjningsmedel i 98 så bra att tanka fall man kör trimmat, men man ser ingen skillnad praktisk du ser den i den teoretiska delen:)
Nej.

Bensin med högre oktantal tål högre kompression, aggresivare tändningsinställning och annat som orsakar mer värme innan det börjar spika. Det är den enda skillnad oktantalet säger, och därmed det enda vi vet att det skiljer.

Energiinnehållet, förbränningshastighet och mycket annat är också faktorer som kan variera lite, men då handlar det inte bara om att bensin med olika oktantal är olika - det är så illa att den soppa man får en vecka inte behöver bete sig likadant som det man tankar nästa vecka på samma mack ur samma slang. Bensinen är idag en avstjälpningsplats för det oljeraffinaderierna inte kan sälja som något annat, så exakt vad som kommer ur slangen beror på vad raffinaderiet hade gott om och vad som var slut just den dagen dom gjorde den satsen bensin. Dom ser till att oktantalet uppfyller kravet och vissa andra krav också följs, sedan kan dom kalla det bensin även om det är ganska långt ifrån samma innehåll som det dom sålde under namnet bensin dagen före...

Högre oktantal ger i sig själv ingen som helst nytta i en motor som itne behöver högre oktantal. För lågt oktantal leder i värsta fall till motorhaveri p.g.a. spikning.
hur ger ett högre oktantal inte mer effekt ? det ger mer effekt men knappast något märkbart på något fordon som ägs på detta forum, ville dra de lätt och inte på¨mollekyl nivå, men kan visa där med så är de lättare att förstå :) sen kan ju oktantalet självkalrt vara för högt så det inte orkas kompreseras och tändas men inom rimliga nivåer ger de effekt men som sagt ingen märkbar effekt!
tex ett låg oktan tal har alkaner med C-h bindingar som bindningar i atomen medan högt oktantal har alkaner med grenade C.-H bindnigar som är större och innehåller mer atomer och man vet att fler atomer som pressas till samma massa som tex dom dom alkaner med med vanliga bindngar, så fall du har två atmoer som innehåller samma grundämnen fast den ena har lite fler och sne kompresserar dom till samma massa och antänder vilken skulle ge mest effekt ? detta är inget som märks i praktik för utom väldigt väldigt high tech motor som inte används men skillnaden finns där, sen så är de sant de du säger är inte exakt samma då grenade bindningar bildas vid 400-600 grader medans inte grenadebindningar bildas mellan 300-500 så de är lite blandat de beror på vad oljan man raffinera innehåller mest av, men sen fall oktantalet i lågt , som de oftast är då de inte alltid blir exak så kan man öka oktantalet med, olika medel som oftast händer :)
är gärna upp för diskussion så man lär sig mer :)
men de vi vet i den teoretiska delen är att mer massa som komprimeras till samma massa som den andra massa gör med samma innehåll bildar mer energi :) detta är knappast någon stor skillnad men fortfarande en skillnad som syns i teorin :)
kanske blir lite skevt då jag skrev från mobilen :) men rätta mig fall jag har fel någon stans :)
man är väl här för lära sig elr ? så blir itne sur fall jag har fel, men detta är fakta :)

vi kan ta de i pm med så man ser när du skickat något :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 mars 2010, 20:43
Ort: motorer

Inlägg av moppepojk26 »

jag upplever att moppen dra minder när jag pendlar långa strekor och att den är uterst lite snabbare på gasen :) när jag tankar på 98 eller högre :)
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 april 2012, 18:37
Ort: härnösand

Inlägg av chrillez »

Det är ingen märk bar skillnad på ngn moppe :) du skulle nog se skillnad om du körde 400 meter att din tid belv 1 tiondel bättre ungefär det är inget vi märker. Kör på 95 om du kör otrimmt byter du cylinder borde man köra 98 så den inte börjar spika :D
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 juni 2010, 14:20
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

Jag körde in mopeden med okanantal 98 och kör nu med 95.
U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

Kör alltid på 98an, har dock funderat på att etanolkonvertera moppen! :)
98kostar ca 1.70€ i finland
e85kostar 0.999€ vid vissa stationer..
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

nån som vet varför man inte ska köra en polaris iq r 800 med 95?:)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

antagligen för den förtänder och spikar ?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

David96 bensin har svårare o spika än andra bränslen så nej. Och läs texten under Erik__ inlägg!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Jag Kör alltid med 98 oktan och bensinbooster i tanken och känner då att den får en jämnare gång och lite bättre gasrespons! :) Kör alltså med detta
http://www.tripak.se/ och blandar för "tävlingsbruk" vilket ska höja oktanhalten med 4 enheter.
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 mars 2010, 20:43
Ort: motorer

Inlägg av moppepojk26 »

chrillez skrev:Det är ingen märk bar skillnad på ngn moppe :) du skulle nog se skillnad om du körde 400 meter att din tid belv 1 tiondel bättre ungefär det är inget vi märker. Kör på 95 om du kör otrimmt byter du cylinder borde man köra 98 så den inte börjar spika :D
påstår inte att den går snabbar eller något sånt men att den svarar snabbare på gasen och det är väl logist med allt dom har skrivit där uppe? :) att den kan spika och förtända i vissa fall ? :)
dricker minder gör den ifl kom längre på ren 98 än ren 95 då körde jag 6 mil tur och retur :)
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

gillar inte när disskusioner nästan börjar spåra ur och ingen lägger fram bevis

http://www.faktoider.nu/oktan.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

http://faktabanken.nu/oktan.htm
Skriv svar