Varför ogillar så många Saab?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Varför ogillar så många Saab?

Inlägg av derbiofc »

Som frågan lyder, varför är det så många som hatar Saab?
Jag är själv ett Saabfan och tycker att många av bilarna är prima, get mycket bil för pengarna, håller bra och ser hyfsade ut (med undantag för 900:orna, inte min drömbil precis :roll: )

Jag har inget emot att folk tycker illa om bilarna och märket, jag vill bara veta varför? Oftast när jag frågar de som hatar Saab varför dom gör det får man bara korta svar som: "Det är skit!", "Dom är inget att ha!" osv.
Är det bara en allmän uppfattning att det är skitbilar? Nästan ingen verkar kunna förklara bättre varför det är dåliga bilar i alla fall, och jag stör mig på att man inte kan argumentera för att dom skulle vara dåliga!
Att dom på senare år plockade en del Opeldelar kan ju vara ett problem, men det är fortfarande inte samma bilar på något sätt!

Så, varför hata Saab?

Vore kul med synpunkter från några fler motorintresserade! :D
Eklund^


Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 juni 2010, 14:20
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

Trollhätte bor! Jobbiga jävlar xd
U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Alla som hatar SAAB, kör oftast VOLVO ^^,
Förstår faktiskt inte heller varför.. SAAB är ju mke bil för pengarna, nu när de är så sjukt billiga.. fanns ju 06:or för 40k.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

bra fråga faktiskt! Har undrat det lite själv.

Det enda felet jag vet på dem är att displayen på SAABarna runt 00 +- några år nästan alltid är defekta.
Sen brukar av någon anledning lådorna vara småkassa i längden och kunna gå sönder.
Ananrs vet jag inte så många mer nackdelar med dem. Drar relativt lite och är rätt billiga för effekten och kvalitén man får. Troligtvis för ungdomarna idag tror man måste åka bakhjulsdrivet för att ha kul (då vet man ärligt talat inte hur man rattar en bil) :wink:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

enkelt svar: fwd.

nä men man måste ju få ha lite kul när man har bil. själv älskar jag drifting och hela driftingkulturen så en framhjulsdriven bil är inget alternativ för mig. möjligtvis senare i livet vid övergången från sportbil till bruksbil.


annars gillar jag de nyare saabarna. riktigt fina. men de lite äldre är riktigt fula och som sagt fwd.
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

Personligen tycker jag att de har grymmt ful inredning men motor mässigt är det absålut inget fel på dem i synnerhet om det är en turbo. billiga är dem också
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

haha PK, du borde läsa mitt inlägg :roll:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

jag tycker inte om saab eftersom jag tycker att alla deras modeller är så jäkla fula.

de gjorde dock fina och bra flygplan :P
Senast redigerad av StylizhRazer den 30 maj 2012, 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

Svar PÅ Tal : SAAB =
S = Sälj
A = Aset
A = Annars
B = Byt
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

2stroke4ever skrev:haha PK, du borde läsa mitt inlägg :roll:
gjorde det. dagen du fixar en framhjulsdriven saab och drar en ordentlig drift så kan jag diskutera vidare.

som sagt. älskar drifting och driftingkulturen så framhjulsdrivet är inget alternativ.



vad är fördelarna med framhjulsdrift föresten?
Helikopter
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2011, 12:22

Inlägg av Helikopter »

TSR`BakarN skrev:Svar PÅ Tal : SAAB =
S = Sälj
A = Aset
A = Annars
B = Byt
S = Säger
A = Andra
A = Avundsjuka
B = Bilägare
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

TSR`BakarN skrev:Svar PÅ Tal : SAAB =
S = Sälj
A = Aset
A = Annars
B = Byt
S = Satans
A = Aset
A = Accelererar
B = Bakåt


Nej men visst saab ser bra ut på utsidan men insidan ser förjävla tråkig och plastig ut ! och deras växellådor och turbos är väll inte dom bästa men visst helt ok bil för det priset !

Min kusin har rasat 2 saab lådor och han kör väll inte så snällt men hur kan du alla hans andra bilar ha hållit ? tex, bmw m30 och volvo v70, volvo 944 turbo+.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Helikopter skrev:
TSR`BakarN skrev:Svar PÅ Tal : SAAB =
S = Sälj
A = Aset
A = Annars
B = Byt
S = Säger
A = Andra
A = Avundsjuka
B = Bilägare
S = Suger
A = av
A = andra
B = bilmärken



kom precis på den :D
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

xytoo skrev:
TSR`BakarN skrev:Svar PÅ Tal : SAAB =
S = Sälj
A = Aset
A = Annars
B = Byt
S = Satans
A = Aset
A = Accelererar
B = Bakåt


Nej men visst saab ser bra ut på utsidan men insidan ser förjävla tråkig och plastig ut ! och deras växellådor och turbos är väll inte dom bästa men visst helt ok bil för det priset !
haha ! :D

Min kusin har rasat 2 saab lådor och han kör väll inte så snällt men hur kan du alla hans andra bilar ha hållit ? tex, bmw m30 och volvo v70, volvo 944 turbo+.
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

volvo = vi orsakar landets värsta orgasmer

volvo 740, b230ft med m90 låda och slungdiffad bakaxel vs en saab 9000 från samma år tal vilket tar man ? ^^
Senast redigerad av xytoo den 30 maj 2012, 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

2stroke4ever skrev:bra fråga faktiskt! Har undrat det lite själv.

Det enda felet jag vet på dem är att displayen på SAABarna runt 00 +- några år nästan alltid är defekta.
Sen brukar av någon anledning lådorna vara småkassa i längden och kunna gå sönder.
Ananrs vet jag inte så många mer nackdelar med dem. Drar relativt lite och är rätt billiga för effekten och kvalitén man får. Troligtvis för ungdomarna idag tror man måste åka bakhjulsdrivet för att ha kul (då vet man ärligt talat inte hur man rattar en bil) :wink:
Vi har ägt två SAABs, en ifrån 03 som hade 34.000 mil på mätaren, chippad rullade på som aldrig förr.
Sen än 09a som har rullat 20.000 mil ungefär just nu, fungerar lika bra den, aldrig problem med lådan/lådorna eller displayen.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Många av saabs skapelser är skit. 9000 t.ex. måste vara det sämsta de har producerat.

Sen är det ju volvo vs saab och volvo är ju mer populärt helt enkelt.

Men saab har trots allt några riktiga guldkorn och även fast många går omkring och snackar skit om saab så är nog alla svenska patrioter trots allt innerst inne lite stolta över det bra de åstadkommit
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

PK skrev:
2stroke4ever skrev:haha PK, du borde läsa mitt inlägg :roll:
gjorde det. dagen du fixar en framhjulsdriven saab och drar en ordentlig drift så kan jag diskutera vidare.

som sagt. älskar drifting och driftingkulturen så framhjulsdrivet är inget alternativ.



vad är fördelarna med framhjulsdrift föresten?
Är med dig vad det gäller bakhjulsdrift och att det är kul, drifting är skitroligt och det är en härlig kultur också, dock inte så etablerad i Sverige men den finns ju. Men vad det gäller för och nackdelar så kan du få lite exempel:

Fwd:
Lägre drivlineförluster, kompakare konstruktion, lättare att hantera i vardagen då de understyr hellre än överstyr (talar generellt om bilar utan antisladd och antispinn), tar sig fram bättre på vintrarna (även där gäller det mest äldre bilar, det är relativt lika numer), lägre vikt.

Ända fördelen med bakhjulsdrift är ju att det är roligare, rent praktiskt om man ska vara tråkig är det oftast sämre och mer kostsamt.

Tog bort ditt dubbelinlägg också ;)

OnT så gillar jag Saab, skulle utan problem kunna ha en som vardagsbil problemet är ju bara att de blev så GM förstörda även om Saab gjorde det mesta i sin makt för att behålla märket Saab och fortfarande ha sina egna bilar men GM gav stränga krav på resurser och pengarna räckte inte till tillräcklig vidareutveckling och de hade alldeles för litet modellutbud. Det mesta GM gjorde var att ta reda på Saab teknologi utan att investera och då går det ju som det går. Har även arbetat med Saab
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

skulle lätt tänka mig en saab 9-5 runt 00 me 2.3t o chippad, går ju som ett jävla as :D
men nu kör man ju en 944 tic o rullar oxå på som fan :D
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

S=Snyggast
A=Av
A=Alla
B=Bilar

S=Snabbast
A=Av
A=Alla
B=Bilar

S=Ståtligast
A=Av
A=Alla
B=Bilar

S=SKROTA
A=ALLA
A=ANDRA
B=BILAR

nu är det ju så att de nyare bilarna är ganska så snygga men så finns det modeller som tex 9-7X som är mindre snygg och mindre Saab öht. Då det är rent utav chrysler bilen är gjord av, och är byggda av mexicanare..
(iof ganska schysst motor :P )

Äldre bilar som gamla 900 och 9000 rullar på bara fint så det är inga skitbilar. Skiten med dessa är skärmarna som rostar och 900:ans innertak.
9-5 var det oljetråget som brukade ge sig och på (eller?) 9-5 och 9-3 var de ju dessa jävla pixelfel. Men alla bilar tuffar på om man (inte överdrivet) sköter dem.
och på (jag tror de va) 9000 så gillar topplockpackningen att gå sönder.
svenska bilar är det ju ganska brakvalité på öht, världsrekordet ligger på 2,8 miljoner miles och är körda med en Volvo.
wille95 skrev:skulle lätt tänka mig en saab 9-5 runt 00 me 2.3t o chippad, går ju som ett jävla as :D
men nu kör man ju en 944 tic o rullar oxå på som fan :D
Har du en Aero -02 så sitter det 250hk original.
en tic ligger väl bara på 184?
Senast redigerad av Mertz den 30 maj 2012, 22:42, redigerad totalt 4 gång.
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Saab var bra. Det GM förvandlade Saab till sedan var däremot inget att ha.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

[spoiler]
chifen skrev:
PK skrev:
2stroke4ever skrev:haha PK, du borde läsa mitt inlägg :roll:
gjorde det. dagen du fixar en framhjulsdriven saab och drar en ordentlig drift så kan jag diskutera vidare.

som sagt. älskar drifting och driftingkulturen så framhjulsdrivet är inget alternativ.



vad är fördelarna med framhjulsdrift föresten?
Är med dig vad det gäller bakhjulsdrift och att det är kul, drifting är skitroligt och det är en härlig kultur också, dock inte så etablerad i Sverige men den finns ju. Men vad det gäller för och nackdelar så kan du få lite exempel:

Fwd:
Lägre drivlineförluster, kompakare konstruktion, lättare att hantera i vardagen då de understyr hellre än överstyr (talar generellt om bilar utan antisladd och antispinn), tar sig fram bättre på vintrarna (även där gäller det mest äldre bilar, det är relativt lika numer), lägre vikt.

Ända fördelen med bakhjulsdrift är ju att det är roligare, rent praktiskt om man ska vara tråkig är det oftast sämre och mer kostsamt.

Tog bort ditt dubbelinlägg också ;)

OnT så gillar jag Saab, skulle utan problem kunna ha en som vardagsbil problemet är ju bara att de blev så GM förstörda även om Saab gjorde det mesta i sin makt för att behålla märket Saab och fortfarande ha sina egna bilar men GM gav stränga krav på resurser och pengarna räckte inte till tillräcklig vidareutveckling och de hade alldeles för litet modellutbud. Det mesta GM gjorde var att ta reda på Saab teknologi utan att investera och då går det ju som det går. Har även arbetat med Saab
[/spoiler]



ja, fwd är lättare och i stort sett "bättre" på vanlig körning. även säkrare och får ju ej överstyrning så lätt.

det var "Troligtvis för ungdomarna idag tror man måste åka bakhjulsdrivet för att ha kul (då vet man ärligt talat inte hur man rattar en bil)" som förbryllade mig lite då det är mycket svårare att köra en bakhjulsdriven bil? :) fwd är ju bara gasa för fan...
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Skriver min personliga åsikt!

Dom driver i fel ände!

Okej, Saab är ju helt okej bilar dom nya modellerna ser ju tom bra ut! Dom gamla ser ju piss ut, och kvalitén i Saab är inte jätte bra direkt! Insidan på dom ser ut som skit känns väldigt plastigt billigt o fjantigt!
Även motor delarna osv är ju inte i så bra kvalitet på, min före detta PRAO ledare ägde flertalet Saabs, han hade bland annat en Saab 9000 som han hade lagt ner lite tid och pengar på, han sa att sen han gick över 275 häst i den bilen så har han behövt byta växellåda 4 gånger om året, just pga att dom låderna ör så klena och rasar så fort de blir lite extra kraft genom den!

Den enda som funkar rätt bra trimmade se är ju aero, dom andra iaf dom äldre är väldigt dåliga i såväl motor som låda som insida som chassi.
Dom nyare modellerna har ju blivit bättre!

Det jag tycker man ska använda Saab till de är accelerations tävlingar, typ dragrace, då dom driver ifram o har svårare för o släppa, lättare, har inte samma förlust i axeln som en bakhjulsdriven bil, går trotts allt och trimma dock så är ju delarna av sämre kvalitet så dom slits ju rätt mycket snabbare!

Och att GM förstörde rätt mycket för Saab är väll också en sak som pekar imot dom!

Och ja jag vet att Saab förut gjorde bakhjuls drivna bilar!

Tycker även att de är underbart o kunna leka lite med bilarna, Saab är ju rätt "strikta" kan man ju säga, du kan ju inte leka av dig på samma sett med en fwd bil som med en rwd eller awd bil!

Det är min åsikt, skriven från en iPad också om de är kladdigt!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Var något med vevhusventilationen som gjorde att bilarna skar, detta gav dom ett dåligt rykte.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

MrAndersson skrev:Skriver min personliga åsikt!

Dom driver i fel ände!

Okej, Saab är ju helt okej bilar dom nya modellerna ser ju tom bra ut! Dom gamla ser ju piss ut, och kvalitén i Saab är inte jätte bra direkt! Insidan på dom ser ut som skit känns väldigt plastigt billigt o fjantigt!
Även motor delarna osv är ju inte i så bra kvalitet på, min före detta PRAO ledare ägde flertalet Saabs, han hade bland annat en Saab 9000 som han hade lagt ner lite tid och pengar på, han sa att sen han gick över 275 häst i den bilen så har han behövt byta växellåda 4 gånger om året, just pga att dom låderna ör så klena och rasar så fort de blir lite extra kraft genom den!

Den enda som funkar rätt bra trimmade se är ju aero, dom andra iaf dom äldre är väldigt dåliga i såväl motor som låda som insida som chassi.
Dom nyare modellerna har ju blivit bättre!

Det jag tycker man ska använda Saab till de är accelerations tävlingar, typ dragrace, då dom driver ifram o har svårare för o släppa, lättare, har inte samma förlust i axeln som en bakhjulsdriven bil, går trotts allt och trimma dock så är ju delarna av sämre kvalitet så dom slits ju rätt mycket snabbare!

Och att GM förstörde rätt mycket för Saab är väll också en sak som pekar imot dom!

Och ja jag vet att Saab förut gjorde bakhjuls drivna bilar!

Tycker även att de är underbart o kunna leka lite med bilarna, Saab är ju rätt "strikta" kan man ju säga, du kan ju inte leka av dig på samma sett med en fwd bil som med en rwd eller awd bil!

Det är min åsikt, skriven från en iPad också om de är kladdigt!
Alla har rätt till en åsikt men du har fel. Finns ingen bakhjulsdriven saab, däremot vann de massvis med rallyn med framhjulsdrivna bilar. Däremot hade de en färdig produktion av en 4hjulsdriven modell för 9000 (vilket f.ö var en bättre bil än tidiga 9-3 då den har ganska svajig framvagn om man inte förstärker den, opel skit) men GM var inte villiga att lägga något stöd på att förändra produktionsbandet och därmed blev det ingen sådan, trots att det förmodligen skulle blivit en hit. Går att ha skitkul på bana med framhjulsdrivet också kan jag lova dig, även om sladda är grymt kul ;) Har ju själv bara ägt och äger bakhjulsdrivna bilar men det betyder inte att jag inte kört annat. Kan säga att första vintern med körkortet när farsan hade en s40 var jag ute och sladdade med den också, framhjulsdriven och rätt kass handbroms men vänsterbromsa och gasa. Kräver träning men det är kul som attan, riktigt utmanande också, svårare än att hålla sladd på bakhjulsdrivet ;) Var de tillräckligt halt gick det med handbromsen också och jävlar vad nära en stolpe det blev en gång när det snurrade runt haha.

Anledningen till att lådorna inte håller är en svag punkt och det är diffen som är av ospärrad typ original som gör att den inte håller för kamakazistarter/burnouter, har man haft och har flera saabar borde man veta det och byta diffen. Själv jobbade jag med 2 pers som den ena hade en 9000 med ~400häst på drivhjulen, kört som dayli driver i flera år och först iår har han bränt lådan, då har den gått flera tusen mil med den effektökningen, den ande en og9-3 med ca 450 häst, ingen låda rasad fast bilen är nu såld så vet inte hur den mår nu, båda var dock väldigt gasglada typer. Annars är lådorna rätt okej, inte de bästa men håller för rätt bra med kräm bara man har en vettig diff.

De äldre hade stadigare motorer (fram till 98-99) då de körde t5 vilka klarade runt 4-500 häst med original bottendel. Sedan kom t7 vilket skulle vara en lågfriktionsmotor för att få ner förbrukningen, den delade en del med opel och var en stor GM miss vilket saab sa från första början men man kan inte gå emot ägaren direkt så i med skiten bara. Där rasade de starkare motorerna (typ aero) med originaleffekt och kolvar brändes, vevstakar kröktes efter bara lite hård körning med chip, ska dock säga att det absolut inte gäller alla utan en minoritet som går sönder så lätt men ändå en taskig konstruktion för att spara någon cl/mil. Dessa motorer hade (har) även problem med oljesludge då oljereturen är underdimentionerad och måååånga turbos har åkt åt helvete av den anledningen att smörjningen upphört. Samma med vevhusvent, men det är mycket vårat klimat som ställer till det med kalla vintrar för det är då problemen kommer (även flera andra stora kvalitetsmärken har haft problem med det, bla bmw som är ett av mina favoritmärken) Saab var väldigt tydliga med att påpeka detta till GM för förbättring men inga pengar gavs så inget kunde göras. GM tog döden av Saab and thats the end of it. Saab kunde inget göra trots att de visste om problemen för inga pengar fanns tråkigt nog. En annan stor del till deras undergång var deras alldeles för smala modellutbud.. 2 modeller håller inte för en modern tillverkare, kommer aldrig gå runt och det gjorde det inte heller även om det fanns planer på flera nya modeller innan kk.

Tidiga 9-3 hade svajigt chassi med hög motoreffekt, där fick till och med aeron skämmas med originaleffekt men så blir det när det skärs ner, dock en snygg bil enligt mig iaf men inget försvar för det. Problemet kan dock avhjälpas ganska lätt men du har helt rätt att det finns där och jag tycker det är skit! Riktigt taskigt jobb från början där och de känns inte alls förtroendeingivande med mycket pulver under huven.

Inredningen som de envisades med så länge ända tills nya 9-3an var ju skitdryg, kändes billig och plastig men den var ju skitgammal för det fanns inga pengar för att förnya den vilket var väldigt tråkigt då det verkligen behövdes desperat. De nya är faktiskt riktigt härliga tycker jag, speciellt nya 9-5 är helt underbar att sitta i och har fantastiska instrument och riktigt bra väghållning också för att vara så tung, refererar då till aerochassit då annat bara är att jämföra med vanliga svenssonbilar.

Ska lära dig lite om acceleration och dragrace också, du tycker att använda de till dragrace för att de har framhulsdrift och greppar bättre? G-krafterna gör så vikten förflyttas bakåt när man accelererar, alltså lättar framhjulen och får inte lika bra grepp vid acceleration, det har inget med saab att göra, bara ren kunskap om bakhjulsdrift vs framhjulsdrift och vid acceleration är bakhjulsdrivet klart att föredra då vikten flyttas över drivhjulen vid acceleration. Vid halka är dock fwd att föredra då större delen av bilens vikt ligger över drivhjulen (bilens viktfördelning) och när man inte gör en våldsam acceleration så blir det inte såna g-krafter att vikten förflyttas utan vikten hålls kvar över drivhjulen och således gräver sig den framhjulsdrivna bilen fram bättre (grävlingsdrift!) En för effektstark fwd bil är inte spec rolig då man aldrig får fäste och inte kan använda kraften, 4-450hk MAX på gatan tycker jag, allt annat är ren överdrift då det bara spinner. Många säger att över 350 är överdrivet pga tourqesteer och visst är det så men kul kan det vara ändå och tourqesteer kan botas en hel del med lite chassiuppgraderingar och annan diff (pratar inte saab just nu utan fwd generellt).

Men att delarna slits snabbare? Varför skulle de slitas snabbare i en toktrimmad saab som allt ändå är bytt i än i någon annan bil? Tror inte emblemet går in och repar cylindrarna ;) Nä, är det dragrace vi pratar om är näst intill allt bytt och blocket förstärkt för det mesta, det gäller alla seriösa dragracebilar i de värre klasserna så där har verkligen inte märket så stor betydelse även om de gamla saab t5 motorerna är extremt poppis bland motorbyggare för att de håller bra och går att trimma riktigt hårt och får högt vrid för en så liten motor.

Lite av mina personliga åsikter plus en del fakta :) Inget illa menat men du hade en hel del faktafel och då är ju det bästa att rätta till dem :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Det lite som fotboll du kan bara hålla på ett lag.
Antingen gillar du Volvo eller Saab

Sen tycker jag sju själv att det enda bra som Saab nånsin hat gjort är 99turbo. Men hade jag valt mellan den å en 242 turbo så hade jag valt volvon alla dagar.
Der handlar inte om att Saab e så himla dåligt utan om att det inte är bättre än volvo :P
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Är man bilfantast på riktigt finns det inget märke man ogillar.

Utom Dacia. Ingen gillar Dacia.

(Vi har haft både Saab och Volvo och jag gillar Saab mer, men det har väl att göra med att den sista volvon vi ägde var en 965 och just nu har vi en Saab 9-3 sportcombi och en Saab 9-5.)
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

MrAndersson skrev:Skriver min personliga åsikt!

Dom driver i fel ände!

Okej, Saab är ju helt okej bilar dom nya modellerna ser ju tom bra ut! Dom gamla ser ju piss ut, och kvalitén i Saab är inte jätte bra direkt! Insidan på dom ser ut som skit känns väldigt plastigt billigt o fjantigt!
Även motor delarna osv är ju inte i så bra kvalitet på, min före detta PRAO ledare ägde flertalet Saabs, han hade bland annat en Saab 9000 som han hade lagt ner lite tid och pengar på, han sa att sen han gick över 275 häst i den bilen så har han behövt byta växellåda 4 gånger om året, just pga att dom låderna ör så klena och rasar så fort de blir lite extra kraft genom den!

Den enda som funkar rätt bra trimmade se är ju aero, dom andra iaf dom äldre är väldigt dåliga i såväl motor som låda som insida som chassi.
Dom nyare modellerna har ju blivit bättre!

Det jag tycker man ska använda Saab till de är accelerations tävlingar, typ dragrace, då dom driver ifram o har svårare för o släppa, lättare, har inte samma förlust i axeln som en bakhjulsdriven bil, går trotts allt och trimma dock så är ju delarna av sämre kvalitet så dom slits ju rätt mycket snabbare!

Och att GM förstörde rätt mycket för Saab är väll också en sak som pekar imot dom!

Och ja jag vet att Saab förut gjorde bakhjuls drivna bilar!

Tycker även att de är underbart o kunna leka lite med bilarna, Saab är ju rätt "strikta" kan man ju säga, du kan ju inte leka av dig på samma sett med en fwd bil som med en rwd eller awd bil!

Det är min åsikt, skriven från en iPad också om de är kladdigt!
Tycker om att man ska ha FWD på en drag racing bil.
Säger ju lite hur kunnig du e :S
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
rieju4life
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 19 mars 2012, 16:14
Ort: svenljunga

Inlägg av rieju4life »

saab e coolt!!!;) har inget dom hels emot den/dom:) finns ju värre!!!
omkörd = behöver mer trim :D

MBH4LIFE
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Gröngöling skrev:Är man bilfantast på riktigt finns det inget märke man ogillar.

Utom Dacia. Ingen gillar Dacia.

(Vi har haft både Saab och Volvo och jag gillar Saab mer, men det har väl att göra med att den sista volvon vi ägde var en 965 och just nu har vi en Saab 9-3 sportcombi och en Saab 9-5.)

Rysska bilar gillar ingen heller :P
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Bruno_yao
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 27 februari 2012, 21:09

Inlägg av Bruno_yao »

smacken är som backen som mor säger
2+2 blir alltid 5
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

inget fel med dom enligt mig, vi har 900 turbo och 9-5 men den har börjat strula så vi kör slut och köper en annan bil när den pajjar.

900 turbon går riktigt fint, gammal lyxmodell så eltaklucka o lite smått, 175hk från 1984 har jag för mig :)
Mura Got Blunt?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Bruno_yao skrev:smacken är som backen som mor säger
Det tror jag inte på, jag tror att hon säger att smaken är som baken, delad.. :roll:
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

potog skrev:
MrAndersson skrev:Skriver min personliga åsikt!

Dom driver i fel ände!

Okej, Saab är ju helt okej bilar dom nya modellerna ser ju tom bra ut! Dom gamla ser ju piss ut, och kvalitén i Saab är inte jätte bra direkt! Insidan på dom ser ut som skit känns väldigt plastigt billigt o fjantigt!
Även motor delarna osv är ju inte i så bra kvalitet på, min före detta PRAO ledare ägde flertalet Saabs, han hade bland annat en Saab 9000 som han hade lagt ner lite tid och pengar på, han sa att sen han gick över 275 häst i den bilen så har han behövt byta växellåda 4 gånger om året, just pga att dom låderna ör så klena och rasar så fort de blir lite extra kraft genom den!

Den enda som funkar rätt bra trimmade se är ju aero, dom andra iaf dom äldre är väldigt dåliga i såväl motor som låda som insida som chassi.
Dom nyare modellerna har ju blivit bättre!

Det jag tycker man ska använda Saab till de är accelerations tävlingar, typ dragrace, då dom driver ifram o har svårare för o släppa, lättare, har inte samma förlust i axeln som en bakhjulsdriven bil, går trotts allt och trimma dock så är ju delarna av sämre kvalitet så dom slits ju rätt mycket snabbare!

Och att GM förstörde rätt mycket för Saab är väll också en sak som pekar imot dom!

Och ja jag vet att Saab förut gjorde bakhjuls drivna bilar!

Tycker även att de är underbart o kunna leka lite med bilarna, Saab är ju rätt "strikta" kan man ju säga, du kan ju inte leka av dig på samma sett med en fwd bil som med en rwd eller awd bil!

Det är min åsikt, skriven från en iPad också om de är kladdigt!
Tycker om att man ska ha FWD på en drag racing bil.
Säger ju lite hur kunnig du e :S
Haha, min åsikt! Säger inte att dom rwd eller awd är dåligt, dock så är min egna åsikt att om man ska ha en saab ska du trimma den byta alla "klena" delar och köra lite halv seriösa street race, menar ju inte direkt att du gör en top fuel bil av en saab!
chifen skrev:
MrAndersson skrev:Skriver min personliga åsikt!

Dom driver i fel ände!

Okej, Saab är ju helt okej bilar dom nya modellerna ser ju tom bra ut! Dom gamla ser ju piss ut, och kvalitén i Saab är inte jätte bra direkt! Insidan på dom ser ut som skit känns väldigt plastigt billigt o fjantigt!
Även motor delarna osv är ju inte i så bra kvalitet på, min före detta PRAO ledare ägde flertalet Saabs, han hade bland annat en Saab 9000 som han hade lagt ner lite tid och pengar på, han sa att sen han gick över 275 häst i den bilen så har han behövt byta växellåda 4 gånger om året, just pga att dom låderna ör så klena och rasar så fort de blir lite extra kraft genom den!

Den enda som funkar rätt bra trimmade se är ju aero, dom andra iaf dom äldre är väldigt dåliga i såväl motor som låda som insida som chassi.
Dom nyare modellerna har ju blivit bättre!

Det jag tycker man ska använda Saab till de är accelerations tävlingar, typ dragrace, då dom driver ifram o har svårare för o släppa, lättare, har inte samma förlust i axeln som en bakhjulsdriven bil, går trotts allt och trimma dock så är ju delarna av sämre kvalitet så dom slits ju rätt mycket snabbare!

Och att GM förstörde rätt mycket för Saab är väll också en sak som pekar imot dom!

Och ja jag vet att Saab förut gjorde bakhjuls drivna bilar!

Tycker även att de är underbart o kunna leka lite med bilarna, Saab är ju rätt "strikta" kan man ju säga, du kan ju inte leka av dig på samma sett med en fwd bil som med en rwd eller awd bil!

Det är min åsikt, skriven från en iPad också om de är kladdigt!
Alla har rätt till en åsikt men du har fel. Finns ingen bakhjulsdriven saab, däremot vann de massvis med rallyn med framhjulsdrivna bilar. Däremot hade de en färdig produktion av en 4hjulsdriven modell för 9000 (vilket f.ö var en bättre bil än tidiga 9-3 då den har ganska svajig framvagn om man inte förstärker den, opel skit) men GM var inte villiga att lägga något stöd på att förändra produktionsbandet och därmed blev det ingen sådan, trots att det förmodligen skulle blivit en hit. Går att ha skitkul på bana med framhjulsdrivet också kan jag lova dig, även om sladda är grymt kul ;) Har ju själv bara ägt och äger bakhjulsdrivna bilar men det betyder inte att jag inte kört annat. Kan säga att första vintern med körkortet när farsan hade en s40 var jag ute och sladdade med den också, framhjulsdriven och rätt kass handbroms men vänsterbromsa och gasa. Kräver träning men det är kul som attan, riktigt utmanande också, svårare än att hålla sladd på bakhjulsdrivet ;) Var de tillräckligt halt gick det med handbromsen också och jävlar vad nära en stolpe det blev en gång när det snurrade runt haha.

Anledningen till att lådorna inte håller är en svag punkt och det är diffen som är av ospärrad typ original som gör att den inte håller för kamakazistarter/burnouter, har man haft och har flera saabar borde man veta det och byta diffen. Själv jobbade jag med 2 pers som den ena hade en 9000 med ~400häst på drivhjulen, kört som dayli driver i flera år och först iår har han bränt lådan, då har den gått flera tusen mil med den effektökningen, den ande en og9-3 med ca 450 häst, ingen låda rasad fast bilen är nu såld så vet inte hur den mår nu, båda var dock väldigt gasglada typer. Annars är lådorna rätt okej, inte de bästa men håller för rätt bra med kräm bara man har en vettig diff.

De äldre hade stadigare motorer (fram till 98-99) då de körde t5 vilka klarade runt 4-500 häst med original bottendel. Sedan kom t7 vilket skulle vara en lågfriktionsmotor för att få ner förbrukningen, den delade en del med opel och var en stor GM miss vilket saab sa från första början men man kan inte gå emot ägaren direkt så i med skiten bara. Där rasade de starkare motorerna (typ aero) med originaleffekt och kolvar brändes, vevstakar kröktes efter bara lite hård körning med chip, ska dock säga att det absolut inte gäller alla utan en minoritet som går sönder så lätt men ändå en taskig konstruktion för att spara någon cl/mil. Dessa motorer hade (har) även problem med oljesludge då oljereturen är underdimentionerad och måååånga turbos har åkt åt helvete av den anledningen att smörjningen upphört. Samma med vevhusvent, men det är mycket vårat klimat som ställer till det med kalla vintrar för det är då problemen kommer (även flera andra stora kvalitetsmärken har haft problem med det, bla bmw som är ett av mina favoritmärken) Saab var väldigt tydliga med att påpeka detta till GM för förbättring men inga pengar gavs så inget kunde göras. GM tog döden av Saab and thats the end of it. Saab kunde inget göra trots att de visste om problemen för inga pengar fanns tråkigt nog. En annan stor del till deras undergång var deras alldeles för smala modellutbud.. 2 modeller håller inte för en modern tillverkare, kommer aldrig gå runt och det gjorde det inte heller även om det fanns planer på flera nya modeller innan kk.

Tidiga 9-3 hade svajigt chassi med hög motoreffekt, där fick till och med aeron skämmas med originaleffekt men så blir det när det skärs ner, dock en snygg bil enligt mig iaf men inget försvar för det. Problemet kan dock avhjälpas ganska lätt men du har helt rätt att det finns där och jag tycker det är skit! Riktigt taskigt jobb från början där och de känns inte alls förtroendeingivande med mycket pulver under huven.

Inredningen som de envisades med så länge ända tills nya 9-3an var ju skitdryg, kändes billig och plastig men den var ju skitgammal för det fanns inga pengar för att förnya den vilket var väldigt tråkigt då det verkligen behövdes desperat. De nya är faktiskt riktigt härliga tycker jag, speciellt nya 9-5 är helt underbar att sitta i och har fantastiska instrument och riktigt bra väghållning också för att vara så tung, refererar då till aerochassit då annat bara är att jämföra med vanliga svenssonbilar.

Ska lära dig lite om acceleration och dragrace också, du tycker att använda de till dragrace för att de har framhulsdrift och greppar bättre? G-krafterna gör så vikten förflyttas bakåt när man accelererar, alltså lättar framhjulen och får inte lika bra grepp vid acceleration, det har inget med saab att göra, bara ren kunskap om bakhjulsdrift vs framhjulsdrift och vid acceleration är bakhjulsdrivet klart att föredra då vikten flyttas över drivhjulen vid acceleration. Vid halka är dock fwd att föredra då större delen av bilens vikt ligger över drivhjulen (bilens viktfördelning) och när man inte gör en våldsam acceleration så blir det inte såna g-krafter att vikten förflyttas utan vikten hålls kvar över drivhjulen och således gräver sig den framhjulsdrivna bilen fram bättre (grävlingsdrift!) En för effektstark fwd bil är inte spec rolig då man aldrig får fäste och inte kan använda kraften, 4-450hk MAX på gatan tycker jag, allt annat är ren överdrift då det bara spinner. Många säger att över 350 är överdrivet pga tourqesteer och visst är det så men kul kan det vara ändå och tourqesteer kan botas en hel del med lite chassiuppgraderingar och annan diff (pratar inte saab just nu utan fwd generellt).

Men att delarna slits snabbare? Varför skulle de slitas snabbare i en toktrimmad saab som allt ändå är bytt i än i någon annan bil? Tror inte emblemet går in och repar cylindrarna ;) Nä, är det dragrace vi pratar om är näst intill allt bytt och blocket förstärkt för det mesta, det gäller alla seriösa dragracebilar i de värre klasserna så där har verkligen inte märket så stor betydelse även om de gamla saab t5 motorerna är extremt poppis bland motorbyggare för att de håller bra och går att trimma riktigt hårt och får högt vrid för en så liten motor.

Lite av mina personliga åsikter plus en del fakta :) Inget illa menat men du hade en hel del faktafel och då är ju det bästa att rätta till dem :)
Ojoj... Haha, detta är som sagt baserat på egna åsikter o erfarenheter :) Vet inte speciellt mycket om saab informations baserat :) Men är glad att du gick in och skrev ett så långt inlägg, man lär sig något nytt varje dag!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Riktigt rolig diskussion detta faktiskt, något jag också alltid undrat, varför detta stora hat finns bland folk emot Saab, självklart finns det ju anledningar till att hatet som finns har uppkommit. Det är 4 stycken sätt som jag ser det ifrån andras perspektiv varför saab är dåliga.

1. Antingen avundsjuka.

2. Att de haft vissa modeller som inte varit tipp topp. Därav har hatet uppstått att just en specifik modell varit dålig, sedan tycker man därefter att hela märket blir skit.

3. Som potog så finns det i stort sett bara ett bilmärke man gillar, så är det bara. Antingen gillar man Saab, volvo, bmw.. Ja ni förstår.. En som gillar volvo hatar antagligen Saab och därav tycker den personen att just Saab då är ren skit eftersom han bara tycker om Volvo.

4. Eller så är det rent allmänt att man inte gillar utseendet, motorn, inredningen, ja allt sådant. Helt enkelt inte ens egna smak, då är det helt okej, alla tycker olika och har olika synpunkter på ALLTING. Men att just ett hat emot en bil modell har uppkommit tycker jag är rätt dålig stil, just emot Saab då i detta läget, det är en Svensk bil, en ren Svensk bil, en bil modell som vi har skapat, vi skall vara stolta över de Svenska bilar vi har.

Jag kan säga att jag själv har ett hjärta som endast tillhör Saab, jag har växt upp med Saab, min farsa och brorsa är Saab fanatiker, därav har jag också fått den uppfattningen från början utav att jag gillar Saab. Det finns mycket bra med Saab, men också vissa punkter som de inte är perfekta på, FINE. Men det finns inga bilar som är helt jävla perfekta, försök att hitta en sådan bil. En bil går förr eller senare sönder, frågan är bara när och hur länge den håller.

Själv har vi i min familj haft rätt många Saab modeller, vi har just nu en Saab 9-5 kombi 03a, gått rätt långt, aldrig varit några större problem. Rullar fin fint och har fin tyg klädsel, inredning är väl inte den snyggaste, men inget man heller skall klaga på. Vi har också en Saab 9000 som sett sina bästa år och som närmar sig skroten då den helt tappat värde och har stått stilla många år och börjat rosta sönder och samman, stått upp mot 6-7 år om jag inte minns fel. Startar dock alltid i alla väder.. Men ingen bil man vill lägga ner pengar på direkt. Brorsan har också en Saab 9000, utav årsmodell 96. Chippad till 240 häst, 2.3 liters turbo, automat, köpte den för 4 tusen och är verkligen tok fin, ytterst lite rost på ena dörren, skit fin lack och allting, rullat en väldans massa mil men funkar fortfarande prima! Har också en annan gammal 9000 som min bror köpte för 2000 och säljer totalt i delar då den vart stulen, är fin i övrigt dock ingen bil man heller lägger pengar på att renovera upp då varken pengarna eller orken för det finns. Sist men inte minst så har vi en Saab 900, också 2.3 liters turbo, aldrig varit några problem med den för tidigare ägare eller vi, gått rätt långt den också men funkar fortfarande prima..


Dags att börja avrunda, själv gillar jag bara Saab eftersom det går inom familjen och jag tycker om hur de ser ut etc, alla tycker olika och det är okej, men just det stora hatet förstår jag bara inte varför det finns.

Att skriva sådana här grejer tex som;

Sälj
Aset
Annars
Byt - är bara så jävla omoget, visar ju på vilken nivå ni ligger på i eran mognad.

Tycker det är okej att alla gillar olika, finns bilar som är snygga, som är fula, alla gillar inte samma bil, tack och lov. Det är bra att alla gillar olika, hur hade det sett ut om alla gillat ett märke? Aja det finns bra och dåliga Saabar, är lite som en nitlott, vissa håller och vissa inte kanske, det beror ju helt på hur den blivit behandlad innan, gått hårt eller rullat lugnt.

Aja jag gillar Saab och jag tycker det är en fin bil, har inget emot andra bilar heller, bara att jag kanske inte gillar andra bilar lika mycket som jag gillar just Saab då det är min favorit bil. Stolt Svensk.
Skriv svar