Polera USD framgaffel

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Saftarz
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 augusti 2011, 11:15
Ort: Karlshamn

Polera USD framgaffel

Inlägg av Saftarz »

Hej! Var iväg och köpte en Usd gaffel idag och tänkte nu polera den :) Men nu undrar jag om man måste ha borrmaskin och ståltrissa eller om man kan börja slipa med våtslip direkt? Har för mig att Usd inte har sådana "porer" som de vanliga gafflarna har, eller har jag fel?

Gaffeln är från en äldre mrx om det skulle spela någon roll.

Tack på förhand :D
persson7
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 31 maj 2011, 15:31

Inlägg av persson7 »

Kör med våtslip direkt :=)))
Användarens profilbild
Henke
Thug life aint easy
Inlägg: 96
Blev medlem: 23 augusti 2011, 18:51

Inlägg av Henke »

Här har du en väldigt bra poleringsguide skriven av allas våran käraste AxxxeL. :D
http://www.twostrokerider.se/poleringsguide/
Knallhatt.

"MoppeKillen97: men om man kör 30 moppe utan regskylt då går dom på det eller?"
Mura skrev:jag får rännskita av päron cider :D <3
Bild
Saftarz
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 augusti 2011, 11:15
Ort: Karlshamn

Inlägg av Saftarz »

Har redan kollat den, men jag undrade om det gick att polera utan sliptrissan :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Saftarz skrev:Har redan kollat den, men jag undrade om det gick att polera utan sliptrissan :)
Klart det går, bara att våtslipa. Börja grovt och arbeta dig till finare och finare papper och avsluta med en polerpasta så ska det bli blankt och fint! 90% av det som jag polerat på min Derbi är bara helt gjort för hand, inga maskiner inblandat där :) Så tror du inte på mitt ord så kan du ju kolla in min projekttråd. Tycker du inte det är blankt nog så har jag inga tips att ge dig haha. Det är inget skryt utan jag säger bara hur jag själv har gjort och uppnått ett bra resultat.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Saftarz
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 augusti 2011, 11:15
Ort: Karlshamn

Inlägg av Saftarz »

Perfekt! drar iväg och köper våtslip imorgon då :) Tack för snabbt svar!

Förresten, Hur ska man underhålla det polerade på bästa sätt? Räcker det att polera lite på det nån gång i veckan eller? Blir ju inte så glansigt om man klarlackar =/
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Saftarz skrev:Perfekt! drar iväg och köper våtslip imorgon då :) Tack för snabbt svar!

Förresten, Hur ska man underhålla det polerade på bästa sätt? Räcker det att polera lite på det nån gång i veckan eller? Blir ju inte så glansigt om man klarlackar =/
Har kört typ 25 mil med mina gafflar nu efter jag polerade, och när blivit smutsiga så har de bara varit o tvätta av. Tycker de blänker mer för varje dag nästan. :lol:

Såhär ser de ut i nuläget har bara polerat dom en gång me autosol! Bild
bibapeolola
Saftarz
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 augusti 2011, 11:15
Ort: Karlshamn

Inlägg av Saftarz »

Men om gaffelbenen skulle oxidera, är de bara till att polera det då eller måste man slipa igen? :)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Saftarz skrev:Men om gaffelbenen skulle oxidera, är de bara till att polera det då eller måste man slipa igen? :)
Ifall du slipar noga så oxiderar det knapp något alls, och det syns inte. För mig har de bara varit o tvätta så blänker de igen. :)
bibapeolola
Saftarz
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 augusti 2011, 11:15
Ort: Karlshamn

Inlägg av Saftarz »

AxxxeL skrev:
Saftarz skrev:Men om gaffelbenen skulle oxidera, är de bara till att polera det då eller måste man slipa igen? :)
Ifall du slipar noga så oxiderar det knapp något alls, och det syns inte. För mig har de bara varit o tvätta så blänker de igen. :)

Härligt! Tack för alla svar :D
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

När du är klar med poleringen så smörjer du in med wd40 eller liknande, när det sedan dustat av så vaxar du med något vax av bra kvalité så får du en skyddande yta :) Skulle det börja oxidera räcker det med autosol sålänge du inte låter det gå för långt.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Saftarz
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 augusti 2011, 11:15
Ort: Karlshamn

Inlägg av Saftarz »

chifen skrev:När du är klar med poleringen så smörjer du in med wd40 eller liknande, när det sedan dustat av så vaxar du med något vax av bra kvalité så får du en skyddande yta :) Skulle det börja oxidera räcker det med autosol sålänge du inte låter det gå för långt.

Tack för tipsen! Ska göra det :)
Skriv svar