Dellorto idiot förgasare

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Dellorto idiot förgasare

Inlägg av Aprilia-Mx »

Hej... Som sagt så är min förgasare helt muppad..

1. För att choka är allt du behöver göra att dra upp en slags arm på förgasaren. Inget fel med det men problemet kommer till när du ska choka av. När jag chokar så täpps hålet till luftfiltret igen utav en slags bricka med ett hål i. Detta då förstås för att mängden bensin ska bli större än luft. Men denna bricka spärras utav en liten "pigg" som hindrar brickan från att falla tillbaka i normal läge. Alltså måste jag gå in med en skruvmejsel varje gång jag ska "choka av" och trycka tillbaka piggen! Vilket inte känns helt rätt?

Bild
En bild på när den är "Ochokad"

Bild
En bild när den är chokad. Lägg märke till piggen direkt till höger om siffrorna som det står 50 på!

Är det någon som vet hur man ska göra med denna typ av chokning?

Samtidigt som jag skriver en tråd om dumma förgasare kan jag passa på att berätta att förra ägaren till älsklingen var helt dum i huve! Han lyckades spräcka förgasaren på anslutningen till insuget och sedan tätat med silikon för att få det att funka. Jag har ju lyckats köra en hel säsong med den på det sättet men det känns ju verkligen inte rätt! Så innan jag upptäckte att den var spräckt nu när jag plockat isär den inför vintern såg jag bara lite svart kladd där. Inget jag noterade förns min syrras, kompis pappa som kör cross kollade på den. Lagom pinsamt när han upptäckte denna ful lagning med silikon på en förgasare där det egentligen ska sitta metall och en O-ring!

Bild
En bild på när jag plockat bort metall biten som de limmat dit med silikon. Inte okej enligt mig och inte berätta detta när man sålde henne!

Bild

En bild på när jag satt dit metallbiten igen utan silikon! Det är alltså egentligen bara till för att tillsammans med brickan som sitter på skruven hindra att förgasaren kan snurra runt själva pipan till insuget. Alltså ingen tätande funktion! Det är plast biten som sitter i mynningen tillsammans med en O-ring (som inte finns utan tätad med silikon även där) som ska täta den möjligheten till tjuvluft. (eller läckage?)

Så min fråga här är ifall jag kan laga med kemisk metall och sedan sätta dit en O-ring igen.

Här kommer lite andra bilder på helvetet ifall ni vill se!

Bild

Bild

Bild

Kan ju tillägga att jag INTE har något lågfartsmunstycke eller luftskruv! Endast tomgångskruv och huvudmunstycke!

Hoppas ni orkade läsa detta! Tack för att du tog dig tiden! :)
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Inget större fel på dom förgasarna tycker jag, bara att gasa fullt så går choken ur.
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

siiimooon skrev:Inget större fel på dom förgasarna tycker jag, bara att gasa fullt så går choken ur.
Det där får du nog förklara bättre? Jag lyckades köra ca 150 chokade, trimmade mil innan jag upptäckte det här felet! Dvs jag gasade rätt så rejält en del gånger utan att den "hoppade ur" ;)
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Aprilia-Mx skrev:
siiimooon skrev:Inget större fel på dom förgasarna tycker jag, bara att gasa fullt så går choken ur.
Det där får du nog förklara bättre? Jag lyckades köra ca 150 chokade, trimmade mil innan jag upptäckte det här felet! Dvs jag gasade rätt så rejält en del gånger utan att den "hoppade ur" ;)
Jag har 3st såna förgasare och allt som behövs för att choken ska gå ur är att gasa, man hör när den går ur.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Aprilia-Mx skrev:
siiimooon skrev:Inget större fel på dom förgasarna tycker jag, bara att gasa fullt så går choken ur.
Det där får du nog förklara bättre? Jag lyckades köra ca 150 chokade, trimmade mil innan jag upptäckte det här felet! Dvs jag gasade rätt så rejält en del gånger utan att den "hoppade ur" ;)
Den skall hoppa ur när du gasar fullt.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

härlig lagning där :roll:

O som de två över mig skrivit, den ska hoppa tbx när du ger fullgas. Annars sitter nog fjädern på den lite konstigt! :)
bibapeolola
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

Jag som trodde dellorto va bra förgasare värkar bara skit, har 2 hemma 21mm dom läcker och rensa dom idag så sluta de läcka och sen startar inte moppen :) är det bara jag som har fått uppfattningen att de värkar som "Billiga förgasare" :)

men som dom sa den ska hoppa ur vill full gas gör den inte de så kolla fjädern till trottlen :)
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Som tidigare skribenter skriver, choken skall hoppa tillbaka när du gasar fullt. Om den inte gör det så får du kolla så allt sitter rätt, ev. att allt är helt. :)
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

Okej! Om alla nu säger det så är det väl så :P Får väl kolla upp så att allt sitter rätt nu då...

Ingen som har någon idé om lagningen?
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 augusti 2011, 11:30
Ort: Närpes,Finland

Inlägg av Punkarn »

Lagningen, är väl no bah att köpa ny, om den inte funkar som den skall. eller så tittar du efter en sprängskiss å tittar hur allt skall sitta :)
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

Punkarn skrev:Lagningen, är väl no bah att köpa ny, om den inte funkar som den skall. eller så tittar du efter en sprängskiss å tittar hur allt skall sitta :)
Funkar gör den ;) Bara det att jag tänkte ifall jag ska sätta dit delen igen med kemisk metall! Den har ju somsagt ingen tätande funktion
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
joh458
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 8 oktober 2011, 19:23
Ort: Bromma

Inlägg av joh458 »

Hade samma problem med min förgasare att den inte åkte ner, jag fixade det genom att smörja in choken inne i förgasaren med 2-t olja.
Rieju Drac
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Köp ny dirr ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

bensinskalle skrev:Köp ny dirr ;)
Säker? Känns ju dumt eftersom jag antagligen bara kör nästa säsong också. Och ifall jag få kan laga den för 50 kr istället för att köpa en ny för 1000 så känns det mer värt :P Funktionalitet är det ju inget fel på! Det är bar att biten har lossnat :P
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Aprilia-Mx skrev:
bensinskalle skrev:Köp ny dirr ;)
Säker? Känns ju dumt eftersom jag antagligen bara kör nästa säsong också. Och ifall jag få kan laga den för 50 kr istället för att köpa en ny för 1000 så känns det mer värt :P Funktionalitet är det ju inget fel på! Det är bar att biten har lossnat :P
Vem ska smälta ihop det där för 50 spänn?

Du lär väl kunna hitta en sån där skitförgasare på blocket för 200...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

bensinskalle skrev:
Aprilia-Mx skrev:
bensinskalle skrev:Köp ny dirr ;)
Säker? Känns ju dumt eftersom jag antagligen bara kör nästa säsong också. Och ifall jag få kan laga den för 50 kr istället för att köpa en ny för 1000 så känns det mer värt :P Funktionalitet är det ju inget fel på! Det är bar att biten har lossnat :P
Vem ska smälta ihop det där för 50 spänn?

Du lär väl kunna hitta en sån där skitförgasare på blocket för 200...
Vadå smälta ihop? :P Kemisk metall kostar 60 spänn på biltema! Finns nog på Okq8 också...

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... all-36058/
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 augusti 2011, 11:30
Ort: Närpes,Finland

Inlägg av Punkarn »

Skaffa rullband, låt moppen stå på den, med växeln i , den startar, du gasar smått men inte mycke, senare låter du den gå på tom gång, å springer med den en bit, å gasar smått :P

problemet löst.
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

Punkarn skrev:Skaffa rullband, låt moppen stå på den, med växeln i , den startar, du gasar smått men inte mycke, senare låter du den gå på tom gång, å springer med den en bit, å gasar smått :P

problemet löst.
Fattar inte hur det skulle lösa något?
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Aprilia-Mx skrev:
bensinskalle skrev:
Aprilia-Mx skrev: Säker? Känns ju dumt eftersom jag antagligen bara kör nästa säsong också. Och ifall jag få kan laga den för 50 kr istället för att köpa en ny för 1000 så känns det mer värt :P Funktionalitet är det ju inget fel på! Det är bar att biten har lossnat :P
Vem ska smälta ihop det där för 50 spänn?

Du lär väl kunna hitta en sån där skitförgasare på blocket för 200...
Vadå smälta ihop? :P Kemisk metall kostar 60 spänn på biltema! Finns nog på Okq8 också...

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... all-36058/
Och hur bra blir de tror du?

Kemisk metall är ett SKÄMT. Sämsta skiten jag någonsin grejat med. Då är det bättre att du satsar på något epoxy. Bäst vore om du kan hitta rätt på lite JB weld, det är typ de starkaste som finns.

Annars är det ju att svetsa ihop skiten som gäller. Finns """lod""" att köpa på clas ohlsson som man kan """""löda""""" aluminium och skitlegeringar med vid runt 500 grader om jag minns rätt.

Men fortfarande, varför slösa energi på sånt där? Som jag sa så lär du kunna hitta en sån där beg för småpengar
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
anthmyr
Yamaha Racing Team
Inlägg: 541
Blev medlem: 5 maj 2011, 19:02
Ort: partille

Inlägg av anthmyr »

eller så ger du fan i att choka bara ? :)
Yamaha Aerox/Neos/Slider / Beta RR 8)

Nerox- http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33282

Utseende är inte allt , men hur ofta runkar du till någons personlighet?
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

anthmyr skrev:eller så ger du fan i att choka bara ? :)
Funkar inte vid första starten efter vintern tex ;)

Bensinis! Vi får se hur jag gör ;)
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Skriv svar