kriget mot moppedism

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

är det vettit

ja
19
70%
nej
8
30%
 
Antal röster: 27

Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

kriget mot moppedism

Inlägg av saile96 »

Jag tycker vi kan ta del av det här på vårt forum.
Hoppas Danne eller tidningen inte tycker illa för att jag lägger ut allt här.

Källa: Ålandstidningen 11.12.06

Kriget mot mopedismen

USA:s president George W. Bush som driver ”kriget mot terrorismen” har av sina motståndare beskyllts för, att i sin iver att bekämpa terrorismen, snarare uppmuntra den genom att reta upp den muslimska världens extremister och elda under terrorismen istället för att svalka av den.

”Våld föder våld” är devisen och visst måste man, oavsett vad man tycker om Bush, ge belackarna delvis rätt. Ett annat, betydligt mindre våldsamt men dock - relativt sett - ”krig” som blossar upp med jämna mellanrum t.o.m. på fredens
öar – Åland, är det mot mopedismen. Vad parallellen är återkommer jag till.
Vuxenvärlden sätter pannan i veck och drar djupa suckar över dessa förtappade glopar som inte har bättre förstånd än att de trimmar sin moped och kör runt utan lyktor och i avsaknad av ljuddämpare. Man ropar på krafttag i form av hårdare tag från polisens sida, besiktning, moppekörkort m.m.
Förstår oro
Det ska till en början sägas att visst förstår man oron från vissa, t.ex. en journalist på en av lokaltidningarna häromdagen, som i sin roll som förälder oroade sig att dottern skulle bli påkörd av en mopedist. En trimmad moped utgör inte bara en risk för chauffören själv utan också för medtrafikanter, särskilt den lätta trafiken.
Jag tycker dock att den generella katastrofala oron som man visar inför problemet ”trimmade mopeder” ibland kan vara lätt överdriven. Jag tror många
idag vuxna tidigare ”mopedmarodörer” känner igen sig i den debatt som just nu pågår. Det måste trots allt finnas grövre brottslingar att prioritera i dessa tider när knarket flödar fritt och banken rånas. Dessutom; inget ont som det inte kommer något gott av, de som mekar på mopeden utvecklar ofta ett tekniskt intresse och studerar sedan vidare inom något tekniskt yrke och jobbar sedan inom det. Dessa ungdomar gör ju inget illa medans dom skruvar på mopeden, det kunde väl vara värre?

Hjälper inte
Jag tror inte att besiktning hjälper, annat än på ett byråkratiskt-statistiskt plan. På de flesta dagens mopedmodeller är det väldigt lätt att trimma av och på. Mopeden är ”trimmad” när den tillverkas, sen stryps den på ett eller annat sätt, ofta så att gången blir sämre t.o.m. så att man måste ta bort strypningen för att mopeden ska gå bra eller överhuvudtaget. Förr krävdes det både pengar och kunskap för att trimma, det
var ett relativt stort ingrepp, så är det inte idag. Det ska samtidigt sägas att det är i huvudsak föräldrarnas ansvar hur barnens mopeder är utrustade, även om det inte är så lätt att ha koll när trimningen kan döljas elektroniskt m.m., lampor och bromsar kan man däremot kolla.
Däremot kunde mer undervisning vara ett bra grepp, i den mån det fastnar skadar det inte med mer trafikkunskap för dessa ystra nya trafikanter. Frågan är sedan om man inte skulle lätta upp bestämmelserna och tillåta mopederna gå 70 km/h som de flesta ändå går efter att de s.k. EU-mopederna börjat säljas.

Skapar upptrappning
Jag lovade återkommer till parallellen Bush. Jag tror att man genom att jaga, ta fast och straffa hårt skapar en upptrappning där problemet eskalerar istället för att lösas. Polisen borde försöka få tillstånd en dialog med ungdomarna, istället för att vara i ständig konflikt borde man försöka uppnå ömsesidig respekt. I slutet på 1980-talet fanns det en polis på Åland, vi kan kalla honom Bjarne, som gjorde just detta. Han for runt till ungdomsgårdarna och pratade med de mopedburna ungdomarna och förklarade hur viktigt det är att man syns i trafiken och att man har tillräckliga bromsar, att man inte kör utan ljuddämpare och stör omgivningen. Han tog inte fast alla som hade en kugge mer på framkrassen bara mopeden i övrigt var i skick. Det är inte hela världen om mopeden går lite fortare än avsett, det viktiga är att belysning, bromsar och ljuddämpning är i skick, det var Bjarnes devis. Försök alltså sluta fred och avsluta ”kriget mot mopedismen” som i själva verket skapar mer problem.

kopierat från motorportalen.net
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Fruktansvärt rätt. Tycker hastigheten på mopeder ska ändras till 60-70 kmh. Visst finns det folk som inte klarar av den hastigheten utan att köra redigt, utan kör som ett " fucko ". Alla klagar på att mopeder går långsamt, höj farten så det blir mer flyt i trafiken. Vi gör trots allt bara så den går fortare, vi stör inte direkt några andra. Det finns bra moped förare och sånna som inte sköter det bra, sjävklart. Men vi mopedkillar är alldelles för utpekade, läggs för mycket fokus på vår sida. Som de tog upp i texten, lägg fokus på de värre saker som uppstår i världen, våldtäkter, rån etc, tycker inte de ska komma och hacka på oss killar och tjejer som har ett intresse för motorer och bara vill ha en kul tonår. Vi är tonåringar, de har själv varit i denna åldern, de borde veta hur det är. DET ÄR KUL MED FART.
nightprowler
Svårstartad skrothög
Inlägg: 229
Blev medlem: 9 oktober 2010, 08:54

Inlägg av nightprowler »

håller med till 100% om mopederna gick i 70 så skulle poliserna inte behöva lägga ner en massa tid på detta ;)
Borås sveriges regnigaste stad
Användarens profilbild
draceN96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 427
Blev medlem: 26 april 2011, 15:32
Ort: Ljung

sant

Inlägg av draceN96 »

indeed
kolla mitt Derbi Senda x-race 04 projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=31150
>(ångrar mej att jag inte la upp Rieju drac / hyper projektet :( men kolla mitt galeri så ser du LITE av det )
Användarens profilbild
TheUnuzuaL
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 24 maj 2011, 17:23
Kontakt:

Inlägg av TheUnuzuaL »

Roxxen96 skrev:Fruktansvärt rätt. Tycker hastigheten på mopeder ska ändras till 60-70 kmh. Visst finns det folk som inte klarar av den hastigheten utan att köra redigt, utan kör som ett " fucko ". Alla klagar på att mopeder går långsamt, höj farten så det blir mer flyt i trafiken. Vi gör trots allt bara så den går fortare, vi stör inte direkt några andra. Det finns bra moped förare och sånna som inte sköter det bra, sjävklart. Men vi mopedkillar är alldelles för utpekade, läggs för mycket fokus på vår sida. Som de tog upp i texten, lägg fokus på de värre saker som uppstår i världen, våldtäkter, rån etc, tycker inte de ska komma och hacka på oss killar och tjejer som har ett intresse för motorer och bara vill ha en kul tonår. Vi är tonåringar, de har själv varit i denna åldern, de borde veta hur det är. DET ÄR KUL MED FART.
agree 4 100 %
TOUGH LIFE YO!
Användarens profilbild
friberg
Varnad
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 november 2010, 18:34
Ort: SE

Inlägg av friberg »

men sen tröttnar man ju på 70 ändå ;)? så blir de att de ska gå i 100?
fitta mods
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

friberg skrev:men sen tröttnar man ju på 70 ändå ;)? så blir de att de ska gå i 100?

Då har du redan bil ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Jag tycker 45km/h duger för en moppepojk, att ändra hastigheten till 60-70 är sinnessjukt.
Jag ser nyblivna mopedister som kör som ett par jävla idioter varje dag, ja tyvärr är dom flesta såna.
Tycker inte andra ska behövas utsättas för fara då jag vet mycket väl att mopedister gärna drar på fullgas på en 30väg och vet folk som smekt en unge som lekt på vägen.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

friberg skrev:men sen tröttnar man ju på 70 ändå ;)? så blir de att de ska gå i 100?
japp....

Men endå det skulle vara iförsig säkrare men typ kravet är skivbromsar och liknande. Mopeden skulle måstas besiktas 1 gång i året och man skulle MÅSTA serva den så inget brister.!
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Roxxen96 skrev:Fruktansvärt rätt. Tycker hastigheten på mopeder ska ändras till 60-70 kmh. Visst finns det folk som inte klarar av den hastigheten utan att köra redigt, utan kör som ett " fucko ". Alla klagar på att mopeder går långsamt, höj farten så det blir mer flyt i trafiken. Vi gör trots allt bara så den går fortare, vi stör inte direkt några andra. Det finns bra moped förare och sånna som inte sköter det bra, sjävklart. Men vi mopedkillar är alldelles för utpekade, läggs för mycket fokus på vår sida. Som de tog upp i texten, lägg fokus på de värre saker som uppstår i världen, våldtäkter, rån etc, tycker inte de ska komma och hacka på oss killar och tjejer som har ett intresse för motorer och bara vill ha en kul tonår. Vi är tonåringar, de har själv varit i
denna åldern, de borde veta hur det är. DET ÄR KUL MED FART.
Håller med dig till max men dock så är många mopedister helt värdelösa på att köra och klarar fan inte av 40km/h t.ex jag mötte nån jävel utan hjälm i en smal uppförsbacke så körde han på fel sida vägen och vinglade utav helvete och det är ett av många exempel jag har tyvärr
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

Roxxen96 skrev:Fruktansvärt rätt. Tycker hastigheten på mopeder ska ändras till 60-70 kmh. Visst finns det folk som inte klarar av den hastigheten utan att köra redigt, utan kör som ett " fucko ". Alla klagar på att mopeder går långsamt, höj farten så det blir mer flyt i trafiken. Vi gör trots allt bara så den går fortare, vi stör inte direkt några andra. Det finns bra moped förare och sånna som inte sköter det bra, sjävklart. Men vi mopedkillar är alldelles för utpekade, läggs för mycket fokus på vår sida. Som de tog upp i texten, lägg fokus på de värre saker som uppstår i världen, våldtäkter, rån etc, tycker inte de ska komma och hacka på oss killar och tjejer som har ett intresse för motorer och bara vill ha en kul tonår. Vi är tonåringar, de har själv varit i denna åldern, de borde veta hur det är. DET ÄR KUL MED FART.
haha på åland får en moppe gå 65 km/h :D
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Victorh skrev:
friberg skrev:men sen tröttnar man ju på 70 ändå ;)? så blir de att de ska gå i 100?
japp....

Men endå det skulle vara iförsig säkrare men typ kravet är skivbromsar och liknande. Mopeden skulle måstas besiktas 1 gång i året och man skulle MÅSTA serva den så inget brister.!
LOL skivbroms :P nä men besikning va 3-4 år låter ju bra :D
vem fan e lennart?
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

tror ni att dom som åker trimmat inte kommer trimma om mopeden får gå 65? det kommer ju bara att leda till att det blir fler och värre olyckor för alla flickor och fuckon som inte kan hålla sig på hjulen.
anton96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:35
Ort: jönköping

Inlägg av anton96 »

Danne skrev:Jag tycker 45km/h duger för en moppepojk, att ändra hastigheten till 60-70 är sinnessjukt.
Jag ser nyblivna mopedister som kör som ett par jävla idioter varje dag, ja tyvärr är dom flesta såna.
Tycker inte andra ska behövas utsättas för fara då jag vet mycket väl att mopedister gärna drar på fullgas på en 30väg och vet folk som smekt en unge som lekt på vägen.
Det beror ju helt på personerna, bara för att några kör som idioter så behöver dom inte straffa alla? Tänk istället då hur många som kör som idioter och snabbt med bil..
Sen så är det storskillnad, om en moppe råkar köra på någon i 55km/h och en bil i 55km/h så blir det rätt storskillnad. Ungefär 80kg + förare mot 1 ton + förare, you do the math ;)
Användarens profilbild
anthmyr
Yamaha Racing Team
Inlägg: 541
Blev medlem: 5 maj 2011, 19:02
Ort: partille

Inlägg av anthmyr »

sant, men saken är att typ 90% av alla som kör moppe klarar inte av den hastigheten...
Yamaha Aerox/Neos/Slider / Beta RR 8)

Nerox- http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33282

Utseende är inte allt , men hur ofta runkar du till någons personlighet?
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

saile96 skrev:
Roxxen96 skrev:Fruktansvärt rätt. Tycker hastigheten på mopeder ska ändras till 60-70 kmh. Visst finns det folk som inte klarar av den hastigheten utan att köra redigt, utan kör som ett " fucko ". Alla klagar på att mopeder går långsamt, höj farten så det blir mer flyt i trafiken. Vi gör trots allt bara så den går fortare, vi stör inte direkt några andra. Det finns bra moped förare och sånna som inte sköter det bra, sjävklart. Men vi mopedkillar är alldelles för utpekade, läggs för mycket fokus på vår sida. Som de tog upp i texten, lägg fokus på de värre saker som uppstår i världen, våldtäkter, rån etc, tycker inte de ska komma och hacka på oss killar och tjejer som har ett intresse för motorer och bara vill ha en kul tonår. Vi är tonåringar, de har själv varit i denna åldern, de borde veta hur det är. DET ÄR KUL MED FART.
haha på åland får en moppe gå 65 km/h :D
Neejj det får dom inte, dom ska gå 45 som i alla andra civiliserade länder, däremot är det vid 65 som man måste betala motorcykelskatt

Och ett tips: Försök inte föra debatt om mopedism på Åland, kommer bara att leda till ett jävla smutskastande och hycklerier
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Håller med att krig föder krig. Och tycker inte heller att en moppe borde gå i mer än 60. Men lite mer än 45 iaf... Men istället för att dom knappt ska orka gå i motvind så tycker jag att skita i att sätta dom där pluggarna (kanske ha kvar avgaspluggen) Men förfan dreva ner skiten så den orkar världens minsta uppförsbacke och lite motvind...
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

ValoPallo skrev:
saile96 skrev:
Roxxen96 skrev:Fruktansvärt rätt. Tycker hastigheten på mopeder ska ändras till 60-70 kmh. Visst finns det folk som inte klarar av den hastigheten utan att köra redigt, utan kör som ett " fucko ". Alla klagar på att mopeder går långsamt, höj farten så det blir mer flyt i trafiken. Vi gör trots allt bara så den går fortare, vi stör inte direkt några andra. Det finns bra moped förare och sånna som inte sköter det bra, sjävklart. Men vi mopedkillar är alldelles för utpekade, läggs för mycket fokus på vår sida. Som de tog upp i texten, lägg fokus på de värre saker som uppstår i världen, våldtäkter, rån etc, tycker inte de ska komma och hacka på oss killar och tjejer som har ett intresse för motorer och bara vill ha en kul tonår. Vi är tonåringar, de har själv varit i denna åldern, de borde veta hur det är. DET ÄR KUL MED FART.
haha på åland får en moppe gå 65 km/h :D
Neejj det får dom inte, dom ska gå 45 som i alla andra civiliserade länder, däremot är det vid 65 som man måste betala motorcykelskatt

Och ett tips: Försök inte föra debatt om mopedism på Åland, kommer bara att leda till ett jävla smutskastande och hycklerier
man får köra 45 men dom får gå 65 så förklarade iaf polisen det för mig
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

anton96 skrev:
Danne skrev:Jag tycker 45km/h duger för en moppepojk, att ändra hastigheten till 60-70 är sinnessjukt.
Jag ser nyblivna mopedister som kör som ett par jävla idioter varje dag, ja tyvärr är dom flesta såna.
Tycker inte andra ska behövas utsättas för fara då jag vet mycket väl att mopedister gärna drar på fullgas på en 30väg och vet folk som smekt en unge som lekt på vägen.
Det beror ju helt på personerna, bara för att några kör som idioter så behöver dom inte straffa alla? Tänk istället då hur många som kör som idioter och snabbt med bil..
Sen så är det storskillnad, om en moppe råkar köra på någon i 55km/h och en bil i 55km/h så blir det rätt storskillnad. Ungefär 80kg + förare mot 1 ton + förare, you do the math ;)
Dom FLESTA kör som ett par jävla idioter, jag tycker inte mopedister ska utsätta andras liv för att dom vill ha lite roligare.
Bilister är mycket mognare och kanske inte tycker att det är så kul att ha plattan i mattan 24/7, du kan absolut inte gämnföra en mopedist med en bilist.

och det du säger att om en bil krockar med ett par på vägen så blir det 10gånger värre än med en moped, ja det är sant, men ser du bilister köra i 55 på en 30 väg? nej, ser du en mopedist köra i 55 eller snabbare ofta på en 30 väg? ja.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

45 km/h är bra snabbare ska ni fan inte köra :D
Bild
Användarens profilbild
Motofinne
Elmoped
Inlägg: 102
Blev medlem: 12 september 2011, 15:37
Ort: Finland, Vasa

Inlägg av Motofinne »

Danne skrev:
anton96 skrev:
Danne skrev:Jag tycker 45km/h duger för en moppepojk, att ändra hastigheten till 60-70 är sinnessjukt.
Jag ser nyblivna mopedister som kör som ett par jävla idioter varje dag, ja tyvärr är dom flesta såna.
Tycker inte andra ska behövas utsättas för fara då jag vet mycket väl att mopedister gärna drar på fullgas på en 30väg och vet folk som smekt en unge som lekt på vägen.
Det beror ju helt på personerna, bara för att några kör som idioter så behöver dom inte straffa alla? Tänk istället då hur många som kör som idioter och snabbt med bil..
Sen så är det storskillnad, om en moppe råkar köra på någon i 55km/h och en bil i 55km/h så blir det rätt storskillnad. Ungefär 80kg + förare mot 1 ton + förare, you do the math ;)
Dom FLESTA kör som ett par jävla idioter, jag tycker inte mopedister ska utsätta andras liv för att dom vill ha lite roligare.
Bilister är mycket mognare och kanske inte tycker att det är så kul att ha plattan i mattan 24/7, du kan absolut inte gämnföra en mopedist med en bilist.

och det du säger att om en bil krockar med ett par på vägen så blir det 10gånger värre än med en moped, ja det är sant, men ser du bilister köra i 55 på en 30 väg? nej, ser du en mopedist köra i 55 eller snabbare ofta på en 30 väg? ja.
+1
Köp förfan en lätt MC om ni vill köra fort! Dessutom lagligt. Jag prövade köra min kompis trimmade moppe och dagen efter gick jag direkt till en bilskola och frågade när nästa kurs är.

Och att höjja hastigheterna skulle vara en katastrof, som danne säger de flesta kan verkligen inte köra ordentligt. Jag kan gissa på att minst 1/3 av tsr:s medlemmar kör som någo galningar.
Aprilia RS 125 -08
Yamaha Aerox -01
Honda Monkey -92
Kawasaki kxf 250 -10
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Om man nu kör som en idiot så hoppas jag att du slutar med det! För som du ser så får vi ju alla skit för det!
Så om du slutar å köra 80 på 30väg å samt att du börjar ligga i rätt sida i rondeller osv så lär ju folk bli lite gladare :D

+ om man hör så att tjejer bara får köra 30 moppe borde inte det minska olycker? :)
vem fan e lennart?
martinvk
Varnad
Inlägg: 126
Blev medlem: 9 juni 2011, 19:39
Ort: Götebrg

Inlägg av martinvk »

det är som det är av en anledning, om det inte passar så trimma o ta konsekvenserna =)
Martinvk
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 417
Blev medlem: 21 februari 2011, 16:13
Ort: haninge
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Danne skrev:
anton96 skrev:
Danne skrev:Jag tycker 45km/h duger för en moppepojk, att ändra hastigheten till 60-70 är sinnessjukt.
Jag ser nyblivna mopedister som kör som ett par jävla idioter varje dag, ja tyvärr är dom flesta såna.
Tycker inte andra ska behövas utsättas för fara då jag vet mycket väl att mopedister gärna drar på fullgas på en 30väg och vet folk som smekt en unge som lekt på vägen.
Det beror ju helt på personerna, bara för att några kör som idioter så behöver dom inte straffa alla? Tänk istället då hur många som kör som idioter och snabbt med bil..
Sen så är det storskillnad, om en moppe råkar köra på någon i 55km/h och en bil i 55km/h så blir det rätt storskillnad. Ungefär 80kg + förare mot 1 ton + förare, you do the math ;)
Dom FLESTA kör som ett par jävla idioter, jag tycker inte mopedister ska utsätta andras liv för att dom vill ha lite roligare.
Bilister är mycket mognare och kanske inte tycker att det är så kul att ha plattan i mattan 24/7, du kan absolut inte gämnföra en mopedist med en bilist.

och det du säger att om en bil krockar med ett par på vägen så blir det 10gånger värre än med en moped, ja det är sant, men ser du bilister köra i 55 på en 30 väg? nej, ser du en mopedist köra i 55 eller snabbare ofta på en 30 väg? ja.


Jag kan ju bara berätta att när jag ligger i 50 på 50 vägar så är det JÄMNT bilar som ska köra om.. :roll:
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

gandih500 skrev:
Danne skrev:
anton96 skrev: Det beror ju helt på personerna, bara för att några kör som idioter så behöver dom inte straffa alla? Tänk istället då hur många som kör som idioter och snabbt med bil..
Sen så är det storskillnad, om en moppe råkar köra på någon i 55km/h och en bil i 55km/h så blir det rätt storskillnad. Ungefär 80kg + förare mot 1 ton + förare, you do the math ;)

Dom FLESTA kör som ett par jävla idioter, jag tycker inte mopedister ska utsätta andras liv för att dom vill ha lite roligare.
Bilister är mycket mognare och kanske inte tycker att det är så kul att ha plattan i mattan 24/7, du kan absolut inte gämnföra en mopedist med en bilist.

och det du säger att om en bil krockar med ett par på vägen så blir det 10gånger värre än med en moped, ja det är sant, men ser du bilister köra i 55 på en 30 väg? nej, ser du en mopedist köra i 55 eller snabbare ofta på en 30 väg? ja.


Jag kan ju bara berätta att när jag ligger i 50 på 50 vägar så är det JÄMNT bilar som ska köra om.. :roll:
fast man ligger i 60 blir man omkörd av BILAR :wink:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

satans jävla idioter höll just på att kracha in i en satans BIL folk som sitter och säjer att moppar e mycket mera mogna än bilar dom vet fan inte vad dom pratar om! jag skulle aldrig i hela mitt liv komma på en ide att drifta på allmen väg :evil:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

fordon över huvud taget kommer alltid att köras fortare än vad som är tillåtet. det sitte i generna hos oss killar att åka fortare än vad vi får ;)

jag har iallafall en "racinginstingt" att jag ska vara snabbare än alla andra. det skitftar ju dock ;)

men bara man kör med vett år tycker jag det är ok :) låt moppar vara trimmade och ta fast dom som kör vårdslöst med dom. simple as fuck.
Användarens profilbild
viktorj
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 22 juli 2011, 02:11

Inlägg av viktorj »

Så när man är 15 så är man omogen och klarar inte av 60km/h men när man är 16 klarar man av en bra bit över 100(lätt mc):]?
Jag håller med om att dem borde höja hastigheten men isf kanske göra så det blir högre krav på körkortskursen elr liknande?
Risbonden skrev:gå och dö ditt jävla troll. Turbokit dos till aerox huh?
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

PoWeRKinG skrev:fordon över huvud taget kommer alltid att köras fortare än vad som är tillåtet. det sitte i generna hos oss killar att åka fortare än vad vi får ;)

jag har iallafall en "racinginstingt" att jag ska vara snabbare än alla andra. det skitftar ju dock ;)

men bara man kör med vett år tycker jag det är ok :) låt moppar vara trimmade och ta fast dom som kör vårdslöst med dom. simple as fuck.
vist sitter det i generna varje kille föds med ett överskott av testa, gasa.
jag kanske inte skall säja något om körkort då jag inte klarat moppekortet ännu
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

viktorj skrev:Så när man är 15 så är man omogen och klarar inte av 60km/h men när man är 16 klarar man av en bra bit över 100(lätt mc):]?
Jag håller med om att dem borde höja hastigheten men isf kanske göra så det blir högre krav på körkortskursen elr liknande?
ja det är man. man får ju också djupare kunskap om hur fordonet beter sig i högre hastigheter och lagar när man går a1 kursen.
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

varje individ borde göra ett praktiskt test för att se hur bra kör egenskaper man har, har man bra så får man köra hårdare och om man kör dåligt så måste moppen gå långsammare. Tycker det är fel att det bara är massa skriftliga test i moppe korten, det borde vara krav på uppkörning q:
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

joar skrev:varje individ borde göra ett praktiskt test för att se hur bra kör egenskaper man har, har man bra så får man köra hårdare och om man kör dåligt så måste moppen gå långsammare. Tycker det är fel att det bara är massa skriftliga test i moppe korten, det borde vara krav på uppkörning q:
vi har fått till FInland i år uppkörning ;)
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Alla 15 åringar klarar inte hastigheter uppemot 70-80km/h det är så det är tycker gränsen sitter bra där den är. Vill man åka fortare får man helt enkelt vänta 1 år och ta lätt mc kurs och gå en längre kurs.
Det är även därför mopedkursen är relativt lätt för det är i stort sett bara cykelregler och allmänkunskap om trafiken.
Om det skulle genomföras en höjning till 60-70 skulle man behöva gå en mycket längre kurs med högre krav.
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

Victorh skrev:
joar skrev:varje individ borde göra ett praktiskt test för att se hur bra kör egenskaper man har, har man bra så får man köra hårdare och om man kör dåligt så måste moppen gå långsammare. Tycker det är fel att det bara är massa skriftliga test i moppe korten, det borde vara krav på uppkörning q:
vi har fått till FInland i år uppkörning ;)


Jaha på åland så kanske kostnaden av att ta kortet kommer höjas till runt 500€ har jag hört rykten om :0 och det är eventuellt till nästa år då ja ska ta kortet /:
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

potog skrev:Om man nu kör som en idiot så hoppas jag att du slutar med det! För som du ser så får vi ju alla skit för det!
Så om du slutar å köra 80 på 30väg å samt att du börjar ligga i rätt sida i rondeller osv så lär ju folk bli lite gladare :D

+ om man hör så att tjejer bara får köra 30 moppe borde inte det minska olycker? :)
Dock så är tjejerna mycket lugnare i trafiken, dom flesta olyckor orsakar killar och inte tjejer så att skylla på dom är bara löjligt, det är bevisat att tjejer är bättre förare på många sett :)
Skriv svar