Religions tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Pontus_PGO »

inte direkt religös utav mig :) men magnus betner är min gud ;)
PGO PMX NAKED :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

riejumikäl skrev:
potog skrev:Ni som tror på big bang Jag undrar ju vad kom den smällen ifrån det är ju liksom inte en början det måste ju ha varit något innan :P

Sant det du sa med gamla testamentet men dom har ju hittat bitar från 2000 år sedan av skrifter (bibeln) å liknande å dom skiljer sig inte ett dugg förutom att språket å orden har utvecklas :P
Det är ju en jävligt bra fråga ;)
Men det är ju bara en teori. Men dock finns det ju en del saker som styrker denna händelse, de bevisar dock inte dem!
T.ex våglängden på det röda ljuset från rymden som hela tiden blir längre, universum expanderar.
Finns bakgrundsstrålning i form av värme.
Fritt strövande ämnen som varken bildas då en stjärna dör eller skapas, dessa bör ju härstamma från något annat håll då. Varför inte en gigantisk smäll? ;)

Det är ju ett jäkligt abstrakt ämne som egentligen bara stör en då man inte kan svara på det, eller ens föreställa sig hur stort det är.
Själv tycker jag den vetenskapliga teorin verkar vettigare än att ett ensamt väsen ska ha skapat allt detta ;)

Jag tror inte häller att det var ett ensamt väsen som har skapat jorden och universum, jag tror mer på det vetenskapliga; att varenda atom har en dragningskraft, så om den är nära en annan atom så dras dom ihop och det blir en klump som blir större och större, och en planet har skapats.


Men det som är lite coolt är att alla atomer ger ifrån sig ljus, faktiskt så kan man höra allt ifrån sin radio :) Eftersom ljus har olika våglängder, och radiovågor är också ett slags ljus, fast i en annan våglängd.
Så allt brus som du hör i radion när du inte får in någon kanal är egentligen från allt ljus.



ONT; Jag är väll halv religiös, jag firar julafton osv men inte mer än det :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

det är typ inga kristna som firar julafton :P då man inte är prick säker på att Jesus föddes då :P Påsken är än mycket större grej:P


En annan sak som är lite rolig å tänka på är att vi vet ju bara om det som är i vårt solsystem. Å att det finns andra planeter är vi ju inte säkra på vi ser ju bara ljus liksom å efter färg å liknande så säger forskare att haha det är kväve på denna planeten typ :P så man kan ju aldrig vara säker:P Man brukar ju säga att se är att tro. å ser vi ljus som ser ut som en rund sak så antar man ju att det är än planet:P det är väl här regioner har det lite knepigt.
Jag trots att jag är kristen kan ju inte säga jag har sett Jesus liksom vet folk som har gjort det men jag har ju inte det men för mig är det lika verkligt å se som å höra å känna liksom :P Jag trodde ju på att vi alla kom from big bang å liknande innan å det va ju enbart för att vi blev lärda det i skolan liksom hade dom sagt något annat så hade jag säkert trott på det då :P Men sen på mitt konffa läger så blev jag liksom helad i min höft (hade lite almena fel i den :P) så kunde jag ju liksom inte blunda för hela det här med kristendom (finns dom som gjort det tex kvinna i Finland som va blind å fick tillbaka synen tack vare Jesus men hon e ju inte kristen för det) Menar lite att har du inte haft en upplevelse som jag har haft så är det inte så troligt att du kommer börja tro eller liknande.

Hitler sa en gång att ju större lögnen är desto större e chanserna att folk tror på den. och det ligger ändå något i det.

Sen kan man fråga sig ju mer som tror på det får dom mer rätt då? För alla trodde ju för att jorden va platt och alla trodde på det men det va ju inte rätt för det. Så bara för att man tror på big bang så gör det inte big bang mer sant:D
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

det där med kvinna i Finland har jag inte hört och jag bor här :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

En kvinna i usa ganska så nyligen fick tillbaka sina ben :D (hon va förlamad sen 20 år tillbaka)
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

ja tro inte på nåt sånt jävla skit :wink: men de är jag, så jag skiter i andra va dom har för tro eftersom det är upp till dom.. men ja gillar inte dom så är as seriösa och att sverige går med på andras länders religioner ska ta deras traditioner, ska börja ändra vårt land
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

potog skrev:det är typ inga kristna som firar julafton :P då man inte är prick säker på att Jesus föddes då :P Påsken är än mycket större grej:P


En annan sak som är lite rolig å tänka på är att vi vet ju bara om det som är i vårt solsystem. Å att det finns andra planeter är vi ju inte säkra på vi ser ju bara ljus liksom å efter färg å liknande så säger forskare att haha det är kväve på denna planeten typ :P så man kan ju aldrig vara säker:P Man brukar ju säga att se är att tro. å ser vi ljus som ser ut som en rund sak så antar man ju att det är än planet:P det är väl här regioner har det lite knepigt.
Jag trots att jag är kristen kan ju inte säga jag har sett Jesus liksom vet folk som har gjort det men jag har ju inte det men för mig är det lika verkligt å se som å höra å känna liksom :P Jag trodde ju på att vi alla kom from big bang å liknande innan å det va ju enbart för att vi blev lärda det i skolan liksom hade dom sagt något annat så hade jag säkert trott på det då :P Men sen på mitt konffa läger så blev jag liksom helad i min höft (hade lite almena fel i den :P) så kunde jag ju liksom inte blunda för hela det här med kristendom (finns dom som gjort det tex kvinna i Finland som va blind å fick tillbaka synen tack vare Jesus men hon e ju inte kristen för det) Menar lite att har du inte haft en upplevelse som jag har haft så är det inte så troligt att du kommer börja tro eller liknande.

Hitler sa en gång att ju större lögnen är desto större e chanserna att folk tror på den. och det ligger ändå något i det.

Sen kan man fråga sig ju mer som tror på det får dom mer rätt då? För alla trodde ju för att jorden va platt och alla trodde på det men det va ju inte rätt för det. Så bara för att man tror på big bang så gör det inte big bang mer sant:D
Vetenskapen har i alla fall väldigt bra grunder och förklaringar, till skillnad mot t.ex. kristendomen. Du sitter liksom och letar efter småfrågor i vetenskapen, medan hela religionen är ett enda stort frågetecken ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Sant.
Men om du har 2 olika långa ben å så stöter du på någon kristen som frågar om.dom får be för dig? Å du säger ja det kan du väl få. Ni sätter er ner du blundar å den här personen börjar be för dig 2 senare så säger han amen och du öppnar ögonen och dina ben är lika långa. Hur hade du reagerat om detta hände dig??:D
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

potog skrev:Sant.
Men om du har 2 olika långa ben å så stöter du på någon kristen som frågar om.dom får be för dig? Å du säger ja det kan du väl få. Ni sätter er ner du blundar å den här personen börjar be för dig 2 senare så säger han amen och du öppnar ögonen och dina ben är lika långa. Hur hade du reagerat om detta hände dig??:D
Troligtvis hade man väl blivit chockad eftersom det där är fysiskt omöjligt :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Viktigt!

Inlägg av GHFear »

Ni vet att man kan skapa en egen församling, hitta på vad man vill tro på och så kan man få det reggat som en LEGIT religion... Det bevisar ju bara BULLSHITEN i religion xD Religion är för människor som inte har ett bra liv och därför söker hjälp hos "en högre makt".... eller för folk som blivit hjärntvättade till att tro på det av sina föräldrar sen dom va små... Snälla... ta tag i era liv och gör något själv istället för att tro att någon annat ska komma o hjälpa er. och ni som har blivit hjärntvättade kan ju ta o växa upp och insé hur sjukt religion är. Snackar man skit om Muslimer eller deras religion så kommer dom i grupp på 5-10 pers och ska slå ner en, HELST döda en! Religion har skapat 99% av alla konflikter och krig genom tiderna och en person som väljer att tro på något som INGEN kan bevisa har hänt, INGEN har sett, INGEN har hört och OM nån nu har hört det, ja såklart då var den personen ENSAM med gud... eller jesus, så att INGEN kan vittna om att det verkligen hänt -.-

Religion är ett skämt och bara ett påhitt av människan... Precis som Kalle Anka och Musse Pigg..
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Det finns ju massvis med vittnen å liknande som har varit med om under! Men ni ska ju alltid ta fram massa dåliga bortförklaringar istället för å inse att det är sant.

Jag hade fått inre blödning i handleden efter en cykel olycka å tappa lite av röligheten i den å detta hade jag i nästan ett år! Tills jag fick förbön av en präst på 5 minuter så kunde jag röra på den ordentlig och jag hade inte ömt i den längre:D
Hur i hälsike bort förklarar ni något sånt här!!!???!?!?!?!?!

Sluta blunda för sanningen!!

Å folk blir inte alls kristna eller liknande för att dom är deprimerade eller liknande. Folk letar efter svar å jesus har dom alla! Ni tror att kyrkan krymper å ja det gör den här jag men i liksom nord Korea så var det 10% kristna på 80 å idag är det 80-90% Samma sak o Kina å liknande folk där är väl inte så duktiga på att komma bo dumma bortförklaringar antar jag:P
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

Religon är faktist något som jag verkligen inte gillar. Tycker de bara är massa tjafs om gud hit och gud dit. De ändä religoner gör är att ställer till med är krig. ena säger att mohammed fins medans andra säger att allah fins? vad händer sen ? jo pang pang död. du ska tro på mohammed annars dör du. nejmen hatar verkligen religoner.
Jag börjar tro på gud och allt skit när dom har något bevis på de. och inte någon jesus hippie. Om gud gjorde människan vem gjorde gud?. Då kan man ju lika gärna fråga sig vad som kom först hönan eller ägget. ;)
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

ingen har skapat Gud då han har funnits i all evighet :P

Där har du svar på den frågan :D
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

bensinskalle skrev:Vetenskapen har i alla fall väldigt bra grunder och förklaringar, till skillnad mot t.ex. kristendomen. Du sitter liksom och letar efter småfrågor i vetenskapen, medan hela religionen är ett enda stort frågetecken ;)
Håller med.
Om man t.ex. kollar på hur medecinkunskapen såg ut för länge sedan. Om man hade ont i örat så kokade man tre spindlar i olja som man sedan droppade i örat. Hade man böldpesten så höll man en höna mot bölden tills den dog.
Detta var ju inga direkt vettiga och hjälpsamma läkemedel.
Jag tror det är lite samma sak med den resterande vetenskapen. Man visste helt enkelt inte tillräckligt utan man förlitade sig på vad någon medecinman eller filosof sa. Man lyssnade på var gammelman hade för historier som man sedan trodde på.

potog skrev:ingen har skapat Gud då han har funnits i all evighet :P

Där har du svar på den frågan :D
Om jag då frågar; Hur vet du att han har gjort det?
Inte så lätt att svara på va? ;)

Men att fråga en realist hur vi vet att han inte funnits ger ju ungefär lika mycket till svar.

Kan ju inte säga att detta är sant men det är vad jag tror iaf ;)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Har bara hört det av prästerna i min församling men jag antar ju att det står i bibeln ;) för var annars liksom :P
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Ska till kyrkan idag:P kan passa på att fråga om du vill veta var i bibeln det står????? :P
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

potog skrev:Ska till kyrkan idag:P kan passa på att fråga om du vill veta var i bibeln det står????? :P
får jag fråga hur blev du religiös och varför?:D
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Vill du höra den långa eller den korta och mindre avancerade berättelsen?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

potog skrev:Vill du höra den långa eller den korta och mindre avancerade berättelsen?
korta vill jag läsa :D

men har inget emot att höra långa ;)
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 augusti 2011, 11:30
Ort: Närpes,Finland

Inlägg av Punkarn »

Victorh skrev:
potog skrev:Din lärare har rätt;)
nee vi betlar skatt. konfirmationen kostar(lägret)


så jom inte å säg sådär!
Allt kostar i dagens värld, Därför skall jag göra en Religion där man lär sig trimma och Senare de som gör så deras moppar går fortast så de klarar Testet och måste övergå till något värre :P

Så då kommer alla köpa moppar därför skall jag göra en billig affär i Närpes där jag skall sälja mopeder så jävla dyra först, Senare om man bli med i Min Religon '' Mopedrölle '' Så blir de helt jävla Billiga så är det bara provet kvar :twisted:
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
Risbonden
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 24 september 2010, 22:52
Ort: Kungälv

Inlägg av Risbonden »

Islam lätt bästa religionen kvinnoförnedring o kebab
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

okej här kommer den korta varianten ;)

Kan väl börja med att säga att jag va ett litet problem barn när jag va liten :roll: Å det va mina föräldrars ide att jag skulle konfirmera mig (dom är inte kristna) så det gjorde jag ju va ju lite intresserad men mest va det ju för alla presenterna :D så jag börja då å när vi kom in på vår terminen så va det en kille i min grupp som sa en sak som lyder så här (detta är alltså i en dröm)
Hon jick med gud/jesus längst med en strand/öken å tittade på sitt liv.
Det var 2 fotsteg i sanden dom ena va hennes å dom andra var Guds/Jesus å hellt plötsligt så försvan dom ena fotspåren å då frågade kvinnan gud/jesus var för lämmna du mig här? :x Nej det var här jag bar dig.

Å när jag hörde det så vändes lite grejer upp och ner.
Hade varit med om lite grejer......

Å så sen så skulle vi ha ett läger då innan vi skulle konfirmerat oss. (Bunkrade upp med monster) Å sista kvällen på det här lägret så hade vi lite mysigt å sjöng å liknande å så gick jag bort till för bön för min höft(står lite högre upp vad som hände med det ;) ) å så efter för bönen så kände jag bara bajs också jag kommer att börja gråta :oops: Så jag gick ju ut ur kyrkan kunde ju inte gråta inför minna vänner (va ju riktigt bad ass då) så jag va ute i typ en kvart å fick torkat bort tårarna. Gick sen in i kyrkan och fick då se 40 konfimander alla stor gråtandes på samma gång asså det är det sjukaste jag nånsin sätt alla gick runt å typ skratta samtidigt som dom grät :P folk krama varandra å liknande. Man kände Guds närvaro så himla groft asså. så jag gick ju kbar ett år i konffan som fader då jag ville ju liksom ha svar på det som hade hänt! :D och så blev det läger igen å jag fick den där samma känslan igen. då fråga 2 av ledarna om jag ville bli ande döpt (va kristen vid det här laget) (ande döpt=döpt med helig ande. Ni vet faddern sonen å den helige ande) Å jag visste ju inte riktigt va det va men jag sa ja. så bar dom för mig å frågade lite grejer. å så "döpte dom mig" dom sa att jag skulle kunna få tilltal om folk å liknande eller börja tala i tungor :S så bad dom å inget hände föns typ ett år senare. så började jag be allt mer för folk å liknande å jag kunde liksom få tilltal å liknande av gud (Å då undrar ni hur? För mig är det som om gud lägger en tanke i mig som jag liksom aldrig skulle komma på å tänka själv å tex bad för en vän å så fick jag upp något med än klänning som han skulle ta hand om jätte cp detta asså men så visade det sig att hans fru hade börjat ha på sig massa klänningar senaste tiden:P) å så nu när 96orna konfirmerade sig så hände det lite liknande saker på deras lägger fast e mycket mindre skala. Hände lite roliga grejer också i sommras som jag kan ta en annan gång. Så nu i år så är det mitt först år som ungdoms ledar här i sävedalens församling.


Om ni vill höra den långa så kan ni skicka ett meddelande med ert numer så kan jag smsa/ringa å säga den långa den är lite mer personlig så jag säger den gärna inte till vem som helst . :D

Finns även en annan här på forumet som kan indikera på att allt detta är sant å det är min kära broder mt80Pöjken ;)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Hoppas ni e glada nu för jag sitter å skriver detta istället för min uppsats som ska vara inlämnad ikväll :P
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

potog skrev:Det finns ju massvis med vittnen å liknande som har varit med om under! Men ni ska ju alltid ta fram massa dåliga bortförklaringar istället för å inse att det är sant.

Jag hade fått inre blödning i handleden efter en cykel olycka å tappa lite av röligheten i den å detta hade jag i nästan ett år! Tills jag fick förbön av en präst på 5 minuter så kunde jag röra på den ordentlig och jag hade inte ömt i den längre:D
Hur i hälsike bort förklarar ni något sånt här!!!???!?!?!?!?!

Sluta blunda för sanningen!!

Å folk blir inte alls kristna eller liknande för att dom är deprimerade eller liknande. Folk letar efter svar å jesus har dom alla! Ni tror att kyrkan krymper å ja det gör den här jag men i liksom nord Korea så var det 10% kristna på 80 å idag är det 80-90% Samma sak o Kina å liknande folk där är väl inte så duktiga på att komma bo dumma bortförklaringar antar jag:P
Den logiska förklaringen på ditt problem var troligen att du inte längre hade ont i handen utan bara inte vågade röra den som vanligt (din kropp hade alltså lurat hjärnan att du fortfarande hade ont kan man säga). Alltså var du stensäker på att du hade ont när det egentligen var helt okej bara du inte tänkte på det, sen när du blev "healad" eller vad du nu vill kalla det tänkte du "det gör inte ont längre för jag har blivit healad" och därav släppte det onda i din handled.

Finns alltid logiska förklaringar till allting som existerar och allting som händer. Finns dock inga logiska och ibland inte ens fysiskt möjliga förklaringar på vissa religiösa saker. Visst Jesus fanns säkert det finns det ganska mycket fakta om, men att han återuppstod osv det tror jag däremot inte på.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Jag testade å böja på handleden precis innan han började be å då fick jag ju ont som bara den:P sen typ 2 timmar senare så testade jag å då gick det fint som bara den. Så nej jag lurar inte mig själv :P


Det ni ser som övernaturlig ser jag som vardag :D
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

potog skrev:Jag testade å böja på handleden precis innan han började be å då fick jag ju ont som bara den:P sen typ 2 timmar senare så testade jag å då gick det fint som bara den. Så nej jag lurar inte mig själv :P


Det ni ser som övernaturlig ser jag som vardag :D
Det finns något som heter Placeboeffekten... Om du tror på att det ska fungera så fungerar det. Placebo har starkast effekt vid behandling där patientens upplevelse är en stor del av sjukdomen, som vid kroniska smärttillstånd och depression. Placebo har påvisad effekt för flera skilda fysiologiska processer. Faktorer som styr hur kraftfullt behandlingsresultatet av en placebobehandling är främst förväntan, men även betingning har påvisad effekt. Förväntan i sin tur kan stärkas av en rad faktorer, om patienten tror sig få ett dyrt läkemedel så blir i regel placeboeffekten starkare än om de tror sig få en billig. Även placebots färg och form kan påverka hur effektivt det upplevs.

om du tror att en bön ska göra dig bättre så kan den göra det... eftersom din hjärna blir lurad att tro att den ska bli bättre... Din hjärna gör asså allt jobb.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Som jag har sagt innan ni kommer med väldigt finna bort förklaringar:P (fattar inte varför ni lägger tid på å hitta en annan förklaring än den sanna. beundrar er lite på grund av det.)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

potog skrev:Som jag har sagt innan ni kommer med väldigt finna bort förklaringar:P (fattar inte varför ni lägger tid på å hitta en annan förklaring än den sanna. beundrar er lite på grund av det.)
Vänta här nu, du menar alltså att religion är mer sanna förklaringar än ren vetenskap?
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Det är kul hur vissa tror mer på texter i en bok med dokument sen flera tusen år tillbaks, än texter och vetenskap som man har NU xD För vetenskap har väl ändå gått FRAMÅT? Varför lita på saker som är 6000 år gamla framåt....?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Ja jag menar att kristendomens är mer sann än vetenskapsmän med teorier ja det gör jag.
bibeln är ju inte en bok utan flera olika böcker skrivna av olika personer å dom beskriver alla en gud som är förlåtande och älskande.
Testa att gå till kyrkan å va med på om gudstjänst å passa på att fråga prästen var för man ska vara kristen........
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Jo bibeln är EN bok... Med olika testamenten och texter... läs vad jag skriver.

Jag HAR läst HELA bibeln själv och jag tycker att gud är en ful jävel som INTE förlåter. Adam och Eva åt frukt från det förbjudna trädet och blev utkastade... Ingen förlåtelse där. och när folket syndade så Dränkte den så kallade FÖRLÅTANDE guden alla människor och Djur xD förutom 2 av varje :P Förlåtande.... nej.
Användarens profilbild
Dreamodes
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 mars 2011, 22:54
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Dreamodes »

För mig känns det som att det här med gud och sånt var något som någon hittade på för att skrämma upp folk förr i tiden , och allt det här med biblen är som en klippbok av påhittade historier som dom berättade för alla.
We will fight, or we will fall. Till the angels save us all.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Ser att ni har en liten diskussion om att vara eller att inte vara, tänkte dela med mig av en historia som jag fick höra på religionen idag, som handlar om hur den hinduiska elefantguden Ganesha fick sitt huvud

Ganesha är son till Shiva och Parvati. En dag skulle Parvati ta ett bad, och bad sin son stå vakt vid dörren. När Shiva kom hem ville han gärna träffa sin fru, men Ganesha sa att han inte fick komma in

Då blev Shiva rasande och högg huvudet av Ganesha. Parvati kommer utrusande ur badrummet och blev förskräckt när hon ser Ganesha utan huvud, varav hon säger till Shiva "Gå ut i djungeln och hämta ett huvud från det första djur du möter"

Shiva går ut i djungeln och möter en elefant, han hugger huvudet av elefanten och tar det tillbaka hem och lägger fast det på Ganesha igen


Nämnas bör också att Shiva, Parvati och Ganesha är olika namn på samma gud, efterssom den "Riktiga" guden inte kan visa sig, utan måste ha "undergudar", som i sin tur måste ha "avatarer" för att kunna visa sig för människorna

Så i praktiken är "Brahman" ("Gud") Gift med sig själv, förälder till sig själv och son till sig själv....

Jag är en stor diggare av natur-religioner och liknande, men denna saga är helt enkelt för snurrig för att jag ska kunna tro på den
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Du tror inte Adam och Eva fick komma till himlen?

Stort tvek på att du har läst hela bibeln. Lite brev i första testamentet å vem har inte hört talas om Noaks ark liksom :P


Klipp å klistra bok vem skulle ägna hela sitt liv åt att gör klipp bok på över tusen sidor. Å bibeln kopierades ju ganska så snabbt efter att den kom ut runt år300 vilket på den tiden bevisade att det va en trovärdig källa :P

(Å citera funkar sådär bra på htc :P)
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 juni 2011, 19:30

Inlägg av GHFear »

Jaja :P haha jag har iallafall inget emot att folk har en tro. Alla får ha vilken tro dom vill. Mamma är blanding mellan alla religioner... xD Så har blivit dödstrött på allt tjat om gudar och religion :P
Skriv svar