El-fel? (batteri, generator, säkering?)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
pone
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 januari 2010, 07:22

El-fel? (batteri, generator, säkering?)

Inlägg av pone »

Hej, jag var ute och körde en runda med min Speedfight 2, stannade på en mack.

När jag sedan skulle starta så vred jag på tändningen (märkte då att oljelampan inte lös, den ska lysa innan man startar och sedan slockna), aja skitsamma tänkte jag och tryckte in elstarten. Inget hände inte ett ljud. Jag hoppar då av och kickar, den går igång på fösta kicken.

När jag sedan kör ut ifrån macken så blinkar jag och märker då att blinkerslampan som blinkar när man använder blinkern endast blinkar en gång sedan slocknar den, konstigt tänker jag och ser samtidigt att bensinmätaren sjunker. När jag sedan kör ut så stiger bensinmätaren igen, dvs när jag varvar och kör så funkar mätaren. Testar helljuset och den lampan funkar som den ska. Men så fort jag varvar ner eller blinkar så slutar lamporna kontrollamporna fungera, hur det är med de riktiga lamporna vet jag inte då jag inte har hunnit kolla det.

Så nu börjar jag fundera på vad som kan vara fel. Batteriet, generatorn eller någon säkring?

Det är en Peugeot Speedfight 2 -06 och den är inte trimmad.

Någon som har några idéer eller tips?
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

voltregulatorn har pajat.

här är en ny http://twostroke.se/product.asp?product=21565
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Ladda batteriet. Kontrollamporna går på ström från batteriet, likaså gör blinkers och bensinmätare. Men inte fram- och baklampa, dom får ström direkt från "generatorn" på vevaxeln. Ju mer du varvar desto mer ström får dom, på tomgång lyser dom ju rätt svagt men så fort man gasar så lyser dom starkare.

Att kontrollamporna börjar lysa mer när du gasar är att då laddas batteriet så att lamporna precis orkar lysa. Sen när du släpper gasen orkar inte batteriet mer :)
Skriv svar