Vittu vad ni är roliga idag, kan jag få ett ordentligt svar?
yamaha2pwn skrev:nja de är ju inte direkt bra men de går ju, man få bara känna vid vilket varv man kan växla snabbt och utan missljud
men kör med koppling ist...
Aa, för när jag kom hem efter en runda idag så när jag lade i fritt så lät det precis som om exakt alla kugghjul i lådan flöt omkring
Fast sen har jag ju för lite växellådsolja också, så det borde jag egentligen kolla
det kan gå åt helvete ...
jag kör det endast när tex vajern ger sig ...
då drar jag hem och beställer hem en ny vajer och byter olja så fort jag kan iaf ...
vxl lådan tar stryk på det bara :/
men om man är försiktigt och vet vad man gör så
många säger fullgas och växla !
många säger sänk gasen och växla !
jag kör dock med alvernativ nmr 2
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Fungerar gör det ju men det sliter (som alla tidigare skrivit). Känns riktigt ovärt om inte kopplingsvajern gett sig eller liknande! Jag skulle bara göra det i nödfall Fattar inte varför man ens skulle få för sig att göra det
riejumikäl skrev:Fungerar gör det ju men det sliter (som alla tidigare skrivit). Känns riktigt ovärt om inte kopplingsvajern gett sig eller liknande! Jag skulle bara göra det i nödfall Fattar inte varför man ens skulle få för sig att göra det
Det går snabbt å växla
(Och när man toppar 47 så är det en bra sak )
riejumikäl skrev:Fungerar gör det ju men det sliter (som alla tidigare skrivit). Känns riktigt ovärt om inte kopplingsvajern gett sig eller liknande! Jag skulle bara göra det i nödfall Fattar inte varför man ens skulle få för sig att göra det
Kör man race så tjänar man väldigt mycket på att bara släppa gasen och växla än att koppla också..
Hmm, låter som många chansar här och inte ens vet hur en v-låda fungerar?
Som Simon så glatt säger så sliter det ingenting på din låda om du släpper gasen och växlar upp. Där emot sliter det om du växlar ner. Dessutom så går det faktiskt fortare att hålla fullgas, koppla och slänga i en högre växel och ut med kopplingen än att dra av gasen till det läget att man får i en ny växel och gasa fullt igen.
Är ingen större fara att crossväxla sålänge du inte kör på samma olja allt för länge och att du har rätt mängd i.
Kan funka 100ggr, för att sen rensa kuggarna på 101:a gången. Visst slits det mer på prylarna att "crossväxla", men det funkar länge om man gör det korrekt. Som att släppa på gasen lite när man tycker in nästa växel uppåt!
Det är ingen fara att växla utan koppling bara snabbt släppa gasen just när man växlar och inte växla ner till för låg växel i hög fart. Kör man cross använder man inte kopplingen efter man fått rull på den, därav "crossväxla"