Kolvbult vill inte komma ut!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Nut-Nut-Nunz
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 7 augusti 2011, 01:18
Ort: Kungsbacka

Kolvbult vill inte komma ut!

Inlägg av Nut-Nut-Nunz »

Tjena,
Min cylinder skar precis och jag har beställt en ny, och under tiden den är på väg tänkte jag plocka bort den gamla. Allting rullade på fint fram tills jag skulle ta bort kolven. jag tog bort knastret på ena sidan, men var tvungen att ta bort det på andra sidan med för att komma åt att banka med hammare och don, men inte ens det funkade. Då åkte vi och köpte en Utdragare,

( https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18859 )

en liknande till den, men inte ens det funkade. Cylindern skar för att den gick varm och oljan tog slut. Kolven är skuren och den går inte att röra på. Jag tror att navet som håller kolvbulten i veven har nypt. Det enda jag kan tänka mig kan funka är att bränna på kolvbulten med en gasolbrännare för att få den varm igen, tror ni att det skulle funka? Tacksam för svar / Oscar
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Hade liknande, knastret hade gått sönder vilket resulterade att kolven hade fått märken som gick över kolvbulten. Tog i och slog ut den, nållagret gick åt pipan men de är värt att kosta på sig efter att den skurit.

Kolla så kolven inte smält över kolvbults-banan... då kan du knacka bort det eller ev. slipa på något sätt. Var dock försiktig, veven klarar inte påfrestningar ifrån sidan.

MvH
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

ta en skruvmejsel och en hammare bara att banka på :wink:
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
Nut-Nut-Nunz
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 7 augusti 2011, 01:18
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Nut-Nut-Nunz »

jarken skrev:Hade liknande, knastret hade gått sönder vilket resulterade att kolven hade fått märken som gick över kolvbulten. Tog i och slog ut den, nållagret gick åt pipan men de är värt att kosta på sig efter att den skurit.

Kolla så kolven inte smält över kolvbults-banan... då kan du knacka bort det eller ev. slipa på något sätt. Var dock försiktig, veven klarar inte påfrestningar ifrån sidan.

MvH
Okej, Jag har kollat allt och testat allt, men ingenting funkar... :( Imorgon blir det till at ringa verkstaden och se vad dom kan göra... :)
Användarens profilbild
Nut-Nut-Nunz
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 7 augusti 2011, 01:18
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Nut-Nut-Nunz »

antonpg94 skrev:ta en skruvmejsel och en hammare bara att banka på :wink:
Hahaha, ja "I Wish it was that Simple" :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bild
Buzzetti - Kolvbultsverktyg
http://www.twostroke.se/product.asp?product=22515

Köp eller tillverka eget

PS
Slå inte eller bruka våld en vevaxel är inte billig
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
amoreex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 12 oktober 2010, 15:22

Inlägg av amoreex »

Hade samma skit på min då kolvbulten skar på min :s

iaf vi tog in den till volvo här i stan, där de har en stor press på typ 4 ton?

iaf, pallade upp mopeden på sidan, med brädor o allt så den låg bra, och pressade ut kolven med den ;)
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

om du vill så kan jag hjälpa dig någon dag. bara du inte böjt vevstaken elr förstört vevlagret
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Kolvbult vill inte komma ut!

Inlägg av G-son »

Nut-Nut-Nunz skrev:...
Cylindern skar för att den gick varm och oljan tog slut. Kolven är skuren och den går inte att röra på. Jag tror att navet som håller kolvbulten i veven har nypt.
...
Låter som att kolvbulten har skurit i vevstaken också. I så fall lutar det åt byte av vevpartiet också, och har motorn gått oljetorr vet man ju inte hur den mår i vevstaks- och ramlager eller ventilmekanismen i topplocket - även om det kan kännas bra nu så kan det ha uppstått mikroskopiska skador som kan utvecklas till något allvarligt när motorn körs vidare. Jag hade letat efter en fungerande komplett motor istället - eller en komplett begagnad moped, kineserna går ju hitta för växelpengar begagnade.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
adamheed
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 september 2010, 18:09

Inlägg av adamheed »

läg en mutter som är tillräckligt liten att den går in i kolven men inte gåt igenom kolvbulten, den tar du en tving och pressar ut den
word
Skriv svar