Tjena,
Min cylinder skar precis och jag har beställt en ny, och under tiden den är på väg tänkte jag plocka bort den gamla. Allting rullade på fint fram tills jag skulle ta bort kolven. jag tog bort knastret på ena sidan, men var tvungen att ta bort det på andra sidan med för att komma åt att banka med hammare och don, men inte ens det funkade. Då åkte vi och köpte en Utdragare,
en liknande till den, men inte ens det funkade. Cylindern skar för att den gick varm och oljan tog slut. Kolven är skuren och den går inte att röra på. Jag tror att navet som håller kolvbulten i veven har nypt. Det enda jag kan tänka mig kan funka är att bränna på kolvbulten med en gasolbrännare för att få den varm igen, tror ni att det skulle funka? Tacksam för svar / Oscar
Hade liknande, knastret hade gått sönder vilket resulterade att kolven hade fått märken som gick över kolvbulten. Tog i och slog ut den, nållagret gick åt pipan men de är värt att kosta på sig efter att den skurit.
Kolla så kolven inte smält över kolvbults-banan... då kan du knacka bort det eller ev. slipa på något sätt. Var dock försiktig, veven klarar inte påfrestningar ifrån sidan.
jarken skrev:Hade liknande, knastret hade gått sönder vilket resulterade att kolven hade fått märken som gick över kolvbulten. Tog i och slog ut den, nållagret gick åt pipan men de är värt att kosta på sig efter att den skurit.
Kolla så kolven inte smält över kolvbults-banan... då kan du knacka bort det eller ev. slipa på något sätt. Var dock försiktig, veven klarar inte påfrestningar ifrån sidan.
MvH
Okej, Jag har kollat allt och testat allt, men ingenting funkar... Imorgon blir det till at ringa verkstaden och se vad dom kan göra...
Nut-Nut-Nunz skrev:...
Cylindern skar för att den gick varm och oljan tog slut. Kolven är skuren och den går inte att röra på. Jag tror att navet som håller kolvbulten i veven har nypt.
...
Låter som att kolvbulten har skurit i vevstaken också. I så fall lutar det åt byte av vevpartiet också, och har motorn gått oljetorr vet man ju inte hur den mår i vevstaks- och ramlager eller ventilmekanismen i topplocket - även om det kan kännas bra nu så kan det ha uppstått mikroskopiska skador som kan utvecklas till något allvarligt när motorn körs vidare. Jag hade letat efter en fungerande komplett motor istället - eller en komplett begagnad moped, kineserna går ju hitta för växelpengar begagnade.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.