Aerox vägrar starta

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Aerox vägrar starta

Inlägg av TK_DRAC »

Tjaa, joo jag renoverade motorn på min aerox för typ 1 månad sen och då gick den bra och starade alltid på första kicken. Men eftersom jag inte kör moppe något så har den bara stått i garaget sen renoveringen. Skulle ut och starta upp den idag så den inte står förlänge. Men då ville den inte starta överhuvudtaget... Kickade i cirka 30 min innan jag gav upp. Kollade så den hade gnista, fick bensin, och hade komp men ändå så händer inget... Någon som vet vad felet kan vara? Eller har en felsökningsguide?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Innan du gör något annat så ska du köpa en burk startgas. Många gånger kan det vara knepigt att få gång en moppe som stått ett tag utan. Med startgas startar den säkert. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Har tyvärr redan testat de xp
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

men hur är gnistan är den svag ellr? annars äre bara att byta till ett nytt. de hjälpte mig :D
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

helt nytt tändstift med stark gnista :?
aerox112
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 juli 2011, 23:40

Inlägg av aerox112 »

de har hänt samma för mig men kolla så att bensinen kommer fram till tändstiftet!
Användarens profilbild
xMattanx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 12 juni 2011, 19:20
Ort: Kungsbacka

Inlägg av xMattanx »

Hur ser choken ut, fungerar den?
Derbi Senda sm xtreme -05

Gianelli 2t Enduro
Barikit 50 Racing
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws
Inlägg: 1184
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:07
Ort: Järfälla

Inlägg av somlow »

testa och ge tändstiftet en "sup" då du dränker stiftet i bensin och testa sen ! :)
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
aerox112
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 juli 2011, 23:40

Inlägg av aerox112 »

min starta på första kicken men la sedan av men då ser man att den fungerar, min har någoot problem med bränsletillförsen som ja försöker hitta :)
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Vet ifan hur det är med choken men tändstiftet brukar vara dränkt i bensin..
proler
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 10 juli 2008, 15:06
Ort: sjöbo

!

Inlägg av proler »

någon gjordning ?
malaguti firefox F15

www.sjobomeeting.webb.se
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

kolla över packboxarna :)
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

packboxen på variator sidan hade tydligen hoppat ur... Men nu är det fixat och den går hur fint som helst. Är det något man kan göra för att förebygga att detta händer igen? På tändningssidan är det ju ett skydd som gör att den inte kan hoppa ur. Borde vara ett på variator sidan med kan man tycka..
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

TK_DRAC skrev:packboxen på variator sidan hade tydligen hoppat ur... Men nu är det fixat och den går hur fint som helst. Är det något man kan göra för att förebygga att detta händer igen? På tändningssidan är det ju ett skydd som gör att den inte kan hoppa ur. Borde vara ett på variator sidan med kan man tycka..
har typ samma fel som du hade, vart är packboxen på variator sidan? så ja kan kolla om de e felet?:(

kan du beskriva från denna sidan!

http://www.easyparts.nl/choosedrawings/ ... _2009.html
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Antiimport skrev:
TK_DRAC skrev:packboxen på variator sidan hade tydligen hoppat ur... Men nu är det fixat och den går hur fint som helst. Är det något man kan göra för att förebygga att detta händer igen? På tändningssidan är det ju ett skydd som gör att den inte kan hoppa ur. Borde vara ett på variator sidan med kan man tycka..
har typ samma fel som du hade, vart är packboxen på variator sidan? så ja kan kolla om de e felet?:(

kan du beskriva från denna sidan!

http://www.easyparts.nl/choosedrawings/ ... _2009.html
Om du plockar bort fläkten, remmen grejen med vikterna och sen grejen till start motorn så ser du den..
Skriv svar