jag hade tagit riejun eller derbin dt'n går ju inte att få mycket finare, derbin såg ut som om nån hade hittat den på skroten, vilket innebär att det finns en jävla massa o göra vilket e ett +
men såklart så har ju riejun am6a och skulle kunna bli extremt snygg....
svårt val men jag hade nog valt derbin om jag va du, eftersom (som jag förstog det) ville du ha mycket att göra!
Edit: den andra riejun skulle åxå kunna bli ett jävligt fint projekt!
Jag skulle valt Derbin om man skulle göra ett projekt med mer cross-stuk.
Ramen den har ser riktigt bra ut med ett par feta crossdäck
Som SM skulle jag kört på Riejun, tycker den ser bättre ut än yamahan.
yamaha2pwn skrev:beror ju på vad du hade tänkt göra med projektet, men jag hade tagit Yamahan, sedan derbin.
tkr inte om Rieju så mkt då mångfa polare har haft de och bara varit krångel.
Varför skulle det vara mindre krångel med Yamahan när det är samma motor på den som Riejun? Det är väl dina polare som inte kan ta hand om en moppe som har skapat krångel... Tar man hand om en moppe som man ska så finns det ingen anledning för den att krångla hela tiden. Spelar ingen roll om det är en Yamaha, Rieju eller Derbi, man kan ha lika mycket problem med alla.
de har olika elsystem, där har de krånglat mkt.
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
samueljohansson96 skrev:Derbin kan du plocka bort tycker jag , typ 4000 för att den ska se vettig ut sen är det inte ens AM6 , tycker du ska köra på yamahan eftersom Rieju spike är en gammal modell
Spelar du rolig . vad fan spelar det för roll om det är AM6 / ebs ?
Säg mig gärna det , båda motorerna är bra , båda har dåliga saker med.
För att de flesta har AM6 kanske och ebs är gammal
samueljohansson96 skrev:Derbin kan du plocka bort tycker jag , typ 4000 för att den ska se vettig ut sen är det inte ens AM6 , tycker du ska köra på yamahan eftersom Rieju spike är en gammal modell
Spelar du rolig . vad fan spelar det för roll om det är AM6 / ebs ?
Säg mig gärna det , båda motorerna är bra , båda har dåliga saker med.
Oj, här är det dubbelmoral. Du sa ju på första sidan att derbimotorerna är blä , "så länge det blir AM6 så skiter jag i vilket , derbis motorer ... blä.". Omg, man blir förundrad vare gång man läser kommentarer på tsr.
samueljohansson96 skrev:Derbin kan du plocka bort tycker jag , typ 4000 för att den ska se vettig ut sen är det inte ens AM6 , tycker du ska köra på yamahan eftersom Rieju spike är en gammal modell
Spelar du rolig . vad fan spelar det för roll om det är AM6 / ebs ?
Säg mig gärna det , båda motorerna är bra , båda har dåliga saker med.
Oj, här är det dubbelmoral. Du sa ju på första sidan att derbimotorerna är blä , "så länge det blir AM6 så skiter jag i vilket , derbis motorer ... blä.". Omg, man blir förundrad vare gång man läser kommentarer på tsr.
samueljohansson96 skrev:Hah nej , vill ju helst att han ska ta dtn eller mrxen men spiken duger ju , men derbin är inte snygg eller AM6 så det är väl ingen mening
Derbi är snyggare än de andra och det är bara du som säger att AM6 är så jävla mkt bättre, själv gillar jag ebs mkt mer
samueljohansson96 skrev:Hah nej , vill ju helst att han ska ta dtn eller mrxen men spiken duger ju , men derbin är inte snygg eller AM6 så det är väl ingen mening
Derbi är snyggare än de andra och det är bara du som säger att AM6 är så jävla mkt bättre, själv gillar jag ebs mkt mer
det är faktiskt många fler här som säger att AM6 är bättre, men egentligen är det inte så stor skillnad, finns fler delar till AM6 och den är bättre anpassad till extremare trimning (du har ju kanske sett att många byter till AM6 motor på en Derbi när de hyper trimmar). Men det är bara det att det finns fler som har AM6 då det är typ bara Derbi som har Derbi motor och typ Roxxon. Yamaha, Rieju, Beta, Gilera, Generic, TMS, CPI och de flesta andra har AM6 (förutom kanske äldre betas som kan ha ktm motor)..., men därför är det bästa valet någon moppe med AM6 motor om han ska göra guider. Sen så är det i princip samma sak med Derbi motorerna när man meckar så det hjälper Derbi ägare också. Sen måste du ändå erkänna att av de här fyra mopparna så var ändå just den derbin fulast^^ Men den går ju såklart att göra snygg också
samueljohansson96 skrev:Hah nej , vill ju helst att han ska ta dtn eller mrxen men spiken duger ju , men derbin är inte snygg eller AM6 så det är väl ingen mening
Derbi är snyggare än de andra och det är bara du som säger att AM6 är så jävla mkt bättre, själv gillar jag ebs mkt mer
det är faktiskt många fler här som säger att AM6 är bättre, men egentligen är det inte så stor skillnad, finns fler delar till AM6 och den är bättre anpassad till extremare trimning (du har ju kanske sett att många byter till AM6 motor på en Derbi när de hyper trimmar). Men det är bara det att det finns fler som har AM6 då det är typ bara Derbi som har Derbi motor och typ Roxxon. Yamaha, Rieju, Beta, Gilera, Generic, TMS, CPI och de flesta andra har AM6 (förutom kanske äldre betas som kan ha ktm motor)..., men därför är det bästa valet någon moppe med AM6 motor om han ska göra guider. Sen så är det i princip samma sak med Derbi motorerna när man meckar så det hjälper Derbi ägare också. Sen måste du ändå erkänna att av de här fyra mopparna så var ändå just den derbin fulast^^ Men den går ju såklart att göra snygg också
bara för att du vill ha massa guider till AM6 så behöver du inte skriva massa skit 24/7 i denna tråden.
Själv hade jag dt50x med AM6 och var grymt nöjd med den men tycker derbis motorer är 10x roligare att mecka med.
CaToXXo skrev:
Derbi är snyggare än de andra och det är bara du som säger att AM6 är så jävla mkt bättre, själv gillar jag ebs mkt mer
det är faktiskt många fler här som säger att AM6 är bättre, men egentligen är det inte så stor skillnad, finns fler delar till AM6 och den är bättre anpassad till extremare trimning (du har ju kanske sett att många byter till AM6 motor på en Derbi när de hyper trimmar). Men det är bara det att det finns fler som har AM6 då det är typ bara Derbi som har Derbi motor och typ Roxxon. Yamaha, Rieju, Beta, Gilera, Generic, TMS, CPI och de flesta andra har AM6 (förutom kanske äldre betas som kan ha ktm motor)..., men därför är det bästa valet någon moppe med AM6 motor om han ska göra guider. Sen så är det i princip samma sak med Derbi motorerna när man meckar så det hjälper Derbi ägare också. Sen måste du ändå erkänna att av de här fyra mopparna så var ändå just den derbin fulast^^ Men den går ju såklart att göra snygg också
bara för att du vill ha massa guider till AM6 så behöver du inte skriva massa skit 24/7 i denna tråden.
Själv hade jag dt50x med AM6 och var grymt nöjd med den men tycker derbis motorer är 10x roligare att mecka med.
hasse skrev i början av denna tråden att man ska motivera sitt val och nu motiverade jag att han ska ta en moppe med AM6 motor eftersom han kommer göra guider och de flesta har AM6 tyckte jag att det var det bästa valet. Det är inte alls skit jag skriver utan rent faktamässigt sant. Försöker inte tvinga någon till att tycka någonting så du kan ta det lugnt :/
Varför tror alla att AM6 motor är bättre än EBS/D50BO vid trimning? Sånt jävla skit snack :/ Minst lika bra, skulle säga bättre till och med, då växellådan är bättre i Derbi motorn
whizzlarn skrev:Varför tror alla att AM6 motor är bättre än EBS/D50BO vid trimning? Sånt jävla skit snack :/ Minst lika bra, skulle säga bättre till och med, då växellådan är bättre i Derbi motorn
det är bara ENKLARE att trimma en AM6 ... den är inte så känslig som en Derbi är ....
hade 2 st hyper mopeder här i stan
en med EBSblock och en med AM6
EBS blocket varade 3 gnger längre mot am6en för den var hårdare blandning i metallen än vad AM6 hade ...
så derbin kunde köra dubelt så långt med exakt samma setup
det var det roligaste med det hela att båda hade samma setup och am6en var mer "skär" vänlig
båda är bra motorer men jag föredrar ett EBS block
vad ni väljer skiter jag FULLSTÄNDIGT i
har trimmat båda så
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Jag har inte dubbelmoral bara du som missuppfatta , Fler har ju AM6 och lixom två modeller har typ ebs / d50bO , så det är väl bättre att t.ex 8av10 modeller får extra hjälp
Otroligt jämnt och mycket engagerad debatt
Tycker nog alla tre är riktiga kvalitetsmoppar!
Men det är kul att läsa alla era inlägg jag håller mig passiv just nu men fortsätter att "scanna" på Blocket.
OBS!
Bli inte besvikna nu om jag inte kommer igång med detta projekt förrän senare i höst
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
samueljohansson96 skrev:Hah nej , vill ju helst att han ska ta dtn eller mrxen men spiken duger ju , men derbin är inte snygg eller AM6 så det är väl ingen mening
Derbi är snyggare än de andra och det är bara du som säger att AM6 är så jävla mkt bättre, själv gillar jag ebs mkt mer
det är faktiskt många fler här som säger att AM6 är bättre, men egentligen är det inte så stor skillnad, finns fler delar till AM6 och den är bättre anpassad till extremare trimning (du har ju kanske sett att många byter till AM6 motor på en Derbi när de hyper trimmar). Men det är bara det att det finns fler som har AM6 då det är typ bara Derbi som har Derbi motor och typ Roxxon. Yamaha, Rieju, Beta, Gilera, Generic, TMS, CPI och de flesta andra har AM6 (förutom kanske äldre betas som kan ha ktm motor)..., men därför är det bästa valet någon moppe med AM6 motor om han ska göra guider. Sen så är det i princip samma sak med Derbi motorerna när man meckar så det hjälper Derbi ägare också. Sen måste du ändå erkänna att av de här fyra mopparna så var ändå just den derbin fulast^^ Men den går ju såklart att göra snygg också
Måste va lite kärringaktig av mig och säga att gilera har INTE AM6, <05 har EBS50, 06> har D50BO
Visst, derbin var inte jättejättefin men det kan den la bli, right?
Jag tycker och hoppas att du tar någon med crossfälgar iaf då typ alla har SM, det är lite svårare att få en med stora fälgar lika snygg, som jag sagt tidigare
Dessutom blev jag lite uppretad på samuel när han skrev "derbin har inte AM6 så det är väl ingen mening" precis som om EBS bara skulle hålla 10 mil medans AM6 är värsta kungen och skulle aldrig någonsin få för sig att krångla...
whizzlarn skrev:Varför tror alla att AM6 motor är bättre än EBS/D50BO vid trimning? Sånt jävla skit snack :/ Minst lika bra, skulle säga bättre till och med, då växellådan är bättre i Derbi motorn
det är bara ENKLARE att trimma en AM6 ... den är inte så känslig som en Derbi är ....
hade 2 st hyper mopeder här i stan
en med EBSblock och en med AM6
EBS blocket varade 3 gnger längre mot am6en för den var hårdare blandning i metallen än vad AM6 hade ...
så derbin kunde köra dubelt så långt med exakt samma setup
det var det roligaste med det hela att båda hade samma setup och am6en var mer "skär" vänlig
båda är bra motorer men jag föredrar ett EBS block
Nyare DT: Körde en sån orginal en gång, j*vlar jag cyklade nog snabbare än den, helt sjukt var som att köra en strypt symaskin :O Så är traumatiserad för resten av min moppeålder för dem där
Derbi: Den ser la ok ut men kan göras så mycket snyggare. Derbiramen kan vara ett störnigsmoment om man ska pilla på motorn, även motorn är mera kompakt och svårnålig än AM6. Har även hört att dessa går bättre igenom kurvor än de flesta andra.
Riejun: Den ser snygg ut och är helt klart prisvärd, ramen och AM6 motorn är go om man ska pilla med motorn.
Slutsats: Derbi, om du vill få moppen snygg, Rieju om du vill ha det lättare när du meckar än Derbi, Dt ??
Nu är det nära är "nästan" i hamn och är sjukt taggad
Tack för alla råd ska ta min motorcykel och köra ut i "bushen" och kolla på en Rieju Spike SM pro ser den schysst ut så blir det nog affär
Det kommer att bli många guider under vintern...
PS
Sedan vill jag ha förslag på vilka guider ni önskar
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Derbi DRD e juh en bra moppe... Med bra tillgång till delar. På med en 80cc, nytt rör för 80cc, ny förgasare och lite omlackering av kåporna så blir det fint.
hade hoppats på xps, inte många som har, deninte jätte snygg orginal(absolut inte ful) sen så har jag nästan aldrig sett en xps som är super snygg, snygga har man ju sett men inte någon som man bara tänker "wow" när man ser den, ttror det skulle bli mest utmaning om du köpte en xps iaf ^^
GHFear skrev:Derbi DRD e juh en bra moppe... Med bra tillgång till delar. På med en 80cc, nytt rör för 80cc, ny förgasare och lite omlackering av kåporna så blir det fint.
eller så kan man bara köpa en helt färdig trimmad motorn isåf för det är exakt samma skit påa alla derbis mopeder
samma allt !
det är bara kåporna o framgaffeln samt länksystemet back som gör det till en DRD
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Hade varit kul om du gjorde moddningar och slängde på någon grym lack, helst att du ska försöka komma så billigt undan som möjligt men ändå få en grymt fin moped.
Born2Ride skrev:Hade varit kul om du gjorde moddningar och slängde på någon grym lack, helst att du ska försöka komma så billigt undan som möjligt men ändå få en grymt fin moped.
samt sälja med PROFIT
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Jag tycker du ska välja en Derbi gärna en efter 2006. Men det är ju helt upp till dej, motivation: Min åsikt är att de flesta ja känner kör på Derbi mopeder, iaf i jönköping. Och en guide som omfattar en moppe som många åker på, kmr ju hjälpa fler personer.
Så ta ingen sleten Honda mt5 eller nåt, likadant med cpi. Då det är knappt inga som kör dom.
Yamaha eller Derbi ska det vara. Mer motor-inriktat än styling.
Ztraand skrev:Jag tycker du ska välja en Derbi gärna en efter 2006. Men det är ju helt upp till dej, motivation: Min åsikt är att de flesta ja känner kör på Derbi mopeder, iaf i jönköping. Och en guide som omfattar en moppe som många åker på, kmr ju hjälpa fler personer.
Så ta ingen sleten Honda mt5 eller nåt, likadant med cpi. Då det är knappt inga som kör dom.
Yamaha eller Derbi ska det vara. Mer motor-inriktat än styling.
Han har redan köpt en Rieju Spike.
Sen så är det samma motor på Rieju, Yamaha och CPI.