Smt kokar, vad är felet?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Smt kokar, vad är felet?

Inlägg av MinikeV »

Hej!

Nu är det så att jag har nyligen renoverat min gilera smt och efter att vi satt ihop allt igen så har jag haft ett antal problem med den. Den har gått bra i ett antal dagar nu men idag började den koka när jag körde. Så vad är felet? Borde inte vara luft i systemet längre men är inte helt 100 på de. Sen tror jag att toppen läcker lite också men den börjar väl inte koka pga. det? Och är det någon skillnad på vad för kylarvätska jag använder i den?

Tack!
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 249
Blev medlem: 11 maj 2010, 20:15
Ort: Norrköping

Inlägg av a6lex »

Hmm, verkar krångligt :/
Men du har väll inte blandat 2 olika kylarvätskor?
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

a6lex skrev:Hmm, verkar krångligt :/
Men du har väll inte blandat 2 olika kylarvätskor?
njaa joo det kan hända att det var lite kvar i behållaren av det gammla när jag fyllde på med ny
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
Jontee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 393
Blev medlem: 14 april 2010, 21:17

Inlägg av Jontee »

Prova lufta system igen. Troligen det som är problemet...
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

Jontes RRX skrev:Prova lufta system igen. Troligen det som är problemet...
Jo det var massor med luft i systemet men hur luftar man rätt då? Jag har bara slått i kylarvätska och startat moppen förr men nu hällde jag kylarvätska i slangen som går till cylindern tills det kom ut ur kylaren :P sen startade jag moppen med korken uppe och då blev behållaren överfull med vätska och när jag satt på korken så slipprade det ut kylarvätksa mellan slangen vid cylindern och det blev ordentligt tryck i behållaren.
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

asså det är som om kylarvattnet inte cirkulerar för då jag har igång moppen så fylls behållaren hela tiden men det försvinner ingenstans. Vad är felet??? Behöver hjälp
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Cappe14
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 14 augusti 2010, 20:59

Inlägg av Cappe14 »

antagligen stopp nånstans i slangarna om det inte försvinner eller så är det fullt?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kan hända att någon packning täpper igen en kylkanal eller liknande. du glömde inte ta bort någon plugg från kylslangarna när du satte ihop motorn igen? alltså ifall du pluggade igen med papper, eller trasa eller liknande?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

kallepalle skrev:kan hända att någon packning täpper igen en kylkanal eller liknande. du glömde inte ta bort någon plugg från kylslangarna när du satte ihop motorn igen? alltså ifall du pluggade igen med papper, eller trasa eller liknande?
Nej vi tömde kylaren så vi pluggade inte slangarna, har gått igenom alla slangar nu också och inget stopp i någon av dem. :P

Hur luftar man ett kylsystem då? har lossat på slangen som går fårn cylindern till kylaren nere vid cylindern och blåst i den och då har det bubblat i behållaren och det har kommit ut kylarvatten ur cylindern och då man har igång moppen så bubblar det i behållaren också men det minskar inte i den. Blev kanske lite råddigt men har jag gjort rätt eller finns det någor sätt som verkligen funkar? :P
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

du häller vatten i kylen och cylindern samt i expansion kället

samt du häller rakt ner i cylindern ( den som kmr ifrån toppen )
sen ska de funka
:)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

willemedDERBIN skrev:du häller vatten i kylen och cylindern samt i expansion kället

samt du häller rakt ner i cylindern ( den som kmr ifrån toppen )
sen ska de funka
:)
Men då jag har fyllt på i cylindern har det börjat komma ut ur kylaren och då tänkte jag att det var fullt då men då man startar så fylls behållaren hela tiden då man varvar men de minskar inte så det blir överfullt med kylarvätska i behållaren :P
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

toplockspakningen dådå ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

willemedDERBIN skrev:toplockspakningen dådå ?
Den är ju sprillans ny? har inte ens kört en vecka med den? men drar ut på en testrunda nu så får se om den kokar igen :P
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

MinikeV skrev:
willemedDERBIN skrev:toplockspakningen dådå ?
Den är ju sprillans ny? har inte ens kört en vecka med den? men drar ut på en testrunda nu så får se om den kokar igen :P
Y (a)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

När jag kom ut i garaget hade det minskat i behållaren så jag fyllde på sen for jag ut på ett testvarv och den verkade gå bra och nu hade det minskat i behållaren igen :P så jag antar att det funkar nu visst? :P
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Låst