Bromsbeläggen åker inte tillbaka. Hjälp!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
cfL00w
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 september 2010, 16:15

Bromsbeläggen åker inte tillbaka. Hjälp!

Inlägg av cfL00w »

Hejsan, när man bromsar med bakbromsen så åker ju bromsbeläggen ut men dom vill inte åka in igen efter man släpptbromsen, de åker bara in en bit så dom sitter lite lite åt bromsskivan hela tiden så det gnisslar fasligt! Jag har kollat så det inte är för mycket bromsolja och de är det inte. Hjälp :P
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 371
Blev medlem: 4 december 2007, 18:17
Ort: leksand
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

Mina bromsar började låta förjävligt förr och då kollade jag vad som var felet och då var det beläggen hade slipats ner till metallen :)
cfL00w
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 september 2010, 16:15

Inlägg av cfL00w »

jonteking12 skrev:Mina bromsar började låta förjävligt förr och då kollade jag vad som var felet och då var det beläggen hade slipats ner till metallen :)
min gnisslar hela tiden, och mina belägg är nya och "inbromsade" men dom åker inte tillbaka in i bromsoken :P
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Kletade du på med kopparpasta på baksidan av beläggen när du bytte? ;)
cfL00w
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 september 2010, 16:15

Inlägg av cfL00w »

Derbi_senda93 skrev:Kletade du på med kopparpasta på baksidan av beläggen när du bytte? ;)
Nä men jag bytade bromsbeläggen för att det gnissla :P
cfL00w
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 september 2010, 16:15

Inlägg av cfL00w »

cfL00w skrev:
Derbi_senda93 skrev:Kletade du på med kopparpasta på baksidan av beläggen när du bytte? ;)
Nä men jag bytade bromsbeläggen för att det gnissla :P
ska man kleta sånt då, kan de va att dom inte glidet tbx?
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

oken kärvar. för det hjälper itne kopparpasta på beläggen. plocka ner och rengör hela insidan på oket och kolvarna
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Plocka ur beläggen, pumpa försiktigt ut kolvarna en bit, lägg i mellan någon lagom tjock träkloss ifall det kärvar för mycket. När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven. Sen pressar du in kolven/ kolvarna igen men en polygrip eller liknande. Pressa ut och in till kolvarna glider lätt.

Tänk på att beläggen alltid ligger emot skivan litr, men det ska inte vara hårt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

bättre att plocka ner helt och rengöra så slipper man få in damm och sånt som sliter på damasken på kolven.

sen ska man inte ha 5-56 på damaskerna. det torkar ut gummit i dem. gör att dom kan spricka.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

bensinskalle skrev:P...När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven...
Nej! Gummitätningar i bromssystem är gjorda för att fungera ihop med bromsvätska, vilket betyder att man riskerar att förstöra dom om man slabbar på något annat som inte hör hemma där. Pressa ut kolvarna helt, rengör, kolla så glidytan eller tätningar inte är skadade. Om allt är okej smörjs allt med bromsfett (finns på t.ex. mekonomen) och monteras ihop igen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

Erik_ skrev:
bensinskalle skrev:P...När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven...
Nej! Gummitätningar i bromssystem är gjorda för att fungera ihop med bromsvätska, vilket betyder att man riskerar att förstöra dom om man slabbar på något annat som inte hör hemma där. Pressa ut kolvarna helt, rengör, kolla så glidytan eller tätningar inte är skadade. Om allt är okej smörjs allt med bromsfett (finns på t.ex. mekonomen) och monteras ihop igen.
exakt
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Erik_ skrev:
bensinskalle skrev:P...När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven...
Nej! Gummitätningar i bromssystem är gjorda för att fungera ihop med bromsvätska, vilket betyder att man riskerar att förstöra dom om man slabbar på något annat som inte hör hemma där. Pressa ut kolvarna helt, rengör, kolla så glidytan eller tätningar inte är skadade. Om allt är okej smörjs allt med bromsfett (finns på t.ex. mekonomen) och monteras ihop igen.
Ja det är ju klart, tänkte inte så långt. Lite skillnad mot gamla sönderrostade volvo ok....

Pressa in bromscylinderfett om något under damasken förstås. ( finns på biltema )

Bäst är ju förstås att pressa ur kolven helt med vill man slippa jobbet med att lufta bromssystemet och hålla på så får man använda den andra metoden.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst