Hejsan, när man bromsar med bakbromsen så åker ju bromsbeläggen ut men dom vill inte åka in igen efter man släpptbromsen, de åker bara in en bit så dom sitter lite lite åt bromsskivan hela tiden så det gnisslar fasligt! Jag har kollat så det inte är för mycket bromsolja och de är det inte. Hjälp
jonteking12 skrev:Mina bromsar började låta förjävligt förr och då kollade jag vad som var felet och då var det beläggen hade slipats ner till metallen
min gnisslar hela tiden, och mina belägg är nya och "inbromsade" men dom åker inte tillbaka in i bromsoken
Plocka ur beläggen, pumpa försiktigt ut kolvarna en bit, lägg i mellan någon lagom tjock träkloss ifall det kärvar för mycket. När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven. Sen pressar du in kolven/ kolvarna igen men en polygrip eller liknande. Pressa ut och in till kolvarna glider lätt.
Tänk på att beläggen alltid ligger emot skivan litr, men det ska inte vara hårt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:P...När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven...
Nej! Gummitätningar i bromssystem är gjorda för att fungera ihop med bromsvätska, vilket betyder att man riskerar att förstöra dom om man slabbar på något annat som inte hör hemma där. Pressa ut kolvarna helt, rengör, kolla så glidytan eller tätningar inte är skadade. Om allt är okej smörjs allt med bromsfett (finns på t.ex. mekonomen) och monteras ihop igen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
bensinskalle skrev:P...När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven...
Nej! Gummitätningar i bromssystem är gjorda för att fungera ihop med bromsvätska, vilket betyder att man riskerar att förstöra dom om man slabbar på något annat som inte hör hemma där. Pressa ut kolvarna helt, rengör, kolla så glidytan eller tätningar inte är skadade. Om allt är okej smörjs allt med bromsfett (finns på t.ex. mekonomen) och monteras ihop igen.
exakt
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??
bensinskalle skrev:P...När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven...
Nej! Gummitätningar i bromssystem är gjorda för att fungera ihop med bromsvätska, vilket betyder att man riskerar att förstöra dom om man slabbar på något annat som inte hör hemma där. Pressa ut kolvarna helt, rengör, kolla så glidytan eller tätningar inte är skadade. Om allt är okej smörjs allt med bromsfett (finns på t.ex. mekonomen) och monteras ihop igen.
Ja det är ju klart, tänkte inte så långt. Lite skillnad mot gamla sönderrostade volvo ok....
Pressa in bromscylinderfett om något under damasken förstås. ( finns på biltema )
Bäst är ju förstås att pressa ur kolven helt med vill man slippa jobbet med att lufta bromssystemet och hålla på så får man använda den andra metoden.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever