Går det att göra en egen plugg?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Går det att göra en egen plugg?

Inlägg av puttrish »

Hej, nu var det dags att sälja moppen fast jag vill helst sälja den original och nu sitter det ett effektrör på och jag har slarvat bort pluggen till originalröret.
Pluggen är ju formad som en tratt typ men jag undrar om det går att göra en egen plugg som består av en vanlig bricka med ett hål på cirka 9mm.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Det gör det säkert. :) Bara att svetsa dit den uppe och nere med en tig (den med metallsträng, tror det heter tig) sen så ska det funka... ;) vet dock inte hur stor den måste vara. :)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Behöver inte nödvändigtvis vara tig, beror på vad det är för material ;)


Går utmärkt att ta en bricka. Nackdelen med att ta en helt plan bricka är att den ger ett nästan för dåligt flöde. Kan du så vore det bra om du försökte återskapa tratten en aning. Du kan ta en tunn bricka, sätta en bult som är lite större än hålet mot hålet och dra ett par slag med en hammare så blir det som en tratt. Du får använda en hylsa eller något som stöd på undersidan så att det stödjer på ytterkanten.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

Sockan skrev:Det gör det säkert. :) Bara att svetsa dit den uppe och nere med en tig (den med metallsträng, tror det heter tig) sen så ska det funka... ;) vet dock inte hur stor den måste vara. :)
jasså det tror du...
någon som vet säkert?
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

På gianelli extra röret var det bara en vanlig bricka som strypning.

Till vilket rör söker du strypning? Har till leo vince zx och gianelli extra om du vill köpa? :)
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

bensinskalle skrev:Behöver inte nödvändigtvis vara tig, beror på vad det är för material ;)


Går utmärkt att ta en bricka. Nackdelen med att ta en helt plan bricka är att den ger ett nästan för dåligt flöde. Kan du så vore det bra om du försökte återskapa tratten en aning. Du kan ta en tunn bricka, sätta en bult som är lite större än hålet mot hålet och dra ett par slag med en hammare så blir det som en tratt. Du får använda en hylsa eller något som stöd på undersidan så att det stödjer på ytterkanten.
Hmm, nu förstod jag inte riktigt :PMen om det funkar med en vanlig bricka så kör jag nog på det, då jag vill göra det så lite komplicerat som möjligt :P
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

jan-ee skrev:På gianelli extra röret var det bara en vanlig bricka som strypning.

Till vilket rör söker du strypning? Har till leo vince zx och gianelli extra om du vill köpa? :)
Jag söker strypning till yamaha dt50r 05 originalrör.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Snygg dubbel post ;) Men du har redan fått tillräckligt bra råd för att kunna få en bild utav det hela. Så den delen är nog löst :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

ktm_danielsson skrev:Snygg dubbel post ;) Men du har redan fått tillräckligt bra råd för att kunna få en bild utav det hela. Så den delen är nog löst :)
ehm tack för rådet? känns som att någon är lite postkåt och btw så var det en dubbelpost.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

puttrish skrev:
ktm_danielsson skrev:Snygg dubbel post ;) Men du har redan fått tillräckligt bra råd för att kunna få en bild utav det hela. Så den delen är nog löst :)
ehm tack för rådet? känns som att någon är lite postkåt och btw så var det en dubbelpost.
Nej tyvärr är jag inte postkåt, iaf inte nu. Jag satt och skrev råkade sen klicka till knappen på musen som "går bak" en sida på webbläsaren och då orkade jag inte skriva om det :)

Om du inte såg, så ändrade jag? :)
Bild

Jag är odödlig
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

puttrish skrev:
jan-ee skrev:På gianelli extra röret var det bara en vanlig bricka som strypning.

Till vilket rör söker du strypning? Har till leo vince zx och gianelli extra om du vill köpa? :)
Jag söker strypning till yamaha dt50r 05 originalrör.

Jag använde en vanlig bricka en gång för plugga röret och då blev resultatet just som bensinskalle skrev. Moppen gick dåligt och gjorde inte mer än 25. Jag tog bort brickan igen och gjorde aldrig något vid det. Men du måste ha ett rör som är lite konad för att den ska gå bra. En bricka pluggar alldeles för mycket.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

runners skrev:
puttrish skrev:
jan-ee skrev:På gianelli extra röret var det bara en vanlig bricka som strypning.

Till vilket rör söker du strypning? Har till leo vince zx och gianelli extra om du vill köpa? :)
Jag söker strypning till yamaha dt50r 05 originalrör.

Jag använde en vanlig bricka en gång för plugga röret och då blev resultatet just som bensinskalle skrev. Moppen gick dåligt och gjorde inte mer än 25. Jag tog bort brickan igen och gjorde aldrig något vid det. Men du måste ha ett rör som är lite konad för att den ska gå bra. En bricka pluggar alldeles för mycket.
okej då får jag väll försöka få tag på en riktig..

Någon som har en aning om vart det finns originalpluggar?
Låst