Rieju 90+

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Lumel
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 juni 2010, 23:56

Rieju 90+

Inlägg av Lumel »

Nu är de så här att ja e arg på alla som säger att riejusarna itne gör 85+ ostryp! o då säger dom ahh visst men de kanske gör 75 ärliga km/h vadå ärliga!? vafan varför skulle en moppe mätare visa fel för? jag har aldrig pillat i en mätare men skulle anta att vajern som kommer ifrån hjulet går till en liten varvräknare som sedan skickar antalet varv till en liten minidator inget hi-tech nudå men som sen rör på mätar pinnen, nu kan de oxå vara så att de inte är just så men principen mätarna går att lita på visst kan några gå fel men nu e ja arg! själv så har ja Rieju mrx pro ostryp som gör 90 o kanske + någon kilometer för min kompis moppe mätare den funkar utmärkt (min funkar inte ) den har dom provat med bil o den visa inte de minsta fel o då va dej ju så här då! att ja va ute o körde me han o visst drog ja ifrån han ganska kraftigt jojo! o då kan ja säga de att min moppe skulel kunna ha e kugg till har 13-52 o ja kör på 6an var ja ja än kör bara jag har fart så gåre bra. drog upp för 6an i ca 1 km lång backe idag o de funka fint den orka skit bra! så riejus kan göra 100 med riktigt bra drevning! men alla fuckon då som själv har en Rieju o säger att den bara går 75 så kan ja ju säga dreva o renovera cylindern!! min gjorde 80 me skuren/ jävligt sliten cylinder hade säker gått2500 mil+
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351
Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn

Inlägg av 940103 »

Nej tyvärr, dom går bara cirka 75 original! Måste tyvärr trots allt säga emot dej där!
Lumel
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 juni 2010, 23:56

Inlägg av Lumel »

maj ha o får man veta vilka grunder du lägger ditt beslut på?
nänä vänta nu lit original ostryp menar du va för de gör jag
Senast redigerad av Lumel den 8 augusti 2010, 00:30, redigerad totalt 1 gånger.
Holmstrom_93
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 19 november 2008, 18:34

Inlägg av Holmstrom_93 »

Nej, Rieju´s kan inte göra 90km/h+ med endast dragen plugg och drevning.

Ang. hastighetsmätare så visar näst intill alla mätare 5-15 km/h för fort.
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH
AHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAA
HHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA!!!

du kan ju fan inte va seriös!!!

DET KALLAS GLÄDJE MÄTARE det har även bilar

men ta du din moppe o kör runt i 90 (75) km/h och tro på dig själv när alla andra vet att den gör ca 75

det viktigaste är att DU tror på det själv :shock:
Senast redigerad av stunt_pojken^^ den 8 augusti 2010, 00:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351
Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn

Inlägg av 940103 »

Jag har haft en Rieju själv, helt urpluggad och jag vet att den gick inte 90. Kanske på mätaren men inte riktigt. Kör med en GPS för att vara på säkra sidan!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

en mopedmätare som visar 80 kan du gott och väl räkna av 10km/h på. om inte mera. din moped gör aldrig några 90+, max 75km/h. mäta med bil? värdelöst. för det första så mäter dom också fel. inte lika mycket men där är felmarginalen oftast 3-5km/h om dom visar 90. sen så om du mäter med en bakomliggande fordon så bromsar eller gaser det. dvs visar inte alls rätt.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Lumel
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 juni 2010, 23:56

Inlägg av Lumel »

men gött damit!! en ni trög tror inte att de e fel på 4st olika mätare!? inte helelr på en volvo v70 en greje med mätare är att dom ska funka! o då gör dom de o de finns ingen fel marginal på 5-15 kilometer då skulle ju den bilen vara trafik farlig!
sen så brukar ja ju ligga efter bilar på 70 vägar på 5 o puttra sen på 45an där de e 100 så kör inte bilarna nå överdrivet fort
Holmstrom_93
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 19 november 2008, 18:34

Inlägg av Holmstrom_93 »

Lumel skrev:men gött damit!! en ni trög tror inte att de e fel på 4st olika mätare!? inte helelr på en volvo v70 en greje med mätare är att dom ska funka! o då gör dom de o de finns ingen fel marginal på 5-15 kilometer då skulle ju den bilen vara trafik farlig!
sen så brukar ja ju ligga efter bilar på 70 vägar på 5 o puttra sen på 45an där de e 100 så kör inte bilarna nå överdrivet fort

Du är inte riktigt frisk vah?
Vad är det du itne förstår med att hastighetsmätare visar lite fortfare än vad det egentligen går? Varför skulle det vara farligare att hastighetsmätaren visar mer km/h? Snarare att det blir mindre farligare då vissa folk t.ex du tror exakt på vad mätaren visar.

Men visst, om du nu är så jävla säker på att din Rieju går i 90+ så åk ut på en 90 väg och se om du hänger med trafiken.
Lumel
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 juni 2010, 23:56

Inlägg av Lumel »

hmm de går ju inte o diskutera med mopep fuckon som tror att alla mätare visar 15 km- vafan skulle dom göra de för -.- sen om ja ligger o puttrar de segaste som går på 5an o hålelr nästan på o köra in i bilarna på 70 vägen elelr 5an de kan ha vart 4an oxå segt gick de iallafall
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

håller med de andra till 100% en mätare oavsett bil,moppe,årsmod.om du vill ha reda på din riktiga hastighet mät med en gps men bli inte sur om det står 75 o 90 på mätaren för gps mäter exakt rätt.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Lumel skrev:men gött damit!! en ni trög tror inte att de e fel på 4st olika mätare!? inte helelr på en volvo v70 en greje med mätare är att dom ska funka! o då gör dom de o de finns ingen fel marginal på 5-15 kilometer då skulle ju den bilen vara trafik farlig!
sen så brukar ja ju ligga efter bilar på 70 vägar på 5 o puttra sen på 45an där de e 100 så kör inte bilarna nå överdrivet fort
ahhaha, ligger du på 5an och puttar i 70 så har du för tung drevning ^^
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351
Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn

Inlägg av 940103 »

Du har vinden i ryggen och nerför eller hur?

Nej men moppen går inte 90, vare sej du tror det eller inte! Den gör cirka 75 som vi sagt. Mät med GPS så märker du.
Användarens profilbild
Sam.K
Elmoped
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 maj 2009, 14:03
Ort: Linköping

Inlägg av Sam.K »

Lumel, det är inte så att du har en GPS liggandes hemma? Ta me dej den o ut o åk så får vi se vad den visar.
Bild
mmartin_
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 juni 2009, 11:17
Ort: finland

Inlägg av mmartin_ »

Det var mig en envis jävel :D
Användarens profilbild
Jontee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 393
Blev medlem: 14 april 2010, 21:17

Inlägg av Jontee »

kör du ner för ett stup då, för gör nog 90 då :lol:
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Lumel skrev:men gött damit!! en ni trög tror inte att de e fel på 4st olika mätare!? inte helelr på en volvo v70 en greje med mätare är att dom ska funka! o då gör dom de o de finns ingen fel marginal på 5-15 kilometer då skulle ju den bilen vara trafik farlig!
sen så brukar ja ju ligga efter bilar på 70 vägar på 5 o puttra sen på 45an där de e 100 så kör inte bilarna nå överdrivet fort
Det är inte det är att det är "fel" på dem, bara det att det är så att det blir glädje mätare över 70 +

dock vid 50 så är dom rätt så rätt..

men gött damit!! en ni trög tror inte att de e fel på 4st olika mätare!? inte helelr på en volvo v70 en greje med mätare är att dom ska funka! o då gör dom de o de finns ingen fel marginal på 5-15 kilometer då skulle ju den bilen vara trafik farlig!
sen så brukar ja ju ligga efter bilar på 70 vägar på 5 o puttra sen på 45an där de e 100 så kör inte bilarna nå överdrivet fort

sist jag kolla så var det 8 km/h på dem, när vi körde 110 så gick det bara i 102...


När min moppe gick som sämst med halv kolvring, så tog snuten mig (kanske var tur det, att den gick så dåligt :) ) så enligt polisens gps (satt i bilen och kolla på den så stod det 55, och men enligt mätaren så stod 63, dock var det bara vid dom låga hastigheterba
Senast redigerad av KarlssoN^ den 8 augusti 2010, 01:26, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

ahahhaha alla mätare mäter minst 5 kmh för mkt . fråga någon snut om en moppe mätare eller en bilmätare mäter rätt.o sist vi hadde razzia på våran skola var det en som hadde en Derbi Senda extreme den gjorde 85-90 på mätaren orginal men bara 44 i laser.
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 5 juni 2008, 14:51
Ort: Brändö

Inlägg av blackmasai »

jag kör Rieju rr -04 den går 80km/h den är urpluggad och 13 framdrev inget mer. jag mätte med en hoj brevid.(kanske inte så jätte precist men)
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
johans93
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 13 juli 2008, 20:17
Ort: kobbb

Re: Rieju 90+

Inlägg av johans93 »

Lumel skrev:Nu är de så här att ja e arg på alla som säger att riejusarna itne gör 85+ ostryp! o då säger dom ahh visst men de kanske gör 75 ärliga km/h vadå ärliga!? vafan varför skulle en moppe mätare visa fel för? jag har aldrig pillat i en mätare men skulle anta att vajern som kommer ifrån hjulet går till en liten varvräknare som sedan skickar antalet varv till en liten minidator inget hi-tech nudå men som sen rör på mätar pinnen, nu kan de oxå vara så att de inte är just så men principen mätarna går att lita på visst kan några gå fel men nu e ja arg! själv så har ja Rieju mrx pro ostryp som gör 90 o kanske + någon kilometer för min kompis moppe mätare den funkar utmärkt (min funkar inte ) den har dom provat med bil o den visa inte de minsta fel o då va dej ju så här då! att ja va ute o körde me han o visst drog ja ifrån han ganska kraftigt jojo! o då kan ja säga de att min moppe skulel kunna ha e kugg till har 13-52 o ja kör på 6an var ja ja än kör bara jag har fart så gåre bra. drog upp för 6an i ca 1 km lång backe idag o de funka fint den orka skit bra! så riejus kan göra 100 med riktigt bra drevning! men alla fuckon då som själv har en Rieju o säger att den bara går 75 så kan ja ju säga dreva o renovera cylindern!! min gjorde 80 me skuren/ jävligt sliten cylinder hade säker gått2500 mil+



Jagskullenogtippapåattdingörca45km/hinedförsbackeochmedvind.
martin66
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 mars 2010, 17:16
Ort: ingelstad (växjö)

Inlägg av martin66 »

snälla du som har startat denna tråd gör inte bort dig!! jag har en rrx, dragen plugg, 11-52 och den har vi mätt upp i ca 77 km/h med bil så man kan ju typ ta bort 7km/h där så den gör vell typ 70 men om du får upp din moppe i 90 så är du ju helt rubbad om du tror på en jävla moppe mätare!! iså fall skulle ju en hyper typ gå i 300km/h
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

940103 skrev:Nej tyvärr, dom går bara cirka 75 original! Måste tyvärr trots allt säga emot dej där!
Fast det roligaste måste f*n vara detta :lol:
snälla....
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Tobbe_gp1 skrev:ahahhaha alla mätare mäter minst 5 kmh för mkt . fråga någon snut om en moppe mätare eller en bilmätare mäter rätt.o sist vi hadde razzia på våran skola var det en som hadde en Derbi Senda extreme den gjorde 85-90 på mätaren orginal men bara 44 i laser.
där har d faktiskt fel! Min mätare visade exakt rätt när jag mätte min med gps.. då gjorde den 65 på både mätaren och på gpsen.. idag mätte jag den med gps igen (har skaffat ostypt cdi och andra drev (13/52) och då gjorde den kanske 86 på mataren (den går till 80 men om man mäter avståndet så ca 86 på mätaren) och 91.2 på gpsen... blev väldigt förvånad faktiskt.

jag vet inte hur det är på mätare när visaren går förbi den högsta markeringen men på gps 91,2 och vad jag kunde utläsa av mätaren ca 86-87
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

Släng på tk så närmar du dig 130 .. :roll: :lol:
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

mopparna går ju olika urpluggade, det finns ju inte en viss hastighet för en urpluggad moppe.

Moppe mätare är gjorda för att mäta från 0-45 och därför så stämmer dom ganska bra där emellan men när du kommer upp i högre hastigheter så slutar dom stämma ibland, kanske inte på alla men på de flesta iaf.
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

puttrish skrev:mopparna går ju olika urpluggade, det finns ju inte en viss hastighet för en urpluggad moppe.

Moppe mätare är gjorda för att mäta från 0-45 och därför så stämmer dom ganska bra där emellan men när du kommer upp i högre hastigheter så slutar dom stämma ibland, kanske inte på alla men på de flesta iaf.
nja inte riktigt det är ju i sverige mopederna får gå i 30-45 km/h i de flesta andra länderna är det så får moppen går utan några strypningar så att det är gjort för 5 är inte riktigt rätt
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

stunt_pojken^^ skrev:
puttrish skrev:mopparna går ju olika urpluggade, det finns ju inte en viss hastighet för en urpluggad moppe.

Moppe mätare är gjorda för att mäta från 0-45 och därför så stämmer dom ganska bra där emellan men när du kommer upp i högre hastigheter så slutar dom stämma ibland, kanske inte på alla men på de flesta iaf.
nja inte riktigt det är ju i sverige mopederna får gå i 30-45 km/h i de flesta andra länderna är det så får moppen går utan några strypningar så att det är gjort för 5 är inte riktigt rätt
Okok det kanske stämmer, men jag hade för mig att det var så.. my bad
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

25*-45km/h
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
aerox_killen95
Avstängd
Inlägg: 355
Blev medlem: 19 juni 2010, 19:25
Ort: uddevalla

Inlägg av aerox_killen95 »

Jag har hört att AM6 motorerna (som sitter bla i beta och Rieju) gör runt 75+ urpluggade,absolut högst lite över 80 kanske, min gör ca 80+
random mannen strikes again! ''nitrometan'' [HER]
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351
Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn

Inlägg av 940103 »

Enligt mätaren ja...
Lumel
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 juni 2010, 23:56

Inlägg av Lumel »

bluerider94 skrev:
Tobbe_gp1 skrev:ahahhaha alla mätare mäter minst 5 kmh för mkt . fråga någon snut om en moppe mätare eller en bilmätare mäter rätt.o sist vi hadde razzia på våran skola var det en som hadde en Derbi Senda extreme den gjorde 85-90 på mätaren orginal men bara 44 i laser.
där har d faktiskt fel! Min mätare visade exakt rätt när jag mätte min med gps.. då gjorde den 65 på både mätaren och på gpsen.. idag mätte jag den med gps igen (har skaffat ostypt cdi och andra drev (13/52) och då gjorde den kanske 86 på mataren (den går till 80 men om man mäter avståndet så ca 86 på mätaren) och 91.2 på gpsen... blev väldigt förvånad faktiskt.

jag vet inte hur det är på mätare när visaren går förbi den högsta markeringen men på gps 91,2 och vad jag kunde utläsa av mätaren ca 86-87



JA!! där ser ni era tölpar!
Användarens profilbild
aerox_killen95
Avstängd
Inlägg: 355
Blev medlem: 19 juni 2010, 19:25
Ort: uddevalla

Inlägg av aerox_killen95 »

940103 skrev:Enligt mätaren ja...
Bara så du vet har jag ingen mätare på, och för det andra drog jag förbi bilarna på en 80-väg. Men om du vill ha riktigt bevis kan jag skaffa fram en GPS om du är så petig:)
random mannen strikes again! ''nitrometan'' [HER]
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351
Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn

Inlägg av 940103 »

Dom behöver inte åka i 80 för att det är en 80-väg. Skaffa en GPS du.
maxxripe
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2010, 21:56

Inlägg av maxxripe »

Jag åkte förbi en ferrari som åkte på 110 vägen.. Han åkte 60 men jag åkte om han endå.. MIN GÅR ÖVER 110!!!
(:
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Lumel skrev:
bluerider94 skrev:
Tobbe_gp1 skrev:ahahhaha alla mätare mäter minst 5 kmh för mkt . fråga någon snut om en moppe mätare eller en bilmätare mäter rätt.o sist vi hadde razzia på våran skola var det en som hadde en Derbi Senda extreme den gjorde 85-90 på mätaren orginal men bara 44 i laser.
där har d faktiskt fel! Min mätare visade exakt rätt när jag mätte min med gps.. då gjorde den 65 på både mätaren och på gpsen.. idag mätte jag den med gps igen (har skaffat ostypt cdi och andra drev (13/52) och då gjorde den kanske 86 på mataren (den går till 80 men om man mäter avståndet så ca 86 på mätaren) och 91.2 på gpsen... blev väldigt förvånad faktiskt.

jag vet inte hur det är på mätare när visaren går förbi den högsta markeringen men på gps 91,2 och vad jag kunde utläsa av mätaren ca 86-87



JA!! där ser ni era tölpar!
jag har varken Rieju eller bara urpluggat orginalrör...
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Låst