power valves???

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

power valves???

Inlägg av Osten R »

hej har upptäckt nått som kallas för power valves som på olika sätt ändrar ut gången av avgaserna så att motorns efekt ändras från hög varv till lågvarv och sedan när den kommer upp varv så slås dom av så att efekten ligger på högvarv igen. låter spänande så undrar bara ifall någon vet något om detta?

och om man på något sätt skulle kunna köra detta hemma, har några teorier men de finns även några problem i dom vill gärna prata mera om dom ifall nån är interiserad :P
Användarens profilbild
Zlacker73
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 3 juli 2007, 10:20
Kontakt:

Inlägg av Zlacker73 »

Typ Yamahas ypvs http://www.froggy.se/skalmanmc/rd350/mech/ypvs.htm suzukis har juh med men minns inte vad deras vertion heter?
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

har för mig att dom flesta crossar har såna där ventiler jag har i alla fall sett en honda cr 125 från tidigt 90 tal med sån där,

i folk mun brukar den helt enkelt kalas avgasventil eller dylikt
Furia_Styling
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 juni 2007, 19:48

Inlägg av Furia_Styling »

Yamaha var dom första som kom med power valves. Ypvs=Yamaha Power Valve System som den föregående sa.

Det är precis som du säger att den ändrar avgasimpulserna genom ventiler så att man får ut full effekt genom hela registret.

Vad menar du med att du kan köra det hemma? Det är ganska komplicerat om man inte vet något om detta system. Det krävs mycket kunskap och en databox som styr ventilerna.

Jocke
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

vet att de är komplicerat att få de att funka bra men att göra en anordning som gör motorn hög eller lågvarvig borde ju gå, som man kan slå av och på. men har själv set att dom äldre crossarna har de men dom nya her de inte :S aprilia rs 125 har de me.
Furia_Styling
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 juni 2007, 19:48

Inlägg av Furia_Styling »

Självklart går det om man bara har tid :wink: Men tänkte du något mekaniskt då eller elektronsikt?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

på svenska så kallas det variabel avgasport :)
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 5 juni 2008, 14:51
Ort: Brändö

Inlägg av blackmasai »

så gott som alla 2takts crossar har det nuförtiden :).
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Re: power valves???

Inlägg av antonjansson_ »

Osten R skrev:hej har upptäckt nått som kallas för power valves som på olika sätt ändrar ut gången av avgaserna så att motorns efekt ändras från hög varv till lågvarv och sedan när den kommer upp varv så slås dom av så att efekten ligger på högvarv igen. låter spänande så undrar bara ifall någon vet något om detta?

och om man på något sätt skulle kunna köra detta hemma, har några teorier men de finns även några problem i dom vill gärna prata mera om dom ifall nån är interiserad :P

Typ alla 2 taktare över 125 har de nu för tiden :)
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

aha har bara sett att min kompis 125:a och 85:a inte hadde det. men hadde tänkt mig bygga nån mekanism så att man kan slå av och på den som man gör med choke på styret :P
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Osten R skrev:aha har bara sett att min kompis 125:a och 85:a inte hadde det. men hadde tänkt mig bygga nån mekanism så att man kan slå av och på den som man gör med choke på styret :P
lättaste skulle ju vara att bara göra ett spjäll som är fjäderbelastat och sköts med något reglage på styret, tex en "tumchoke", vi en vajer.

det är iaf hur jag skulle göra om jag skulle ge mig in på något liknande.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

precis så jag hade tänkt mig :P
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

men hur tror ni är bästa sättet att göra själva variabeln?
fredda11
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 12 november 2008, 16:44

Inlägg av fredda11 »

jag tror det kommer bli jädra svårt. har själv en dt 125 -05 med ypvs och hella cylinder är ju annorlunda.
det sitter ju en servo med styrning som styr allt också.
som sagt det blir nog väldigt svårt men lycka till :wink:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Osten R skrev:men hur tror ni är bästa sättet att göra själva variabeln?
Kika hur en riktig ser ut så får du nog lite inspiration. Men har du tillgång till tig, fräs och svarv så går det nog att knåpa ihop ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

lycka till med det iaf! tror det blir svårt men frääänt om du får till det!

ventilen eller den variabla avgasporten är till för att sänka durationen om motorn går på låga varv så den ska bli starkare och sedan öppna upp vid ett visst varvtal så ketchup effekten kommer in. dvs att cylinderns fulla duration kommer till när dom öppnas.

på min rm 125a finns det sådana, då sitter det ett stag från ett nållager som sitter på axeln in till vatten pumpen som gör att hållaren t staget åker upp och staget trycket på en "axel" som ventilerna sitter fast skruvade på, då trycks ventilerna upp. men för att göra så att ventilerna inte öppnar för tidigt så finns det en fjäder som sitter fast på axeln via ett spår i axeln och på andra sidan av fjädern sitter en "bricka/skruv" som man kan spänna fjädern med och bestämma när ventilerna ska öppnas!

http://www.imagessite.com/OEM_Images/Su ... 12502A.gif

där har du hur själva ventilerna ser ut och infästningen osv.

http://www.imagessite.com/OEM_Images/Su ... M12501.gif

och där kan du se hur hela cylindern ser ut!

men får att få det att funka så kommer du få lov att dra wiren genom cylindern på nått sätt? då kommer det troligtvis att läcka avgaser och låta satan. så det kan bli svårt!

men jag hoppas du får till det :roll: :wink: 8) :D hahaha
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

aaa lite kompliserat verkar det men kom på att man kan använda drevningen som igentligen driver oljepumpen när du sa att den drevs genom vattenpumpen men får ta mig en titt på hur den igentligen funkar. sen funkar ju olika variabla avgasporter på olika sätt så ska kolla igenom dom olika sorterna ^^
Låst