Beta 07. Sp - pouuh sen tvärdog hela skiten..

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
rrMotardisMe
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 7 april 2009, 19:54
Ort: Lindome

Beta 07. Sp - pouuh sen tvärdog hela skiten..

Inlägg av rrMotardisMe »

Tjena, var ute och körde lite lungt runt 70 på 6an häromkring
Kör med Metrakit SP och allt annat orginal i motorn.

Iallafall precis i nedförsbacke så sög det till och det lät som att
någon blåste till , precis som när två bilar kör förbi varandra fort
och det svischar till (hoppas ni fattar)
och moppen tvär dog .. inte som bensin stopp utan skiten bara
dog..


Körde denna gången NGK BR9ES som det skall vara enligt manualen
Dom andra gångerna detta hänt är när jag kört NGK BR8ES
samt 115 munstycke, köpte då ett 9 stift samt 120 munstycke
och nu även samma sak där

Uppdaterade tråden nu bara för har vart ute och tagit bilder på stiftet
som :shock: konstigt nog verkar näst intill orört :s
Dom andra 2 gångerna detta hände hade elektroden smält ihop
men nu var elektroden hel ju

Det första pappa frågade var om den fick någon olja, samt vilken bensin
jag tankat med sist :S Ta en titt själva och se hur stiftet ser ut som
sagt

"Bilden kommer inom kort, måste hitta sladden till kameran"


Seriösa och snabba svar uppskattas :? :x
Senast redigerad av rrMotardisMe den 28 juni 2010, 19:42, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 5 juni 2008, 14:51
Ort: Brändö

Inlägg av blackmasai »

maskinen går runt då? att den inte har skurit. annars kan det vara tändningen. :(
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
Användarens profilbild
rrMotardisMe
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 7 april 2009, 19:54
Ort: Lindome

Inlägg av rrMotardisMe »

Altså, har kört slut på nu

2 stycken NGK BR8ES
2 stycken NGK BR9ES <- Orginal stift enligt handboken
och fungerar med Thrower urpluggat samt Gianelli 2t

Problemet uppstod när jag kör med Metrakit SP
Och endå kan jag ligga runt 65 - 75 när detta hände :((
Fattar inte felet
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 5 juni 2008, 14:51
Ort: Brändö

Inlägg av blackmasai »

rrMotardisMe skrev:Altså, har kört slut på nu

2 stycken NGK BR8ES
2 stycken NGK BR9ES <- Orginal stift enligt handboken
och fungerar med Thrower urpluggat samt Gianelli 2t

Problemet uppstod när jag kör med Metrakit SP
Och endå kan jag ligga runt 65 - 75 när detta hände :((
Fattar inte felet

Jävlar var stift :O men det måste väll vara det att den varvar mera med spt så den bränner ner stiften. konstigt :O jag körde med sp 21mm fögg trimcdi 12/52 då gick min prima. yamaha dt50r -01
har du trim cdi?
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

testa och byt cdi, för om det är fel inställd tändning kan det gå varmt.
(AM6 har automatisk reglering av tändning i cdin så om det är något lurt med det så blir det ju fel inställd;))
Användarens profilbild
rrMotardisMe
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 7 april 2009, 19:54
Ort: Lindome

Inlägg av rrMotardisMe »

Altså jag har 0 koll vid Beta RR 06 07's CDI-box faktiskt
Den går ju sjukt bra bara urpluggat orginalrör + munstycke 112-115

Men vill ju vara säker med problemet så jag inte går köper något för 500
i onödan, dock vill jag ju som sagt inte behöva köpa ny kolv osv heller ^^
så hjälp snarast uppskattas (säkra källor) vid hänvisningar så klart :/!


Trim Cdi till beta rr? aldrig hört någon som haft 04 - 07 som behövt byta cdi
någonsin :S och ser många på blocket etc som kör enbart SP eller
SCR rör med orginalcylinder :s

Men min jäkla äckel moppe vägrar, utan den tuggar i sig tändstift efter
stift ..
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

du kan köpe en likadan och det är fel på den som du har. testa någon annans cdi?
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

rrMotardisMe skrev:Altså jag har 0 koll vid Beta RR 06 07's CDI-box faktiskt
Den går ju sjukt bra bara urpluggat orginalrör + munstycke 112-115

Men vill ju vara säker med problemet så jag inte går köper något för 500
i onödan, dock vill jag ju som sagt inte behöva köpa ny kolv osv heller ^^
så hjälp snarast uppskattas (säkra källor) vid hänvisningar så klart :/!


Trim Cdi till beta rr? aldrig hört någon som haft 04 - 07 som behövt byta cdi
någonsin :S och ser många på blocket etc som kör enbart SP eller
SCR rör med orginalcylinder :s

Men min jäkla äckel moppe vägrar, utan den tuggar i sig tändstift efter
stift ..
tyvär är det extremt svårt för någon annan att säga vada som är just fel på din och vad du ska köpa men kolla vad det står på cdi boxen (brukar vara typ leonelli ducati eller nåt dylikt, bara hitta en kompis som har en lika dan) så ser du ju om de funkar gör de det så äre bara att köpa en ny

en ''trim cdi'' till en am6a med strypt cdi orginal passar fint på din bara det är samma märke på den som du har nu

eftermarknads ostrypt cdi är garanterar 1000 billigare än en orginal minst

även om du redan har ostrypt orginal så kommer en ''trim cdi''(ostrypt) inte göra ett skit förutom att om din gamla är trasig kommer din moped börja funka
Användarens profilbild
rrMotardisMe
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 7 april 2009, 19:54
Ort: Lindome

Inlägg av rrMotardisMe »

@fax

Jo men som sagt, mopeden fungerar ju
det är bara när jag kört längre sträckor ~70-80km/h 5:an 6:an
som detta hänt och stiften blivit helt nerbrända :s

Elektroden bara går av ..
Fattar inte vad felet är :? :(


Motorhandlarn sa även att han hade 10 stift
men vafasen , en orginalcylinder med metrakit sp
ska vell inte behöva något jäkla racing stift för 500
för att gå frammåt utan att käka stift imo :oops: :x



Förslag uppskattas då sommaren redan är här!
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

min Derbi käkade stift ett tag den med, då var felet att tändkabeln var glapp, skruva lös tändkabeln från både spole och tändhatt och klipp bort 1 cm i varje ände.
och motor mässigt så tycker jag du ska kolla kolven. de låter som en skärning.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
rrMotardisMe
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 7 april 2009, 19:54
Ort: Lindome

Inlägg av rrMotardisMe »

@beckvall

Men om det är glapp altså ,, de låter ju inte som det precis :shock: '
Skärning? detta har altså hänt mer än 5 gånger

Och sen så fort jag byter stift går den som fasen igen,
tills nästa stift återigen blir ner smält..


Så något annat måste ju vara felet
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

rrMotardisMe skrev:@beckvall

Men om det är glapp altså ,, de låter ju inte som det precis :shock: '
Skärning? detta har altså hänt mer än 5 gånger

Och sen så fort jag byter stift går den som fasen igen,
tills nästa stift återigen blir ner smält..


Så något annat måste ju vara felet
vad är de som är glappt?
min gick som fasen ett tag den med till den börja gå sung och då bytte man stift och då va de fart igen
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
rrMotardisMe
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 7 april 2009, 19:54
Ort: Lindome

Inlägg av rrMotardisMe »

Du själv skrev
"då var felet att tändkabeln var glapp, skruva lös tändkabeln från både spole och tändhatt och klipp bort 1 cm i varje ände. "


Det är inte troligt .. :wink:
Men du kanske har andra lösningar :)?

Alla svar uppskattas!
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

rrMotardisMe skrev:Du själv skrev
"då var felet att tändkabeln var glapp, skruva lös tändkabeln från både spole och tändhatt och klipp bort 1 cm i varje ände. "


Det är inte troligt .. :wink:
Men du kanske har andra lösningar :)?

Alla svar uppskattas!
jaha tändkabeln ;) trodde du menade kolven. men gör de för säkerhets skull. min kändes inte häller lös/ glapp :O
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Låst