Turbo 2takt

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Turbo 2takt

Inlägg av Jet-power »

Hallåå alla..

har förnderat länge nu på turbokonvertera min sym jet

Är det nån som vet om man behöver kompsänka som på 4takt?

skriv allt ni vet om 2 takt turbo för jag måste ha en jävla massa info innan jag ger mej in i dehär.

kan redan mkt om turbosystem på bilar. har turbokonverterat en bmw e30 upp till 500 hk så det kommer bli så häftigt på moppe.

Jag hade först tänkt o ha 80-90cc sen börjar jag konverteringen . som sagt skriv ner allt ni vet om detta ämne
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

många som har tagit upp detta innan så finns väl ett antal trådar om det..
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

okej , jo men vill starta en egen med nya friska tankar haha ;)
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
eddiejohansson94
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 8 juli 2008, 15:02
Ort: färgelanda

Inlägg av eddiejohansson94 »

det är nog inte många på detta forum som kan svara på det du.. :)
Bild
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

okej o viket forum än just tvåtakt forum kan svara på det?

jag menar det måste finnas nån här som har gjort det? eller har jag bara överskattat forumet en anning :D
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
david347
Svårstartad skrothög
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juni 2009, 21:21

Inlägg av david347 »

Nån kan la det men det gäller och hitta han _:)
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

han får hitta mej :p

annars kommer jag göra det själv o de får bli som de blir med dom kunskaper jag har från fytakt
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Jet-power skrev:han får hitta mej :p

annars kommer jag göra det själv o de får bli som de blir med dom kunskaper jag har från fytakt
Bild

där har du nått kul att bygga efter, men antar du vet hur en 2-taktare funkar eller? problemet med en turbo är att vevhus kompen kommer bli så stort som turbon laddar om inte mer, och problemet med det är att det bli snnt högt tryck i cylindern från spolportarna att det mesta av luften skulle åka ut i avgasröret på en gång.. så det är nog det svåraste att få det att stanna kvar så mkt som möjligt!

det är ungefär som en kam i en motor som har mycket överlappning =dvs inte bra på turbo bilar men bra på en sugmotor för att trycket åker ut i avgasröret!

därför är det så sjukt svårt att bygga turbo motorer på 2taktare!

vet inte om du redan visste detta :roll:
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

är inte insatt i det själv, men här har jag citerat 2 st inlägg från en tidigare tråd:
chifen skrev:Inte värt det, alldeles för mycket att göra. Du måste trycktäta förgasaren vilket är ett jävla skitjobb. Modifiera vevhuset för att klara av övertrycket, hellst helt andra portar i förgasaren för att styra färskgaserna från avgasporten så inte allt skjuts ut bara. Nytt avgassystem som är uträknat för överladdning. Jag skulle satsa på en värre topplockspackning också då den riskerar att fara åt helvete pga det höga cylindertrycket som uppstår om du lyckas få förbränningen att fungera korrekt så du får ett övertryck i cylindern och en fyllnadsgrad över 100%.

Packningen i vevhuset bör ni också se över och göra en egen av t ex koppar, annars kommer det inte hålla med övertrycket och färskgaser kommer läcka in i växellådan.

Toppen bör svarvas om också pga överladdningen då cylindertrycket kommer bli väldigt högt och det kommer spika med för högt komp, bara att ge sig på att ändra squishbandet där och göra en topp med mer volym. Veven bör också modifieras pga övertrycket då vevhuskompet blir mycket högre.

Värt att tänka på är ju att värmen kommer bli mycket högre och kolven kommer nog att expandera ojämnt pga den ökade värmen på avgassidan så det kan vara värt att placera förbränningsrummet exentriskt på insugssidan.

En extra kylare skulle ju inte vara helt fel heller då det blir mycket hög värme.

Mycket jobb är det att göra ;)
bensinskalle skrev:De är inte så jävla blodigt som alla tror! OM man bygger på rätt sätt ;)

Till o börja med, kirra turbo från t.ex. en volkswagen buss, har ett par ja känner som tryckte på en sån på en fiddy o de funkade jääävligt bra ;)

Smörjningen till turbon är de svåra, för de finns inget oljetryck i en 2t motor, så då får du bygga ett litet externt system ;)

Trycktäta förgasaren är helt onödigt, för ska man hålla de på rätt nivå bygger man sugturbo ;) d.v.s. förgasaren sitter monterad innan turbon, då blir det automatiskt rätt bensin/ luft förhållande om förgasaren är normal-inställd :)

Sen finns de två alternativ, är du beredd att experimentera så kan du antingen bara trycka på turbon efter kröken på ditt lacadarör.

Annars sätter du turbon direkt monterad efter avgasutblåset på motorn. Ja har en egen teori om att det kan fungera, då en eventuell tryckförlust genom avgasporten inne i cylindern bromsas av turbon samt ger turbon extra skjut. De extra trycket bör därför kunna hålla sig kvar i cylindern. De enda oklara är vad som kommer hända när avgaserna ska ut, men dom kommer förmodligen att strömma ut när de nya gaserna trycker på från vevhuset om portarna är vinklade på ett bra sätt ( vilket dom borde vara original )...

Membranet blir somsagt lite svårt, då ett vanligt membran förmodligen skulle spricka... Du får kirra ett trimm-membran med riktigt grova reeds, eller nån annan spännande ventil som är tillräckligt snabb.

Som chifen sa så ska du helst se över packningen mellan blocket. Men om packningsytorna är jämna runt vevhuset borde de gå att dra stark locktite runt och sedan dra ihop. Ja vet inte om packningens tjocklek är medräknad så att det måste vara det mellanrummet för att övriga delar ska passa, men är de inte så så borde locktite funka :)

JA antar att moppen har normal komp, och ska du köra med fulltryck ( självklart ska du de ^^ ) så måste du ju kompsäga som chifen också sa ;) Men då räcker de med att man stansar en kopparpackning som är t.ex. 2 mm tjock, då får man mindre komp :D Och vad ja vet sitter de O-ringar i toppen, och då får du köpa en extra och ha en oring på varsin sida om kopparpackningen helt enkelt ;)

Liksom blockhalvorna så kanske du får slopa papp-packningen vid cylinderfoten och köra locktite där med! De ja tror är mest utsatt är packboxarna i vevhuset... Kolla runt och se om de finns extra trycktåliga i rätt dimension för då är de bäst att byta dom!

Kylningen är ju extra viktig eftersom de kommer bli vaaarmt :P Som chifen också nämnde så kommer ju kolven svälla, och då kanske man får svarva ner den marginellt för att de ska bli spel ( vet inte om de är så bra men de kan vara en metod )... Annars om de finns köpa en "utfyllnadskolv" som är på den undre toleransen, men ja tror inte de finns för utfyllnadskolvar är typ alltid större än originalkolven då utfyllnadskolvar används när man honat om cylindern och cylinderloppet då blivit större ;)

Men dubbla kylare, och värre vattenpump om de går att få tag på skulle vara ganska bra :P

Om man nu placerar turbon väldigt nära avgasporten så blir de ju ett ganska långt avstånd till insuget och då är de smart att ta chansen att kirra kylning där med ;) De blir som att bygga en "fuskintercooler". Ska man vara riktigt extrem så försöker man bygga vattenkylning runt tryckröret, men annars så svetsar man dit kylarflänsar och ser till så luft leds till dom riktigt effektivt. då kan man sänka bensingasernas temperatur om man lyckas då dom blir varma av turbon
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

Där har vi dom kunniga ju :)

jo jag har läst en hel del om problemen som nämndes och det är ett jävla jobb med det!!

Men måste hitta en tillräckligt liten turbo först , det finns redan små turbon man kan beställa men palla ge 10000 för en sådan.

därför har jag tänkt åkgräsklippar turbo. har sett att dom e små nog.

sen vet jag inte om en sym jet är den rätta mopeden? det fins ju redan så lite delar till dom o välja bland . så jag funderar på sälja symen o köpa mig en aerox

Tackar för alla svar gubbar :D
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Al Capone
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 juni 2010, 09:26

Inlägg av Al Capone »

Får du det till att fungera så grattis. Men det kostar betydligt mer än det smakar. Det kan du ta i beaktning redan nu.

Varför inte bygga på en 4-takt istället och slippa alla problemen, sen skall du inte ha turbo på en stånka (encylindrig maskin), det kommer att bli för krångligt även på en 4-takt.

Du kan slänga ihop ett kompressorkit till en 4-takt för under 5000kr om du raggar lite billiga delar. Det kommer att bli både roligt och lärorikt :D

Bild

Men på en scooter är det ju i alla fall lätt att få plats, man har ju ett jättestort utrymme under sadeln som man kan använda både till intercooler och kompressor.

Lycka till.[/img]
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

okej alcapone jag vet att det är krångligt och jag vet att det är mkt lättare på en fyrtakt för fyrtakt har jag gjort på bilar men grejen är att det är sälsynt som fan.

och bara tanken tvåtakt med turbo får mej att rysa kolla in dehär

http://www.youtube.com/watch?v=2Hr3MOh_ ... 1&index=81

Men sa du kompressorkit för 5000kr? till vadå förnått?
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

ahaa kompressor kit till fyrtakt skrev du ju,, men skulle de funka på en tvåtakt så bygger jah kompressor istället..

var fins kittet att köpa?
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Har du resurser så kan du bygga en kompressor själv. Det är bara att skaffa dig ett kompressorhus som lämpar sig för dessa volymer, och sedan modifiera dit den på motorn helt enkelt.

Räkna ut volymen med cylinderns kubik multiplicerat med varv/ minut. Delar du det med tusen så får du liter/ minut. Ska du sedan ha övertryck så får du multiplicera flödet med önskat ladd, flöde* ( 1+önskat ladd ).

Värt att tänka på är ju att du får större problem med att hålla trycket i cylindern så det krävs en jävligt spännande krök för att motverka detta.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

bensinskalle skrev:Har du resurser så kan du bygga en kompressor själv. Det är bara att skaffa dig ett kompressorhus som lämpar sig för dessa volymer, och sedan modifiera dit den på motorn helt enkelt.

Räkna ut volymen med cylinderns kubik multiplicerat med varv/ minut. Delar du det med tusen så får du liter/ minut. Ska du sedan ha övertryck så får du multiplicera flödet med önskat ladd, flöde* ( 1+önskat ladd ).

Värt att tänka på är ju att du får större problem med att hålla trycket i cylindern så det krävs en jävligt spännande krök för att motverka detta.
glöm inte portarna :roll:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

2stroke4ever skrev:
bensinskalle skrev:Har du resurser så kan du bygga en kompressor själv. Det är bara att skaffa dig ett kompressorhus som lämpar sig för dessa volymer, och sedan modifiera dit den på motorn helt enkelt.

Räkna ut volymen med cylinderns kubik multiplicerat med varv/ minut. Delar du det med tusen så får du liter/ minut. Ska du sedan ha övertryck så får du multiplicera flödet med önskat ladd, flöde* ( 1+önskat ladd ).

Värt att tänka på är ju att du får större problem med att hålla trycket i cylindern så det krävs en jävligt spännande krök för att motverka detta.
glöm inte portarna :roll:
Nä dom också givetvis, men jag tror inte man kan göra så blodigt mycket på avgasporten på en standardcylinder förutom att öka flödet bara, inte tvärt om, men de får man väl experimentera i. Finns en jättetrevlig bok man kan läsa om portning och sånt till 2t, tror den finns på internet. Bara sätta sig och läsa, jag har inte orkat i alla fall ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

bensinskalle skrev:
2stroke4ever skrev:
bensinskalle skrev:Har du resurser så kan du bygga en kompressor själv. Det är bara att skaffa dig ett kompressorhus som lämpar sig för dessa volymer, och sedan modifiera dit den på motorn helt enkelt.

Räkna ut volymen med cylinderns kubik multiplicerat med varv/ minut. Delar du det med tusen så får du liter/ minut. Ska du sedan ha övertryck så får du multiplicera flödet med önskat ladd, flöde* ( 1+önskat ladd ).

Värt att tänka på är ju att du får större problem med att hålla trycket i cylindern så det krävs en jävligt spännande krök för att motverka detta.
glöm inte portarna :roll:
Nä dom också givetvis, men jag tror inte man kan göra så blodigt mycket på avgasporten på en standardcylinder förutom att öka flödet bara, inte tvärt om, men de får man väl experimentera i. Finns en jättetrevlig bok man kan läsa om portning och sånt till 2t, tror den finns på internet. Bara sätta sig och läsa, jag har inte orkat i alla fall ^^
som graham bell´s bok :) ?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ah den ja ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

ett annat problem är ju förgasaren , det går väl inte överladda en vanlig sug förgasare? det måste väl vara turboförgasare som inte e så lätt o hitta för så små motorer kanske ..

jag måste nog ta kontakt med dom som bygger turbo på snöskooter.

dom kan ju allt dedär med överladd på tvåtakt ,men grejen är att jag behöver inte bara kunskap ,jag behöver delarna oxo som verkar jävligt svåra o få tag i
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Jet-power skrev:ett annat problem är ju förgasaren , det går väl inte överladda en vanlig sug förgasare? det måste väl vara turboförgasare som inte e så lätt o hitta för så små motorer kanske ..

jag måste nog ta kontakt med dom som bygger turbo på snöskooter.

dom kan ju allt dedär med överladd på tvåtakt ,men grejen är att jag behöver inte bara kunskap ,jag behöver delarna oxo som verkar jävligt svåra o få tag i
om du sätter förgasaren så att den sitter före turbon (se min bild jag laddade upp förut) så blir det ju ett sug från turbon in i förgasaren, då blir det ju som en vanlig motor fast en kraftig sådan. gäller bara att ha rätt storlek på förgasaren!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Jet-power skrev:ett annat problem är ju förgasaren , det går väl inte överladda en vanlig sug förgasare? det måste väl vara turboförgasare som inte e så lätt o hitta för så små motorer kanske ..

jag måste nog ta kontakt med dom som bygger turbo på snöskooter.

dom kan ju allt dedär med överladd på tvåtakt ,men grejen är att jag behöver inte bara kunskap ,jag behöver delarna oxo som verkar jävligt svåra o få tag i
ta kontakt med erik marklund. han är ägare av mc xpress och han har turboladdat / trimmat det mesta i sina dagar. bland annat en av dom ledande turbokonverterarna av motorcyklar, snöskotrar i sverige (även han som har trimmat ghostriders hojjar) då som dessutom byggar sina egna turbosatser så kan du säker specialbeställa något från han.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

tackar så mkt för infot kallepalle honom kände jag inte till men däremot ghostrider o hans turbo hayabusa känner jag väldigt väl till lixom säkert många här på forumet.

ja det ska gå o få hjälp från han tror jag...
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Al Capone
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 juni 2010, 09:26

Inlägg av Al Capone »

Ta en gammal sur turbo, den minsta du hittar, typ från en Smart, Fiat UNO eller liknande. Sen plockar du bort avgashuset och avgasimpellern, istället för impeller sätter du dit ett remhjul, sen någon stötta som gör att axeln inte går av vid ladd. Vips så har du en kompressor för 500kr :D

Turbon kommer då fortfarande ha smörjning/kylning och kompressorsidan lämnar du orörd. I kompressor inloppet sätter du förgasaren, precis som på bilden någon annan laddade upp. Kompressor ut = IC, från IC till insug.

Du slipper då paja flödet ur avgassystemet och du slipper brottas med turbons hat mot pulser :D :D

Sen kommer du naturligtvis att blåsa mycket rakt igenom, men det kommer inte att vara ett sådant stort problem, dock kanske motorn inte kommer vilja varva så mycket med dubbla kraften och standard avgasport, denna kommer alltså att behöva modifieras för att hantera den tänkta effekten.

Alla som trimmar bilar "vet" att det inte går att ha överlapp på kammarna för att man bara blåser effekten rakt igenom, detta är dock motbevisat på hojar där man kör med massa överlapp och en hoj svarar betydligt bättre på ladd än en sur bilmotor.

Marklund turboladdar 4-takt, inte 2-takt. Även skoter alltså.

Men kör med min hemmameckade kompressorlösning så har du fart i bitarna innan helgen är slut :D :D :D

Hoppas mitt svar hjälper dig en liten bit på vägen.
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

alcapone

Inlägg av Jet-power »

joda de hjälper mycket till en billig lösning .

Har du gjort detta själv? eller vet du nån som gjort?

tackar för svaren
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Al Capone skrev:Ta en gammal sur turbo, den minsta du hittar, typ från en Smart, Fiat UNO eller liknande. Sen plockar du bort avgashuset och avgasimpellern, istället för impeller sätter du dit ett remhjul, sen någon stötta som gör att axeln inte går av vid ladd. Vips så har du en kompressor för 500kr :D

Turbon kommer då fortfarande ha smörjning/kylning och kompressorsidan lämnar du orörd. I kompressor inloppet sätter du förgasaren, precis som på bilden någon annan laddade upp. Kompressor ut = IC, från IC till insug.

Du slipper då paja flödet ur avgassystemet och du slipper brottas med turbons hat mot pulser :D :D

Sen kommer du naturligtvis att blåsa mycket rakt igenom, men det kommer inte att vara ett sådant stort problem, dock kanske motorn inte kommer vilja varva så mycket med dubbla kraften och standard avgasport, denna kommer alltså att behöva modifieras för att hantera den tänkta effekten.

Alla som trimmar bilar "vet" att det inte går att ha överlapp på kammarna för att man bara blåser effekten rakt igenom, detta är dock motbevisat på hojar där man kör med massa överlapp och en hoj svarar betydligt bättre på ladd än en sur bilmotor.

Marklund turboladdar 4-takt, inte 2-takt. Även skoter alltså.

Men kör med min hemmameckade kompressorlösning så har du fart i bitarna innan helgen är slut :D :D :D

Hoppas mitt svar hjälper dig en liten bit på vägen.
vill bara påpeka att dessa turbohus du snackar om är gjorda för 1000cc och uppåt, medan moppen har ca 50 cc, så det är en liiten differens där.

Men annars är din idé väldigt bra ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

al capone, joo, men killen har hållit på med massor i sina dagar, så han vet ett och annat om turbokonvertering. skulle inte förvåna mig om han vet exakt hur man ska göra för att få bäst effekt med 2:takt.


ananrs går det ju alltid prata med tikka. han turbokonverterade en 2:taktare för måååånga år sedan, och han håller på med det änn idag.


http://www.tikka.se/
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Al Capone
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 juni 2010, 09:26

Inlägg av Al Capone »

Det är inte riktigt rätt att kolla efter motorvolym turbon kommer ifrån. Till att börja med så skall inte denna turbon snurra av avgaskraft, den kommer ju att köras som kompressor alltså snurra med hjälp av tvång. Så det spelar inte så stor roll hur stor eller liten turbon är, men mindre kompressor = mindre arbete i förlust för motorn. Och man kan nog inte hitta en FÖR LITEN turbo ;)

Tack i alla fall för det positiva tillropet.
bensinskalle skrev:vill bara påpeka att dessa turbohus du snackar om är gjorda för 1000cc och uppåt, medan moppen har ca 50 cc, så det är en liiten differens där.

Men annars är din idé väldigt bra ;)
Jo, Marklund är duktig som fan och frågan är fri, men skall man anlita honom så lär det kosta ungefär så som det smakar...
kallepalle skrev:al capone, joo, men killen har hållit på med massor i sina dagar, så han vet ett och annat om turbokonvertering. skulle inte förvåna mig om han vet exakt hur man ska göra för att få bäst effekt med 2:takt.


ananrs går det ju alltid prata med tikka. han turbokonverterade en 2:taktare för måååånga år sedan, och han håller på med det änn idag.


http://www.tikka.se/
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

ska prata med både marklund o tikka så får vi se vad dom säger, upp till 10 000kr är det värt tillomed 12-13 oxo kanske ,,jag menar det kostar ju så mycket om man ska ha grymt vanligt trim oxo..
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

IHI RHB3 turbon är jävligt liten och den tror jag du skall kolla, står att den funkar till 110 125cc fiddy :) tror även han använder sådan i bilden och den vespan.
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

kollade lite på ebay och den billigaste jag kunde hitta var denna:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbocha ... ccessories

blir väl ca 3000kr med frakt o allt o de e inte så farligt:)

sen är det bara hitta en dump, tryckslangar , svetsa tryckrör o turboavgassystem o ja de ena o de andra med motor förtärkning så det håller som tex et grymt vevparti o en riktigt tålig cylinder o kolv på minst 150cc.

ska inte göra detta på en moped, det ska göras på en motorcykelvespa som en aerox 100cc som jag kan uppgradera med en större cylinder till 150cc .

eller så får det bli på en gilera runner 180cc jag får se vad jag handlar in för projekt "moppe" .

Ska inte bli på sym jeten för har ingen vidare förtroende den när jag tänker sym jet o turbo tillsammans= onödig investering.

eller tänker jag rätt?
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

jag tror du gör klokt i att välja en lite större motor. dels så håller dom bättre när det blir högre påfrestningar och dels så har gileran och aeroxen en bättre kvalitet än sym, hela vägen genom.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

men gör du något avstämt rör då eller hur kommer anslutningen till turbon se ut till avgasröret ?
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

yepp kallepalle det är verkligen rätt val

karlsson: turbon ska sitta efter expansionkärelet som jag ska bygga flänsen där, alltså vid slutet av effektröret. och efter turbon ska det komma en liten ljudämpare
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

vad skall det vara för karaktär på motorn ? högvaravs eller låg ?
Jet-power
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2010, 13:49
Ort: Värnamo

Inlägg av Jet-power »

eftersom det är en 2takt så ska det vara högvarv hade jag tänkt .

hurså?
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Låst