Jet-power skrev:han får hitta mej :p
annars kommer jag göra det själv o de får bli som de blir med dom kunskaper jag har från fytakt
chifen skrev:Inte värt det, alldeles för mycket att göra. Du måste trycktäta förgasaren vilket är ett jävla skitjobb. Modifiera vevhuset för att klara av övertrycket, hellst helt andra portar i förgasaren för att styra färskgaserna från avgasporten så inte allt skjuts ut bara. Nytt avgassystem som är uträknat för överladdning. Jag skulle satsa på en värre topplockspackning också då den riskerar att fara åt helvete pga det höga cylindertrycket som uppstår om du lyckas få förbränningen att fungera korrekt så du får ett övertryck i cylindern och en fyllnadsgrad över 100%.
Packningen i vevhuset bör ni också se över och göra en egen av t ex koppar, annars kommer det inte hålla med övertrycket och färskgaser kommer läcka in i växellådan.
Toppen bör svarvas om också pga överladdningen då cylindertrycket kommer bli väldigt högt och det kommer spika med för högt komp, bara att ge sig på att ändra squishbandet där och göra en topp med mer volym. Veven bör också modifieras pga övertrycket då vevhuskompet blir mycket högre.
Värt att tänka på är ju att värmen kommer bli mycket högre och kolven kommer nog att expandera ojämnt pga den ökade värmen på avgassidan så det kan vara värt att placera förbränningsrummet exentriskt på insugssidan.
En extra kylare skulle ju inte vara helt fel heller då det blir mycket hög värme.
Mycket jobb är det att göra
bensinskalle skrev:De är inte så jävla blodigt som alla tror! OM man bygger på rätt sätt
Till o börja med, kirra turbo från t.ex. en volkswagen buss, har ett par ja känner som tryckte på en sån på en fiddy o de funkade jääävligt bra
Smörjningen till turbon är de svåra, för de finns inget oljetryck i en 2t motor, så då får du bygga ett litet externt system
Trycktäta förgasaren är helt onödigt, för ska man hålla de på rätt nivå bygger man sugturbo d.v.s. förgasaren sitter monterad innan turbon, då blir det automatiskt rätt bensin/ luft förhållande om förgasaren är normal-inställd
Sen finns de två alternativ, är du beredd att experimentera så kan du antingen bara trycka på turbon efter kröken på ditt lacadarör.
Annars sätter du turbon direkt monterad efter avgasutblåset på motorn. Ja har en egen teori om att det kan fungera, då en eventuell tryckförlust genom avgasporten inne i cylindern bromsas av turbon samt ger turbon extra skjut. De extra trycket bör därför kunna hålla sig kvar i cylindern. De enda oklara är vad som kommer hända när avgaserna ska ut, men dom kommer förmodligen att strömma ut när de nya gaserna trycker på från vevhuset om portarna är vinklade på ett bra sätt ( vilket dom borde vara original )...
Membranet blir somsagt lite svårt, då ett vanligt membran förmodligen skulle spricka... Du får kirra ett trimm-membran med riktigt grova reeds, eller nån annan spännande ventil som är tillräckligt snabb.
Som chifen sa så ska du helst se över packningen mellan blocket. Men om packningsytorna är jämna runt vevhuset borde de gå att dra stark locktite runt och sedan dra ihop. Ja vet inte om packningens tjocklek är medräknad så att det måste vara det mellanrummet för att övriga delar ska passa, men är de inte så så borde locktite funka
JA antar att moppen har normal komp, och ska du köra med fulltryck ( självklart ska du de ^^ ) så måste du ju kompsäga som chifen också sa Men då räcker de med att man stansar en kopparpackning som är t.ex. 2 mm tjock, då får man mindre komp Och vad ja vet sitter de O-ringar i toppen, och då får du köpa en extra och ha en oring på varsin sida om kopparpackningen helt enkelt
Liksom blockhalvorna så kanske du får slopa papp-packningen vid cylinderfoten och köra locktite där med! De ja tror är mest utsatt är packboxarna i vevhuset... Kolla runt och se om de finns extra trycktåliga i rätt dimension för då är de bäst att byta dom!
Kylningen är ju extra viktig eftersom de kommer bli vaaarmt Som chifen också nämnde så kommer ju kolven svälla, och då kanske man får svarva ner den marginellt för att de ska bli spel ( vet inte om de är så bra men de kan vara en metod )... Annars om de finns köpa en "utfyllnadskolv" som är på den undre toleransen, men ja tror inte de finns för utfyllnadskolvar är typ alltid större än originalkolven då utfyllnadskolvar används när man honat om cylindern och cylinderloppet då blivit större
Men dubbla kylare, och värre vattenpump om de går att få tag på skulle vara ganska bra
Om man nu placerar turbon väldigt nära avgasporten så blir de ju ett ganska långt avstånd till insuget och då är de smart att ta chansen att kirra kylning där med De blir som att bygga en "fuskintercooler". Ska man vara riktigt extrem så försöker man bygga vattenkylning runt tryckröret, men annars så svetsar man dit kylarflänsar och ser till så luft leds till dom riktigt effektivt. då kan man sänka bensingasernas temperatur om man lyckas då dom blir varma av turbon
glöm inte portarnabensinskalle skrev:Har du resurser så kan du bygga en kompressor själv. Det är bara att skaffa dig ett kompressorhus som lämpar sig för dessa volymer, och sedan modifiera dit den på motorn helt enkelt.
Räkna ut volymen med cylinderns kubik multiplicerat med varv/ minut. Delar du det med tusen så får du liter/ minut. Ska du sedan ha övertryck så får du multiplicera flödet med önskat ladd, flöde* ( 1+önskat ladd ).
Värt att tänka på är ju att du får större problem med att hålla trycket i cylindern så det krävs en jävligt spännande krök för att motverka detta.
Nä dom också givetvis, men jag tror inte man kan göra så blodigt mycket på avgasporten på en standardcylinder förutom att öka flödet bara, inte tvärt om, men de får man väl experimentera i. Finns en jättetrevlig bok man kan läsa om portning och sånt till 2t, tror den finns på internet. Bara sätta sig och läsa, jag har inte orkat i alla fall ^^2stroke4ever skrev:glöm inte portarnabensinskalle skrev:Har du resurser så kan du bygga en kompressor själv. Det är bara att skaffa dig ett kompressorhus som lämpar sig för dessa volymer, och sedan modifiera dit den på motorn helt enkelt.
Räkna ut volymen med cylinderns kubik multiplicerat med varv/ minut. Delar du det med tusen så får du liter/ minut. Ska du sedan ha övertryck så får du multiplicera flödet med önskat ladd, flöde* ( 1+önskat ladd ).
Värt att tänka på är ju att du får större problem med att hålla trycket i cylindern så det krävs en jävligt spännande krök för att motverka detta.
som graham bell´s bok ?bensinskalle skrev:Nä dom också givetvis, men jag tror inte man kan göra så blodigt mycket på avgasporten på en standardcylinder förutom att öka flödet bara, inte tvärt om, men de får man väl experimentera i. Finns en jättetrevlig bok man kan läsa om portning och sånt till 2t, tror den finns på internet. Bara sätta sig och läsa, jag har inte orkat i alla fall ^^2stroke4ever skrev:glöm inte portarnabensinskalle skrev:Har du resurser så kan du bygga en kompressor själv. Det är bara att skaffa dig ett kompressorhus som lämpar sig för dessa volymer, och sedan modifiera dit den på motorn helt enkelt.
Räkna ut volymen med cylinderns kubik multiplicerat med varv/ minut. Delar du det med tusen så får du liter/ minut. Ska du sedan ha övertryck så får du multiplicera flödet med önskat ladd, flöde* ( 1+önskat ladd ).
Värt att tänka på är ju att du får större problem med att hålla trycket i cylindern så det krävs en jävligt spännande krök för att motverka detta.
om du sätter förgasaren så att den sitter före turbon (se min bild jag laddade upp förut) så blir det ju ett sug från turbon in i förgasaren, då blir det ju som en vanlig motor fast en kraftig sådan. gäller bara att ha rätt storlek på förgasaren!Jet-power skrev:ett annat problem är ju förgasaren , det går väl inte överladda en vanlig sug förgasare? det måste väl vara turboförgasare som inte e så lätt o hitta för så små motorer kanske ..
jag måste nog ta kontakt med dom som bygger turbo på snöskooter.
dom kan ju allt dedär med överladd på tvåtakt ,men grejen är att jag behöver inte bara kunskap ,jag behöver delarna oxo som verkar jävligt svåra o få tag i
ta kontakt med erik marklund. han är ägare av mc xpress och han har turboladdat / trimmat det mesta i sina dagar. bland annat en av dom ledande turbokonverterarna av motorcyklar, snöskotrar i sverige (även han som har trimmat ghostriders hojjar) då som dessutom byggar sina egna turbosatser så kan du säker specialbeställa något från han.Jet-power skrev:ett annat problem är ju förgasaren , det går väl inte överladda en vanlig sug förgasare? det måste väl vara turboförgasare som inte e så lätt o hitta för så små motorer kanske ..
jag måste nog ta kontakt med dom som bygger turbo på snöskooter.
dom kan ju allt dedär med överladd på tvåtakt ,men grejen är att jag behöver inte bara kunskap ,jag behöver delarna oxo som verkar jävligt svåra o få tag i
vill bara påpeka att dessa turbohus du snackar om är gjorda för 1000cc och uppåt, medan moppen har ca 50 cc, så det är en liiten differens där.Al Capone skrev:Ta en gammal sur turbo, den minsta du hittar, typ från en Smart, Fiat UNO eller liknande. Sen plockar du bort avgashuset och avgasimpellern, istället för impeller sätter du dit ett remhjul, sen någon stötta som gör att axeln inte går av vid ladd. Vips så har du en kompressor för 500kr
Turbon kommer då fortfarande ha smörjning/kylning och kompressorsidan lämnar du orörd. I kompressor inloppet sätter du förgasaren, precis som på bilden någon annan laddade upp. Kompressor ut = IC, från IC till insug.
Du slipper då paja flödet ur avgassystemet och du slipper brottas med turbons hat mot pulser
Sen kommer du naturligtvis att blåsa mycket rakt igenom, men det kommer inte att vara ett sådant stort problem, dock kanske motorn inte kommer vilja varva så mycket med dubbla kraften och standard avgasport, denna kommer alltså att behöva modifieras för att hantera den tänkta effekten.
Alla som trimmar bilar "vet" att det inte går att ha överlapp på kammarna för att man bara blåser effekten rakt igenom, detta är dock motbevisat på hojar där man kör med massa överlapp och en hoj svarar betydligt bättre på ladd än en sur bilmotor.
Marklund turboladdar 4-takt, inte 2-takt. Även skoter alltså.
Men kör med min hemmameckade kompressorlösning så har du fart i bitarna innan helgen är slut
Hoppas mitt svar hjälper dig en liten bit på vägen.
Jo, Marklund är duktig som fan och frågan är fri, men skall man anlita honom så lär det kosta ungefär så som det smakar...bensinskalle skrev:vill bara påpeka att dessa turbohus du snackar om är gjorda för 1000cc och uppåt, medan moppen har ca 50 cc, så det är en liiten differens där.
Men annars är din idé väldigt bra
kallepalle skrev:al capone, joo, men killen har hållit på med massor i sina dagar, så han vet ett och annat om turbokonvertering. skulle inte förvåna mig om han vet exakt hur man ska göra för att få bäst effekt med 2:takt.
ananrs går det ju alltid prata med tikka. han turbokonverterade en 2:taktare för måååånga år sedan, och han håller på med det änn idag.
http://www.tikka.se/