de avgör du enklast själv. Normalt är det bäst att ha en drevning som är så tung att motorn precis orkar varva ut sista växeln. Så om du har för lätt eller för tung drevning nu så får du ta något steg i rätt riktning baramichaelzwe skrev:okej, men har du någon aning om vilken som kanske passar min? eller duger den jag har?kallepalle skrev:så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
okej men sista orkar den varva ut gött och väl den andra fattar jag inte riktigt men okejbensinskalle skrev:de avgör du enklast själv. Normalt är det bäst att ha en drevning som är så tung att motorn precis orkar varva ut sista växeln. Så om du har för lätt eller för tung drevning nu så får du ta något steg i rätt riktning baramichaelzwe skrev:okej, men har du någon aning om vilken som kanske passar min? eller duger den jag har?kallepalle skrev:så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
Är du osäker kan du räkna ut utväxlingen. Ta antalet kuggar på framdrevet dividerat med antalet kuggar på bakdrevet. Då får du ett decimalt tal som säger din utväxling på dreven. Sen är det bara att du testar och räknar med andra drevkombinationer och räknar ut utväxlingen på dom, då kan du jämföra siffrorna och se om det blir högre eller lägre utväxling. Ju mindre tal du får, desto lägre utväxling. Ju större, desto högre utväxling.