Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Motard-Man
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 1 oktober 2009, 20:19
Ort: Finland

Inlägg av Motard-Man »

men att kan man inte ta en billigare metrakit cylinderkit? t.ex. http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... e=800D1614
Det som inte går att köras, måste lagas x)
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Tjena

Ska köpa en 80cc hade jag tänkt mig vill ha en midrace cylinder. Vad ska man ha för nåt Hebo, malossi, polini elr top performance? har en barikit 74cc nu som jag har tröttnat på så vill ha mer drag i moppen.

Mvh
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Malossi/Hebo Tomahawk.

Brukar vara mer drag i 70cc än 80cc!
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Daanne skrev:Malossi/Hebo Tomahawk.

Brukar vara mer drag i 70cc än 80cc!
Haha ofta det är bättre drag i 70cc?xD

Men vilken cylinder rekomendear du isf ska vara till varadligt bruk men ändå vara bra drag i den. Är till en Rieju om du undrar :)
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

TK_DRAC skrev:
Daanne skrev:Malossi/Hebo Tomahawk.

Brukar vara mer drag i 70cc än 80cc!
Haha ofta det är bättre drag i 70cc?xD

Men vilken cylinder rekomendear du isf ska vara till varadligt bruk men ändå vara bra drag i den. Är till en Rieju om du undrar :)
Beror på hur man ser det.

Finns vassa 80cc och vassa 70cc. men 80cc brukar vara mindre varv villigare än 70cc.

Vardagligt bruk så skulle jag nog säga SP 70cc , Hebo Tomahawk , MHR cylindern.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

okejokej vilken tror du det e bäst drag i? :) Borde inte 80cc vara starkare än 70cc i samma klass?
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

TK_DRAC skrev:okejokej vilken tror du det e bäst drag i? :) Borde inte 80cc vara starkare än 70cc i samma klass?
Nej det där med cylinder volymen stämmer inte. Om du kollar på senaste Stage6 R/T cylindern som är 70cc. Slog alla rekord med den cylindern och de tidigare rekorden var av TCR/2FAST 80cc som båda är jäkligt grymma.

SP cylindern är vassast original. Byter du till ett PR topplock så har du en Prorace cylinder = Hyper
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Daanne skrev:
TK_DRAC skrev:okejokej vilken tror du det e bäst drag i? :) Borde inte 80cc vara starkare än 70cc i samma klass?
Nej det där med cylinder volymen stämmer inte. Om du kollar på senaste Stage6 R/T cylindern som är 70cc. Slog alla rekord med den cylindern och de tidigare rekorden var av TCR/2FAST 80cc som båda är jäkligt grymma.

SP cylindern är vassast original. Byter du till ett PR topplock så har du en Prorace cylinder = Hyper
Okejokej om vi säger så här då jag vill ha en vass cylinder som håller förvardagligtt bruk. Vilken skulle ni rekomendra då? Och jag ska byta vev.

Tror ni denna cylinder skulle vara ett bra alternativ?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=12312
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

TK_DRAC skrev:
Daanne skrev:
TK_DRAC skrev:okejokej vilken tror du det e bäst drag i? :) Borde inte 80cc vara starkare än 70cc i samma klass?
Nej det där med cylinder volymen stämmer inte. Om du kollar på senaste Stage6 R/T cylindern som är 70cc. Slog alla rekord med den cylindern och de tidigare rekorden var av TCR/2FAST 80cc som båda är jäkligt grymma.

SP cylindern är vassast original. Byter du till ett PR topplock så har du en Prorace cylinder = Hyper
Okejokej om vi säger så här då jag vill ha en vass cylinder som håller förvardagligtt bruk. Vilken skulle ni rekomendra då? Och jag ska byta vev.

Tror ni denna cylinder skulle vara ett bra alternativ?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=12312
Inte för dagligt bruk. Polini guss kan du kolla på, gjutjärns 80cc. Annars är handmade ett givet val för dagligt bruk
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

chifen skrev:
TK_DRAC skrev:
Daanne skrev: Nej det där med cylinder volymen stämmer inte. Om du kollar på senaste Stage6 R/T cylindern som är 70cc. Slog alla rekord med den cylindern och de tidigare rekorden var av TCR/2FAST 80cc som båda är jäkligt grymma.

SP cylindern är vassast original. Byter du till ett PR topplock så har du en Prorace cylinder = Hyper
Okejokej om vi säger så här då jag vill ha en vass cylinder som håller förvardagligtt bruk. Vilken skulle ni rekomendra då? Och jag ska byta vev.

Tror ni denna cylinder skulle vara ett bra alternativ?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=12312
Inte för dagligt bruk. Polini guss kan du kolla på, gjutjärns 80cc. Annars är handmade ett givet val för dagligt bruk
Okejokej, men vill ha en aluminium cylinder. Har idag en barikit 74cc men tycker den är rätt slö. Vilka e dem värsta cyllarna som man kan ha för dagligtbruk?
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

kör du med tk till barakit 74cc:n? kanske ett vassare rör skulle göra susen :)
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Vivven skrev:kör du med tk till barakit 74cc:n? kanske ett vassare rör skulle göra susen :)
Ska byta rör oxå funderade på scr midrace.

Men det tar vi i rör tråden ;)
Pizza knådare
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 april 2010, 13:15

Inlägg av Pizza knådare »

Hej ja undrar vilken cylinder som skulle passa bäst men ett TK rör och som jag inte behöver byta vev till. Och vilken förgasare jag ska ha. Ni kan också skriva om det är något mer jag måste byta?

det är en yamaha dt 04 AM6 motor.

fattade alla? :oops:
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Pizza knådare skrev:Hej ja undrar vilken cylinder som skulle passa bäst men ett TK rör och som jag inte behöver byta vev till. Och vilken förgasare jag ska ha. Ni kan också skriva om det är något mer jag måste byta?

det är en yamaha dt 04 AM6 motor.

fattade alla? :oops:
Barikit 74cc eller arisal 70cc. 19-21mm förgasare, insug, membran, hårdare kopplingsfjädrar och ett sportluftfilter om man vill men funkar oxå med orginalboxen. Kom ihåg att byta nållager..
Pizza knådare
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 april 2010, 13:15

Inlägg av Pizza knådare »

tack för svaret men vad är skillnaden på airsal (racing) 70cc
och airsal (sport) 70cc?
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad
Inlägg: 575
Blev medlem: 29 november 2009, 19:58
Ort: Västragötaland i en liten håla

Inlägg av Riiikard »

Pizza knådare skrev:tack för svaret men vad är skillnaden på airsal (racing) 70cc
och airsal (sport) 70cc?
Racing är vassare, du BÖR byta vev och så när/om du kör på den.. Sport är som namnet, en Sportis, som kan köras på Originacyllen.
//MVH
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

racing är också en sportcylinder, fast upper sport. orginalveven håller för den också.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad
Inlägg: 575
Blev medlem: 29 november 2009, 19:58
Ort: Västragötaland i en liten håla

Inlägg av Riiikard »

kallepalle skrev:racing är också en sportcylinder, fast upper sport. orginalveven håller för den också.
Jasså ? Okej de visste jag inte :P Men nog är den vassare än Sport cylindern iaf?
//MVH
Pizza knådare
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 april 2010, 13:15

Inlägg av Pizza knådare »

okej tack så mycket
Lazer94
Elmoped
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 augusti 2008, 08:10

Inlägg av Lazer94 »

Hej, såg en cylinder på blocket till nya Derbi motorn och undrar om det är någon som testat den? Tänkte på kvaliteten och så, någon som vet?

LÄNK: http://www.blocket.se/alvsborg/70cc_TIL ... m?ca=6&w=3
X-tream SM 09
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Tja, jag tänkte på det när man kör sprint och sånt så hade det varit bäst med högvarvig setup lr låg varvig ? för lågvarvig så får man ju bra botten vrid vilket är bra i startena tex..
men med högvarvig cylinder så kan man nå högre Hk.. det enda jag tänker att kan vara problem är i startena, men man kan ju varva i början på startena..
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

KarlssoN^ skrev:Tja, jag tänkte på det när man kör sprint och sånt så hade det varit bäst med högvarvig setup lr låg varvig ? för lågvarvig så får man ju bra botten vrid vilket är bra i startena tex..
men med högvarvig cylinder så kan man nå högre Hk.. det enda jag tänker att kan vara problem är i startena, men man kan ju varva i början på startena..
Finns ju malossi "lågvarvig" pro race hög varvig och båda klara sig ju på banan ;)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

med lågvarvig så får du i regel bättre start, men högvarvigt tar igen efter ett par meter.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

så hinner högvarvigt hinna ifatt på 201 meter ?
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

hej en snabb fråga bara vilken av polini guss eller Hebo tomahawk går bäst? har en Derbi Senda drd 03 med mhr supermoto röret :) och vad för fargasare borde jag använda till de?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Osten R skrev:hej en snabb fråga bara vilken av polini guss eller Hebo tomahawk går bäst? har en Derbi Senda drd 03 med mhr supermoto röret :) och vad för fargasare borde jag använda till de?
tomahawk. gussen är lågvarvig sport cylinder.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
david347
Svårstartad skrothög
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juni 2009, 21:21

Inlägg av david347 »

hur många hk ger tomahawk?
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

de är beror la på övrig setupp :P
Lazer94
Elmoped
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 augusti 2008, 08:10

Inlägg av Lazer94 »

Provar igen då eftersom jag inte fick något svar sist.
Tänkte höra om någon vet något om denna cylinder, det är en stylepro 70cc med separat förbränningsrum, någon som provat den eller vet något och måste man byta vev om man köper den? Den är till nya Derbi motorn.

Cylindern: http://www.blocket.se/alvsborg/70cc_TIL ... m?ca=6&w=3
X-tream SM 09
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

sportcylinder av dålig kvalitet. du behöver inte byta vev.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Thebluecow
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 mars 2009, 16:02

Inlägg av Thebluecow »

Pille skrev:okej :) o jävligt grymt acc då: D
du menar axx :P
Användarens profilbild
Thebluecow
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 mars 2009, 16:02

Inlägg av Thebluecow »

Hell_qwist skrev:
chifen skrev:inte gasres 1,2,3.. men satsa på typ handmade eller kanske rentav polini guss? och leovince v6 som är lågvarvigt och bra
men det är en sak ja aldrig har fattat... hur i helvete kan en lågvarvig setup axa bättre??? -som alla säger-
Asså jag tror dom flesta menar att efekten kommer snabbare och då tror dom att den axxar bättre, men med högvarvriga cyllar o rör får du ju leka lite med koppling och gasen så den drar undan. men tror inte lågvarviga behöver axxa bättre :D
Användarens profilbild
Thebluecow
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 mars 2009, 16:02

Barkit

Inlägg av Thebluecow »

Är barkit cyllarna bra? ska man skafa 70cc eller 80cc. kan någon nämna någon info o domma cyllarna
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

dom håller hög kvalitet och ger bra effekt. ska du ha den som brukscylinder? isf till vilken övrig setup? jag skulle rekomendera dig 74cc cylindern, då den är en riktigt fin brukscylinder.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
köttpaj
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 19 december 2008, 20:07

Inlägg av köttpaj »

Någon som har tips på en hyfsat billig, något effekthöjande men annars så lik originalcylinder som möjligt till Yamaha dt50r 2005 sm?:)

Funderar på detta atm, äre något att ha?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10230
Skriv svar