får inge tryck i frambromsen

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
sendan94
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 1 februari 2010, 17:32

får inge tryck i frambromsen

Inlägg av sendan94 »

Hej, jag får inte upp något tryck i bromsoket när jag luftar de.
först pumpar jag, håller inne och öppnar nippeln , stänger nippeln och pumpar igen, o igen o igen, inget händer.
jag har precis bytt kolvar och packningar i oket men fortfarande inget tryck.

vad gör jag för fel, vad kan felet vara?
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Har du bromslocket öppet?

När du skruvar på nippeln för att bilda ett tryck så ska du hålla in handtaget hela stadiet och när du har öppnat/skruvat åt igen, Det är då du ska släppa!
sendan94
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 1 februari 2010, 17:32

Inlägg av sendan94 »

jo asså det är så jag gör, första gångerna pustar de ut luft genom nippeln och andra gångerna rinner det ut broms olja, men får inget tryck hur mycke jag än gör. :/
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Jadu , fungerar galant för mig på det där sättet. Har du nippeln öppen bara så att oljan kan rinna ut?
michaelzwe
Varnad
Inlägg: 524
Blev medlem: 6 december 2009, 20:28

Inlägg av michaelzwe »

de hände för min också en gång när kolven åkte ut fick stå hur länge som helst och pumpa och de tar tid. (hoppas du fyller på olja också?)
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

jag drog av oket på min för lackering, då tog jag tryck luft och blåste ur hela oket på vätskan, sen när jag lufta fick jag en bra idé.
sätt på alla slangar och allt korrekt, sen fyller du på med vätska hela tiden vid bromshandtaget. skruva ur nippeln HELT. och bara vänta.
då kommer det rinna ur av sig själv och kommer inte dra i sej nå mera luft.
(fyll på med vätskan HELA tiden och d behövs ofta när du göra såhära.
när du har fyllt hela oket och det inte kommer nå mera luft skruvar du i nipplen och återgår till normal luftning.

pumpa upp tryck, håll in bromsen, släpp på nippeln, skruva åt nippeln, släpp upp och gör om detta ett antal gånger. sen när du är klar kan du även dra bromshandtaget så långt in du kan och sätta fast det dä( tex med ett buntband/strippa) och låta det stå över natten, sen på morgonen håller du in bromshandtaget och släpper på nippeln å skrivar igen den igen. då har du med störst sannolikhet INGEN luft :wink:
Hoppas d hjälpte!!
Låst