Historia:
Köpte en mt5:a när jag var 14 år och höll på att göra den snygg och styla den lite (Hette Ekorren här på MNF innan) Satsade mycket med styling då eftersom jag inte fick trimma för mina föräldrar men fick aldrig den som jag ville ha den så jag tänkte ut lite hur jag skulle göra och här är vi nu.
Mål:
Få en snygg och stilren moppe Och en av dom snyggaste på MNF och kanske kräma ut lite fler hästar än original , och framför allt HA ROLIGT,vara med på så många träffar som myligt 2k10.
Chassi:
Mono dämparen
Skriv broms fram och bak
Tjockare framgaffel
Kraftigare sving
Kraftigare Framgaffel
Suzukifälgar
Lack:
Ram: proffs lack Svart (Kommer)
sving: proffs lack Silver (Kommer)
Framgaffel: proffs lack silver
Övrigt: proffs lack (Kommer)
Motor 1: (Motor 2 prioriteras före 1 läggs på hyllan)
Setup:
Block: Honda Mt50 Portat
Växlar: 5st
Cylinder: portat
Förgasare: 28 mm (har)
Insug: 21-28MM "METRAKIT"
Membran: 4 läppars AM6 org reeds
Drevnig: 14,15,16,17 / 45
Avgas: trimm till Honda
Kopling: Original
Motor 2:
Setup:
Block: Honda Mt50 Reedhusmatat och omgjord för att passa Derbi cylinder
Växlar: Honda cr80 6 växlar
Cylinder: Metrakit Pro Race 70cc (Tuned by Kilhage)
Förgasare: Stage 6 PWK R/T 28mm
Insug: Hemmabygt 29mm
Membran: Malossi Mhr 4 läppar
Drevning: 14,15,16,17 / 45
Avgas: Avstämt
Kopling: 4 lameller
Tändning: Hpi ignition
vev: Honda cr80
Tändstift: NGK B10EVX
Uppdateringar:
Uppdatering: 24/juni -08 Projektets Början !!!
Inleder fas 3 projektet på min mt5 med bilder direkt
Ramen
Här ska det svetsas
Svetsat
Här ska det också svetsas
Joel slipar fästena.
Färdiga Fästen
Så nu var det också svetsat
Uppdatering: 30/juli -08
Har gjort och köp lite saker sen sist och har uppdaterat listorna lite men portat kommer det bli.
Bilder:
Inhandlade ett snabb gashandtag och Scott handtag sjukt goa
O lite vit bensinslang från cykelkraft
Den här motorn köpte jag som var portad sate dit ny lager ,5växelkit och den polerade kopplingskåpan som jag köpte av en här på MNF (ska polera och lacka motorn) (detta är motor 2 just nu)
Skaffade även mig en Cat eye(SÅLD NU)
Satte ihop den lite provisoriskt hur det ska se ut
den blev lite hög men jag och min kompis kom fram till att om man satte hans höjningar till sin Senda på min som sänkning så blir den lägre här är en bilder.
För höööööööggggggggg...
Fixat. ska gör egna inte något Tnt i alla fall
ja det var allt på denna updajten kolla in igen snart Haaaaj.
Uppdatering: 9/november -08
Text:
Som ni ser har jag inte uppdaterar på länge, detta är på grund av att jag har haft mycket med skolan på senaste tiden......fan där ljög jag sanningen är att jag har suttit vid datorn och nördat cs. men det kommer det bli skärpning på nu, För att det är tänkt att jag ska ha detta som projektarbete.
Uppdatering: 15/mars -09
Text:
Hej det har hänt lite saker nu faktiskt har inget värme garage så jag kan inte hålla på så mycket ute på vintrarna men nu så börjar det bli varmare så den borde vara klar till Sommaren Fast har inte hittat någon lackerare än och det är ett måste, men jag ska lite vidare lite. Eller någon som vet en "Billig" lackerare i Skåne?
Jo det jag har gjort är att skicka in lite delar på blästring till min kompis Joel som praktiserade på Motorslip i Kristianstad.
Bilder:
Plockade ihop lite delar och la de i 2 äpple kartonger Lastade in det i Skodan och körde iväg det. Och samma dag som jag skickade in det så när jag slutade praktiken så ringer Joel och säger att allt är klart så vi åker och hämtar delarna och här är resultatet.
Bar in det i rummet så det inte skulle börja rosta ute.
Blev mycket bra Tack Joel Anledningen för att jag inte har blästrat ramen är att dom inte får in så stora saker i deras bläster. som var mycket synd men ska försöka blästra den hemma har en bläster pistol men inte ett bås så vi får se. Avslutar med en bild på det kåpor som jag ska lira på.
Uppdatering: 11/augusti -09
Text:
Har tyvärr inte hänt så mycket :/. men fälgarna och ramen ska iväg på blästring så fort som möjligt. får ta och langa upp bilder på setupen som jag ska köra med me. funderar på att skicka upp grejerna till kilhage för att förfina lite.
mvh TitoFF
Uppdatering: 20/augusti -09 "Motor 2"
Hej under sommarlovet så har jag hittat på lite ute i verkstaden om ni läser igenom Motor 2 så kan ni nog klura ut vad jag håller på med bilder kommer upp inom dom närmsta dagarna. Hej Hej!
Uppdatering: 24/augusti -09 "Bilder på blocket"
Hej här kommer lite bilder på det jag håller på med LÅÅÅÅngt ifrån färdigt här ska det svetsas och fyllas i slipas upp men här är 3 bilder.
EDIT: Har även bestämt mig för en Metrakit Pro Race när min lön trillar in senare i veckan blir nog att det trillar in en Hpi Tändning me så nu är setup listan komplett
Som sagt så är detta bara grovjobbet
nästa uppdatering så blir det nog lite bilder på lite svetsning
Hoj Hoj!!
Uppdatering: 3/oktober -09 "Stor uppdatering mycket har hänt"
Som sagt det har hänt mycket sen senast och har inte haft något sug men i alla fall måste ju lägga upp det för har det som projekt arbete.
Det som här hänt är:
Metrakit pro race inköpt kommer även skickas upp till kilhage som hade lite planer för den .
Tack! till AnteEdition på Moppenet för bra pris och smidigt köp
och till kilhage@mnf För han tar sig tid med min cylinder
Från Rinab:
4 läppars Malossi Mhr reeds har rullat in
Nya lager har landat och även ny packboxar
cr80 4 lammelers koppling
cr80 6 växlad låda
cr80 vev
Tack! Till pringles på MNF för det och för bra pris och snabb leverans
10mm alu spacer till cylinderfoten har också skafats fram och slipat och borrat ut en spacer
Tack! till Min lärare Per Åke som fixade det
Stage 6 Temp mätare och givare.
Tack till status på MNF för bra pris och snabb leverans
Stage 6 PWK R/T 28mm förgasare +2 st gokart förgasare
TACK! TILL buppzor på MNF
Bilder kommer upp snart
Bild Update
blästrade den äckliga motorn och kylaren jag tänkte använda mig av
hittade lite delar till ett reedhus kanske
pr70 som sagt upp och filas till lite hos kilhage@mnf
packet
vad kan detta vara
Lite cr80 delar
10 mm alu spacer som jag cuttade till med plasma cuttern och slipade det fina och till slut så borrade jag hållen och slipade till kanterna så den skulle likna en mt5 original packning runt om
Tempmätare och tempgivare måste man ha
kommer varv och hastighets mätare me när cashen rullar in
Membran och packboxar och dom nya lagerna har jag också fått
förgasarna jag köpte av Robert@mnf
Uppdatering: 4/oktober -09 "Kilhage"
Text:
det som har gjorts idag var att packa ner cylindern och förbrännings rummet och skickas till vår kära Kilhage .
Ni som undrar hur det går med blocket så ska jag berätta.
Det var så att i tistes så skulle vi svetsa membranhuset men han som skulle hjälpa mig på min praktik "Motorslip i Kristianstad" han var sjuk den dagen så det blir till att vänta till nästa fredag och se om han är frisk då.
Sen när det är klart så ska vi svetsa fast spacern på blocket och sedan räkna ut hur mycket den ska planas. sen blir det att borra nya hål till pinbultarna och till insuget. sen efter det så blir det att svetsa insug sen är i princip motorn klar . behöver bara köpa en vatten pump sen blir det testrun e glömde nästen :O måste ju svetsa ett rör med :O blir att bocka till det i skolan längtar
Avslutar med en bild
Uppdatering: 11/oktober -09 "Motorbygge 1 steg närmare klar"
Text:
Det som har gjorts denna gången är att jag har gjort färdigt dom aluminium bitarna som ska bli reedhus och väggen in till kopplingskåpan. lite svårt att fatta men ni kan se sen på bilderna. En annan sak som också är gjord är att ramen är blästrad + att jag har hittat lackerare Jag har även även beställt en Reich förstärkarpump som ska användas som vatten pump som skulle komma hem nästa onsdag. Funderar på en sak me ska jag köpa Hpi Ignition utan tändspole och ladda batteriet ofta eller ska jag köpa Polini med tändspole ? och svarva om den?
Pumpen
Ramen blästrad
Det som har gjort är och sågat ut en 15mm aluminium "spacer" som ska bli reedhuset som jag har borrat och gängat till m6 som sedan ska fräsas ut så membranet går igenom. sen har jag byggt en täckplåt till kopplingshuset som jag först klippte ut en mall av kartong sen mallade jag av den på en lite tunnare aluminium plåt och sen byggde jag även en vägg ner till växellådan och nu ligger motorn på min praktik plats och bara väntar på att bli svetsad. Givetvis så ska ju delarna kapas på mitten så man kan sära på blocket
Det var allt för denna gången.
Hoj Hoj!!!
Uppdatering: 26/oktober -09 "Läges uppdatering"
Text:
Det som hänt under dom senaste veckorna är motor jobb och det har blivit försenat lite pga. Begravning och lov men nästa fredag ska det nog bli lite meck
lägger upp 2 bilder har egentligen mer och erbjuda men vill ha stora uppdateringar så ni får ta och vänta lite
Uppdatering: 29/oktober -09 "cylinder hemma från kilhage"
Text:
Idag har jag hämtat ut mitt paket från kilhage
jag har inte sett många portade cylindrar med kan säga att det är välgjort och inte slarvigt gjort. är 100 procent nöjd och kan rekommendera Kilhage för bra service och snabbt och bra jobb .
Dom som är sugna på vad "Durationerna" hamnade på så här kommer dom
"Metrakit Pro Race"
200 - Avgasport
140 - Primärspol
138 - Sekundärspol (Ungefär dubbelt så breda som original)
134 - Boost
Det som också gjordes av kilhage var ändring av slaglängd från Derbis 39,9 mm till Hondas 41,4 mm
Bjuder på lite bilder:
[/code]Uppdatering: 31/oktober -09 "Motorbygge 1 steg TILL! närmare klar"
Hej nu har det varit full fart med motor bygget mycket har hänt
Reedhuset och den delen är i princip klar lite fin jobb och till fixning av flöde är kvar på det
Det stor som är kvar på blocket är in passningen av cylindern i blocket och utmätning och borrning av pinnbults hålen.
Stort tack till Motorslipp i Kristianstad som har gjorde detta mylligt för mig.
och änu mer tack till Peter som jobbar där som har svetsat och gett mig goda råd
Här kommer lite bilder:
Bitarna mättes och kappades i bandsågen (ingen av dom bitarna ligger i sågen )
Sedan sågade jag ut en platta och borrade hål till och sätta ihop den stora alu biten få ihop den riktigt när man svetsar
Bitarna lades på plats och sedan häftades dom fast
Sen blev det full fart med Tigen
Sedan frästes hålen till pinnbultrarna ut för att sedan läggas igen. för om man försöker lägga igen ett hål så kommer svetsen bara lägga sig ytligt . lite svårt att se på bilden men det närmaste hålet är uppfräst
Sedan var det full gång med svetsen igen fyllde ut lite för dom nya pinnbultarna skulle få tillräckligt med material och även för att optimera flödet upp till spolportarna.
Sen lades det 1 svets rand på vardera block så man skulle få det så tätt som myligt.
Sedan grov filades det
Fick dra upp styrningarna och det gjorde man lättast med en gängtapp
För att sedan kunna köra dom i planslipen så det blir rakt och fint.
http://www.youtube.com/watch?v=IipcdDStaVc
Se så fint och tätt alla ytor blev sista bilden är även lite svetsfogar till slipade
sedan mättes det ut ungefärligt var reeden skulle gå igenom som sedan grov frästes.
Och tur som jag hade så hittade jag en bit 29 mm alu rör så Insug byggdes också
och en sista bild på pumpen och munstyckena jag har hämtat ut Reich , lågfarts och huvudmunstycke
Uppdatering: 12/Februari -2k10 "planing fräsning gjorts"
Hej längesedan jag uppdaterat här men det betyder inte att jag inte har gjort något.
Det som är gjort är och borrat och gängat om cylinderfoten.
Har tyvärr inga bilder på när planingen av cylinderfoten eller fräsning av kontaktytan till reeden blev gjord för jag hade ingen mobil.
men här kommer lite bilder på vad jag har gjort:
Anpassning av spacer och cylinderfot.
upp rigning för att borra rakt.
För borrning
Encoil m8
borrning
Försänkning.
Glömde ta bild på när jag gängade men här är en när jag låser encoilen.
Så färdigt.
Tillfälliga pinnbultar.
lite helhet.
Ny kylaren eller kylarna jag köpte från en kille på mnf. Ktm kylare.
Hpi tändningen jag köpte från en annan kille på forumet. det är till en scooter motor så blir att svarva om rotorn och köpa en adapterplatta
Död mans grepp som han skickade med tändningen tack!
byggde ett motorstativ i skolan lite snabbt
planad cylinderfot och fräst kontaktyta till reeden (svårt att se) tyvärr var det porer i honda blocket original. men det ska nog inte läcka.
Reeden sticker ut blir att bygga en spacer.
Spacern färdig!
Lite helhet.
Uppdatering: 20/Februari -2k10 "Mer svarvning motorn 95% Klar"
Lite saker blev gjorda igår så nu är allt jobbigt klart.
Det som återstår nu är:
Adapter plattan till tändningen
Finslipning
avgassystem
Sen funderar jag på en hydraulisk koppling lite längre fram vad säger ni om det ?
Här är lite bilder på vad som blev gjort igår i alla fall:
upp mätning av konan pågår.
rotorn upp för om svarvning av konan.
rotorn svarvad.
passar verkligen perfekt glappar inte något alls.
lite problem att dra åt rotorn så fick gör en hylsa.
hylsan och en härdad bricka.
fick tyvärr fixa lite med kemisk metall...
spacern svarvad 1,95 mm.
Mätning av klämspalt 0,5 ligger den på nu.
Helhet.
Lite delar till motorn och det är inte allt.
Uppdatering: 3/Mars-2k10 "Motorblocket 99% klart. Beställningar hemma"
Hej på er!
Nu har jag slipat så det ryker om det har även fyllt igen porer med kemisk metall mm..
Gjorde 3 beställningar.
Från 50cc.nl:
Packning till kopplings kåpan
Adapeterpalatta till Hpi tändning.
Från cykelkraft.se:
Insatsgänga m6
Knaster
Kolvring Metrakit Pro race
Nållager Metrakit Pro race (279 kr)
Tomgånsskruv pwk (passade inte :/)
ABGRACING.COM
Avstämt avgassystem (Optimerat för sprint)
Här kommer lite bilder ni kan dregla åt!
Adapter till Hpi tändningen och Packningen + Dekalerna fick jag på köpet tack!
Det ser rätt snyggt ut med rödeloxerat.
Tyvärr så passade inte en adapter plattan men va fasen man börjar bli van att saker och ting inte passar så det var bara att ta fram slipen och misshandla blocket på 2 ställen.
Där sitter den fint som fan!
Hade ju så fula pinnbultar så fixade till några nya.
Beställningen från Cykelkraft.
Tro det eller ej det är en matt slät yta nu!
Det som ska göras nu är och sätta ihop den och sedan vänta på att ABG teamet gör färdigt röret sen ska det nog bli provstart!
Hej svejs!
MVh TitoFF
KOMMENTERA NU GRABBAR OCH TJEJER !Uppdatering: 11/Mars-2k10 "Fixat lite"
Hej hade inget och göra så lägger upp lite bilder och skriver lite.
Det som har inhandlats är minislip och 1mm packning från Biltema.
köpte även ett hål pipset på Clas Olsson.
köpte även på tradera ett Honda skärp tyvärr inte mc märket men ändå.. köpte även en roterande fil.
Slicks har jag också köpt både fram och bak (17" x 95 / 17" 125)
lade även en beställning på distansbrickor till växellådan för att alla brickor inte var där.
och om allt går rätt till så trillar det nog in en hastighetsmätare också (Om någon har en varv räknare så skicka pm skall vara analog!)
så det jag väntar på är nu Distansbrickorna till motorn och avgassystemet fråg ABG.
måste ta tummen ur röven och putsa till blocket så det blir änu bättre yta.
Här kommer lite bilder....
Minislipen/roterande fil/1 mm packningsmaterial
Slicks lite missnöjd visste att dom var begagnade men inte att dom var spruckna i kanterna ska ringa killen och snacka lite.
hål pipset
Den färdiga packningen blev rätt bra faktisk.
Och en sista bild på den snygga motorn.
det var allt för denna gången kanske det kommer en uppdatering nästa vecka vem vet.
Mvh TitoFF