Updatering 16/3 är på sida 3!
Obs! Bilderna får nu användas som länkar för annars blir tråden för lång för att kunna ses om man använder ff som webläsare.
Kod: Markera allt
OBS! Lång läsning nu på första updaten men det är för att jag redan hunnit med en hel del innan jag börjat skriva här men delar upp den ändå i delar så det ska bli lite lättare :) Hoppas ni läser och finner det roligt och intressant! [i]Orkar jag skriva så orkar ni allt läsa det![/i] ;) Orkar ni inte läsa historia (med det rekomenderas att göra :) så kan ni börja på del 3)
Del1: Historia om när jag köpte bilen och några bilder
Del2: Forts historia samt bilder efter rekond
Del3: Jobbet börjar
Del4: Ilska efter idiot kan man väl kalla det
Del5: Under demontering
Del6: Toppen av
Del7: Toppen planad
Del8: Delar som ska fräshas upp
Del9: Filandet med toppen påbörjas
Del10: Lackning påbörjad
Del11: Smygbilder
[size=18][b]Updatering 13/2[/b][/size]
[b]Del 1[/b]
Tänkte lägga ut en liten tråd här för er som är intresserade. Håller på att renovera bilen min lite (bmw 525 1990 med 24v motorn). Det som är orsaken till renoveringen är att den havererade lite samma dag som jag köpte den, såklart. Det som hände var att motorn kokade och efter det så började den vitryka och dra vatten så toppackningsbyte stod ju högst upp på listan men det blev även lite andra grejer. Ny nivågivare till kylaren, oljefilter, generatorrem, vattenpump, termostat, toppackningsset med alla packningar till hela toppen inkl ventiltätningar och nya topplocksbultar. Allt det för ca 3400kr och det är produkter som är original eller håller OE kvalitét (alltså samma som original) förutom vattenpumpen som jag köpte en förstärkt. Rykten om att det är dyrt att åka bmw stämmer alltså inte riktigt. Det är efter detta som det börjar bli dyrt. Jag är ju en sån som när det ska göras något så ska det fanimig göras ordentligt och då passar jag på att byta alla ventilstyrningar och fräsa in nya ventilsäten vilket kommer få en kostnad på 5000kr för allihop. Det priset är inkl montering av ventiler och fjädrar, men ändå mer än vad jag egentligen har råd med. Aja, det får lösas :)
Vi börjar väl från början då. Tog först bara in den på skolan för att rekonda den lite utvändigt innan vintern börjat på riktigt. Alltid bra att lackbehanda innan vintern och allt smuts och salt som hör den till. Gjorde även lite andra småsaker så som fyllde i glykol etc. Såhär såg den då ut innan:
Lagomt skitig framifrån
[img]http://img23.imageshack.us/img23/994/dsc00947i.jpg[/img]
Lagomt skitig bakifrån
[img]http://img5.imageshack.us/img5/8514/dsc00948bc.jpg[/img]
Som ni kanske ser så sitter det en plåtfälg vänster bak, det beror på en punktering (som såklart också hände dagen då jag köpte den). Nu tror ni säkert att jag hårdkörde som satan på köpedagen, men det stämmer inte alls utan jag fraktade enbart hem den från där jag köpte den ~22 mil. Det som hände var då att däcket var punkterat sedan tidigare och nu hade en däckfirma (!) lagt slang i däcket av någon anledning istället för att laga det. Mycket dumt och oprofessionellt tycker jag då, det är ju inga som gör det på moderna däck längre då de inte är gjorda för det. Aja hur som haver så visste ju inte jag det just då för f.d ägaren sa att det var gjort på ett sommardäck och inte vinterdäck som satt på. Ligger väl i runt 90 då det bara säger poff och bilen börjar vingla och slänga lite otrevligt. På med varningsblinkers och in till vägkanten och påbörja däckbyte. Tjäle som det är i marken där vid tidiga vintern är ju förrädisk och i början går det bra att hissa upp bilen med bmws dålig designade originaldomkraft (den stiger upp på höjden längs med bilen). Helt plötsligt så börjar domkraften dock sjunka ner och glida åt sidan med en hyffsad fart och då dånar den också rätt in i bakdörren där och gör en buckla samt 2 repor. Jahapp tänker man då och är allmänt sur ett tag och kör vidare med punkterat däck ca 25 meter till en grusväg och byter däck där istället.
[b]Del 2[/b]
Kokningen av motorn kom också på vägen hemåt, ligger i vanlig landsvägsfart. Har precis kollat till tempmätaren som ligger normalt då och sedan en minut efter ungefär kommer det upp på informations displayen "külerwasser temperaturen" blickar snabbt till på tempmätaren som nu står på rött. Ord som inte ska yttras här går igenom mitt huvud samtidigt som jag slår igång varningsblinkers och stannar längs vägkanten och hör hur bilen kokar när jag stänger av motorn. Orkar inte gå in så mycket djupare på hela den historien förutom att säga att jag inte fick hem bilen samma dag utan fick lämna den där den började koka ungefär några mil hemmifrån. Körde den ju givetvis till en parkering som är bevakad och ställde den inte längs vägen. Tog ett tag att få den dit bara kan jag ju tala om. Dagen efter så åkte man dit i regnet och skruvade bort termostaten och då gick det att köra utan att den började koka men tempen går ju inte upp istället då men hellre det än kokande motor.
Aja, efter rekonden såg den ut såhär:
Framifrån
[img]http://img218.imageshack.us/img218/8039/dsc00982j.jpg[/img]
Bakifrån
[img]http://img402.imageshack.us/img402/3474/dsc00980s.jpg[/img]
Sidan
[img]http://img208.imageshack.us/img208/8822/dsc00979h.jpg[/img]
Efter rekonden så använder jag bilen då den fungerar bra men drar lite kylarvätska och vitryker en aning. Iaf så anväder jag den fram till jul ungefär då jag bestämmer mig för att låta den vila tills jag lagat den.
Passar på att ta med en bild invändigt här för att fylla upp :) M ratten sitter fiiint!
[img]http://img97.imageshack.us/img97/7809/dsc00946iz.jpg[/img]
[b]Del 3[/b]
Efter nyår är det dags att ta ner den till skolan igen för att påbörja arbetet med den. Det som ska göras är då:
Nya packningar till hela toppen, planing, ny vattenpump, ny nivågivare till kylaren, ny generator rem. Sedan nu i efterhand har det tillkommit att jag ska byta ventilstyrningar när jag ändå håller på sedan har jag inte kunnat hålla händerna borta utan toppen åker även på en portning. Samt nya bultar då, men det ingår ju ;)
Här har vi då kraftverket innan "operationen"
[img]http://img683.imageshack.us/img683/4064/dsc01052a.jpg[/img]
[b]Del 4[/b]
När den stod på skolan under ett "öppen dag" tillfälle så passade även någon idiot på att repa bilen, så nu har man en stor, fin repa på höger bakskärm. Ganska djup och ca 8cm lång. Inte precis osynlig om man säger så :/ "märket" ovanför repan är inget annat än en reflektion från mobilens kamerablixt.
[img]http://img708.imageshack.us/img708/7950/dsc01081.jpg[/img]
Får jag reda på vem som är den skyldige så kommer denne att bli ett par kronor fattigare och beroende på hur svårt det är att få dedär kronorna kanske även ett par tänder :) Gillar inte folk som förstör andras saker.
[b]Del 5[/b]
Hur som haver så har operationen påbörjats nu och uppdateringen som jag gör nu hände ju egentligen för ett litet tag sedan men hoppas ni orkar läsa så mycket på en gång :) Jag orkar ju trots allt skriva ;)
Börjar ju med en nollställning av motorn så blir det lättare att montera dit allt igen.
Dubbla kamaxlar, rak 6a och kamkedjedrift is the shiiiet!
[img]http://img200.imageshack.us/img200/5069/dsc01078yt.jpg[/img]
Sedan tar man ju några bilder för att komma ihåg hur allt sitter och för att kunna se före/efter resultat :)
[img]http://img10.imageshack.us/img10/830/dsc01087kb.jpg[/img]
[b]Del 6[/b]
Toppen åker av efter diverse bestyr och den ser ju sisådär lagomt sotig ut. Den har ju gått på choken mest hela tiden nu under senaste tiden utan termostat så inget kostigt med det iofs. Inte bra men inte konstigt heller. Toppackninen har någon liten brist och det ser ut som den skjutit avgaser mellan 2 cylindrar men inget tyder på vatten i förbränningsrummen, verkar ju lurt. En ordenlig tvätt behöver den också!
[img]http://img694.imageshack.us/img694/7666/dsc01104g.jpg[/img]
Del 7
Sagt och gjort så skickas toppen iväg för planing där jag säger åt dem att ta 0,5-0,6mm och där emellan tar de. 0,55 då alltså vilket ger mig ett nytt kompressionsförhållande (Wiihoo, det ökar!) Original så ligger m50b25 motorn på 10.0:1 i komp och räknat på slaglängd, borr och originalkomp så kommer det nya kompressionsförhållandet att hamna på 10,65:1 ungefär vilket inte är så illa. Ingen jätte stor skillnad, men lite är det ju alltid och dessutom kan man ju ligga och köra på 95 oktan på det kompet också (jaja, 98/99 är bättre bla, bla, bla. Prova själv att tanka drygt 80 liter och kolla hur roligt det är med en inkomst på 1050kr i månaden). Resultat:
Förbränningsrummen är fortfarande inte riktigt rena men bra mycket bättre och planingen blev ju kanon.
[img]http://img12.imageshack.us/img12/6670/dsc01126qwg.jpg[/img]
[img]http://img153.imageshack.us/img153/4148/dsc01127q.jpg[/img]
[b]Del 8[/b]
Nu har jag ju givetvis tagit bort en hel del andra grejer också som ska få sig en uppfräshning. Insugskåpa, ventilkåpa, och grenrör åker på lackning. Även alla delar till toppen så som termostathus etc åker på uppfräshning och blästring. Toppen själv tror jag att jag lämnar som den är fast lite mer noggrant tvättad.
[img]http://img651.imageshack.us/img651/1910/dsc01130o.jpg[/img]
Saker ska blästras och rengöras innan lackering!
[img]http://img140.imageshack.us/img140/3571/dsc01154k.jpg[/img]
[b]Del 9[/b]
Finkläderna på och det är dags att börja slipa i toppen. På bilden rengör jag förbränningsrummen och kanalerna med dremeln som jag har en stålborste till. Rent och fint ska det bli :)
[img]http://img716.imageshack.us/img716/3697/dsc01162p.jpg[/img]
Förbränningsrum före:
[img]http://img22.imageshack.us/img22/8804/dsc01156dd.jpg[/img]
Förbränningsrum efter:
[img]http://img25.imageshack.us/img25/297/dsc01167ja.jpg[/img]
Vad som inte syns så bra på bilderna är att portkanalerna är mycket renare också.
[img]http://img186.imageshack.us/img186/3665/dsc01164w.jpg[/img]
Nu är det dags att ta fram den riktiga slipmaskinen och börja porta! Det som ska göras är i grunden bara en matchportning på avgassidan mot grenröret, insuget behöver inte så mycket utan har riktigt bra passform redan original. Men ska ta lite där också. Det jag gör är att förbättra portens gång lite genom att ta bort vissa vassa kanter och släta ut dem lite för bättre flöde. Jag ändrar alltså inte storleken på porten ut mot förbränningsrummet för ska köra med originalventiler sedan =) Men går att öka portens storlek en hel del mot grenröret. Cirka 2mm bredare och 2mm högre blir portarna och det kanske gör sin lilla skillnad :) Vore roligt att testa i en flödesbänk men nu har man ju inte tillgång till det :/ På bilden ser ni nog vilken port som är filad, men för er med mindre skarp syn så är det den vänstra. Packningen sitter på där så man har något att jämföra med. Att tänka på är att jag inte alls är klar i den vänstra där utan har bara börjat med det grövsta, att ta upp den i storlek.
[img]http://img704.imageshack.us/img704/9927/dsc01171t.jpg[/img]
Nu kan jag ta och visa lite port för och port efter bilder =)
Före:
[img]http://img651.imageshack.us/img651/5324/dsc01175ve.jpg[/img]
Efter: (OBS! Inte helt klar men nästan)
[img]http://img218.imageshack.us/img218/4443/dsc01174ww.jpg[/img]
[img]http://img202.imageshack.us/img202/7636/dsc01179b.jpg[/img]
[b]Del 10[/b]
Här har vi lite kåpor, insug och grenrör. Grenrören är färdiga på bilden, lackade i mattsvart värmetålig färg. Inte så mycket för looken utan bara för hållbarhet och rostskäl. Kåporna har fått sin grund där men kommer inte alls se ut så när de är färdiga och insuget är inte ens påbörjat :)
[img]http://img205.imageshack.us/img205/92/dsc01181ai.jpg[/img]
[b]Del 11[/b]
Nu idag (13/2) så är nästan all lack klar, bara klarlacken kvar och jag bjuder på några små smakprov innan morgondagens färdiga resultat :)
Vetnilkåpan helt utan klarlack så finishen är ju rätt kass:
[img]http://img89.imageshack.us/img89/5508/dsc01212s.jpg[/img]
INTE NÖJD ALLS! Det blev rinningar på oljepåfyllningslocket och det är ju inte snyggt för 5öre... Blir så när man stressar :/ Aja, ska se om man lyckas slipa ner rinningarna imorgon annars blir locket silver, och det får väl så lov att duga även om det inte är förstahandsvalet. Bjuder iaf på ett smakprov men även det utan klarlack:
[img]http://img709.imageshack.us/img709/9443/dsc01213ao.jpg[/img]
Idag blev man då klar med lacken på alla delar förutom de som ska blästras. Alla grejer som ska blästras kommer att få sin behandling imorgon Så det löser sig det med. Blev klar med portningen också, eller det mesta iaf. Alla avgaskanaler är klara och insug är nästan fixade de med. Portarna ut mot förbränningsrummen är färdiga (Har inte gjort så värst mycket alls med storleken, bara slätat ut och tagit bort alla konstiga kanter som inte behövdes Blev faktiskt riktigt bra! Till bilderna och bildbeskrivningar!
Hade tyvärr lite dåligt med slippapper (hade för grovt) och det gick inte så bra att slipa bort rinningarna från oljepåfyllingslocket men skam den som ger sig! Passade på att göra något lite annorlunda istället Nu är locket tvåfärgat istället, var ganska drygt att skära maskeringen och blev väl inte 100% symmetriskt precis men jag är faktiskt ganska nöjd ändå.
Silver och svart fick det bli, passar nog faktiskt bättre mot kåpan dedär än helsvart. Vad tycks? UTAN KLARLACK DÄR!
Så, där var det lite smakprov på det, nu kan jag ta och visa lite portar innan jag går tillbaka till hur lacken blev Det är bra att variera!
Insugsportar. Fanns en del att jämna till, även om det inte är stora saker alls utan bara små kanter. Riktigt bra gjort från tillverkaren redan faktiskt! Men lite går det alltid att förfina
Avgasport. Där är det filat aningen mer, men in mot förbränningsrummen är det inte tagit så mycket utan samma visa som på insug att det är utjämnat. Storleken går jämt med sätet och det är sätet som begränsar nu, inget annat Som det ska vara!
6st avgasportar. Alla är riktigt lika varandra, så det får man väl säga att det blev lyckat Nu ska den snart lämnas in och förhoppningsvis blir de färdiga med styrningarna och sätena fort.
Ett färdigt förbränningsrum med lite nedsyn i kanalerna. Första gången i livet jag portar en topp och tycker resultatet ä ser ganska så bra ut faktiskt Vad tycker ni där ute då?
Åter till lacken, nu blir det bilder med där klarlacken är på!
Det som lackades först var insuget, och det är också de första bilderna som är på insuget Värt att tänka på är att förjobbet inte är så jätte noga utfört utan bara slipat tort (400) och tvättat. Hade inte så mycket papper att slipa med och det är ju ändå "bara" ett insug. Ytan är ganska grov så lacken är ju lite appelsinskal men duger helt klart. Betydligt bättre än original är det Värt att tänka på är också att det är lackat inne på en plåtverkstad så skitigt är det ju, väldigt skitigt. Men nästan ingen damm som landat i lacken alls så är faktiskt ganska så fint ändå Aja, bilderna får tala för sig själva.
Blankt blir det ju Varit noggrann med lackeringen iaf och inte stressat igenom det. Resultatet är helt klart godkänt. Vad tyckes?
Sedan blev det dags för motorkåpor och locket då Resultatet där blev också bra, lite bättre än insuget dessutom. Helt okej för en garagelackering deluxe! (Deluxe i dålig mening där då )
Tar väl med lite närbilder också när man ändå håller på.
Insugskåpan
Bjuder på en liknande bild på ventilkåpan som jag tog när den var utan klarlack. Ganska stor skillnad där.
Självklart lite andra bilder på den också
Metalliceffekt! Det är schnyggt!
Det är också ganska så blankt
Nu får det räcka med lackbilder. Det var allt för idag, nu kommer det nog vara ganska lugnt här i tråden i någon vecka eller så. Men håll gärna igång den ändå, alltid roligt att höra lite åsikter och få konstruktiv kritik!
Avslutar med en bild som visar hur insuget är filat för tillfället.
Det Får duga för idag. Det är ju inget stort projekt som synes men det är ju detaljerna som gör helheten =) Det ska vara snyggt under locken med!
EDIT!: Var ju smidig nog att glömma bort locket! Såhär blev det med klarlacken på
Peace!