Epa/ A-traktor Tråden

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
LudiX
L33T kr3W
Inlägg: 385
Blev medlem: 18 maj 2009, 18:23
Ort: Vittinge

Inlägg av LudiX »

riejumannen skrev:dött de blev här i traktor tråden då :P
kan väl liva upp den litte med å säga att ja sålde min kära 140 för några veckor sen :)
åfan,hur går det med 745an då? är den besiktad?
Små Modifieringar,Stora Resultat!
senda_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 27 augusti 2008, 18:40

Inlägg av senda_ »

riejumannen skrev:dött de blev här i traktor tråden då :P
kan väl liva upp den litte med å säga att ja sålde min kära 140 för några veckor sen :)
langa film på när du sladdar som du sa då :D helst inte på kvällen som alla andra filmer så att man inte ser något :P
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Senda_ skrev:
riejumannen skrev:
Senda_ skrev:är det ingen som kan filma när de är ute och sladdar ? :P
ska nog kunna fixa det :P
när ? :D


fyfan vad traktorer säljs nu, har mailat ett flertal o det säljs seriöst på någon dag. hoppas det kommer nya och fler till våren/sommaren :)
Inte så konstigt med tanke på att alla som tagit EU-kortet nu får byta in sitt körkort mot ett AM och köra A-traktor.
Testade och lägga ut min till salu här på TSR och det var rätt många som var intresserade, bland annat du om jag inte minns fel? :)
Men får ta och lägga ut den på blocket när man ordnat bättre bilder osv. Tror inte det kommer bli allt för svårt och få sålt den. :)

Tänkte även passa på och ordna lite filmer nu när det är så pass mycket snö men kan inte få ut den ur parkeringen längre, haha!
Traktorn som skottat har varit så shysst och lagt skit mycket snö precis bakom... Och på sidorna är det snö upp till knät. :roll:
senda_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 27 augusti 2008, 18:40

Inlägg av senda_ »

Tomaz skrev:
Senda_ skrev:
riejumannen skrev: ska nog kunna fixa det :P
när ? :D


fyfan vad traktorer säljs nu, har mailat ett flertal o det säljs seriöst på någon dag. hoppas det kommer nya och fler till våren/sommaren :)
Inte så konstigt med tanke på att alla som tagit EU-kortet nu får byta in sitt körkort mot ett AM och köra A-traktor.
Testade och lägga ut min till salu här på TSR och det var rätt många som var intresserade, bland annat du om jag inte minns fel? :)
Men får ta och lägga ut den på blocket när man ordnat bättre bilder osv. Tror inte det kommer bli allt för svårt och få sålt den. :)

Tänkte även passa på och ordna lite filmer nu när det är så pass mycket snö men kan inte få ut den ur parkeringen längre, haha!
Traktorn som skottat har varit så shysst och lagt skit mycket snö precis bakom... Och på sidorna är det snö upp till knät. :roll:
ja jag va intresserad :D skulle nog köpt den om det var vår, fast jag väntar istället till våren /sommaren och ser om det kommer finare.

jag tror att du seriöst för sålt den på 1 dag om du lägger in den på blocket
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres
Inlägg: 1454
Blev medlem: 9 december 2007, 17:46
Ort: Karlstad

Inlägg av riejumannen »

LudiX skrev:
riejumannen skrev:dött de blev här i traktor tråden då :P
kan väl liva upp den litte med å säga att ja sålde min kära 140 för några veckor sen :)
åfan,hur går det med 745an då? är den besiktad?
den står fortfarande i en verkstad så den är inte bessad än, har inte tid med den :P
Fuck you i'm from sweden
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Senda_ skrev:
Tomaz skrev:
Senda_ skrev: när ? :D


fyfan vad traktorer säljs nu, har mailat ett flertal o det säljs seriöst på någon dag. hoppas det kommer nya och fler till våren/sommaren :)
Inte så konstigt med tanke på att alla som tagit EU-kortet nu får byta in sitt körkort mot ett AM och köra A-traktor.
Testade och lägga ut min till salu här på TSR och det var rätt många som var intresserade, bland annat du om jag inte minns fel? :)
Men får ta och lägga ut den på blocket när man ordnat bättre bilder osv. Tror inte det kommer bli allt för svårt och få sålt den. :)

Tänkte även passa på och ordna lite filmer nu när det är så pass mycket snö men kan inte få ut den ur parkeringen längre, haha!
Traktorn som skottat har varit så shysst och lagt skit mycket snö precis bakom... Och på sidorna är det snö upp till knät. :roll:
ja jag va intresserad :D skulle nog köpt den om det var vår, fast jag väntar istället till våren /sommaren och ser om det kommer finare.

jag tror att du seriöst för sålt den på 1 dag om du lägger in den på blocket
1 dag? Nja, fick sålt den 3min efter att annonsen las ut på blocket. ;)
Tyvärr starta den inte när den såldes, men skönt och bli av med den så man kan fixa med det nya projektet nu. :)

Nån som vet om man måste ha dubbla lådor när man besiktigar en A-traktor?
Flera A-traktorer har ju gått igenom med enkla lådor som är spärrade men detta är tydligen inte lagligt enligt polisen...
Lite konstigt att besiktningen tillåter en enkel låda som är spärrad men enligt polisen är det krav på dubbla lådor.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Japp man måste ha dubbla

Alla som påstår att traktorn är besiktad med enkellåda ljuger, de är bara för att dom vill få sålt trallan.

Går dock att besikta med enkellåda men då måste man dreva ner lådan och de är varken enkelt eller billigt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:Japp man måste ha dubbla

Alla som påstår att traktorn är besiktad med enkellåda ljuger, de är bara för att dom vill få sålt trallan.

Går dock att besikta med enkellåda men då måste man dreva ner lådan och de är varken enkelt eller billigt.
Nej, det finns faktiskt dem som besiktigat sina A-traktorer med enkla lådor som är spärrade + varvtalsregulator. Hur dem gått igenom har jag ingen aning om, tyckte det var väldigt konstigt jag med, därför jag fråga om dubbla lådor verkligen var ett krav vid besiktningen. :)

Förstår inte riktigt varför det är krav på dubbla lådor, man skulle ju kunna få traktorn och gå exakt 30km/h med en enkel låda.
Min som jag hade gick exakt 30km/h och den hade en enkel låda...
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

Tomaz skrev:
bensinskalle skrev:Japp man måste ha dubbla

Alla som påstår att traktorn är besiktad med enkellåda ljuger, de är bara för att dom vill få sålt trallan.

Går dock att besikta med enkellåda men då måste man dreva ner lådan och de är varken enkelt eller billigt.
Nej, det finns faktiskt dem som besiktigat sina A-traktorer med enkla lådor som är spärrade + varvtalsregulator. Hur dem gått igenom har jag ingen aning om, tyckte det var väldigt konstigt jag med, därför jag fråga om dubbla lådor verkligen var ett krav vid besiktningen. :)

Förstår inte riktigt varför det är krav på dubbla lådor, man skulle ju kunna få traktorn och gå exakt 30km/h med en enkel låda.
Min som jag hade gick exakt 30km/h och den hade en enkel låda...
Det beror på att man måste ändra utväxlingen. Dom anser att det är för lätt att ändra så den går fortare om man bara har varvregg tex
Bild
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

maximannen skrev:
Tomaz skrev:
bensinskalle skrev:Japp man måste ha dubbla

Alla som påstår att traktorn är besiktad med enkellåda ljuger, de är bara för att dom vill få sålt trallan.

Går dock att besikta med enkellåda men då måste man dreva ner lådan och de är varken enkelt eller billigt.
Nej, det finns faktiskt dem som besiktigat sina A-traktorer med enkla lådor som är spärrade + varvtalsregulator. Hur dem gått igenom har jag ingen aning om, tyckte det var väldigt konstigt jag med, därför jag fråga om dubbla lådor verkligen var ett krav vid besiktningen. :)

Förstår inte riktigt varför det är krav på dubbla lådor, man skulle ju kunna få traktorn och gå exakt 30km/h med en enkel låda.
Min som jag hade gick exakt 30km/h och den hade en enkel låda...
Det beror på att man måste ändra utväxlingen. Dom anser att det är för lätt att ändra så den går fortare om man bara har varvregg tex
Finns dem som gått igenom besiktningen med enkellåda pga okunnig personal osv, har en kompis som har en duett va bland de första a-traktorerna i sverige den är besiktigad med enkellåda.
Men som sagt måste såklart vara dubblalådor på den om man ska kunna besiktiga den igen om det blir ombess.
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

volvo_adde skrev:
maximannen skrev:
Tomaz skrev: Nej, det finns faktiskt dem som besiktigat sina A-traktorer med enkla lådor som är spärrade + varvtalsregulator. Hur dem gått igenom har jag ingen aning om, tyckte det var väldigt konstigt jag med, därför jag fråga om dubbla lådor verkligen var ett krav vid besiktningen. :)

Förstår inte riktigt varför det är krav på dubbla lådor, man skulle ju kunna få traktorn och gå exakt 30km/h med en enkel låda.
Min som jag hade gick exakt 30km/h och den hade en enkel låda...
Det beror på att man måste ändra utväxlingen. Dom anser att det är för lätt att ändra så den går fortare om man bara har varvregg tex
Finns dem som gått igenom besiktningen med enkellåda pga okunnig personal osv, har en kompis som har en duett va bland de första a-traktorerna i sverige den är besiktigad med enkellåda.
Men som sagt måste såklart vara dubblalådor på den om man ska kunna besiktiga den igen om det blir ombess.
Måste inte va dubbla, går att dreva om, men många väljer dubbla lådor på grund av att det är sjukt mycket enklare och billigare :D
Bild
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Okej, får ta och fråga besiktningen lite så man vet hur noga dem är med det där. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ja dom få gånger man får igenom en tralla med enkellåda så är besiktningspersonalen inkompetent, snälla eller mutade ;)

En a-traktor ska gå i 30 på det varvtal där maxeffekt tas ut! Därför är de omöjligt med en original enkellåda för då snurrar motorn bara ca 2000 varv på 2:ans växel när man kör i 30.

Detta är dagens specifikationer, förr i tiden såg de annorlunda ut och de finns vissa traktorer och epor som besiktades med enkellåda och dom kunde gå betydligt fortare.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

Tomaz skrev:Okej, får ta och fråga besiktningen lite så man vet hur noga dem är med det där. :)
Dom är stenhårda med det, traktorn måste varva 5400 i max 30 om du kör en b230f tex. Om du kommer med enkellåda och den varvar ca 1600 i 30 så lär dom ju märka skillnad. Och till de dubbla lådorna så måste du ha ett intyg med underskrift och tele nr från en legitimerad verkstad som har kollat på lådorna och vet att de är lagligt spärrade.
Bild
alexanderfinnsbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 31 juli 2009, 21:12

Inlägg av alexanderfinnsbo »

Någon som kommer in på www.epatraktor.org gör inte ja iaf :P
Pekkari13
Elmoped
Inlägg: 149
Blev medlem: 26 april 2009, 12:59
Ort: Kiruna

Inlägg av Pekkari13 »

alexanderfinnsbo skrev:Någon som kommer in på www.epatraktor.org gör inte ja iaf :P
du är inte ensam om de, kmr inte heller in :)
alexanderfinnsbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 31 juli 2009, 21:12

Inlägg av alexanderfinnsbo »

okej vet du vad felet är, har dom lagt ner sidan eller för dem bara ngn uppdatering?
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Då var det nästan helt klart nu, blir en Volvo 240 GL att bygga om till A-traktor, vet ni nån som har en billig sån till salu så PMa!

Bygger den bara för att ha något och ta mig till skolan med, buss är dyrare än bensinen, hehe.
Och så är det ju självklart mycket bekvämare med A-traktor. :)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Tomaz skrev:Då var det nästan helt klart nu, blir en Volvo 240 GL att bygga om till A-traktor, vet ni nån som har en billig sån till salu så PMa!

Bygger den bara för att ha något och ta mig till skolan med, buss är dyrare än bensinen, hehe.
Och så är det ju självklart mycket bekvämare med A-traktor. :)
Kolla på Blocket, finns trillioner av dem där.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

Tomaz skrev:Då var det nästan helt klart nu, blir en Volvo 240 GL att bygga om till A-traktor, vet ni nån som har en billig sån till salu så PMa!

Bygger den bara för att ha något och ta mig till skolan med, buss är dyrare än bensinen, hehe.
Och så är det ju självklart mycket bekvämare med A-traktor. :)
Då undrar jag varför sålde du då din andra om du bara skulle åka å ta dig till skolan me den? :?
Nu lär de ju ta ett tag å fixa en egen å hålla på lixom.
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

volvo_adde skrev:
Tomaz skrev:Då var det nästan helt klart nu, blir en Volvo 240 GL att bygga om till A-traktor, vet ni nån som har en billig sån till salu så PMa!

Bygger den bara för att ha något och ta mig till skolan med, buss är dyrare än bensinen, hehe.
Och så är det ju självklart mycket bekvämare med A-traktor. :)
Då undrar jag varför sålde du då din andra om du bara skulle åka å ta dig till skolan me den? :?
Nu lär de ju ta ett tag å fixa en egen å hålla på lixom.
Den köpte jag för samma sak, ta mig fram och tillbaks.
Sen krångla den väldigt mycket och startade inte på morgonen när man skulle iväg...
Till slut vägra den starta och jag hade ingen lust och meka ute i -15 grader så därför sålde jag den.
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

Tomaz skrev:
volvo_adde skrev:
Tomaz skrev:Då var det nästan helt klart nu, blir en Volvo 240 GL att bygga om till A-traktor, vet ni nån som har en billig sån till salu så PMa!

Bygger den bara för att ha något och ta mig till skolan med, buss är dyrare än bensinen, hehe.
Och så är det ju självklart mycket bekvämare med A-traktor. :)
Då undrar jag varför sålde du då din andra om du bara skulle åka å ta dig till skolan me den? :?
Nu lär de ju ta ett tag å fixa en egen å hålla på lixom.
Den köpte jag för samma sak, ta mig fram och tillbaks.
Sen krångla den väldigt mycket och startade inte på morgonen när man skulle iväg...
Till slut vägra den starta och jag hade ingen lust och meka ute i -15 grader så därför sålde jag den.
okej hade bara för mig att det inte var några fel på den som det stod i annonsen men kanske har förväxlat de.
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

volvo_adde skrev:
Tomaz skrev:
volvo_adde skrev:Då undrar jag varför sålde du då din andra om du bara skulle åka å ta dig till skolan me den? :?
Nu lär de ju ta ett tag å fixa en egen å hålla på lixom.
Den köpte jag för samma sak, ta mig fram och tillbaks.
Sen krångla den väldigt mycket och startade inte på morgonen när man skulle iväg...
Till slut vägra den starta och jag hade ingen lust och meka ute i -15 grader så därför sålde jag den.
okej hade bara för mig att det inte var några fel på den som det stod i annonsen men kanske har förväxlat de.
Du har nog förstått det lite fel. :)

Jag la ut en intressekoll här på Twostrokerider för att jag hade hittat en annan A-traktor och när jag la ut intressekollen funkade min och hade inga större fel, men sen togs den bort och jag bestämde mig för att behålla den.

Ungefär en vecka senare sluta den starta och man blir ju sjukt irriterad och trött på den efter att ha mekat med den 2-3 timmar ute i parkeringen och den fortfarande inte startar.
Så då la jag ut en annons på Blocket och det var då den blev såld, i den annonsen stod det att den säljes i befintligt skick och att den inte startar för tillfället.
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

Tomaz skrev:
volvo_adde skrev:
Tomaz skrev: Den köpte jag för samma sak, ta mig fram och tillbaks.
Sen krångla den väldigt mycket och startade inte på morgonen när man skulle iväg...
Till slut vägra den starta och jag hade ingen lust och meka ute i -15 grader så därför sålde jag den.
okej hade bara för mig att det inte var några fel på den som det stod i annonsen men kanske har förväxlat de.
Du har nog förstått det lite fel. :)

Jag la ut en intressekoll här på Twostrokerider för att jag hade hittat en annan A-traktor och när jag la ut intressekollen funkade min och hade inga större fel, men sen togs den bort och jag bestämde mig för att behålla den.

Ungefär en vecka senare sluta den starta och man blir ju sjukt irriterad och trött på den efter att ha mekat med den 2-3 timmar ute i parkeringen och den fortfarande inte startar.
Så då la jag ut en annons på Blocket och det var då den blev såld, i den annonsen stod det att den säljes i befintligt skick och att den inte startar för tillfället.
okej okej då förstår jag kollade bara på den när det var intressekoll :)
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

Tomaz skrev:Då var det nästan helt klart nu, blir en Volvo 240 GL att bygga om till A-traktor, vet ni nån som har en billig sån till salu så PMa!

Bygger den bara för att ha något och ta mig till skolan med, buss är dyrare än bensinen, hehe.
Och så är det ju självklart mycket bekvämare med A-traktor. :)
Har dubbla lådor om du vill hyra till bess?
Bild
Pekkari13
Elmoped
Inlägg: 149
Blev medlem: 26 april 2009, 12:59
Ort: Kiruna

Inlägg av Pekkari13 »

alexanderfinnsbo skrev:okej vet du vad felet är, har dom lagt ner sidan eller för dem bara ngn uppdatering?
har ingen aning faktiskt
alexanderfinnsbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 31 juli 2009, 21:12

Inlägg av alexanderfinnsbo »

nu är ju iaf epatraktor.org sidan uppe igen men med annan domän skulle ja tro.

hahah riktig lirare de här iaf http://www.blocket.se/vasterbotten/Kapa ... ?ca=15&w=3 ;)
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

kan man göra ngt så min b23a inte drar så mkt soppa börjar bli dyrt o åka runt o sladda??tacksam för snabba svar?? :)
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

Tobbe_gp1 skrev:kan man göra ngt så min b23a inte drar så mkt soppa börjar bli dyrt o åka runt o sladda??tacksam för snabba svar?? :)
Gasa mindre å varva mindre finns inte mycket annat att göra åt saken xD
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

tack för svar.men åh då är det inte lika kul o köra.XD
'
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

Tobbe_gp1 skrev:tack för svar.men åh då är det inte lika kul o köra.XD
'
Mjo men finns inget annat att göra åt saken vet själv att det lätt går åt en tank på en dag om man är lite gasglad i vinterväglag (A)
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

aa vet .men vart kan man köpa varvreg?
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

Tobbe_gp1 skrev:aa vet .men vart kan man köpa varvreg?
http://www.webshop.bertilssonautoelectr ... ductid=369

Där har du en sidan som är bra har beställt därifrån själv =)
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

okej tack för hjälpen.
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

Tobbe_gp1 skrev:okej tack för hjälpen.
lugnt lugnt, nyss skaffat traktor eller? såg att du bor i nkpg med.
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Skriv svar