hahahah så sant xDWeckis skrev:Lillnick..
Ryck bort dom där stora mätarna så spar du 3kg till...
Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
hahahah så sant xDWeckis skrev:Lillnick..
Ryck bort dom där stora mätarna så spar du 3kg till...
Har faktiskt inga större planer på att fixa med motorn för att behålla den så original som möjligt (motormässigt) men har hört att dem motorerna inte tar nån stryk om man chippar dem som vissa andra gör så det är mycket möjligt att jag chipp trimmar den ändå.Henry skrev:Tomaz skrev:Mjo, blir troligtvis 1.8T motorn, dem går nog bra dem med.Henry skrev: Toyota Supra Mkiv finns som vänsterstyrd också. Men ja, det är lite knepigare då vi har högertrafik i Sverige. Förvisso en vanesak men omkörningar kan vara riktigt jobbiga att genomföra, ja.
Köp absolut inte en A4 med 6a. Drar mycket bensin (Även Olja) och är allmänt dyra i drift. Satsa på en 1.8T istället.
Chipp = ca 200hk.
Tomaz skrev:Har faktiskt inga större planer på att fixa med motorn för att behålla den så original som möjligt (motormässigt) men har hört att dem motorerna inte tar nån stryk om man chippar dem som vissa andra gör så det är mycket möjligt att jag chipp trimmar den ändå.Henry skrev:Tomaz skrev: Mjo, blir troligtvis 1.8T motorn, dem går nog bra dem med.
Chipp = ca 200hk.
Men allt sånt görs i skolan så man kan få lite hjälp osv.
Karossen är jätte bra på A4, det är framvagnen som har en väldigt konstig uppbyggnad.Skåningens-handelsbod skrev:Så sant. Karosserna kan vara helruttna men snurrorna går lika bra som om bilen var ny. Det gäller flertalet VAG-motorer, dock EJ vissa dieselmotorer som bl.a. den LT31, den är rena skiten.
Känner vi till, bytte oljepump på en sån jävel. fy fan vad trångt allt satt.Henry skrev:Karossen är jätte bra på A4, det är framvagnen som har en väldigt konstig uppbyggnad.Skåningens-handelsbod skrev:Så sant. Karosserna kan vara helruttna men snurrorna går lika bra som om bilen var ny. Det gäller flertalet VAG-motorer, dock EJ vissa dieselmotorer som bl.a. den LT31, den är rena skiten.
Blev lite fel, menade att allt som går och göra i skolan görs där så man får hjälp men en sån sak som att chippa den går inte göra där, nej.Henry skrev:Tomaz skrev:Har faktiskt inga större planer på att fixa med motorn för att behålla den så original som möjligt (motormässigt) men har hört att dem motorerna inte tar nån stryk om man chippar dem som vissa andra gör så det är mycket möjligt att jag chipp trimmar den ändå.Henry skrev:
Chipp = ca 200hk.
Men allt sånt görs i skolan så man kan få lite hjälp osv.
Nopp, VAG's 1.8T är riktigt bra motorer.
Sedan har A4an i själv några svaga punkter, men motorn är riktigt bra.
Jag tvivlar dock på att eran skola har mjukvara så att man kan optimera en bil?
det är jävligt skumt och köraerik_94 skrev:beklagar men har tänkt på det där med importerade japanare...dom e ju högerstyrda, någon som kört det? borde inte det va skit jobbigt vid omkörningar? lr ännu värre, tänk om man ska hämta mat på typ donken! behöva klätra till andra sidan xDbeno skrev:själv funderar jag på en toyota supra , morsan fick ju bort i november 2009 så jag ska få pengar från hennes försäkring , säger inte summan men en bra bit över 100.000 kr
Men perfekt för banracingHashkakan skrev:det är jävligt skumt och köraerik_94 skrev:beklagar men har tänkt på det där med importerade japanare...dom e ju högerstyrda, någon som kört det? borde inte det va skit jobbigt vid omkörningar? lr ännu värre, tänk om man ska hämta mat på typ donken! behöva klätra till andra sidan xDbeno skrev:själv funderar jag på en toyota supra , morsan fick ju bort i november 2009 så jag ska få pengar från hennes försäkring , säger inte summan men en bra bit över 100.000 kr
Beror ju helt på vilka effekter man ska upp i Men en bra motor är det, går inte så dyrt heller Ett problem med vagmotorerna är att tändspolarna är väldigt känsliga för fukt, en motortvätt och det är inga ovanligheter att en spole går åt helskotta då. Rent allmänt så har de haft lite problem med spolarna men annars så är faktiskt motorn en riktigt trevlig pjäs, och bara för att jag sagt detta betyder det ju såklart inte att alla har problemHenry skrev:Tomaz skrev:Har faktiskt inga större planer på att fixa med motorn för att behålla den så original som möjligt (motormässigt) men har hört att dem motorerna inte tar nån stryk om man chippar dem som vissa andra gör så det är mycket möjligt att jag chipp trimmar den ändå.Henry skrev:
Chipp = ca 200hk.
Men allt sånt görs i skolan så man kan få lite hjälp osv.
Nopp, VAG's 1.8T är riktigt bra motorer.
Sedan har A4an i själv några svaga punkter, men motorn är riktigt bra.
Jag tvivlar dock på att eran skola har mjukvara så att man kan optimera en bil?
Bra och veta, så kan man t.ex. lägga en plast påse över tändspolen när man tvättar motorn (om man gör det), tycker det är bättre att ta varmt vatten på en trasa och torka av motorn, men det gör man ju som man vill.chifen skrev:Beror ju helt på vilka effekter man ska upp i Men en bra motor är det, går inte så dyrt heller Ett problem med vagmotorerna är att tändspolarna är väldigt känsliga för fukt, en motortvätt och det är inga ovanligheter att en spole går åt helskotta då. Rent allmänt så har de haft lite problem med spolarna men annars så är faktiskt motorn en riktigt trevlig pjäs, och bara för att jag sagt detta betyder det ju såklart inte att alla har problemHenry skrev:Tomaz skrev: Har faktiskt inga större planer på att fixa med motorn för att behålla den så original som möjligt (motormässigt) men har hört att dem motorerna inte tar nån stryk om man chippar dem som vissa andra gör så det är mycket möjligt att jag chipp trimmar den ändå.
Men allt sånt görs i skolan så man kan få lite hjälp osv.
Nopp, VAG's 1.8T är riktigt bra motorer.
Sedan har A4an i själv några svaga punkter, men motorn är riktigt bra.
Jag tvivlar dock på att eran skola har mjukvara så att man kan optimera en bil?
Weckis skrev:Kul att se ni gillar VAG...
Men så jäääävla dyra att bygga om...
Japs bilarna e betydligt billigare att trimma.. Supra & Skyline e riktigt bra å billiga att bygga om..
Jajajajaja Än har jag den kvar, men snart ska den bort!!Färdigbyggd!!
Har jag bevittnat något historiskt nu? Eller drömmer jag? Nä, jag måste fan vara hög, det här händer inte... Eller? nä...Henry skrev:Weckis skrev:Kul att se ni gillar VAG...
Men så jäääävla dyra att bygga om...
Japs bilarna e betydligt billigare att trimma.. Supra & Skyline e riktigt bra å billiga att bygga om..
Jajajajaja Än har jag den kvar, men snart ska den bort!!Färdigbyggd!!
Hahhaa, vi är ju MK4 homies!
Men som jag sa, den kräver 4-hjuls bromsprovare på SBP, måste tas med flakbärgare, mm. Så kan man slippa 4WD på A4 så är det bra. plus att OM Quattron pajar, så är det dags att ta ut ett mindre banklån.chifen skrev:Det är ju mekanisk på a4 (torsendiff) och den funkar mycket bra Om du tittat på a3 så har den haldex. Men a4 funkar fint och fyrhjulsdriften funkar kanon, den driver ju konstant på alla fyra men om du inte behöver fyrhjulsdrift vet jag inte om jag vill rekomendera det heller, spec inte om det är förstabilen. Det drar ju mer soppa med fyrhjulsdriften, vilket är värt att tänka på så skatten kommer vara högre den med.
Det är separata tändspolar så blir ju 4 ställen att täta och de sitter ju under en kåpa också. Värt att tänka på är att inte bara skylla själva toppen på spolen utan även se till att det inte kommer ner något vatten i hålet.
Hahahaha. Man kan aldrig veta nästa drag i schack..chifen skrev:Har jag bevittnat något historiskt nu? Eller drömmer jag? Nä, jag måste fan vara hög, det här händer inte... Eller? nä...Henry skrev:Weckis skrev:Kul att se ni gillar VAG...
Men så jäääävla dyra att bygga om...
Japs bilarna e betydligt billigare att trimma.. Supra & Skyline e riktigt bra å billiga att bygga om..
Jajajajaja Än har jag den kvar, men snart ska den bort!!Färdigbyggd!!
Hahhaa, vi är ju MK4 homies!
Weckis skrev:Hahahaha. Man kan aldrig veta nästa drag i schack..chifen skrev:Har jag bevittnat något historiskt nu? Eller drömmer jag? Nä, jag måste fan vara hög, det här händer inte... Eller? nä...Henry skrev:
Hahhaa, vi är ju MK4 homies!
Henry + Weckis = SANT
Men man ska inte vara långsint, blir bara tråkigt att leva då...
Har du kollat beg-guiden på autopower.se?Henry skrev:Dubbelpost men jag hoppas att jag inte får nackskott för detta.
Chifen, om jag inte minns fel har du en E34? Eller är det en E30?
Ska nämligen köpa en 525 på fredag, vet du något speciellt förutom det "vanliga" man ska kolla på?
Tuta skrev:Har du kollat beg-guiden på autopower.se?Henry skrev:Dubbelpost men jag hoppas att jag inte får nackskott för detta.
Chifen, om jag inte minns fel har du en E34? Eller är det en E30?
Ska nämligen köpa en 525 på fredag, vet du något speciellt förutom det "vanliga" man ska kolla på?
e34 525 med m50b25 motorn har jag. Just motorn är en riktig pärla, håller riktigt bra, inte alls så dyra delar som rykten heller och att det är kamkedja gör det ju bara bättre. Hur långt har den gått? Vattenpumpen är väl iprincip den enda svagheten på motorn och den kan få för sig att ge upp efter ett tag då det sitter ett skovelhjul av plast på dem. Vad är det för årsmodell? Ge mig lite mer info så blir det lättare att säga något specifikt. Sak du köpa en äldre med m20 är det lite annat, det är en svagare konstruktion med 12ventils topp som är mycket känsligare för värme och varv dessutom, den är inte dålig men den är bra mycket känsligare än m50.Henry skrev:Dubbelpost men jag hoppas att jag inte får nackskott för detta.
Chifen, om jag inte minns fel har du en E34? Eller är det en E30?
Ska nämligen köpa en 525 på fredag, vet du något speciellt förutom det "vanliga" man ska kolla på?
Du får terra honom så han svarar då!! Du e bra på detHenry skrev:Weckis skrev:Hahahaha. Man kan aldrig veta nästa drag i schack..chifen skrev: Har jag bevittnat något historiskt nu? Eller drömmer jag? Nä, jag måste fan vara hög, det här händer inte... Eller? nä...
Henry + Weckis = SANT
Men man ska inte vara långsint, blir bara tråkigt att leva då...
Haha, precis! =)
Hänt något schyst med din på sistonde?
Jag har fått nys om ett par BBS RS 16", skulle sitta riktigt bra på Golfen. Synd bara att han som äger dem är så svår att få tag på....
Tack så mycket!chifen skrev:*massa text*
Köper man en 518 får man fan skylla sig själv. Att hitta en mer undermotoriserad bil är riktigt svårt.Skåningens-handelsbod skrev:Usch för B*W, hade en 518i för nåt år sedan. 1,6 liter milen i stadstrafik plus att vattenpumpen gav upp, läckte som ett jävla såll, så köpte för 5000 och sålde för 3, bara för att bli av med skiten - snabbt! Sedan efter det köpte vi tryggheten självt - en volvo 740.
Haha, terra är min specialitet. Minns back in the days vad trevligt vi hade det här! =DWeckis skrev: Du får terra honom så han svarar då!! Du e bra på det
Händer hela tiden ju, en massa skit som ska på inom kort..
Brembo bromsar ligger å väntar, bara att få tag på slitzzzzzade skivor. Kolfiberhuv, Skinnstolar, R32 ratten-växelspak-pedaler likaså. Hajfena, Plasmamätare mm kom tomtejäkeln med "börjar faktisk få tillbaka tron om honom nu....".
19" med 225-40 har Däckonomen fixat fram nu. Motorn får vänta ett tag, men 1,8l Passat motor med Neuspeed preppning finns, bara att orka sätta dit skiten..
Blir aldrig mer nån B*W-jävel i detta hushåll - någonsin.Henry skrev:Tack så mycket!chifen skrev:*massa text*
Är ett gammalt härke jag ska köpa, en 525 -89. Dvs M20. Men den har skinninredning, elhissar osv samt nya sommar och vinterdäck och jag får pröjsa 2k. Så jag ser ingen anledning till att inte köpa den då man kan få 2-3k för bara skinn inredningen.
M20 är ju väldigt känsliga för värme ja. Men den ska främst köras som isbil så kylningen till fronten kommer vara fixad. Samt att det går ju relativt fort på isen så fartvinden kyler den ju med.
E34an ska ju vara riktigt kul som "sladd"-bil ja. Att den är så lång är ju bara bra, då är den ju lättare att kontrollera på bredden.
Men jag köper nog bilen sen lär du få lite frågor om det är något knepigt när jag väl har den hemma, haha.
Köper man en 518 får man fan skylla sig själv. Att hitta en mer undermotoriserad bil är riktigt svårt.Skåningens-handelsbod skrev:Usch för B*W, hade en 518i för nåt år sedan. 1,6 liter milen i stadstrafik plus att vattenpumpen gav upp, läckte som ett jävla såll, så köpte för 5000 och sålde för 3, bara för att bli av med skiten - snabbt! Sedan efter det köpte vi tryggheten självt - en volvo 740.
Haha, terra är min specialitet. Minns back in the days vad trevligt vi hade det här! =DWeckis skrev: Du får terra honom så han svarar då!! Du e bra på det
Händer hela tiden ju, en massa skit som ska på inom kort..
Brembo bromsar ligger å väntar, bara att få tag på slitzzzzzade skivor. Kolfiberhuv, Skinnstolar, R32 ratten-växelspak-pedaler likaså. Hajfena, Plasmamätare mm kom tomtejäkeln med "börjar faktisk få tillbaka tron om honom nu....".
19" med 225-40 har Däckonomen fixat fram nu. Motorn får vänta ett tag, men 1,8l Passat motor med Neuspeed preppning finns, bara att orka sätta dit skiten..
Vill också ha skinn i min Mk4, är riktigt nice. 19"? Shit, riktigt fläskigt.
Vad blir det efter då? En riktigt R32?
Ok, det var ju intressant att höra......eller något.Skåningens-handelsbod skrev: Blir aldrig mer nån B*W-jävel i detta hushåll - någonsin.
Skinn saknar ju jag i min tyvärr men har lite annat lull lull att kompensera med istället. Kanske bara är bra att man saknar skinn nu på vintern ändå Blir ju svinkallt! Är skinnet i bra skick är det ju värt bilen som du säger.Henry skrev:
Tack så mycket!
Är ett gammalt härke jag ska köpa, en 525 -89. Dvs M20. Men den har skinninredning, elhissar osv samt nya sommar och vinterdäck och jag får pröjsa 2k. Så jag ser ingen anledning till att inte köpa den då man kan få 2-3k för bara skinn inredningen.
M20 är ju väldigt känsliga för värme ja. Men den ska främst köras som isbil så kylningen till fronten kommer vara fixad. Samt att det går ju relativt fort på isen så fartvinden kyler den ju med.
E34an ska ju vara riktigt kul som "sladd"-bil ja. Att den är så lång är ju bara bra, då är den ju lättare att kontrollera på bredden.
Men jag köper nog bilen sen lär du få lite frågor om det är något knepigt när jag väl har den hemma, haha.
Ändå kör teknikens värld 518 på 0,84 blandad körning, det är ju som att säga att jag skulle köpa en helslut 740 som dricker 4 liter milen och säga att alla gör det bara för det. Är motorn i bra skick så drar den inte så farligt, men trött är den Sedan ligger ju volvo på runt litern blandad körning ungefär som min bmw (min är faktiskt lite snålare), förutom att volvon saknar 2cyl och nästan 80 hästar... Aa, vilken bil är det som är skit egentligen Att sedan volvo 740 är sveriges mest skrotade bil måste ju tyda på att den kanske inte är så bra, det finns bara delar till den överallt om den går sönder.Skåningens-handelsbod skrev:Usch för B*W, hade en 518i för nåt år sedan. 1,6 liter milen i stadstrafik plus att vattenpumpen gav upp, läckte som ett jävla såll, så köpte för 5000 och sålde för 3, bara för att bli av med skiten - snabbt! Sedan efter det köpte vi tryggheten självt - en volvo 740.
Bosse köpte den i ett svagt ögonblick när vi akut behövde bil.chifen skrev:Skinn saknar ju jag i min tyvärr men har lite annat lull lull att kompensera med istället. Kanske bara är bra att man saknar skinn nu på vintern ändå Blir ju svinkallt! Är skinnet i bra skick är det ju värt bilen som du säger.Henry skrev:
Tack så mycket!
Är ett gammalt härke jag ska köpa, en 525 -89. Dvs M20. Men den har skinninredning, elhissar osv samt nya sommar och vinterdäck och jag får pröjsa 2k. Så jag ser ingen anledning till att inte köpa den då man kan få 2-3k för bara skinn inredningen.
M20 är ju väldigt känsliga för värme ja. Men den ska främst köras som isbil så kylningen till fronten kommer vara fixad. Samt att det går ju relativt fort på isen så fartvinden kyler den ju med.
E34an ska ju vara riktigt kul som "sladd"-bil ja. Att den är så lång är ju bara bra, då är den ju lättare att kontrollera på bredden.
Men jag köper nog bilen sen lär du få lite frågor om det är något knepigt när jag väl har den hemma, haha.
Jaha, tänk på att den kan vara lite känslig för att varvas allt för hårt då och vipparmarna kan ibland vara en svaghet. Håller du dit till originaleffekten är det nog ingen fara ska du se men om du tänkte öka på effekten
Längden hjälper riktigt bra att hålla långa ställ och returerna blir ju inte allt för kvicka de heller. Rätt hyffsade hjulvinklar också så att åka breda ställ går bra det med. Gillar riktigt hur lätt min är att åka ställ med och man slipper hålla på att kopplingskicka som med gamla tröttvolvos om man vill slita loss någon stans Bara släppa gasen och på fullt spätt igen så skickar man ut baken trots öppen diff i ett kontrollerat ställ. Kommer bli kanon som isbil!
Ändå kör teknikens värld 518 på 0,84 blandad körning, det är ju som att säga att jag skulle köpa en helslut 740 som dricker 4 liter milen och säga att alla gör det bara för det. Är motorn i bra skick så drar den inte så farligt, men trött är den Sedan ligger ju volvo på runt litern blandad körning ungefär som min bmw (min är faktiskt lite snålare), förutom att volvon saknar 2cyl och nästan 80 hästar... Aa, vilken bil är det som är skit egentligen Att sedan volvo 740 är sveriges mest skrotade bil måste ju tyda på att den kanske inte är så bra, det finns bara delar till den överallt om den går sönder.Skåningens-handelsbod skrev:Usch för B*W, hade en 518i för nåt år sedan. 1,6 liter milen i stadstrafik plus att vattenpumpen gav upp, läckte som ett jävla såll, så köpte för 5000 och sålde för 3, bara för att bli av med skiten - snabbt! Sedan efter det köpte vi tryggheten självt - en volvo 740.
Har inte du sagt att du aldrig har haft eller ska ha en bmw, kanske bara va att du aldrig ska ha igen men har något minne som ligger och pyr där inne någon stans
Skulle inte vilja kalla 740 för tryggheten själv, det enda som är "bra" (hållbart) på den är ju motorn, sedan är det som vilken annan bil som helst nästan i hållbarhet om inte sämre. Skillnaden är bara att det finns mycket kunskap i landet och delar i överflöd. Det rullar ju knappt en enda 740 i landet med alla mätare fungerandes t ex, oftast tankmätaren men det är inte den enda som brukar fela. Handbromsen är också riktigt vanligt fel hos gamla volvos, många problem där. Sedan är inte vattenpumpen på volvo felfri den heller, faktiskt ganska vanligt att den börjar läcka.
Alla bilar har sina problem, volvon är driftsäker och krocksäker för sin tid men bmwn ligger inte dåligt till där den heller och den nyare 6cyl motorn (m50) är en riktigt uppskattad pjäs i hela världen, känd för sin hållbarhet. Bara för att man själv haft problem med en bil är det inte skäl till att såga ett helt märke, speciellt inte när de vinner engine awards år efter år, vinner kvalitétstester och kundnöjdhets undersökningar. Säger inte att volvo är dåligt, inte alls för det är en riktigt hållbar bil och det ska den ha creds för men den är överskattad bland de flesta svenskar som samtidigt sågar bmw från samma år som är mer hyllad internationellt.
Har verkligen alla märken något bra? Tänk igenom det där lite noggrannare så blir det nog bättre sedan ska du se Långt ifrån alla märken har bilar som är top of the line i sina kategorier.Viinika skrev:Finns de veerkligen folk som verkligen hatar ett bilmärke??
Då vill jag att den personen säger vad han hataar med dom bilarna..
För alla bilar ha sina nackdelar och fördelar.. Man kan ju gilla ett bilmärke men hur kan man säga att man hatar den.. Tänk om de bara fanns ett enda märke?? Vad hatar man då??