optimering av MHRr

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

optimering av MHRr

Inlägg av beckvall »

jag undrar lite hur jag kan optimera min Derbi setup
malossi MHRr 80
motoforce mid vev
dellorto (phgb) 21mm 100 munstyck
luftfilter
giannelli 2t.
drev 13/65

vad kan jag göra för att få ut de lilla extra ur den? munstycken eller så? och drevning? + att den lix dör när man ger full gas. den äääääööäöääöäöäöööä ar lix inte bööö
Senast redigerad av beckvall den 20 oktober 2009, 19:20, redigerad totalt 1 gånger.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

du kan för fan inte köra på ett 65 bakdrev, sätt på 52 elr 53, den måste ju varva som fan o kanske bli överhettad
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

dreva upp 1-2 kuggar fram till att börja med

sen kan ju ett nytt rör vara att överväga
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

vf de klle
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

Robiin937 skrev:du kan för fan inte köra på ett 65 bakdrev, sätt på 52 elr 53, den måste ju varva som fan o kanske bli överhettad
hehe överhettnings problem nej du säger de :o men den gör över 90 allafall res 1-2 hjulsläpp på 6an på blöt grusväg :D
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

beckvall skrev:
Robiin937 skrev:du kan för fan inte köra på ett 65 bakdrev, sätt på 52 elr 53, den måste ju varva som fan o kanske bli överhettad
hehe överhettnings problem nej du säger de :o men den gör över 90 allafall res 1-2 hjulsläpp på 6an på blöt grusväg :D
m en den varvar för mkt, kallepalle vf nyttt rör
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

Robiin937 skrev:
beckvall skrev:
Robiin937 skrev:du kan för fan inte köra på ett 65 bakdrev, sätt på 52 elr 53, den måste ju varva som fan o kanske bli överhettad
hehe överhettnings problem nej du säger de :o men den gör över 90 allafall res 1-2 hjulsläpp på 6an på blöt grusväg :D
m en den varvar för mkt, kallepalle vf nyttt rör
nja 12k men jag vill ha bra axx kör en mkt i skog:P
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Robiin937 skrev:
beckvall skrev:
Robiin937 skrev:du kan för fan inte köra på ett 65 bakdrev, sätt på 52 elr 53, den måste ju varva som fan o kanske bli överhettad
hehe överhettnings problem nej du säger de :o men den gör över 90 allafall res 1-2 hjulsläpp på 6an på blöt grusväg :D
m en den varvar för mkt, kallepalle vf nyttt rör
För att giannellit inte är tillräckligt vasst för den cylindern. Sp hade varit bättre! ;)
Senast redigerad av derbi_senda93 den 20 oktober 2009, 19:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

13-65 drevning är gämförbart med 12-60. om du går upp 2 kuggar fram så kan man säga att du har 12-50 ungefär, det är en bra drevning.

varför byta rör? jo för att gianellits expansionskammare är avstämt för en 50cc cylinder. om man byter rör till tex metrakit sp eller liknande får du betydligt högre effekt
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Derbi_senda93, öppna inte munnen om du inte vet ok?
Desamma med dig kallepalle, har du testat de själv?

Jag kör den själv med giannelli o den gör 109 på gps med 2 pers på
så giannelli till den cylindern ffunkar visste bra

men för att få de ännu bättre så kan han ju, men han säger ju att han ofta kör skogvägar så de behövs ju inte...
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

Robiin937 skrev:Derbi_senda93, öppna inte munnen om du inte vet ok?
Desamma med dig kallepalle, har du testat de själv?

Jag kör den själv med giannelli o den gör 109 på gps med 2 pers på
så giannelli till den cylindern ffunkar visste bra

men för att få de ännu bättre så kan han ju, men han säger ju att han ofta kör skogvägar så de behövs ju inte...
jag tycker om giannellit men de är drevningen jag är putt på :S och va har du för bestyckning?
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

beckvall skrev:
Robiin937 skrev:Derbi_senda93, öppna inte munnen om du inte vet ok?
Desamma med dig kallepalle, har du testat de själv?

Jag kör den själv med giannelli o den gör 109 på gps med 2 pers på
så giannelli till den cylindern ffunkar visste bra

men för att få de ännu bättre så kan han ju, men han säger ju att han ofta kör skogvägar så de behövs ju inte...
jag tycker om giannellit men de är drevningen jag är putt på :S och va har du för bestyckning?
jag har bytt mer delar än dig o har inte 21mm, jag har 22mm förgasare så det är skillnad men har hört att 95-105 passar ditt trim
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Robiin937 skrev:Derbi_senda93, öppna inte munnen om du inte vet ok?
Desamma med dig kallepalle, har du testat de själv?

Jag kör den själv med giannelli o den gör 109 på gps med 2 pers på
så giannelli till den cylindern ffunkar visste bra

men för att få de ännu bättre så kan han ju, men han säger ju att han ofta kör skogvägar så de behövs ju inte...
Kanske du som ska öppna ögonen lite? Detta är ett forum inte en talkonversation så jag har inte öppnat munnen. ;)

Visst, giannelli funkar nog jättebra men det skulle gå ännu bättre med Sp!
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Derbi_senda93 skrev:
Robiin937 skrev:Derbi_senda93, öppna inte munnen om du inte vet ok?
Desamma med dig kallepalle, har du testat de själv?

Jag kör den själv med giannelli o den gör 109 på gps med 2 pers på
så giannelli till den cylindern ffunkar visste bra

men för att få de ännu bättre så kan han ju, men han säger ju att han ofta kör skogvägar så de behövs ju inte...
Kanske du som ska öppna ögonen lite? Detta är ett forum inte en talkonversation så jag har inte öppnat munnen. ;)

Visst, giannelli funkar nog jättebra men det skulle gå ännu bättre med Sp!

Tregånger så bra med MHR röret ;)
Bild
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

13/65 :mrgreen:
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

jag vill ej ha SP jag vill ej ha underliggande och ett rör med lite vrid i och de ska inte kosta 9999999999 miljarder
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

beckvall skrev:jag vill ej ha SP jag vill ha underliggande och ett rör med lite vrid i och de ska inte kosta 9999999999 miljarder
Men Sp är underliggande och kostar inte 99999999 miljarder begagnat.

Rabxorz: Jo visst, men det är mycket dyrare. ;)
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

kallepalle skrev:13-65 drevning är gämförbart med 12-60. om du går upp 2 kuggar fram så kan man säga att du har 12-50 ungefär, det är en bra drevning.

varför byta rör? jo för att gianellits expansionskammare är avstämt för en 50cc cylinder. om man byter rör till tex metrakit sp eller liknande får du betydligt högre effekt
har ett 53as drev liggandes :o
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Sp är förmodligen kasst till den cylindern.

Ska du köpa nåt, köp mhr supermoto, där har du vrid ! De är gjort för 80cc och relativt låga varv.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Sp är inte kasst till den cylindern men saken är den att gianelli lirar faktiskt riktigt bra med mhr replica cylindern, trots den "höga" volym. Det blir inget varvmonster precis men levererar faktiskt bra med effekt ändå :) Trots att det brukar vara relativt dåligt till allt över 50cc.

MHR replica röret lirar grymt bra med den men grejen är ju den att det kostar så pass mycket och är oftast inte värt det om man inte verkligen letar efter det allra extra till sin replica cylinder.

Men rörfrågan får tas i rätt tråd från och med nu.

Drevningen är lite väl lätt och du skulle kunna få bättre acceleration med lite tyngre drevning genom att du kan dra längre på växlarna och inte växla lika ofta.

Din utväxling nu ligger på 5.0 och byter du till ett 60 drev bak så får du 4.6 i utväxling istället vilket passar sig betydligt bättre till din setup (13/53 ger 4.07 utväxling)

För optimering kan det vara idé att se över reedventilen, matchporta block med cylinder och lite sånt finlir :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

chifen skrev:Sp är inte kasst till den cylindern men saken är den att gianelli lirar faktiskt riktigt bra med mhr replica cylindern, trots den "höga" volym. Det blir inget varvmonster precis men levererar faktiskt bra med effekt ändå :) Trots att det brukar vara relativt dåligt till allt över 50cc.

MHR replica röret lirar grymt bra med den men grejen är ju den att det kostar så pass mycket och är oftast inte värt det om man inte verkligen letar efter det allra extra till sin replica cylinder.

Men rörfrågan får tas i rätt tråd från och med nu.

Drevningen är lite väl lätt och du skulle kunna få bättre acceleration med lite tyngre drevning genom att du kan dra längre på växlarna och inte växla lika ofta.

Din utväxling nu ligger på 5.0 och byter du till ett 60 drev bak så får du 4.6 i utväxling istället vilket passar sig betydligt bättre till din setup (13/53 ger 4.07 utväxling)

För optimering kan det vara idé att se över reedventilen, matchporta block med cylinder och lite sånt finlir :)
okej tackar tackar :D men matchporta ids jga inte tyvär har klyft motorn för många gånger redan XD men reedsen jag har läker lite så jag ska nog byta dom. men va rekomenderar ni för reeds om man vill ha botten vrid?
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Syns klart och tydligt att det är brist på kunnighet här på forumet och enda personerna man märker som kan sina saker är Bensinskalle och Chifen 8)

Om du nu ska byta reeds så byt till kolfiber reeds!
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

beckvall skrev:
chifen skrev:Sp är inte kasst till den cylindern men saken är den att gianelli lirar faktiskt riktigt bra med mhr replica cylindern, trots den "höga" volym. Det blir inget varvmonster precis men levererar faktiskt bra med effekt ändå :) Trots att det brukar vara relativt dåligt till allt över 50cc.

MHR replica röret lirar grymt bra med den men grejen är ju den att det kostar så pass mycket och är oftast inte värt det om man inte verkligen letar efter det allra extra till sin replica cylinder.

Men rörfrågan får tas i rätt tråd från och med nu.

Drevningen är lite väl lätt och du skulle kunna få bättre acceleration med lite tyngre drevning genom att du kan dra längre på växlarna och inte växla lika ofta.

Din utväxling nu ligger på 5.0 och byter du till ett 60 drev bak så får du 4.6 i utväxling istället vilket passar sig betydligt bättre till din setup (13/53 ger 4.07 utväxling)

För optimering kan det vara idé att se över reedventilen, matchporta block med cylinder och lite sånt finlir :)
okej tackar tackar :D men matchporta ids jga inte tyvär har klyft motorn för många gånger redan XD men reedsen jag har läker lite så jag ska nog byta dom. men va rekomenderar ni för reeds om man vill ha botten vrid?
Hur mycket pengar ska du lägga ned? Du vill ju ha ett ganska bra reedblock att utgå ifrån, malossi vl6 bör duga fint till dig och eftersom du vill ha bra effekt från låga varvtal rekomenderar jag dig så tunna reeds som möjligt, det duger bra med 0,28 reeds om du bara ska upp till 12000rpm :) De är dessa reeds som öppnar lättast men blir också skörast då de är så tunna. Ett långt insug ger också lite bättre lågvarvsegenskaper, kanske värt att tänka på? :)

Porta cylindern kan du ju göra lite också, men behövs inte mycket alls och vill du få bättre effekt ur cylindern utan att göra den så högvarvig så kolla om du kan tjäna något på att matcha den bättre med blocket samt bredda portarna en aning (Ändra inte portvinklarna för mycket, det kan leda till sämre cylinderfyllning om du inte vet vad du gör) vad då noga med att se till så inte någon port blir för bred så att du fortfarande har låsning på kolvringarna och så att inte ringarna kan hugga tag för då kan det bli ett mysigt ras. Små detaljer gör stor skillnad om man gör rätt :) Höjer du portarna kommer du få en högvarvigare motor. En kupad avgasport ger en mildare övergång i effektregistret kan du också tänka på, jämfört med en rak som ofta effekten blir väldigt av/på liknande för.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Orkar inte läsa alla kommentarer men, släng på ett MHR Supermoto-rör eller Polini For Race. Kommer gå mycket bättre, dreva lite tyngre.
+ Insug och membran.
bombmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 646
Blev medlem: 29 september 2008, 20:37

Inlägg av bombmannen »

Om du vill göra de billigt så tkr jag du kan dreva upp där fram iaf :), du har lite för lätt drevning:)

( Vet att jag kommer inte med svara väldigt sent )
Låst