Derbi drd -03, Kan ej startas kall efter trimmning

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Juggen
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2009, 17:22

Derbi drd -03, Kan ej startas kall efter trimmning

Inlägg av Juggen »

Hejsan!

Satt på mitt mk thrower här om dagen och bytte upp munstycke till 80.
Innan har den alltid startat på första kicken, men sen jag satt på röret har jag alltid fått sätta igång den med choken på.
När den är varm och jag stänger av den och låter den stå ett tag så startar den utan problem, varför beter den sig såhär?

Det är en drd -03 om ni undrar.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ändrade topic.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

Kan det inte vara fel blandning? efter som ingen svara fick jag chansa rätta mig om jag har fel:)
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

testa ett lite större munstycke.
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

Derbi_senda93 skrev:testa ett lite större munstycke.
Nej mindre om han behöver choka väll?
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

RRX-Teddy skrev:
Derbi_senda93 skrev:testa ett lite större munstycke.
Nej mindre om han behöver choka väll?
näädu, större om choken behövs.


men hur går den när den är varm? det är det som man ska kolla på. att den behöver choke när den är kall är helt normalt.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

större munstyke ska de va...
sorex_senda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 februari 2009, 19:06
Ort: vaggeryd

Inlägg av sorex_senda »

jag har mk thrower på min Derbi 06 och munstycket är 85 och de e perfa,
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Behövs choke är det för lite bränsle = större munstycke. Men att det behövs när den är kall är inget ovanligt. Kolla hur tändstiftet ser ut, vilken färg det är och återkom, då vet du om den går snålt (Vit/ljust), bra (Gyllenbrunt) eller fett (Svart, sotigt).
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
luddemuregard
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 29 juli 2007, 19:29
Ort: Ulricehamn

Inlägg av luddemuregard »

Du behöver defentift byta upp i munstycke. Hade en kompis med thrower och han hade nog 94 lr något
Malossi hyper racing
Juggen
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2009, 17:22

Inlägg av Juggen »

chifen skrev:Behövs choke är det för lite bränsle = större munstycke. Men att det behövs när den är kall är inget ovanligt. Kolla hur tändstiftet ser ut, vilken färg det är och återkom, då vet du om den går snålt (Vit/ljust), bra (Gyllenbrunt) eller fett (Svart, sotigt).
Kolla tändstiftet nyss, det var ljust.

Sen kan jag tillägga en annan sak, imorse när jag åkte iväg till skolan behövde jag choka den, samma sak efter skolan.
När jag kom hem lämna jag moppen ute i ca. 2 timmar, åkte sedan iväg och gymma 2.5 timma, fast denhär gången starta den utan problem på första kicken utan chokning.

Avslutar med ett frågetecken :?: :?
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Juggen skrev:
chifen skrev:Behövs choke är det för lite bränsle = större munstycke. Men att det behövs när den är kall är inget ovanligt. Kolla hur tändstiftet ser ut, vilken färg det är och återkom, då vet du om den går snålt (Vit/ljust), bra (Gyllenbrunt) eller fett (Svart, sotigt).
Kolla tändstiftet nyss, det var ljust.

Sen kan jag tillägga en annan sak, imorse när jag åkte iväg till skolan behövde jag choka den, samma sak efter skolan.
När jag kom hem lämna jag moppen ute i ca. 2 timmar, åkte sedan iväg och gymma 2.5 timma, fast denhär gången starta den utan problem på första kicken utan chokning.

Avslutar med ett frågetecken :?: :?
2 timmar räcker inte att kyla en motor helt, motorn är "varm" under dina intervaller, så den behövdes inte chockas.

Är tändstiftet mer en Grå/vit ljus nyans eller mer utav Oboy brunt ljust nyans? ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Juggen
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2009, 17:22

Inlägg av Juggen »

Grå/vit ljus nyans :roll:
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Juggen skrev:Grå/vit ljus nyans :roll:
Då ska du ha i fetare blandning, testa Höj nål clipet i förgasaren 1 clip ner ;) testa då kör lite och kolla stiftet samt öka lite på luftskruven.
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Juggen
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2009, 17:22

Inlägg av Juggen »

Kan inte mycket om förgasare, vart sitter "clipet" och luftskruven? :D


Btw, när man kollar tändstiften tar man väll bara bort tänd hatten, inte skruvar inte av tändstiftet?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Juggen skrev:Kan inte mycket om förgasare, vart sitter "clipet" och luftskruven? :D


Btw, när man kollar tändstiften tar man väll bara bort tänd hatten, inte skruvar inte av tändstiftet?
Bort med tändstiftet och kolla på foten, du måste ju kolla hur stiftet ser ut där det förbränts ;) Annars går det ju inte att säga något. Av med stiftet från cylindern och kolla färgen.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Låst