Varvproblem Derbi :(

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tiepkoffeh
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 16 juli 2009, 23:07

Varvproblem Derbi :(

Inlägg av Tiepkoffeh »

Hejsan, köpte moppe för typ 4 dagar sen. Kunde då varva up till 10k rpm vet ej om högre då jag inte ville inträda den röda zonen. Kunde gör 10k rpm på alla växlar, och just igår och idag klarar den bara 8k rpm när den når 8k så måste jag växla uppåt men det känns typ inte rätt :/ Någon som vet vad det kan bero på? Skulle bli supppppper tacksam om jag fick det att funka igen :)

Om det spelar någon roll så är det en Derbi Senda xtreme sm 06
Allting orginal förutom pluggat gianelli rör, bara varit trimmad första ägaren, andra ägaren fick inte trimma och inte jag heller.


Mvh :)

Jag vill lägga till detta :P

Det är ett orginal CDI Ducati som spärrar vid 10k rpm men den kommer bara upp i 8k
Senast redigerad av Tiepkoffeh den 14 augusti 2009, 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarens profilbild
patrikjosephsson
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 juli 2009, 13:44
Ort: vaggeryd

Inlägg av patrikjosephsson »

cdin
Trimma inte om du inte klarar av att köra ifrån snuten
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

patrikjosephsson skrev:cdin
Tror inte det är cdin eftersom den kunde varva 10k förut :)
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
saav
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:51
Ort: Åmål

Inlägg av saav »

MinikeV skrev:
patrikjosephsson skrev:cdin
Tror inte det är cdin eftersom den kunde varva 10k förut :)

Precis, går cdi:n sönder så går den väl inte alls? Den går väl inte sönder bara lite?:P Men de e bara va ja tror, rätta mig om ja har fel:P
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

kolla så det inte sitter skit i förgasaren, mustycket elr om luftfiltert är igen satt.. kolla även tändstift.. annars kan de vara att kolven börjar ge efter...
Tiepkoffeh
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 16 juli 2009, 23:07

Inlägg av Tiepkoffeh »

Vet inte riktigt vad alla saker sitter :P Hittade iallfall CDI boxen, om jag drar ut den vita kan jag varva vanligt då?
Bild
saav
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:51
Ort: Åmål

Inlägg av saav »

Tiepkoffeh skrev:Vet inte riktigt vad alla saker sitter :P Hittade iallfall CDI boxen, om jag drar ut den vita kan jag varva vanligt då?
Ja har hört att den ska gå bättre om man rycker ur den vita, men en polare gjorde de och märkte ingen som helst skillnad:) Tror iaf de va den.
Tiepkoffeh
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 16 juli 2009, 23:07

Inlägg av Tiepkoffeh »

Jo, läste precis hur man gjorde, vet inte om jag vågar testa :P Ska nog rycka ut den, och jo det ör den vita
Bild
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Nej, fungerar inte, rör den inte.
Din moppe är antagligen på väg att skära, men inte fan ska du vara rädd för att varva in på den röda zonen?
Tiepkoffeh
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 16 juli 2009, 23:07

Inlägg av Tiepkoffeh »

Hur kan den skära? :(


men menade det röda på varvräknaren, men hursomthelst så undrar jag hur den kan skära :(
Bild
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Du ska inte vara rädd att varva över 10000, kommer ju knappt nån effekt?

Pluggat effektrör och fel munstycke, kan mycket väl skära.
Tiepkoffeh
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 16 juli 2009, 23:07

Inlägg av Tiepkoffeh »

Men om det är pluggar går det ju lika fort som orginal :P Och då borde det inte påvärka bensin flödet och de och då borde väll munnstycket vara rätt eftersom den funkade för 2 dagar sen och ja köpte den för 4 dagar sen :P Och 10k rpm ger ju mycke effekt, det är ju pluggat :P tycker det är perfekt med pluggat och 10k rpm :)
Bild
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Samma expansionskammare så effekten ligger likadant.
Kan skära ändå, skulle jag köra en hypermoppe men aldrig varva mer än 10000 på org munstycke skulle den ändå skära.
Tiepkoffeh
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 16 juli 2009, 23:07

Inlägg av Tiepkoffeh »

Så bästa sättet och kolla att jag har rätt munstycke är att kolla stiftet?
Bild
Grilladlax
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 2 maj 2009, 17:01
Ort: degerfors

Inlägg av Grilladlax »

yes :)
derbi-j
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 oktober 2008, 05:58
Ort: Hudiksvall

Inlägg av derbi-j »

det är cdin till 100% ... min polare hade exakt lika moppe med samma årsmodell :) ibland så gick det helt plötsligt varva till 10 ist för 8 :P
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

borde väl även kunna ha med luften att göra.. låter ju kanske lite konstigt att det ska göra 2000varv men är du ute och kör när det regnar eller precis har gjort så går ju moppen bättre än vad den gör om det är helt torrt ute, blå himmel och 30grader varmt.. min cdi brukar inte varva mer än 8k på 1-5 men 6an till 10k
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Tiepkoffeh
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 16 juli 2009, 23:07

Inlägg av Tiepkoffeh »

Tack all människor, föutom han som skrämmde mig med att den skurit XD Skojja <3 Drog bara ut den vita sladden i CDIn så varvar den 10k igen :D Fan va glad jag blev jag skrattade hela vägen hem sen :D
Bild
Låst