Problem med ny cylinder..:/

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Problem med ny cylinder..:/

Inlägg av TK_DRAC »

det är så att jag satt på en ny en barkit 74cc å en 21mm förgasare på min Rieju har urpluggat orginalrör och urpluggad orginalluftburk.. den startar bara med choken se å då vill den bara gå på höga varv sen dör den om man släpper choken... vad kan problemet vara?
Dracen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 520
Blev medlem: 30 oktober 2007, 11:33

Re: Problem med ny cylinder..:/

Inlägg av Dracen »

Testa att skruva på luftskruven, ge den både mer och mindre och kolla om det blir bättre. Jag skulle tro den ska ha mindre luft.

Har du testat med lite större munstycke? Testa 5-10 storlekar större och se vad som händer.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

först skriver du att den ska ha mindre sen att jag ska testa större? jag ska testa lite olika munstycken imorgon.. så vad somm händer..
Dracen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 520
Blev medlem: 30 oktober 2007, 11:33

Inlägg av Dracen »

TK_DRAC skrev:först skriver du att den ska ha mindre sen att jag ska testa större? jag ska testa lite olika munstycken imorgon.. så vad somm händer..
Jag sa att du skulle testa att ge den både mer och mindre luft, jag trode den skulle ha mindre. Sen testa större munstycke, vilken storlek har du i nu förresten?
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

hade förgasaren på min midrace aerox med allt på å då gick den perfekt med de mustycket som är i nu typ.. 80-90 något...
Dracen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 520
Blev medlem: 30 oktober 2007, 11:33

Inlägg av Dracen »

TK_DRAC skrev:hade förgasaren på min midrace aerox med allt på å då gick den perfekt med de mustycket som är i nu typ.. 80-90 något...
Det här är en helt annan motor. 90-95 skulle jag tippa på. Men som sagt man måste testa sig fram på varje motor.

Börja med att pilla på luftskruven.
The sandwich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 1 maj 2009, 22:35

Inlägg av The sandwich »

TK_DRAC skrev:hade förgasaren på min midrace aerox med allt på å då gick den perfekt med de mustycket som är i nu typ.. 80-90 något...
du nehöver större, jag har 102 i min Rieju och ja har bara urpluggat rör
Hur mäter man en blondins intelligens?
Stoppa en lufttrycksmätare i hennes öra
Mopeden till salu!
http://www.blocket.se/vi/22335537.htm
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

The sandwich skrev:
TK_DRAC skrev:hade förgasaren på min midrace aerox med allt på å då gick den perfekt med de mustycket som är i nu typ.. 80-90 något...
du nehöver större, jag har 102 i min Rieju och ja har bara urpluggat rör
har du 21 mm förgasare när du kör urpluggat så tror jag att du behöver tänka om...
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Dracen skrev:
TK_DRAC skrev:hade förgasaren på min midrace aerox med allt på å då gick den perfekt med de mustycket som är i nu typ.. 80-90 något...
Det här är en helt annan motor. 90-95 skulle jag tippa på. Men som sagt man måste testa sig fram på varje motor.

Börja med att pilla på luftskruven.
nee jag vet ska ut och testa lite olika imorgon...
The sandwich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 1 maj 2009, 22:35

Inlägg av The sandwich »

TK_DRAC skrev:
Dracen skrev:
TK_DRAC skrev:hade förgasaren på min midrace aerox med allt på å då gick den perfekt med de mustycket som är i nu typ.. 80-90 något...
Det här är en helt annan motor. 90-95 skulle jag tippa på. Men som sagt man måste testa sig fram på varje motor.

Börja med att pilla på luftskruven.
nee jag vet ska ut och testa lite olika imorgon...
ja skulle testa på ungefär 102-112 :)
Hur mäter man en blondins intelligens?
Stoppa en lufttrycksmätare i hennes öra
Mopeden till salu!
http://www.blocket.se/vi/22335537.htm
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det sitter alltså på en Rieju med AM6? å 21mm förgasare? kasta i munstycke 120
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

ehh alltså något som alla borde lära sig är att om den bara startar på choke så är det för att den får för lite bensin!
choken gör så att den ger mindre luft och mer bensin.

om man kollar på gamla förgasare eller förgasare som sitter på minicrossar 49cc eller på motorsågs förgasare så kan man se att när man sätter på choken så blir det bara ett trippel så litet luft hål än normalt.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Sendarajder skrev:ehh alltså något som alla borde lära sig är att om den bara startar på choke så är det för att den får för lite bensin!
choken gör så att den ger mindre luft och mer bensin.

om man kollar på gamla förgasare eller förgasare som sitter på minicrossar 49cc eller på motorsågs förgasare så kan man se att när man sätter på choken så blir det bara ett trippel så litet luft hål än normalt.
Men nu funkar inte vanliga förgasare riktigt så. De tillsätter med bensin (i vanliga fall runt 30%) Utan att strypa lufttilförseln något speciellt.

Men det är helt rätt vad du säger, går det bra på choken så är det för lite soppa :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

chifen skrev:
Sendarajder skrev:ehh alltså något som alla borde lära sig är att om den bara startar på choke så är det för att den får för lite bensin!
choken gör så att den ger mindre luft och mer bensin.

om man kollar på gamla förgasare eller förgasare som sitter på minicrossar 49cc eller på motorsågs förgasare så kan man se att när man sätter på choken så blir det bara ett trippel så litet luft hål än normalt.
Men nu funkar inte vanliga förgasare riktigt så. De tillsätter med bensin (i vanliga fall runt 30%) Utan att strypa lufttilförseln något speciellt.

Men det är helt rätt vad du säger, går det bra på choken så är det för lite soppa :)
haha menade inte att vanliga förgasare fungerade så skulle bara poängtera att det är så att den får mer bensin när choken är på.
den versionen som de gör på minicrossar motorsågs föggar osv är ju ren tattar lösning till en choke hahaha
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

TK_DRAC skrev: har du 21 mm förgasare när du kör urpluggat så tror jag att du behöver tänka om...
För att?


Har du ens prövat olika munstycken? En regel är att man alltid sätter i största möjliga sen går man neråt till den går som bäst, då kan det i princip aldrig bli fel.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

TK_DRAC skrev:
The sandwich skrev:
TK_DRAC skrev:hade förgasaren på min midrace aerox med allt på å då gick den perfekt med de mustycket som är i nu typ.. 80-90 något...
du nehöver större, jag har 102 i min Rieju och ja har bara urpluggat rör
har du 21 mm förgasare när du kör urpluggat så tror jag att du behöver tänka om...
Det går, xerove här på forumet körde på 24mm på thrower rör tills han fick sin mhr80 och pr rör osv
Bild
coolsweden1
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 juli 2009, 00:13

hallå?

Inlägg av coolsweden1 »

de är klart den får för liten bensin sedan när du chokar så måste du ligga på höga varv annars lägger den av för att den får för mycket bensin tack vare chocken, ja du detta är min teori
Låst