hej, jag undrar varför det inte finns tex: metrakit handmade 70cc till Senda och gilera smt efter 06
eller finns det, har inte sett det på TS lr cyckelkraft iallafall
erik_94 skrev:hej, jag undrar varför det inte finns tex: metrakit handmade 70cc till Senda och gilera smt efter 06
eller finns det, har inte sett det på TS lr cyckelkraft iallafall
Utvecklingen har inte kommit så långt, sendorna 06 och framåt har ju nya motorn och cylindrarna från tidigare motor passar inte på den nya...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Juggen skrev:Nu kommer haken, jag vet inget om elektroniken...
Du juggen, jag tycker att det är jävligt konstigt att ingen annan har skirivit det här än.. Men du behöver bara byta glödlampan. Helljuset och halvljuset är två helt olika lampor i ett och samma glas, så bara för att ena går sönder så går inte båda sönder;)
Terge, Tjaa, söker yz 125 grejer:P Haru nått så pma;D
Juggen skrev:Nu kommer haken, jag vet inget om elektroniken...
Du juggen, jag tycker att det är jävligt konstigt att ingen annan har skirivit det här än.. Men du behöver bara byta glödlampan. Helljuset och halvljuset är två helt olika lampor i ett och samma glas, så bara för att ena går sönder så går inte båda sönder;)
Fortfarande inte de som är problemet INGET funkar när han har halvljuset på, men ALLT funkar när han har helljus
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Undrar om denna CDI-box som suttit på en Gilera SMT passar rakt på min Derbi om SMTn har Ducati tändsystem?
Om den nu passar, är det bara att ta bort min gamla, sätta dit de sladdarna som satt i den gamla och trycka i den nya utan att någon sladd blir över eller inte passar?
Undrar om denna CDI-box som suttit på en Gilera SMT passar rakt på min Derbi om SMTn har Ducati tändsystem?
Om den nu passar, är det bara att ta bort min gamla, sätta dit de sladdarna som satt i den gamla och trycka i den nya utan att någon sladd blir över eller inte passar?
Kan det inte va så att det är en vanlig ostrypt cdi som han t.ex. köpt på TS ? För det står även att den kostar 500:- ny och det gör inte orginal cdi'n.
Undrar om denna CDI-box som suttit på en Gilera SMT passar rakt på min Derbi om SMTn har Ducati tändsystem?
Om den nu passar, är det bara att ta bort min gamla, sätta dit de sladdarna som satt i den gamla och trycka i den nya utan att någon sladd blir över eller inte passar?
Kan det inte va så att det är en vanlig ostrypt cdi som han t.ex. köpt på TS ? För det står även att den kostar 500:- ny och det gör inte orginal cdi'n.
om de är en ducati cdi så ska den passa, eftersom det är båda samma motor och samma tändsystem som på Derbi isåfall
Det står ju att det är trim så det är inte original cdi:n
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
finns det någon cylinder som är 70cc eller 80cc som klassas som sport eller som går att köra på org veven och förgasarn förutom airsal 70cc?
till Senda motorn efter 06?
erik_94 skrev:finns det någon cylinder som är 70cc eller 80cc som klassas som sport eller som går att köra på org veven och förgasarn förutom airsal 70cc?
till Senda motorn efter 06?
Nej inte va ja kunde hitta på TS iaf, möjligen en motsvarighet hos barikit men inte annars Alla 80cc ja vet trycker sig upp till minst midrace så dne möjligheten är inte så stor
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
erik_94 skrev:finns det någon cylinder som är 70cc eller 80cc som klassas som sport eller som går att köra på org veven och förgasarn förutom airsal 70cc?
till Senda motorn efter 06?
Bäst är att satsa på en ny vev när man går upp till 80cc, även om det är sportcylindrar så blir det mycket högre krafter och ofta högre varvtal också. Vill inte gärna rekomendera något som bidrar till en överhängande risk för ras. Att också behålla originalförgasaren bidrar till ännu större risk för ras pga du inte kan kyla tillräckligt
erik_94 skrev:så ingen av 80cc går att köra på org veven/ förgasarn ?
nej absolut inte till originalförgasaren, använder man 80 cc så är de minst 19 mm som gäller, helst 21-28 mm
Veven är tveksamt också, visst går de men frågan är hur pålitligt de är? Formel1:or håller ett helt race, men dom håller inte en hel sesong kan ja lova ^^
samma med veven, den kan säga upp sig om man trycker på för mycke, och de är ingen risk du vill ta
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
okej , då får det väll bli en arisal då. för vad jag har hört så blir det inte så stor skilldnad med en 50cc, vilken är den vassaste 50cc som går att köra på org vev/förgasarn?
erik_94 skrev:okej , då får det väll bli en arisal då. för vad jag har hört så blir det inte så stor skilldnad med en 50cc, vilken är den vassaste 50cc som går att köra på org vev/förgasarn?
bra fråga, går säkert att köpa en lite värre barikit i så fall
gäller bara att du har ett rejält avgassystem, gärna en ordentlig förgasare för att kunna krama ur allt och ett insugskitt...
Annars är en vassare 50 cc ganska onödig...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
och isåfall vilken är bäst? eller skulle ni ha valt airsal 70cc sport istället?
jag kör ganska mycket och är kvaliten på kolvarna så dålig?
är t6 för vass?
det jag har är: mk thrower,mk cdi,barikit insug,malossi vl6 membran luftfillter
och isåfall vilken är bäst? eller skulle ni ha valt airsal 70cc sport istället?
jag kör ganska mycket och är kvaliten på kolvarna så dålig?
är t6 för vass?
det jag har är: mk thrower,mk cdi,barikit insug,malossi vl6 membran luftfillter
skulle satsa på den första nr 2 är vad ja förstod på hypernivå och de är nog att ta i, 3:an är på midrace vad ja kommer ihåg och är dessutom grymt dyr jämfört med dom andra
Köp 1:an o spara en tusenlapp mot mhrcyllen och köp ett vassare rör istället Ja skulle satsat på ett högvarvigt rör för att kräma ur effekten ur cylindern
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Undrar om denna CDI-box som suttit på en Gilera SMT passar rakt på min Derbi om SMTn har Ducati tändsystem?
Om den nu passar, är det bara att ta bort min gamla, sätta dit de sladdarna som satt i den gamla och trycka i den nya utan att någon sladd blir över eller inte passar?
Kan det inte va så att det är en vanlig ostrypt cdi som han t.ex. köpt på TS ? För det står även att den kostar 500:- ny och det gör inte orginal cdi'n.
om de är en ducati cdi så ska den passa, eftersom det är båda samma motor och samma tändsystem som på Derbi isåfall
Det står ju att det är trim så det är inte original cdi:n
Den är inte original nej, han har antagligen köpt den på TS ^^
Men då borde den ju passa, så vafan, jag köper den
Tjena, nu är de så att min Senda 98 har börjat strula För det första så är växellådan konstig, när jag har i friläget och petar ner för att få i 1:an men när jag ska köra iväg så håller den på att dö för att 2:an på något sätt har hoppat i när jag lägger i 1:an. Ibland så låser den sig också på 1:a växeln så det inte går att växla upp.
Det andra är att kopplingen inte tar ibland, när jag ska stanna så drar jag in kopplingen som vanligt men den kopplar inte så jag fortsätter bara köra
Det tredje är att den går helt konstigt när man väl kör, det går inte att kicka igång den, man måste alltså springa. När man sedan kör så händer inget när man gasar utan den ökar bara långsamt i varv men efter några sekunder så börjar den acca som vanligt
Kan tillägga att alla dessa problem kom nästan samtigigt
-Vet du vad det är för likhet mellan ekorrar och blondiner?
-Nej?
-Båda gillar saftiga ollon.
jorre759 skrev:Tjena, nu är de så att min Senda 98 har börjat strula För det första så är växellådan konstig, när jag har i friläget och petar ner för att få i 1:an men när jag ska köra iväg så håller den på att dö för att 2:an på något sätt har hoppat i när jag lägger i 1:an. Ibland så låser den sig också på 1:a växeln så det inte går att växla upp.
Det andra är att kopplingen inte tar ibland, när jag ska stanna så drar jag in kopplingen som vanligt men den kopplar inte så jag fortsätter bara köra
Det tredje är att den går helt konstigt när man väl kör, det går inte att kicka igång den, man måste alltså springa. När man sedan kör så händer inget när man gasar utan den ökar bara långsamt i varv men efter några sekunder så börjar den acca som vanligt
Kan tillägga att alla dessa problem kom nästan samtigigt
växellådan är svårt och säga, finns många saker som kan vara fel i den =/ ... Antingen så får du nog lämna in den eller ta isär och kolla själv...
Att kopplingen inte lossar beror antagligen på att din kopplingswire inte är tillräckligt spänd så att kopplingen inte lossar.
Att den går konstigt har förmodligen med förgasaren att göra... Är den original och har gått bra sen tidigare så är de tjuvluft, fel på flottören eller nå skit som gör att bränsleflödet inte blir korrekt...
Btw en anledning till att din växellåda är cp kan va att de är för lite olja i den, så de bör du nog kolla fort som f*n innan du kör nå mer De ska finnas en nivåplugg på kopplingskåpan ( en liten ensam insexskruv ) och när du har skruvat ur den så ska de rinna ut olja om du håller moppen helt rakt upp, kommer de inte olja så är de för lite olja i växellådan...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jorre759 skrev:Tjena, nu är de så att min Senda 98 har börjat strula För det första så är växellådan konstig, när jag har i friläget och petar ner för att få i 1:an men när jag ska köra iväg så håller den på att dö för att 2:an på något sätt har hoppat i när jag lägger i 1:an. Ibland så låser den sig också på 1:a växeln så det inte går att växla upp.
Det andra är att kopplingen inte tar ibland, när jag ska stanna så drar jag in kopplingen som vanligt men den kopplar inte så jag fortsätter bara köra
Det tredje är att den går helt konstigt när man väl kör, det går inte att kicka igång den, man måste alltså springa. När man sedan kör så händer inget när man gasar utan den ökar bara långsamt i varv men efter några sekunder så börjar den acca som vanligt
Kan tillägga att alla dessa problem kom nästan samtigigt
växellådan är svårt och säga, finns många saker som kan vara fel i den =/ ... Antingen så får du nog lämna in den eller ta isär och kolla själv...
Att kopplingen inte lossar beror antagligen på att din kopplingswire inte är tillräckligt spänd så att kopplingen inte lossar.
Att den går konstigt har förmodligen med förgasaren att göra... Är den original och har gått bra sen tidigare så är de tjuvluft, fel på flottören eller nå skit som gör att bränsleflödet inte blir korrekt...
Btw en anledning till att din växellåda är cp kan va att de är för lite olja i den, så de bör du nog kolla fort som f*n innan du kör nå mer De ska finnas en nivåplugg på kopplingskåpan ( en liten ensam insexskruv ) och när du har skruvat ur den så ska de rinna ut olja om du håller moppen helt rakt upp, kommer de inte olja så är de för lite olja i växellådan...
Okej man tackar för tipsen bensinskalle, ska kolla upp det så snabbt jag kan
-Vet du vad det är för likhet mellan ekorrar och blondiner?
-Nej?
-Båda gillar saftiga ollon.