Högt varv automatiskt när den är kall! Snälla hjälp.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Högt varv automatiskt när den är kall! Snälla hjälp.

Inlägg av dMS »

Hej, jag har en Derbi Senda xtreme 07a som jag köpte i lördags!
Dagen efter jag köpte den skulle jag ut och köra så jag kickade igång den och då gick den helt automatiskt upp i högt varv men den gick ner till det normala efter några sekunder, liksom som om den var tvungen att varva ur sig..
det är så varje gång jag startar den och inte kört på ett tag men när den gått ner på normalt varv då går den skit bra och det är inga problem med att köra den eller något liknande! MEN det ska väll inte vara så ?
Därför vänder jag mig till er för jag vet att ni kan mer än mig! Är inte speciellt kunnig.
Det kan väll inte har något med tomgångs skruven att göra? :?
Vad kan det vara?
Är jätte jätte tacksam om ni kan hjälpa mig! :)

Mvh Douglas
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ingen fara. då moppen är kall så får den en tunnare blandning bensin/syre. i vissa fall ökar varvtalet med mer syre och i vissa fall tvärt om.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Okej tack så mycket för så snabbt svar!
Men det jag tycker är konstigt är att inga av mina kompisar's gör så :s
Plus att min är helt otrimmad!
Dom har massor med trim..
Är du verkligen säker på att det är normalt med en otrimmad Derbi?
Går upp till ungefär 7 elr 8 på varv mätaren!
Mvh douglas
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

nej så mycket ska den INTE gå upp. jag trodde det var litegrann bara.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Nej det är de som skrämmer mig :(
Alltså så här blir det: motorn är kall, jag startar moppen den går upp i varv mellan 6-8 på mätaren, sen vrider jag lite på gas handtaget och då går den ner och ner sen låter den bra och då åker jag iväg! Riktigt konstigt! Du har ingen aning om varför? Mvh
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Min Derbi betedde sig också så när jag hade haft den i några veckor.

Den får för lite bensin i början.

Testa att choka och starta, då ska det nog bli bra men om det är så hela tiden så är det möjligt att din vaccumkran jävlas med dig.

Men felet är troligtvis att motorn får för lite bensin i början.
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Okej det känns lite bätre, hehe! Men saken är den att jag köpte den av några mina föräldrar känner och den hade redan gått 280 mil när jag fick den! :s Kan det fortfarande vara så som du säger? Mvh
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

dMS skrev:Okej det känns lite bätre, hehe! Men saken är den att jag köpte den av några mina föräldrar känner och den hade redan gått 280 mil när jag fick den! :s Kan det fortfarande vara så som du säger? Mvh
Ja, det kan det nog.

Eftersom den blir bra sen igen så är det troligtvis bensinen.
Men gå ut och ta upp choken och testa att starta den, om den fortfarande går upp i varv så är det nått annat problem men om den blir bättre utav det så är problemet nästan garanterat att den inte får bensin i början.
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

ska jag starta med choken på ? och direkt ska problemet lösas? eller förklara exakt hur jag ska göra :) // Douglas
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

dMS skrev:ska jag starta med choken på ? och direkt ska problemet lösas? eller förklara exakt hur jag ska göra :) // Douglas
precis.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

dMS skrev:ska jag starta med choken på ? och direkt ska problemet lösas? eller förklara exakt hur jag ska göra :) // Douglas
Ja asså du bara trycker upp choken, kickar och det ska inte vara nått problem längre. :wink:

Skriv sen hur det gick för dig. :)
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Okej tack! skriver sen igen.
Sen.. när den är uppe i dehär höga varvet kommer det rättså mycket avgaser! Ska det vara så ? ska testa nu
Mvh
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

dMS skrev:Okej tack! skriver sen igen.
Sen.. när den är uppe i dehär höga varvet kommer det rättså mycket avgaser! Ska det vara så ? ska testa nu
Mvh
Asså när den kommer upp i varv så är det ju samma sak som att gasa upp i det varvtalet och när man gasar så kommer det ju lite mer avgaser än vad det gör när mopeden står på tomgång.

Men allt för mycket avgaser ska det inte komma för då får troligtvis motorn för mycket olja. :)
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Testade nyss! den startade nu på 4an elr 5an! eller alltså den gick upp dit på mätaren.
Men tyvär så tror jag att det var för att jag startade den för ungefär 30 minuter sen ochså! Den har nog inte hunnit bli speciellt kall efter det :(
Aja jag får be pappa ringa dom som vi köpte den av! Verkar konstigt det här.
tack så mycket för hjälpen
Mvh Douglas
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

dMS skrev:Testade nyss! den startade nu på 4an elr 5an! eller alltså den gick upp dit på mätaren.
Men tyvär så tror jag att det var för att jag startade den för ungefär 30 minuter sen ochså! Den har nog inte hunnit bli speciellt kall efter det :(
Aja jag får be pappa ringa dom som vi köpte den av! Verkar konstigt det här.
tack så mycket för hjälpen
Mvh Douglas
Men det blev bättre iaf ?

Om det var 30min sen du startade den så har den hunnit bli kall men testa om en timme ungefär igen och kolla om det blir bättre.
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Jag komme testa den efter jag tränat och det är om några timmar för farsan vill höra hur den låter så han vet vad han snackar om när han pratar med killen vi köpte den av. :)
För nu ska jag åka och handla med den så efter träning få det bli, hehe.
Dom som har intresse av att hjälpa mig och har msn kan adda DouglasLindqvist@hotmail.com
Har även lite andra frågor angående trim rör, drevning, munstycke och luftfilter OSV!
Mvh Douglas
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Helt normalt och blir så på de flesta mopeder. Absolut ingenting att oroa sig för, har med blandningen av luft/bensin att göra.
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

dMS skrev:Jag komme testa den efter jag tränat och det är om några timmar för farsan vill höra hur den låter så han vet vad han snackar om när han pratar med killen vi köpte den av. :)
För nu ska jag åka och handla med den så efter träning få det bli, hehe.
Dom som har intresse av att hjälpa mig och har msn kan adda DouglasLindqvist@hotmail.com
Har även lite andra frågor angående trim rör, drevning, munstycke och luftfilter OSV!
Mvh Douglas
Behöver du hjälp så kan jag nog försöka hjälpa dig, du får skicka PM om du behöver hjälp me nått ang. derbin. :wink:
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Okej :) men alltså det är bara det att jag har ungefär 4 polare som har Derbi Senda! Från 05-08 och ingen har det problemet som jag har :?
// Douglas
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

kanske snackar bakom flötet nu..men om den går upp SÅ mycket i varv så kanske luftskruven hängt sig?

alltså att den är förmycket utskruvad ? :)

elleR?... :roll:
Nyxorzz
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Eller så lyssnar du på nån som kör en D50BO och säger att det är helt normalt och ingenting att oroa dig för. Har exakt samma grej på min Senda 08 då den stått kall och är original.
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Moddad skrev:Eller så lyssnar du på nån som kör en D50BO och säger att det är helt normalt och ingenting att oroa dig för. Har exakt samma grej på min Senda 08 då den stått kall och är original.
ja men det var bara en fråga :o
inget att bli dryg för
Nyxorzz
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Moddad: Är det säkert? Alltså den går typ upp ända till 7 elr 8 på varvmätaren!
Sen måste jag vrida lite på gasen så går den ner på några sekunder..
Varför är det så med dom lite nyare derbis? :s

// Douglas
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Har med att den inte är bensinfylld ibörjan och får för mycket luft jämfört med mängden bensin.
Är 120% säker på att det inte är någon fara över huvudtaget. Och inte ovanligt att den varvar upp så mycket.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Men somsagt alla sendr gör inte så, de är ingen fara om de är så men egentligen så ska de inte bli så...

Det som med högst sannolikhet är orsaken är att din luftskruv är utskruvad för mycket... De ä lagom om den är utskruvad ca 2-3 varv... Blir de fler så kan den varva av sig själv, speciellt när den är kall...

Annars så är de att du möjligen har en aning för litet munstycke, men är den helt original så ska de inte ha betydelse om munstycket inte är bytt

den kan möjligen dra tjuvluft men då skulle den fortsätta att vara konstig...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Okej :) Ah har hört från ett par nu att det kan vara luftskruven som är för mycket utskruvad!
Ska kolla på det!
Tack så mycket.
// Douglas
Låst