Besiktiga moppen med nya röret

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Besiktiga moppen med nya röret

Inlägg av Tomaz »

Hej.

Ska skaffa mig ett nytt rör nu (MK thrower) och tänkte köra lagligt först och sedan kanske plugga ur det.
Det står att det följer med en plugg så moppen borde ju kunna gå lagligt med det röret på.

Men nu är min fråga hur mycket det skulle kosta att besiktiga moppen med det nya röret ?[/i]
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Re: Besiktiga moppen med nya röret

Inlägg av chifen »

DerbiSM skrev:Hej.

Ska skaffa mig ett nytt rör nu (MK thrower) och tänkte köra lagligt först och sedan kanske plugga ur det.
Det står att det följer med en plugg så moppen borde ju kunna gå lagligt med det röret på.

Men nu är min fråga hur mycket det skulle kosta att besiktiga moppen med det nya röret ?[/i]
Är det ce-godkänt så ja. Det följer med papper om det och står väl på ts hemsida även :) Kostar dock att bessa om men det ska gå bra så länge det är ce godkänt
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

varför besiktiga om den om du ändå ev. ska plugga ur den sen? :wink:
Nyxorzz
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Bara så du vet så kommer moppen gå i typ 30-40 med det röret pluggat. de gjorde iaf min kompis Derbi -05
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Robiin937 skrev:Bara så du vet så kommer moppen gå i typ 30-40 med det röret pluggat. de gjorde iaf min kompis Derbi -05
Jaså ?

Men det var ju du som var polare med han som jag kanske skulle byta med, va det den derbin som gick så segt med det röret ? För enligt honom så har han annat rör nu. :P
ReijuMrx skrev:varför besiktiga om den om du ändå ev. ska plugga ur den sen? :wink:
Vill köra lagligt just nu eftersom att jag kör till och från skolan och skulle det vara poliskontroll där så vill jag inte åka fast.
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

DerbiSM skrev:
Robiin937 skrev:Bara så du vet så kommer moppen gå i typ 30-40 med det röret pluggat. de gjorde iaf min kompis Derbi -05
Jaså ?

Men det var ju du som var polare med han som jag kanske skulle byta med, va det den derbin som gick så segt med det röret ? För enligt honom så har han annat rör nu. :P
Ja, han har annat rör nu :)
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Kommer inte gå igenom bes. då du saknar katalysator med mera i röret.
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Moddad skrev:Kommer inte gå igenom bes. då du saknar katalysator med mera i röret.
Men det står ju att röret är ce godkännt. :roll:

Edit:
Så här står det om röret:

Info angående strypta avgassystem.

Strypta system är CE-godkända och levereras med ett intyg.
Trots denna CE-märkning måste din moped ombesiktigas med det nya systemet
innan den blir laglig att framföra på allmän väg.

Tillverkarna gör ofta CE-godkända versioner av sina effektrör, med skillnaden att
de strypta rören har en punktsvetsad bricka i mynningen till kröken.
Denna bricka kan tas bort för tävlingsbruk, men då försvinner även möjligheten
att få mopeden godkänd på en registreringbesiktning.

Mer info om CE-märkningar och strypningar kan du hitta på www.twostrokerider.se
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Jag har hört att moppar med pluggat trimrör , vilket det än är inte går genom besiktning
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Robiin937 skrev:Jag har hört att moppar med pluggat trimrör , vilket det än är inte går genom besiktning
Okej, men då borde det ju inte stå att man måste besiktiga moppen med det nya röret för att den ska få köras lagligt på allmän väg. =/
Användarens profilbild
jimmyskoglund
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 8 oktober 2008, 14:35
Ort: delsbo

Inlägg av jimmyskoglund »

DerbiSM skrev:
Moddad skrev:Kommer inte gå igenom bes. då du saknar katalysator med mera i röret.
Men det står ju att röret är ce godkännt. :roll:

Edit:
Så här står det om röret:

Info angående strypta avgassystem.

Strypta system är CE-godkända och levereras med ett intyg.
Trots denna CE-märkning måste din moped ombesiktigas med det nya systemet
innan den blir laglig att framföra på allmän väg.

Tillverkarna gör ofta CE-godkända versioner av sina effektrör, med skillnaden att
de strypta rören har en punktsvetsad bricka i mynningen till kröken.
Denna bricka kan tas bort för tävlingsbruk, men då försvinner även möjligheten
att få mopeden godkänd på en registreringbesiktning.

Mer info om CE-märkningar och strypningar kan du hitta på www.twostrokerider.se
bara för att sakerna är ce-gokända, betyder de kanske inte att den är godkänd för mopeden det sa dom till mig på besiktningen ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Egentligen borde de vara möjligt att få igenom, för varför skulle man annars hitta på att göra strypningarna överhuvudtaget?

Sen beror de ju lite på var du besiktar, finns snälla besiktningsgubbar och elaka :P

En reg. besiktining för en a-traktor kostar typ 300 kr, och de borde inte va så mkt dyrare för att regga om en moppe me annat rör ;)


Fördelen om du besiktar och pluggar ur röret är ju att även fast du blir stoppad så ser poliserna att röret är tillåtet att sitta där, och har du då blackbox så blir moppen i princip laglig ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:Egentligen borde de vara möjligt att få igenom, för varför skulle man annars hitta på att göra strypningarna överhuvudtaget?

Sen beror de ju lite på var du besiktar, finns snälla besiktningsgubbar och elaka :P

En reg. besiktining för en a-traktor kostar typ 300 kr, och de borde inte va så mkt dyrare för att regga om en moppe me annat rör ;)


Fördelen om du besiktar och pluggar ur röret är ju att även fast du blir stoppad så ser poliserna att röret är tillåtet att sitta där, och har du då blackbox så blir moppen i princip laglig ;)
Precis ! Varför skulle dem annars sätta strypningar där och skriva att det är ce godkännt. :roll:

Jag har nog inte sån tur att det blir en snäll gubbe men får hoppas. :wink:

Haha, aa bra ide faktiskt. ^^
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Du får väl ringa o fråga helt enkelt :wink:
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Robiin937 skrev:Du får väl ringa o fråga helt enkelt :wink:
Jag tar nog och gör det.
Tack för alla svar.
Notn4
Svårstartad skrothög
Inlägg: 334
Blev medlem: 12 september 2008, 19:01
Ort: Nykarleby (Finland)

Inlägg av Notn4 »

men du måste väl lägga dit bögläpp osv. när du besiktar? annars går ju bara röret igenom besiktningen
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Notn4 skrev:men du måste väl lägga dit bögläpp osv. när du besiktar? annars går ju bara röret igenom besiktningen
ja precis, du måste fixa övriga moppen så original som möjligt DerbiSM ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:
Notn4 skrev:men du måste väl lägga dit bögläpp osv. när du besiktar? annars går ju bara röret igenom besiktningen
ja precis, du måste fixa övriga moppen så original som möjligt DerbiSM ;)
Ojdå, tänkte inte på det. :roll:

Får fundera på hur jag gör nu. :P
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

DerbiSM skrev:
bensinskalle skrev:Egentligen borde de vara möjligt att få igenom, för varför skulle man annars hitta på att göra strypningarna överhuvudtaget?

Sen beror de ju lite på var du besiktar, finns snälla besiktningsgubbar och elaka :P

En reg. besiktining för en a-traktor kostar typ 300 kr, och de borde inte va så mkt dyrare för att regga om en moppe me annat rör ;)


Fördelen om du besiktar och pluggar ur röret är ju att även fast du blir stoppad så ser poliserna att röret är tillåtet att sitta där, och har du då blackbox så blir moppen i princip laglig ;)
Precis ! Varför skulle dem annars sätta strypningar där och skriva att det är ce godkännt. :roll:

Jag har nog inte sån tur att det blir en snäll gubbe men får hoppas. :wink:

Haha, aa bra ide faktiskt. ^^
För att röret är godkännt i sin effekt den ger pluggat men den klarar kanske inte miljökraven som sätts på mopeder numer och behöver därför kat ;) Vet inte hur det är för din 01a dock
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Notn4
Svårstartad skrothög
Inlägg: 334
Blev medlem: 12 september 2008, 19:01
Ort: Nykarleby (Finland)

Inlägg av Notn4 »

men är det inte typ bara blinkers och bögläpp med org baklampan som du måste lägga dit? tycker din Derbi är rätt orginal annars :D eller har du ändrat på något annat också?
Bild
Låst