Joz skrev:lobtec skrev:tror "moddad" gav dig en hyfsad förklaring

Nej verklgien inte, exempel på midrace cylindrar är:
Malossi mhr 80cc/ stage6 racing/metrakit sp/Hebo manston replica osv.
Hyper cylindrar:
Malossi mhr 80cc Team/metrakit pro race/polini evolution (dock rätt slö)/ Hebo manston patanegra....
polini evo är en midrace cylinder.
det som skilljer en midrace från hyper är mycket saker, mestadels effektkurva med tillhörande effekt då såklart, hög effekt under ett relativt kort register.
portarna på cylindern är den huvudsakliga skillnaden, men även topplock och utformningar osv osv, det är mycket som spelar roll här.
sport = vardaglig effektkurva, sliter inte så mycket på övriga delar av motorn då de inte varvar så högt och har ett brett, mindre intensivt register men ändå högre än original.
cylinder ex: 50cc= arisal sport. 70cc = metrakit handmade. 80cc = polini guss
midrace = en racigare version av sport, kortare register men betydligt effektrivare, kräver mer på resten av motorn mer ger också ut mer. högre effekt under kortare register, helt enkelt mer intensivt.
cylinder ex: 50cc = Hebo manston replica. 70cc = metrakit sp. 80cc = malossi mhr
hyperrace = vassaste kategoring, här är det inte åka fram och tillbaka till skolan motor som byggs, utan här är det byggt med tanke för maximal fart och effekt. det kräver mycket av resterande motorn, inte bara cylinder och rör. effektkurvan är kort och intensiv jämnmot de tidigare och effekten stiger med kurvan, högre varv medför mer slitage men smakar det så kostar det.
cylinder ex: 50cc = metrakit prorace. 70cc = Hebo manston. 80cc =malossi mhr team
som ni nog förstår ger inte en 50cc hyper lika hög effekt som en 70cc hyper t ex prorace50 ger inte lika hög effekt som prorace70 men båda räknas till hyperkategorin pga effektregistret och cylindervolym/prestanda egenskaperna.
förstår ni?
